Wielbouwcursus voor forumleden - (update pag. 4)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Daar is-t-ie dan. Check wel even je SPAM folder, bij mij was het mailtje van Lars daarin terecht gekomen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

zonoskar schreef: vr 26 juni 2020, 13:24 Daar is-t-ie dan. Check wel even je SPAM folder, bij mij was het mailtje van Lars daarin terecht gekomen.
Bij mij zat hij ook bij de spam. Inmiddels wel gereageerd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat Google en Microsoft hier op het forum ook meelezen en dat mijn reputatie ook daar bekend is 8) :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Cursus misschien niet eens meer nodig na het kijken van onderstaande filmpje. Ben benieuwd wat Lars vind van zijn techniek :)

https://www.youtube.com/watch?v=p2jTrJYJGd8
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

zonoskar schreef: zo 28 juni 2020, 23:15 Cursus misschien niet eens meer nodig na het kijken van onderstaande filmpje. Ben benieuwd wat Lars vind van zijn techniek :)

https://www.youtube.com/watch?v=p2jTrJYJGd8
Mooie duidelijke instructie!
Maar wat ik vooral uit een cursus probeer te halen dat zijn de fijne kneepjes, de details die het verschil maken tussen gewoon goed en echt top.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: ma 29 juni 2020, 11:05
zonoskar schreef: zo 28 juni 2020, 23:15 Cursus misschien niet eens meer nodig na het kijken van onderstaande filmpje. Ben benieuwd wat Lars vind van zijn techniek :)

https://www.youtube.com/watch?v=p2jTrJYJGd8
Mooie duidelijke instructie!
Maar wat ik vooral uit een cursus probeer te halen dat zijn de fijne kneepjes, de details die het verschil maken tussen gewoon goed en echt top.
Je legt de lat hoog!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Ik vraag me altijd af; wanneer is de spaakspanning hoog genoeg?
Als ik klaar ben met een wiel is hij recht op <0.5mm en is de spaakspanning gelijk (op geluid en controle met een ali spaakspanningmeter), maar is hij dan te strak? Of niet strak genoeg (hier ben ik minder bang voor...)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De truc is om Len R binnen de specs te blijven van min en max spanning.
Omdat er tot 60% verschil kan zitten in de spaakspanning van L en R, is je marge best klein bij het gebruik van symetrische velgen en dezelfde spaken voor L en R.
Te hoge spanning en je spaken gaan rekken of je nippels scheuren uit de velg.
Te lage spanning en je spaken gaan voortijdig breken.
Mijn favoriete manier om veilig te zitten is aan de 'slappe kant' is aan die kant 1 maat dunnere spaken te gebruiken.
Andere opties zijn een asymetrische velg of een asymetrisch frame.

Je hebt een meter, dus je kunt de spanning bepalen.
Max wordt bepaald door het max vd spaak en het max vd velg.
Min door de spaak, maar is vaak lastiger te achterhalen.
Maar je kan het wiel belasten (in de fiets, of het wiel 'drukken') om te kijken of de spaken aan de 'slappe kant' niet geheel zonder spanning komen.
In dat geval zul je alle spaken wat extra moeten geven, en natuurlijk opletten dat je aan de strakke kant niet over de max gaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 29 juni 2020, 13:15 De truc is om Len R binnen de specs te blijven van min en max spanning.
Omdat er tot 60% verschil kan zitten in de spaakspanning van L en R, is je marge best klein bij het gebruik van symetrische velgen en dezelfde spaken voor L en R.
Te hoge spanning en je spaken gaan rekken of je nippels scheuren uit de velg.
Te lage spanning en je spaken gaan voortijdig breken.
Mijn favoriete manier om veilig te zitten is aan de 'slappe kant' is aan die kant 1 maat dunnere spaken te gebruiken.
Andere opties zijn een asymetrische velg of een asymetrisch frame.

Je hebt een meter, dus je kunt de spanning bepalen.
Max wordt bepaald door het max vd spaak en het max vd velg.
Min door de spaak, maar is vaak lastiger te achterhalen.
Maar je kan het wiel belasten (in de fiets, of het wiel 'drukken') om te kijken of de spaken aan de 'slappe kant' niet geheel zonder spanning komen.
In dat geval zul je alle spaken wat extra moeten geven, en natuurlijk opletten dat je aan de strakke kant niet over de max gaat.
Thanks, het is tot nu toe nog wel heel gebleven, dus ik zit er waarschijnlijk niet gruwelijk ver vanaf.
Ik vertrouw sowieso die meter niet in absolute getallen. De verschillen bepalen gaat natuurlijk prima.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wamske schreef: ma 29 juni 2020, 17:01 Thanks, het is tot nu toe nog wel heel gebleven, dus ik zit er waarschijnlijk niet gruwelijk ver vanaf.
Ik vertrouw sowieso die meter niet in absolute getallen. De verschillen bepalen gaat natuurlijk prima.
Als het goed is, dan zit er een omrekentabel bij die meter, waarop je kunt zien waar de waarde die je af leest mee overeen komt in bijvoorbeeld kgf of Nm.
De spaakspanningsmeters die bij de cursus komen hebben we geijkt, maar uit de doos is de afwijking nog geen 5% bij de 14 die we gecheckt hebben, best netjes dus.

Voor de kant met de hoge spanning houd je ongeveer 120 kgf aan, dan bereik je met standaard velgen en naven meestal een waarde van 70-80 kgf aan de andere kant.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Ik heb nog net voordat de lockdown kwam de cursus bij Lars gevolgd.
De reden was, dat ik altijd al wel eens een wiel wilde bouwen, maar de kosten die je erin moet stoppen aan materiaal, en dan nog voor de materialen voor het daadwerkelijke wiel aardig oplopen om zomaar als hobby projectje te doen. Als het niks wordt ben je flink wat euro’s verder.
Dus die investering bij Lars is eigenlijk een mooie win-win. Je krijgt de kneepjes, een setje rechte wielen, lekkere lunch en het materiaal.

Na de cursus heb ik zelf met een uit een oude wielset geknipte navenset , waarvan het voorwiel een flink deuk had, en nieuwe 650b velgen en spaken aan de slag gegaan.
Gewoon rustig de stappen doorlopen, en ook in etappes gedaan. Eerst een uurtje de spaken in het juiste spaakpatroon gezet en met de nippledriver allemaal gelijk gedraaid. Dag erop verder op spanning. Weer de dag erna kraken en weer verder met op spanning zetten etc.
Ik mag, al wordt het een beetje een wc eend verhaal, zeggen dat het erg goed gelukt is.
Spanning ziet heel mooi gelijk uit en de wielen zijn na flinke mishandelingen nog steeds recht, ook de wielen die we samen maakte overigens.

Ik heb wel nog naast het materiaal dat bij de cursus zat, een boormachine nipple-driverbit en een centreerboog gekocht. Kan het zonder ja, maar het maakt je leven toch nog wat makkelijker.

Voordat ik begon;

Afbeelding

Ergens halverwege:

Afbeelding

En het eindresultaat:
Afbeelding

Nogmaals dank Lars!
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Gravelmarc schreef: ma 29 juni 2020, 19:29 Ik heb nog net voordat de lockdown kwam de cursus bij Lars gevolgd.
De reden was, dat ik altijd al wel eens een wiel wilde bouwen, maar de kosten die je erin moet stoppen aan materiaal, en dan nog voor de materialen voor het daadwerkelijke wiel aardig oplopen om zomaar als hobby projectje te doen. Als het niks wordt ben je flink wat euro’s verder.
Dus die investering bij Lars is eigenlijk een mooie win-win. Je krijgt de kneepjes, een setje rechte wielen, lekkere lunch en het materiaal.

Na de cursus heb ik zelf met een uit een oude wielset geknipte navenset , waarvan het voorwiel een flink deuk had, en nieuwe 650b velgen en spaken aan de slag gegaan.
Gewoon rustig de stappen doorlopen, en ook in etappes gedaan. Eerst een uurtje de spaken in het juiste spaakpatroon gezet en met de nippledriver allemaal gelijk gedraaid. Dag erop verder op spanning. Weer de dag erna kraken en weer verder met op spanning zetten etc.
Ik mag, al wordt het een beetje een wc eend verhaal, zeggen dat het erg goed gelukt is.
Spanning ziet heel mooi gelijk uit en de wielen zijn na flinke mishandelingen nog steeds recht, ook de wielen die we samen maakte overigens.

Ik heb wel nog naast het materiaal dat bij de cursus zat, een boormachine nipple-driverbit en een centreerboog gekocht. Kan het zonder ja, maar het maakt je leven toch nog wat makkelijker.

Voordat ik begon;

Afbeelding

Ergens halverwege:

Afbeelding

En het eindresultaat:
Afbeelding

Nogmaals dank Lars!
Wil zelf ook graag zo'n workshop volgen om vervolgens zelf een setje wielen in elkaar te maken.

Je wielset ziet er erg mooi en strak uit!!

:-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Moet je doen, is een investering waar je nog jaren plezier van hebt.

Iedereen kent de situatie wel.
-Je hebt eigenlijk een prima wielset, maar je wilt toch bredere velgen, of carbon velgen.
Geen probleem, je koopt de velgen van je keuze, een handvol spaken en 'morgen' rij je op je nieuwe wielen.
-Of je fijne wielset wordt geplaagd door hardnekkige problemen in je achternaaf.
Geen probleem, je koopt een betere naaf en meestal kan je dezelfde spaken hergebruiken, dus het probleem is in 1 avond opgelost.
-Je hebt een prima wielset, maar je nieuwe frame of vork heeft een andere standaard.
Je koopt een nieuwe naaf en morgen kan je fietsen. Ook hier kan je de spaken meestal hergebruiken.
-Je rijdt een deuk in je wielset, of je carbon velg scheurt.
Nieuwe velg, afhankelijk vd situatie ook nieuwe spaken en in een avond ben je klaar.

(Bij al deze voorbeelden is het beter nieuwe nippels te gebruiken, zekerl bij alu nippels)

Nooit meer afhankelijk van een ander, nooit meer bij iedere tegenslag een nieuwe sielset van >€500, helemaal vrij in de keuze van je componenten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

It's amazing Mike!

Afbeelding

Nee echt, erg leerzaam, ben er zaterdag ook bij. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK beetje Tel Sell is het wel
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie