Shimano gearbox

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dat is een clif hanger :D
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Lars TB schreef: za 9 november 2019, 20:10
corex schreef: za 9 november 2019, 19:55 Honda had een patent
Honda had een gewone achterderailleur in een doosje gestopt (daarom was het dus zo een lompe kist in het frame!) en had helemaal geen patent.


Als er al een patent was, dan lag dat bij Be-One en kon Honda helemaal niets op de markt brengen.
Afbeelding

Volgens iemand in de commentaren van het Bikeradar artikel niet. Hoewel de bewijzen er niet zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In zoverre heb ik het ook 'maar' uit eerste hand.


Be-One had toentertijd een soortgelijke versnellingsbak ontwikkeld en daar diverse patenten op. Dusdanig dat Honda daar flinke inbreuk op zou maken als ze met hun versnellingsbak zouden komen.

Het zal vast zo zijn dat Honda een paar details wel vastgelegd heeft, maar het grotere principe lag dus in een Nederlands patent. Dan kun je groot doen en die onbenullige patenten aan Shimano geven, maar dat schiet natuurlijk niet echt op.

Nu is het wel zo dat die patenten inmiddels 20 jaar oud zijn en als je er dan niets mee gedaan hebt (aangepast bijvoorbeeld), vervallen ze. Dus het zou kunnen dat iemand daar gebruik van gaat maken.


De laatste jaren zijn meer van dit soort versnellingsbakken getoond. De mooiste was die naaf uit Zweden, maar die maakte vooral inbreuk op de patenten van Rohloff. Hoewel Rohloff achter de schermen aangegeven heeft dat ze niet al te moeilijk gaan doen, hebben we al een poos niets meer uit Zweden gehoord.

Dan heeft Canyon nog iets 'revolutionairs' ontwikkeld een paar jaar geleden. Een achternaaf met een zowel een cassette en een interne versnellingsnaaf. Was natuurlijk gewoon jatwerk bij SRAM vandaan (Dual Drive) en maakte ook gebruik van de patenten van Rohloff en Shimano. De kans dat dat ding op de markt zou komen was 0,0. Toch jammer, want net als Dual Drive waren het leuke stappen.

En verleden jaar (dit jaar? Ik weet het niet eens meer :oops: ) kwam kort in het Belgische tour de France programma op TV ook een nieuw schakelsysteem langs. Belgisch geld, Nederlandse ontwikkeling. Niets over te vinden, niets meer van gehoord, geen idee hoe het daar mee staat... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je met die Zweedse naaf Kindernay bedoeld; die worden uitgeleverd. Heb er vorige week 1 in handen gehad die binnenkort in een reiswiel wordt gevlochten. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ah, interessant! Zal eens vragen hoe dat dan afgelopen is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: zo 10 november 2019, 13:43 Ah, interessant! Zal eens vragen hoe dat dan afgelopen is.
Misschien even in Noorwegen informeren ipv Zweden :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie