Instinctiv, in NL ontworpen gearbox bike

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Waar komen die mooie geCNCde onderdelen op die mier (op dit moment) eigenlijk vandaan? :winkie:

Verder helemaal eens met the Anvil compound :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Bestaat er al een fairtrade organisatie voor de fietsenindustrie eigenlijk?

@ Lars, als de Instinctiv daadwerkelijk aan het Gedempte Hamerkanaal in elkaar geplakt zou worden zou de prijs weer snel on par zijn met die mooie stalen racer als getest in Fiets, editie November!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: zo 20 december 2020, 12:25 Waar komen die mooie geCNCde onderdelen op die mier (op dit moment) eigenlijk vandaan? :winkie:
Uit een CNC machine ..... oh, wacht eem "kinder "CNC machine die eigenlijk naar school moet :winkie:
Wellicht binnenkort ook uit een CNC machine in Nijmegen ..... maar waar komt het alu dan vandaan, NL is een lastig land qua grondstoffen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
tjitm
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 28 april 2012, 23:21

En op de front page van Pinkbike

Afbeelding

Topictitel meteen maar even aangepast.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Tsja, ik heb er nu vaak naar gekeken en hoewel ik liefhebber ben van versnellingsbakjes is dit echt niet een uitvoering waar ik warm van wordt. Beetje "over design" en wat aparte keuzes qua specs ... zie liever een Zerode en als het geen carbon hoeft te zijn dan sluit ik mij aan bij Lars.
Ik weet dat ik biased over kom maar ik zou zelf sowieso niet snel een fully kopen :bier:
Maar met een pistool tegen mijn hoofd voor een Pinion fully...
1: 11Ants
2: Project 12 (maar dan wel custom voor mij)
3: Nicolai
4: Zerode
5: Instinctiv
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

yo-eddy schreef: do 24 december 2020, 01:11 Tsja, ik heb er nu vaak naar gekeken en hoewel ik liefhebber ben van versnellingsbakjes is dit echt niet een uitvoering waar ik warm van wordt. Beetje "over design" en wat aparte keuzes qua specs ... zie liever een Zerode en als het geen carbon hoeft te zijn dan sluit ik mij aan bij Lars.
Ik weet dat ik biased over kom maar ik zou zelf sowieso niet snel een fully kopen :bier:
Maar met een pistool tegen mijn hoofd voor een Pinion fully...
1: 11Ants
2: Project 12 (maar dan wel custom voor mij)
3: Nicolai
4: Zerode
5: Instinctiv
:P :-q

(Ik ben even in Rdam Zuid een pistool scoren :winkie: )


Het is qua ontwerp wel echt een in de PC ontworpen carbon fiets geworden met leuke vouwen en hoeken, en daarin wat mij betreft helemaal niet slecht. Het hangbuikzwijnsyndroom lijkt tegenwoordig een voorwaarde te zijn voor fullies helaas, en die Mondraker knik in de bovenbuis hebben we nu ook wel gezien, maar verder wel echt een fiets ontworpen door een designburo en ik zou hem ook wel hier verwachten: https://www.instagram.com/bicycledesign/
De verhoudingen maken hem in mijn (en ik lijk niet de enige te zijn) ogen wel wat minder sexy, op PB was er ook al iemand aan de slag mee gegaan:

Afbeelding

Maakt de verhoudingen beter, maar de fiets ook meteen een stuk generieker. Dus misschien hebben ze het zo slecht nog niet gedaan. Ik heb ook liever een polariserend ontwerp dan de zoveelste mat zwarte saaimobiel.

Verder ben ik benieuwd of hij ook met riem geleverd gaat worden, ik merk in mijn aanvragen in ieder geval dat Pinion en riem toch wel vaak samen gaan. Bij mijn eerste Pinion Vertigo had ik in de 2 maanden van ontwerp tot realisatie helaas niet genoeg tijd om dat ook mee te nemen, maar de Mk2 gaat zeker wel geschikt zijn voor riem. (En ik neem aan dat dat bij 11Ants ook zo is, al schijnt de nieuwe directie daar wat minder mee te hebben ;-) )

Het is op de foto's wat lastig te zien, maar ik ben benieuwd of hier ook andere dempers in gaan passen. En ik ben wel benieuwd waarom er een eigen kettingspanner en kettingblad opzitten, de Pinion versies lijken in ieder geval prima te werken.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Vind de zitbuis veel te lang voor het doel van de fiets. Iets wat je bij meer merken in de categorie trail/enduro ziet.
Minimaal 165 dropper moet er toch wel inpassen, maar het lijkt alsof er een 125 in zit :~
Ride a bike!
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Heel gaaf initiatief, diep respect ook dat jullie zo ver zijn gekomen. Bloed zweet en tranen, groot en diep respect, neem onderstaand svp als opbouwende kritiek.

Er zijn denk ik nog wel wat wat hordes te overwinnen willen de mensen die die fiets willen en kunnen betalen dat ook gaan doen. Zoals hij er nu staat lijkt hij voor mij een opeen stapeling van compromissen, waarvan de looks al voor mij een "nee dank je" gevoel oproepen. Als je je daar over heen zet, met in het achterhoofd een custom built van 10-12k euro, zie ik toch wel veel compromissen. Bikers die dat soort fietsen bouwen willen geen compromissen. Die willen de naar hen ogen perfecte fiets bouwen. Daar passen de volgende onvolkomenheden niet echt bij vind ik:

* Coil shock niet mogelijk
* Heel veel draaipunten
* Veel kiertjes en gaten die je schoon mag houden
* Geen bidonhouder mogelijk
* 27.5" voor een XL 150mm frame ipv 29"
* Geen electronisch schakelen mogelijk

Engineer de looks van het frame zoals onderstaand (MS paint, sorry :) en je hebt de markt aan je voeten. Dán pas ga je je begeven onder de klanten die 10k aan een enduro gaan uitgeven en dán pas gaan die mannen bereid zijn compromissen te sluiten op zaken die inherent aan de pinion box zijn, en kleine onvolkomenheden aan het frame voor lief nemen.

Afbeelding

Ik zou echt zo snel mogelijk een e-shift voor de pinion ontwikkelen die net zo goed werkt als de SRAM AXS, en ook het suspension design updaten zodat je ook coil shocks kunt monteren. Het lijkt nu alsof de link op een haartje na contact maakt met de shock, dat kan (en moet?) echt anders. Er is op dit moment geen enkele écht mooie pinion bike (subjectief natuurlijk maar ik geloof dat velen het met mij eens zullen zijn), er zijn al voldoende lelijke, dus het is vrij eenvoudig om niet wéér een "nahhhhh, nope" frame op de markt te zetten. Een pinion bak is al een extra toevoeging aan een frame wat er druk uit kan zien, dat hebben jullie heel netjes opgelost, nu de bochel in het frame zelf niet alle aandacht laten opeisen, en je hebt de bikers wereld aan je voeten.

:-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Top :-q die bovenbuis hoort en kan gewoon recht.
Dat schuine bij de zitbuis dient nergens voor en beperkt alleen de maximale lengte vd dropper.
Die knik bij het balhoofd is ook onnodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

..... zoiets dus :bier: ..... en er komt nog meer dat niet alleen ontworpen is in NL :wink:

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

yo-eddy schreef: do 24 december 2020, 22:15 ..... zoiets dus :bier: ..... en er komt nog meer dat niet alleen ontworpen is in NL :wink:

Afbeelding
Die staande achtervorken lijken wel, op zijn Duits gezegd; Sollbruchstellen.
Gaat dat wel goed als je to flat gaat landen en je shock wordt even gebottomd ?
Ik vind (let op het is een mening) die project 12 dingen onwijs mooi gedaan alleen dat ze met een lasersnijder plaat materiaal kunnen snijden geloof ik nu wel, die spinnenwebjes overal vind ik (wederom een mening) erg overdone. Ik begrijp dat dat allemaal custom aangepast kan worden. Dat is mooi, maar tegen de tijd dat ik dan eventueel klaar zou zijn, zou hij niet meer herkenbaar zijn als een project 12 vrees ik rofl.
Die intend vork had ik trouwens een kleurtje gegeven om hem af te maken, daar leent die vork zich enorm voor!
Mooi ding hoor!
:winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ironhorse Erik schreef: do 24 december 2020, 23:22 ... dat ik dan eventueel klaar zou zijn, zou hij niet meer herkenbaar zijn als een project 12 vrees ik ...
Gezien je 'playlist' is het wel duidelijk waar je staat... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Lars TB schreef: vr 25 december 2020, 12:13
Ironhorse Erik schreef: do 24 december 2020, 23:22 ... dat ik dan eventueel klaar zou zijn, zou hij niet meer herkenbaar zijn als een project 12 vrees ik ...
Gezien je 'playlist' is het wel duidelijk waar je staat... .
Oh, heh ?
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, maareh "waar sta ik dan precies" volgens jou ?
:~
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Bij Specialized
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Maarreh, heeft iemand nu al eens een deze Bike over een mooie trail gestuurd en er echt wat over te melden?

Een nieuw merk in de markt zetten is een enorme klus. Op de front page bij Pinkbike is een mooie opsteker, ik lees dat ze de eerste batch van 50 frames/Bikes hebben rondrijden dus het zal ervan komen.. Die andere start-up Actofive heeft het tot in de group test gebracht, en de competitie is heftig.

Ik vind de knik en de extra brace achter de headtube qua Engineering en functioneel nog te volgen. Maar de hoogte van de zadelbuis kan ik minder goed begrijpen. En ze hebben juist moeite hebben gedaan om het veersysteem compact te houden. limiteert het de dropper opties of niet? Of is het getoonde frame een grote XL ?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie