Spot

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

De uitleg van de carbon leaf spring op de Spot fietsen.

https://www.pinkbike.com/news/video-spo ... ainer.html

En dan ook meteen maar een paar plaatjes erbij.
Afbeelding
Ryve 115

Afbeelding
Mayhem

https://spotbrand.com/collections/bikes
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Spot blijft leuke fietsen maken, helaas niet meer uit staal. Ik heb geprobeerd nog foto's te vinden op het www, maar helaas. In 1996'ish heeft Corratech een fully verkocht met een carbon bladveer/ringveer; Bizar fietsje. De Spot ziet er dan toch stukken beter uit. Overigens gebruikte Slingshot al eerder een carbon bladveer als scharnierpunt, het idee is dus niet nieuw.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik word er ook wel blij van, die Spots (heb er zelfs een puntje aan gegeven bij de BOTY volgens mij)

Ben je niet in de war met Checker Pig? Die hadden een aantal uitzonderlijk lelijke fietsen met een bladveer

Afbeelding

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

suravida schreef: do 9 januari 2020, 21:38 Ik word er ook wel blij van, die Spots (heb er zelfs een puntje aan gegeven bij de BOTY volgens mij)

Ben je niet in de war met Checker Pig? Die hadden een aantal uitzonderlijk lelijke fietsen met een bladveer

Afbeelding

Afbeelding
:lol: die ja.

Heb wel een weak spot voor Spot maar niet voor dat soort varkens. Idee om carbon als veer/ scharnier te gebruiken snap ik wel. Ik heb ooit eens draaipuntloze v-brakes gemaakt met carbon bladveer, ik geloof dat ze onder de 50 gram per set kwamen. Heel duurzaam waren ze niet en het was een tijdrovend project dus een 2e set is er nooit gekomen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

bartsince1975 schreef: do 9 januari 2020, 20:56 Spot blijft leuke fietsen maken, helaas niet meer uit staal. Ik heb geprobeerd nog foto's te vinden op het www, maar helaas. In 1996'ish heeft Corratech een fully verkocht met een carbon bladveer/ringveer; Bizar fietsje. De Spot ziet er dan toch stukken beter uit. Overigens gebruikte Slingshot al eerder een carbon bladveer als scharnierpunt, het idee is dus niet nieuw.
Deze hebben ze in ieder geval nog in staal. Op de foto als SS maar ook met 1 x 12. Frame is Reynolds 853. Weet zo even niet voor hoever dat ander staal is dan het staal van jouw fiets.
https://spotbrand.com/products/rocker-ss-29
Afbeelding
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Wow, wel een erg vet ding die Mayhem... hij is er ook in niet-plus versie (Rollik) , die vind ik eigenlijk ook wel erg mooi. :-q

Zie alleen nergens specs op de site...? Je hebt wel een tab 'features' maar daar staan geen specs bij...
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Wiel-Maat schreef: vr 10 januari 2020, 18:05 Wow, wel een erg vet ding die Mayhem... hij is er ook in niet-plus versie (Rollik) , die vind ik eigenlijk ook wel erg mooi. :-q

Zie alleen nergens specs op de site...? Je hebt wel een tab 'features' maar daar staan geen specs bij...
Als je klikt op een bepaald type dan kun je kiezen uit verschillende build-kits. De Mayhem is er in als 29er en als 27,5 plus en de Rollik als 27,5.
De Rollik gaat meer richting enduro.
"This species has amused itself to death"
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

kan niet meer schreef: za 11 januari 2020, 00:11
Als je klikt op een bepaald type dan kun je kiezen uit verschillende build-kits. De Mayhem is er in als 29er en als 27,5 plus en de Rollik als 27,5.
De Rollik gaat meer richting enduro.
27.5 is Enduro? Dat is zo 2014. Alle ews pros rijden 29 hoor. De voordelen van 29ers gaan niet weg op een technische downhills ofzo. Net zo goed dat het 'big bmx' karakter wat 27.5 kan hebben nog steeds geldt op xc parcoursen.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

kan niet meer schreef: do 9 januari 2020, 22:34
bartsince1975 schreef: do 9 januari 2020, 20:56 Spot blijft leuke fietsen maken, helaas niet meer uit staal. Ik heb geprobeerd nog foto's te vinden op het www, maar helaas. In 1996'ish heeft Corratech een fully verkocht met een carbon bladveer/ringveer; Bizar fietsje. De Spot ziet er dan toch stukken beter uit. Overigens gebruikte Slingshot al eerder een carbon bladveer als scharnierpunt, het idee is dus niet nieuw.
Deze hebben ze in ieder geval nog in staal. Op de foto als SS maar ook met 1 x 12. Frame is Reynolds 853. Weet zo even niet voor hoever dat ander staal is dan het staal van jouw fiets.
https://spotbrand.com/products/rocker-ss-29
Afbeelding
Nice, toch nog staal :-q

Mijn frame is lastig te vergelijken met 853, wat een erg stijve buizenset is. Mijn frame is een mix van Reynolds 631 zitbuis, Columbus Max bovenbuis en Zona onderbuis en liggende achtervorken en plain chromo staande achtervorken. Zo samengesteld om aan de voorkant met een grotere reach stijfheid te bieden terwijl het gevoel rond bracket en achtervorken duidelijk het comfort van staal zou geven.

Ik denk dat de bovenbuis en onderbuis, en daarmee het voorframe, vergelijkbaar zijn met 853, al heb ik de getallen niet beschikbaar. In de andere buizen heb ik bewust andere keuzes gemaakt. 853 is ook iets lichter, dus totaal zal iets lichter en stugger aanvoelen
dan mijn frame. Hoewel stuurgedrag waarschijnlijk vergelijkbaar zal zijn.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Shredwithcare schreef: za 11 januari 2020, 00:29
kan niet meer schreef: za 11 januari 2020, 00:11
Als je klikt op een bepaald type dan kun je kiezen uit verschillende build-kits. De Mayhem is er in als 29er en als 27,5 plus en de Rollik als 27,5.
De Rollik gaat meer richting enduro.
27.5 is Enduro? Dat is zo 2014. Alle ews pros rijden 29 hoor. De voordelen van 29ers gaan niet weg op een technische downhills ofzo. Net zo goed dat het 'big bmx' karakter wat 27.5 kan hebben nog steeds geldt op xc parcoursen.
Spot is een klein merk en laat de modellen wel een jaar of 3 lopen. Denk dat bij de volgende vernieuwing de Rollik ook een 29,er zal zijn.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Nieuws bij Spot.
https://www.pinkbike.com/news/spot-anno ... d-150.html

Afbeelding

De 130 mm (voor 140 mm) is nog steeds in 27,5+ en als 29er. De 150 (160 voor) alleen als 29er. Persoonlijk vind ik hem er niet mooier op geworden met al dat carbon rond het balhoofd en de doorgezakte bovenbuis.

https://spotbikes.com/collections/bikes
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Shredwithcare schreef: za 11 januari 2020, 00:29 27.5 is Enduro? Dat is zo 2014. Alle ews pros rijden 29 hoor.
Maar EWS pro,s kopen over het algemeen geen fiets dus dat zijn niet echte interessante klanten.
Als je Enduro iets breder interpreteert als een fiets waarmee je overal omhoog en naar beneden komt, maar dan zonder race-timer, dan kan ik me zomaar voorstellen dat 27.5 voor een kleiner merk nog helemaal zo gek niet is.
Alle grote jongens maken al 29ers, dus daar ben je er een van de velen terwijl hier een gaatje in de markt zit.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie