Wielbouwcursus voor forumleden - (update pag. 4)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Super leerzame en gezellige dag!
Leuke locatie,
Gaaf om te zien hoe RAD15 daar in Nijmegen een heel mooi en goed doordacht product in eigen land maakt,
Lars als docent is super! Zo lomp als hij hier kan zijn zo rustig en didactisch is hij IRL, je zou bijna twijfelen of hij geen body double heeft gestuurd en zelf ergens lekker aan het fietsen was :lol:
Met goed materiaal, mooie velgen, best sjieke Elan naven en Sapim spaken is zo,n wiel vlechten een eitje als je een beetje rechterhanden hebt!
(ik ben alleen links :oops: )..

Serieus, ik heb hier niet bepaald aanleg voor en de rest was er volgens mij een stuk handiger mee, maar ik vond het geweldig om onder begeleiding ermee te lopen klooien en de lol was er niet minder om.
Binnenkort gaan we voor poging 2 om de boel af te maken.

Nogmaals topdag dus dank!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dank!

Ik heb me ook vermaakt! Heb misschien iets te veel mogen ouwehoeren - dank voor jullie aandacht! - maar we hebben best aardige wieltjes gebouwd. En ontdekt dat het niet heel moeilijk is, maar toch best wel lastig. Ik denk dat de meesten een mooie basis hebben om nu verder uit te bouwen met een beetje meer oefening!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Was zeker erg leuk en zeer leerzaam. Ook leuk eens wat gezichten bij de forum namen te hebben. Ik heb nog wel even wat oefening nodig om de hobbels en bobbels recht te krijgen. Ook gelijk de spaakspanningsmeter op mijn andere wielensets gezet. :o pas nalaten kijken bij de lbs. En klopt voor geen meter. Dus Lars ik denk dat mijn dtswiss wielenset het nieuwe proefkonijn worden.

Lars bedankt voor je tijd, kennis, en voornamelijk je geduld. En namens mijn vrouw dank voor de mooi gespaakte wielen.
who dares wins
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Jurf schreef: za 14 maart 2020, 22:56 Super leerzame en gezellige dag!
Leuke locatie,
Gaaf om te zien hoe RAD15 daar in Nijmegen een heel mooi en goed doordacht product in eigen land maakt,
Lars als docent is super! Zo lomp als hij hier kan zijn zo rustig en didactisch is hij IRL, je zou bijna twijfelen of hij geen body double heeft gestuurd en zelf ergens lekker aan het fietsen was :lol:
Met goed materiaal, mooie velgen, best sjieke Elan naven en Sapim spaken is zo,n wiel vlechten een eitje als je een beetje rechterhanden hebt!
(ik ben alleen links :oops: )..

Serieus, ik heb hier niet bepaald aanleg voor en de rest was er volgens mij een stuk handiger mee, maar ik vond het geweldig om onder begeleiding ermee te lopen klooien en de lol was er niet minder om.
Binnenkort gaan we voor poging 2 om de boel af te maken.

Nogmaals topdag dus dank!
Inderdaad een stand inn, wat een nuance en een geduld :lol:

Nogmaals dank Lars.

Cursus van vandaag was helaas niet genoeg voor de wokkel van een vriend van mij... ellendige Mavic rotzooi :evil: meerdere spaken op dramatische spanning en met aandraaien sprongen de spaken bij de nippel...had m al een setje rad15 aangeraden maarja...
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik moet een beetje terugkomen op deze cursus.
Voordat ik heen ging had ik best goeie wielen thuis.
Nu ineens niet meer, spaken allemaal te slap, en vaak ook behoorlijke uitschieters naar hoge of lage spanning.
Zoiezo is de spaakspanning rommeliger.

Of komt dat door gebruik ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Wat is te slap?

De spaken in mijn Zipp wielen staan ook een stuk minder slap dan die van mijn handgemaakte setjes, maar de wielen rijden als een koning.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

tiewrap schreef: zo 15 maart 2020, 22:52 Ik moet een beetje terugkomen op deze cursus.
Voordat ik heen ging had ik best goeie wielen thuis.
Nu ineens niet meer, spaken allemaal te slap, en vaak ook behoorlijke uitschieters naar hoge of lage spanning.
Zoiezo is de spaakspanning rommeliger.

Of komt dat door gebruik ?
Haha ik kwam er ook achter dat mijn eigen dtswiss set die pas door de lbs was nagekeken echt geen goede spaakspanning had. Heb je wel de dikte vd de spaak bekeken. 😁
who dares wins
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dikte meegerekend ja. (Allemaal 1.8 ?)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

tiewrap schreef: zo 15 maart 2020, 22:52 Ik moet een beetje terugkomen op deze cursus.
Voordat ik heen ging had ik best goeie wielen thuis.
Nu ineens niet meer, spaken allemaal te slap, en vaak ook behoorlijke uitschieters naar hoge of lage spanning.
Zoiezo is de spaakspanning rommeliger.

Of komt dat door gebruik ?
Inderdaad blijven spaken een beetje rekken, maar ook op het moment dat er een band omheen zit valt de spanning zo 10% terug. De spaakspanning waarmee je bouwt houdt daar een soort van rekening mee (zou het niet gebeuren dat terugvallen, dan zou je bijvoorbeeld op 60 kgf kunnen bouwen).

Dus iets slapper is prima. Maar is het meer, dan zijn de spaken waarschijnlijk met het bouwen niet 'gekraakt' en hebben ze zich later nog gezet.
Maar het spanningsverschil is minder goed: meer kans op loslopende spaken of een slag in je wiel. Als je het aandurft zou je eens aan 1 van die wielen aan de nippels kunnen gaan draaien en kijken hoeveel beter je het krijgt. Het beste dus zonder band (wat bij die Unior richtbok sowieso moet).

Dat je geen last hebt van steeds weer losse spaken geeft ook aan dat er uiteindelijk best een flinke marge tussen zit van wat ideaal is en wat in de praktijk nog werkt. En dat de soep wederom niet zo heet gegeten wordt. Maar het geeft ook aan waarom je meteen een verschil voelt tussen een 'standaard' wiel of een gebruikt wiel en een nieuw, met zorg opgebouwd wiel!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Mag ik dit topic een beetje kapen met een gerelateerde vraag? Hoe vaak moet een wiel nagekeken worden? Af en toe krijgt zo'n ding goed op z'n donder, maar ik heb nog nooit iets gemeten of laten meten. Is hier een aan te bevelen interval voor?
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Lars TB schreef: ma 16 maart 2020, 11:00
tiewrap schreef: zo 15 maart 2020, 22:52 Ik moet een beetje terugkomen op deze cursus.
Voordat ik heen ging had ik best goeie wielen thuis.
Nu ineens niet meer, spaken allemaal te slap, en vaak ook behoorlijke uitschieters naar hoge of lage spanning.
Zoiezo is de spaakspanning rommeliger.

Of komt dat door gebruik ?
Inderdaad blijven spaken een beetje rekken, maar ook op het moment dat er een band omheen zit valt de spanning zo 10% terug.



:-q
who dares wins
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bokmaaa schreef: ma 16 maart 2020, 11:05 Mag ik dit topic een beetje kapen met een gerelateerde vraag? Hoe vaak moet een wiel nagekeken worden? Af en toe krijgt zo'n ding goed op z'n donder, maar ik heb nog nooit iets gemeten of laten meten. Is hier een aan te bevelen interval voor?
Alleen voor test-doeleinden check ik een wiel, maar eigenlijk verder nooit.

Zolang een (goed) wiel recht is hoef je het in principe niet te laten controleren. Heb je een 'standaard' wiel, dan zou je dit na kunnen laten kijken door een goede wielbouwer en de spaakspanning waar nodig op orde laten brengen. Dit maakt vaak al een heel verschil in hoe een wiel aanvoelt. Normaal gesproken lopen de spaken daarna sowieso niet meer los.

Alleen na een heel flinke klapper zou je het wiel kunnen controleren, zelfs als het recht is. De spanning kan gewijzigd zijn en bij een volgende klap kan je dan eerder een slag in je wiel krijgen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Hmm, tot 1 juni bijeenkomsten verboden. Dus de cursus verplaatsen naar latere datum?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zonoskar schreef: ma 23 maart 2020, 21:03 Hmm, tot 1 juni bijeenkomsten verboden. Dus de cursus verplaatsen naar latere datum?
Daar ziet het dus wel naar uit.


Kom ik op terug, de huidige data vervallen in ieder geval.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oké, wegens drukte kom ik er niet aan toe een nieuwe datum te prikken, maar ik ben jullie niet vergeten. Ik hoop van de week even tijd te vinden een uitgebreide e-mail op te stellen met wanneer we weer wat gaan doen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie