Wielbouwcursus voor forumleden - (update pag. 4)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Nee joh, is een goeie post met alle voordelen :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zijn er ook nadelen, vraag ik me nu af...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

ThaSingleTrackMastah schreef: di 30 juni 2020, 23:06 OK beetje Tel Sell is het wel
:lol: :lol: :lol: :-q
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 30 juni 2020, 23:23 Zijn er ook nadelen, vraag ik me nu af...
Natuurlijk, vergelijk het met 200 dozen muesli in de supermarkt, het geeft je zoveel mogelijkheden dat je je altijd af zult vragen of je niet beter toch net iets anders kunt doen. Terwijl als je gewoon wielen hebt die functioneren, dan denk je er niet teveel over na. ;)

Die video van Ali C is gericht op (street) trials wielen. Hij spaakt 20", 24" en 26" wielen met (voor gewoon mtb begrip) oversized velgen. Die velgen zijn ook zonder spaken al erg lastig te buigen, dus het recht spannen van zo'n wiel is niet zo heel lastig.
Maar ga je met echt lichtgewicht spul aan de gang, dan is iedere slag die je een spaak geeft direct van invloed op je wiel.
Neemt niet weg dat hij echt wel weet waar hij het over heeft, maar ik heb vergelijkbare velgen ook al meerdere keren rechtgetrokken (zelfs helemaal los gehad) en dat terwijl ik eigenlijk ook nog steeds de cursus moet gaan doen omdat ik eigenlijk nog steeds niet weet waar ik mee bezig ben :winkie: :winkie:

Dus Lars, je mag mij ook uitnodigen als je plek hebt ;)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: di 30 juni 2020, 23:23 Zijn er ook nadelen, vraag ik me nu af...
Als het echt zo leuk en goedkoop is... waar laat je al die wielsets🤔
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

In je N+1 frames die dan erbij aanschaft.. Dus ik zou niet te fanatiek gaan bouwen als je niet wilt dat je hele schuur/garage/tweede huis vol hang met fietsen...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik ben er helemaal klaar voor :D

Afbeelding
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ThaSingleTrackMastah schreef: di 30 juni 2020, 15:39 Moet je doen, is een investering waar je nog jaren plezier van hebt.

Iedereen kent de situatie wel.
-Je hebt eigenlijk een prima wielset, maar je wilt toch bredere velgen, of carbon velgen.
Geen probleem, je koopt de velgen van je keuze, een handvol spaken en 'morgen' rij je op je nieuwe wielen.
-Of je fijne wielset wordt geplaagd door hardnekkige problemen in je achternaaf.
Geen probleem, je koopt een betere naaf en meestal kan je dezelfde spaken hergebruiken, dus het probleem is in 1 avond opgelost.
-Je hebt een prima wielset, maar je nieuwe frame of vork heeft een andere standaard.
Je koopt een nieuwe naaf en morgen kan je fietsen. Ook hier kan je de spaken meestal hergebruiken.
-Je rijdt een deuk in je wielset, of je carbon velg scheurt.
Nieuwe velg, afhankelijk vd situatie ook nieuwe spaken en in een avond ben je klaar.
Je vergeet er eentje: Je vind het zo leuk dat binnen een paar jaar de halve vereniging en vriendenclub is voorzien van nieuwe wielen en je schuur hangt nog steeds vol met wielsets.
Mad Wally schreef: wo 1 juli 2020, 11:11
ThaSingleTrackMastah schreef: di 30 juni 2020, 23:23 Zijn er ook nadelen, vraag ik me nu af...
Als het echt zo leuk en goedkoop is... waar laat je al die wielsets🤔
Inderdaad, maar goedkoop is het niet. Je wilt (ik tenminste) toch steeds beter materiaal. Dus dan verkoop je weer een mooie set en koopt daar high end naven voor. Dan moet de rest er ook weer bij. Dan wil je steeds meer: carbon velgen etc. etc. Maar het blijft wel leuk.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij de vraag Waar laat je al die wielsets? moest ik ook meteen aan jou denken Jan ;)
Af en toe verkopen dus.
En wat betreft duur, het is goedkoper dan iemand anders jouw nieuwe betere wielset laten bouwen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik dacht goedkoper uit te zijn door zelf mijn velgen te produceren... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 1 juli 2020, 22:27 Ik dacht goedkoper uit te zijn door zelf mijn velgen te produceren... :roll:
Velgen zijn zo onderhand goedkoper dan de spaken! Misschien kun je ook zelf spaken gaan produceren?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Helaas ben ik te laat :(

Want: ik heb het oude wielsetje uit mijn e-mtb over. Daar zitten goede naven in (DT350) maar de rest is nogal basic, plain spaken en simpele Alex velgen. 37mm breed ook nog eens, dus niet heel allround inzetbaar.

Dus zo'n cursusje zou ideaal zijn om met die naven iets beters te bouwen!
Stel nou dat Lars er geen genoeg van krijgt en nog een keer zoiets inplant... :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Lars TB schreef: wo 1 juli 2020, 22:27 Ik dacht goedkoper uit te zijn door zelf mijn velgen te produceren... :roll:
:lol: :lol: :lol:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Afbeelding

Ik ben er ook klaar voor. Hopelijk lukken de nieuwe wielen, anders heb ik een probleem, deze komen uit de patientZERO.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 1 juli 2020, 22:27 Ik dacht goedkoper uit te zijn door zelf mijn velgen te produceren... :roll:
Da's geen gek idee, mits je genoeg velgen verslijt.
Mocht het zo zijn dat je ze echt voor de lol maakt, dan wil ik je wel helpen door er een paar van je over te nemen, zodat de velgen zich niet opstapelen.
:wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie