Banshee 2020 - part 2

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik wil niet veel zeggen...

Afbeelding

Versus:

Afbeelding
viewtopic.php?f=14&t=139939&p=2355514#p2355514

Maar goed, na de Rune en de Titan was het te verwachten dat ook de rest het programma een update kreeg. Geen heel grote verschillen, graadje hier en daar, anderhalve cm meer reach. Maar weer mooie fietsen. Iets duurder, helaas daarmee in lijn met de concurrentie.

Prime:
https://www.bansheebikes.com/prime-v3
Spitfire:
https://www.bansheebikes.com/spitfire-v3
Phantom
https://www.bansheebikes.com/phantom-v3
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Gelukkig hebben ze bij banshee inderdaad wel smaak qua afmontage.
Of bedoelde je dat niet? :winkie:

Wel jammer van de verticale demper, horizontaal vond ik beter bij de fiets passen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Zo die is flink op geknapt kwa frame bouw.

Die gesmede shockcage is wel effe een upgrade.
Massa is hierdoor lager en centraler. Volgens mij altijd een goed streven.

Bij de vorige versie is het horizontale stangetje boven de bracket tussen zit- en onderbuis niet echt handig gemonteerd.
Beter is zo'n constructie aan de flanken van de buis vast lassen
Heb een frame gezien met een scheur rondom in de onderbuis net naast de las van dat bruggetje. Kan een unicum zijn. Is wel het klassieke voorbeeld hoe het mis kan gaan.

De site is ten dele informatief Mis wel echt duidlijke info over de lagering en de grafieken van de vering: anti squat, leverage ratio, as curve em anti rise. Staat er 1 op die van Titan. Doe dan van alle bikes.

Is er een site met vergelijking van alle veersysteem met heveltjes? Zoals: Maestro, vpp, cbf, dw en verder....
Laatst gewijzigd door corex op vr 15 november 2019, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Mooi.

Was even over de Bansheesite aan het browsen en kwam dit nog tegen, ook het vermelden waard:

"Warranty Coverage updated November 15th 2019. 4 year warranty applies to V3 models. V2 models covered by past 2 year warranty. "

4 jaar houdt nog steeds niet over natuurlijk maar wel veel beter dan 2 jaar.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Best goede prijs voor een nieuw frame. Blijft veel geld € 1800,-. Voor een vpp achtige frame voor zover ik weet het goedkoopst.

https://www.bansheebikes.net/product-pa ... e-v3-frame
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

corex schreef: vr 15 november 2019, 17:43 Zo die is flink op geknapt kwa frame bouw.

Die gesmede shockcage is wel effe een upgrade.
Massa is hierdoor lager en centraler. Volgens mij altijd een goed streven.

Bij de vorige versie is het horizontale stangetje boven de bracket tussen zit- en onderbuis niet echt handig gemonteerd.
Beter is zo'n constructie aan de flanken van de buis vast lassen
Heb een frame gezien met een scheur rondom in de onderbuis net naast de las van dat bruggetje. Kan een unicum zijn. Is wel het klassieke voorbeeld hoe het mis kan gaan.

De is ten dele informatief Mis wel echt duidlijke info over de lagering en de grafieken van de vering: anti squat, leverage ratio, as curve em anti rise. Staat er 1 op die van Titan. Doe dan van alle bikes.

Is er een site met vergelijking van alle veersysteem met heveltjes? Zoals: Maestro, vpp, cbf, dw en verder....
http://linkagedesign.blogspot.com hier kan je de verschillende veersystemen in diepte bekijken. De google translate staat niet altijd op punt ;) maar is goed genoeg om wat duidelijkheid te scheppen
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

corex schreef: vr 15 november 2019, 18:33 Best goede prijs voor een nieuw frame. Blijft veel geld € 1800,-. Voor een vpp achtige frame voor zover ik weet het goedkoopst.

https://www.bansheebikes.net/product-pa ... e-v3-frame
Die 1800eur is zonder demper, met demper is het 2150eur. Das best veel aangezien de aanpassingen niet zo heel radicaal zijn. Tenzij je erop staat dat de bidonhouder in het frame zit :) :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hurck schreef: vr 15 november 2019, 22:09
corex schreef: vr 15 november 2019, 18:33 Best goede prijs voor een nieuw frame. Blijft veel geld € 1800,-. Voor een vpp achtige frame voor zover ik weet het goedkoopst.

https://www.bansheebikes.net/product-pa ... e-v3-frame
Die 1800eur is zonder demper, met demper is het 2150eur. Das best veel aangezien de aanpassingen niet zo heel radicaal zijn. Tenzij je erop staat dat de bidonhouder in het frame zit :) :)
De vorige serie van Banshee was relatief gezien goedkoop. Niet onnodig duur in ieder geval. Dat lijken ze nu recht getrokken te hebben. Aan de andere kant is Banshee echt een heel klein merk en is zo een gegoten unit voor de demper behoorlijk duur. Voegt zomaar 300 euro/dollar toe aan de verkoopprijs als ik er even een gok naar mag doen.

Het is in ieder geval nog lang geen Specialized... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

V2 was goedkoop ja dat viel me wel op.

Bracket unit is geen gietwerk. Zijn 2 gesmede delen die aan elkaar gelast zijn en nabewerkt met de freesmachine.

Het smeden gaat ongeveer zo: https://www.youtube.com/watch?v=6aLpD2TTrDM
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Zijn ze toch maar mooi merken als Santa Cruz en Ibis voorbij gegaan qua prijs voor een alu frame. Ik dacht dat ze bij Banshee hun marktsegment gevonden hadden in de groep "wil geen doorsnee fiets maar wil ook geen fortuin neerleggen" maar dat is blijkbaar niet meer zo.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

corex schreef: vr 15 november 2019, 22:46 Bracket unit is geen gietwerk. Zijn 2 gesmede delen die aan elkaar gelast zijn en nabewerkt met de freesmachine.

Het smeden gaat ongeveer zo: https://www.youtube.com/watch?v=6aLpD2TTrDM
Ah, ja, had ik wel gelezen, maar was me weer ontschoten. Verwar het met de aluminium giet pallets waar ze bijvoorbeeld (Hope) naven mee draaien.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

nielsvk schreef: vr 15 november 2019, 22:54 Zijn ze toch maar mooi merken als Santa Cruz en Ibis voorbij gegaan qua prijs voor een alu frame. Ik dacht dat ze bij Banshee hun marktsegment gevonden hadden in de groep "wil geen doorsnee fiets maar wil ook geen fortuin neerleggen" maar dat is blijkbaar niet meer zo.
Dit, de reden die ze een paar jaar terug gaven om ook directe verkoop te doen zonder dealer netwerk was om de prijs te drukken. En het klopt dat ze een klein merk zijn dat weinig frames verkoopt, maar of ze met zo'n verhoging betere zaken gaan doen zal af te wachten zijn.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Voor mij is geld niet de insteek. Kwaliteit, houdbaarheid en sleutelvriendelijkheid des te meer.

Ik heb de indruk dat Banshee behoorlijk solide is. Materiaal is 7075 even iets sterker dan het meest toegpaste 6000 series alu. Van Sc en Ibis kan ik zo snel niet vinden welk type Alu. De SC 2016 Chameleon is van 6000 alu gemaakt.

Lagering van Banshee is robuuster dan bij SC en IBIS - door grotere lagers en een meer afstand tussen de lagers- en eenvoudig te vervangen. Met een hetelucht verfstripper de link opwarmen dan druk je ze er eenvoudig uit en de nieuwe erin.

De Banshee v3 is een up to date constructie. Meer dan Santa Cruz en Ibis. Blijft waarschijnlijk stuivertje wisselen als deze 2 met hun up date komen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

corex schreef: za 16 november 2019, 16:49 Voor mij is geld niet de insteek. Kwaliteit, houdbaarheid en sleutelvriendelijkheid des te meer.
Kan ik mij helemaal in vinden maar ik vrees voor Banshee dat dit een behoorlijk smal marktsegment is. Dit is de vijver waar bv Liteville en Raaw ook in vissen.
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Die nieuwe Prime V3 ziet er gelikt uit ben zelf heel tevreden met vorige model Prime,helaas is deze V3 mij te groot in de kleinste maatvoering :-{
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Plaats reactie