Santa Cruz ook aan de E-bike met de Heckler

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Mike123 schreef: za 15 februari 2020, 00:53
Jamis Diablo schreef: vr 14 februari 2020, 23:58 Iemand ervaring met drops en springen met een E-MTB?
Lees veel.over dat afdalen prima gaat ivm lage zwaartepunt.
Maar wat voel je als je een drop van > 1 meter of een sprong > 3 meter neemt?
Heb zelf geen ervaring met springen en drops met een e-mtb maar de filmpjes van Sam Pilgrim zien er altijd wel goed uit.
En hij doet ook niet echt voorzichtig. Gesponsord?
Oa dit filmpje. https://www.youtube.com/watch?v=QsVIHoCjRVA
haha daar noem je er ook 1 zeg. sam pilgrim dropt en springt met zelfgemaakte driewielers en voorzicht zijn kent hij niet :D
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: za 15 februari 2020, 01:30 De filmpjes ken ik idd, maar zoek ervaring van forumleden.
Mijn ervaring met een dikke (9500,-) Mondraker op toffe trails rondom Stuttgart: sloophamer ipv speelse fiets. Maakte geen zak uit of ik de trail mistte, die Ebike dendert overal gewoon overheen. Qua springen streek hij dus ook alles glad, niks poppy en speels, gewoon rammen en zoeken naar de meest ruige lijnen. Heeft zeker zo zijn eigen charme, maar een beetje meer lichtvoetigheid maakt een fiets wel stukken speelser.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

tiewrap schreef: vr 14 februari 2020, 20:26 Hoe anti Specialized ik ook ben, hun e-bikes kun je niet om heen.
Alles via een app in te stellen op een dusdanige manier dat je met 1 accu makkelijk een dag kunt doen, maar er wel power is als je dat wilt.
Uiteindelijk is het een simpel sommetje, je accu heeft een bepaalde capaciteit en tijdens je rit wordt er een bepaalde hoeveelheid energie gevraagd. Dat bepaalt hoe lang je met die accu doet, niet of er wel of geen app gebruikt wordt (en de meeste e-bike motoren zijn instelbaar middels een app, ook Bosch en Shimano).

Je kunt natuurlijk zuinig rijden: niet te hard naar boven, beetje op gewicht en rolweerstand letten e.d. Niks anders dan bij analoog rijden. Wil je steeds snel zit je ook sneller zonder prik :-D

Maar de Levo's zijn mooie en goed rijdende e-bikes, dat is zeker waar. Ook duur voor wat ze bieden, het blijft een Specialized... Voor mij twee jaar geleden reden genoeg om niet voor een Levo te gaan maar voor een Merida (die ook in elke test hele hoge ogen scoorde).

Inmiddels is de accu capaciteit bij veel bikes aan het groeien, bijvoorbeeld de nieuwe Bosch fietsen worden vaak met een 625Wh accu geleverd ipv de 500Wh die tot nu toe vrij gebruikelijk was. Dat scheelt zeker als je leuke dagtochten in de bergen wilt maken! Ik heb dan toch vaak een tweede accu (500Wh) nodig, heel globaal ligt bij mij de haalbare rit met een accu rond de 60km & 1.500hm. En dat is heel veel in eco rijden, wat ook prima kan als je met analoge bikers meerijdt. Ik weeg net onder de 70kg, ben je duidelijk zwaarder gebruik je ook meer prik bij dezelfde rit.

Een accu is zwaar, dus als je een tweede mee wilt nemen spelen formaat en gewicht een rol. Op dit moment is de externe Shimano accu de compactste en lichtste mogelijkheid, die weegt 2,6 kg. Ook zijn ze "betaalbaar" met een prijs rond de €600,- (check vooral even de prijs en het formaat van een Levo accu als je die overweegt ;-)).

Fietsen zoals de Levo SL en bikes met de Fazua motor hebben een andere invalshoek: minder gewicht en een minimalistische ondersteuning om zoveel mogelijk het gevoel van een gewone mtb te benaderen. Maar minder echte power en minder actieradius zijn de keerzijdes. Uiteraard zijn de accus wel lichter dan van "reguliere" e-mtb's.

Mij viel het rijden op zo'n 23kg e-mtb reuze mee, het went erg snel en ik heb absoluut niet het idee dat biken ineens saaier, suffer of minder leuk is geworden. Integendeel, je/mijn mogelijkheden zijn weer duidelijk groter en dat geeft juist meer fun!

Met grote sprongen heb ik geen ervaring, maar de kleine jumps die ik wel doe gaan prima. Door het (goed geplaatste) gewicht voelt de fiets mooi stabiel. Vind ik prettig, maar wellicht dat iemand die wat meer wil gooien en smijten in de lucht daar anders over denkt.

@Jamis, zeker ook Commencal overwegen! Komen erg goed uit tests en zijn door hun verkoopmodel (internet) zeer concurrerend geprijsd.

Meer on topic over de Heckler: echt mooi kan ik hem niet vinden, maar SC kennende zal het ongetwijfeld een prima rijdend fietsje zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Jamis Diablo schreef: vr 14 februari 2020, 23:58 Iemand ervaring met drops en springen met een E-MTB?
Lees veel.over dat afdalen prima gaat ivm lage zwaartepunt.
Maar wat voel je als je een drop van > 1 meter of een sprong > 3 meter neemt?
Ik heb 1 dag op een huur Levo S works gereden. Sprongen >3m weet ik niet, maar bij drops had ik vanwege het gewicht onbewust de neiging alles proberen te rollen ipv fiets vooruit te duwen. Denk dat je daar wel aan went, maar op echt technische low-speed trails is het geen vooruitgang, voorwiel ergens overheen is wel een opgave. Op enige snelheid niets aan de hand :-) Switchbacks die met 2 wielen aan de grond pasten gingen ook erg fijn.

Klimmen ging erg lekker, >1000hm met 23km/h omhoog (medium en paar stukjes maximale ondersteuning) was een halve accu ongeveer, en dan ben je ook gewoon moe.

Ik zou er zo weer eentje huren voor een dagje uit in de bergen, maar zelf kopen niet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

paulus1981 schreef: ma 17 februari 2020, 00:42 ... maar op echt technische low-speed trails is het geen vooruitgang, voorwiel ergens overheen is wel een opgave. ...
Dat was waar ik nog het meest aan moest wennen, langzaam/technisch werk. Maar ook daarin leer je de fiets aanvoelen. Eco is net te zwak om dit lekker te kunnen doen, in Trail (bij een Shimano motor) krijg je net wat meer pit om je voorwiel -gecontroleerd- te liften. Boost is een no-go bij beheerst technisch rijden, dat geeft bij elke pedaaltrap de volle bak ondersteuning en dan is de fiets amper onder controle te houden.

Ben je in de markt voor een (gebruikte) e-mtb, let net als bij een analoge bike goed op de geometrie. De vorige generatie Bosch motoren was erg groot, en er zat nog een flink stuk motor achter de trapas. Daarom zijn fietsen met die motor altijd van erg lange achtervorken voorzien! Voor mij een no-go, daarmee krijg je inderaad een tank die overal overheen walst maar het rijden ook wat saaier maakt (naar mijn idee).
De nieuwe Bosch motor is wel mooi compact en daarmee is dat probleem voor de constructeurs verleden tijd. Ook is de inwendige overbrenging van 2,5 x er niet meer waardoor er niet meer met een piepklein 16t "voorblad" gewerkt wordt (daaraan herken je meteen de vorige generatie Bosch fietsen).

Ik zou je zeker wat verdiepen in de e-mbt materie voor je flink geld uitgeeft, bijvoorbeeld op:
https://www.emtbforums.com/ en:
https://ebike-mtb.com/en/
Er is natuurlijk meer, maar hier is al erg veel info te halen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Frankie70
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 25 november 2009, 21:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert, Specialized Camber Comp 29", Specialized Turbo Levo FSR

Jamis Diablo schreef: vr 14 februari 2020, 23:58 Iemand ervaring met drops en springen met een E-MTB?
Lees veel.over dat afdalen prima gaat ivm lage zwaartepunt.
Maar wat voel je als je een drop van > 1 meter of een sprong > 3 meter neemt?
Ben in oktober vorig jaar overgestapt van een Specialized Camber (120mm veerweg en 11,5kg) naar een Specialized Levo (150mm veerweg en 23kg). Fiets voornamelijk in het Limburgse Heuvelland. Afdalen gaat voor mijn gevoel beter met de Levo. Of dit komt door de grotere veerweg of het groter gewicht is de vraag. Feit is dat het voor mij een stuk beter aanvoelt. Lert wel op dat je ook een stuk harder en met meer gewicht daalt en dus ook eerder (en krachtiger) in de remmen moet. Ik moet zeggen dat de Levo hier op gebouwd is met 200mm remschijven en 4 pistons remklauwen. Na een paar ritten ben je hier wel aan gewend. Bij de drops (voor mij max 1 metertor dusver) is het eigenlijk hetzelfde verhaal. Voelt goed aan, bedenk echter wel dat je nog steeds met een extra gewicht van 10-12kg land. Ook hier een kwestie van een paar ritten en je bent er op ingesteld. De filmpjes die je ziet van de stunts op e-bikes zijn natuurlijk prachtig. Ik denk dat die gasten dat met ieder voertuig wat wielen heeft voor mekaar krijgen....afijn feit is dat het mogelijk is :D
Frankie70
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 25 november 2009, 21:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert, Specialized Camber Comp 29", Specialized Turbo Levo FSR

Alles via een app in te stellen op een dusdanige manier dat je met 1 accu makkelijk een dag kunt doen, maar er wel power is als je dat wilt.[/quote]Uiteindelijk is het een simpel sommetje, je accu heeft een bepaalde capaciteit en tijdens je rit wordt er een bepaalde hoeveelheid energie gevraagd. Dat bepaalt hoe lang je met die accu doet, niet of er wel of geen app gebruikt wordt (en de meeste e-bike motoren zijn instelbaar middels een app, ook Bosch en Shimano).

Helemaal mee eens.
Uiteindelijk bepalen de omstandigheden (stijgingspercentages/wind/beenkracht/afstand/temperatuur) hoe lang je accu het volhoudt.
Voor e-bikers is dit een extra toevoeging aan het biken, iets wat mij ook, op een leuke uitdagende manier, bezig houdt.
De bike dusdanig tunen (middels app) zodat je toch die lange rit kan volbrengen is voor mij een extra uitdaging. Zo gebruik ik (500wh accu) voor vlakke ritten (85km/500hm) maar 10% (van de 100%) ondersteuning en 20% (van de 100%) motorvermogen. Ga ik echter voor een rit door de heuvels van 70km/1200hm dan gebruik ik 20% ondersteuning bij 40% motorvermogen. Bij de technische en erg steile klimmen dan schakel ik ff naar 40% ondersteuning en 60% vermogen. Voor het merendeel van mijn ritten gebruik ik dus bovenstaande 3 ondersteuningen/vermogens.

Op het moment dat storm Dennis Limburg bereikt dan ga je het hier natuurlijk niet mee redden. Wind heeft grote invloed op de actieradius van een accu. Momenteel ben ik de grenzen aan het verleggen en heb een range-extender in de vorm van een bidon gemonteerd, dit levert mij 250wh extra aan accu op. Moet hem nog testen op actieradius maar zou mij in theorie op 100km/2000hm moeten brengen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Bedankt voor de tips allen, erg waardevol.
Ik besef dat ik het topic een beetje gekaapt heb :)
Verdere vragen zal ik tzt in het E-MTB topic stellen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo'n "bidon" range extender is wel ideaal, helaas past zoiets niet op mijn fiets :(
Want die extra accu een dag in je rugzak merk je wel, opgeteld bij de toch al vrij zware rugzak op een Alpendagtocht is het een heel gewicht. Erg fijn als je dat ding thuis kunt laten!

In die zin is een e-mtb met ruimte voor een bidon een voordeel, want volgens mij zijn er voor de meeste motoren wel dergelijke extenders leverbaar.

Voor de rondjes in NL heb ik nooit een tweede accu nodig, meestal gebruik ik niet meer dan driekwart van de capaciteit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

McAskill heeft geen last van het extra gewicht. :-D

https://singletrackworld.com/2020/03/wh ... e-mtb/amp/
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wij hebben vd zomer bij Jasper in Canada een dag met de Turbo Levo gereden met gids op advies van de gids (eerste dag gewoon normaal getrapt en dat ging ook prima). Met ondersteuning is het bereik groter/ je hebt meer energie over om in de rondte te kijken wat daar best de moeite is! :D
Dalend dezelfde ervaring als Paulus: je dendert overal overheen als een soort tank/ maar wel met heel veel vertrouwen en behoorlijk aan de grond geplakt. De Massa corrigeert gevoelsmatig een hoop.
Ik ben geen held met drops, maar vind springen wel erg leuk, en toch: toen we bij een leuk speellijntje waren vond ik springen met die dingen ronduit eng. Ik ben absoluut geen super ervaren of technische fietser en je komt toch met een hoop voelbare massa aanstormen die ik in de lucht minder goed kon controleren/corrigeren als mijn Remedy.
Aan de andere kant, als je ziet wat motorcrossers doen dan zie je ook dat die er totaal geen last van hebben dus alles went...alleen mij lukte mij in ieder geval niet in 1 dag met de Ebike. De balans en flickyness in de lucht is echt heel anders en wellicht meer een kwestie van je bewegingen om te corrigeren extremer/minder subtiel maken ipv lichtjes wat ik met een normale fiets doe.
Na Jasper hebben we een paar dagen Whistler gedaan met gehuurde DH fietsen en mijn vriendin omschreef het daar wel mooi: die DH fietsen voelen aan als een E-bike maar dan veel lichter, wat wel weer heel veel zegt over het vertrouwen die ze geven.
Het is ff te duur voor erbij maar voor Alpen vakanties lijkt het me zeker voor de missus heel fijn.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mooi om te lezen dat SC uit beeld is en dat er positieve ervaringen over de e-mtb gedeeld worden :-q
Plaats reactie