De lichtste xc hardtail frames van 2020

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
PaganiProductions

Als je wil gaan vliegen over de xc trails
Sickbiker bespreekt ze allemaal.
Vraag wel of die ook bestand zijn tegen een zwaarder iemand.
https://www.youtube.com/watch?v=2quiVUWu30Q
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Je kunt de vraag ook omdraaien. Heeft het zin op een heel lichte fiets te rijden als je zelf geen featherweight bent?

Het carbon op zich is sterk genoeg, alleen komen er tijdens de productie altijd sub-optimale plekken in het frame. Om de verminderde sterkte op die plekken te compenseren en het toch sterk genoeg te maken worden er meer lagen toegepast. Nu fabrikanten (de framebouwers in Taiwan dus) beter worden in de perfecte verdeling van hars en vezels worden de frames lichter. Volgens experts zou een perfect geproduceerd frame zonder imperfecties minder dan een halve kilo kunnen wegen en sterk genoeg zijn voor bovengemiddeld XC-gebruik. Je ziet het meestal wel aan de garanties die ze durven te geven. Ik rij zelf al 10 jaar op een racefiets met frame + vork samen <1300 gram en dat is nog steeds heel. Heb er zelfs nog koersjes op gereden. Nou ben ik maar 72 kg, dat scheelt misschien 😁
PaganiProductions

Oli4k schreef: vr 21 februari 2020, 22:47 Je kunt de vraag ook omdraaien. Heeft het zin op een heel lichte fiets te rijden als je zelf geen featherweight bent?

Het carbon op zich is sterk genoeg, alleen komen er tijdens de productie altijd sub-optimale plekken in het frame. Om de verminderde sterkte op die plekken te compenseren en het toch sterk genoeg te maken worden er meer lagen toegepast. Nu fabrikanten (de framebouwers in Taiwan dus) beter worden in de perfecte verdeling van hars en vezels worden de frames lichter. Volgens experts zou een perfect geproduceerd frame zonder imperfecties minder dan een halve kilo kunnen wegen en sterk genoeg zijn voor bovengemiddeld XC-gebruik. Je ziet het meestal wel aan de garanties die ze durven te geven. Ik rij zelf al 10 jaar op een racefiets met frame + vork samen <1300 gram en dat is nog steeds heel. Heb er zelfs nog koersjes op gereden. Nou ben ik maar 72 kg, dat scheelt misschien 😁
Ik zou zelf zo´n superlichte fiets niet willen hebben en vraag me hoe ver ze het lage gewicht van de xc frames nog kunnen pushen voordat ze te ver gaan.
Schommel zelf ze tussen de 85 90 kg .
v_schultinge

Ligt er ook een beetje aan hoe groot je bent. Met 1.93m en 82kg vind ik het lastig om gewicht op mijn lichaam te verliezen. Wel geprobeerd, maar voelde me daar niet goed bij.

Mijn huidige Canyon weegt 9.8kg en ik zal bij mijn nieuwe fiets toch proberen een kilo eraf te halen (Ridley Ignite SLX). Ben ik er sneller door? Geen idee, gaan we merken. Het is toch vaak ook een beetje een ‘hebbedingetje’.
PaganiProductions

v_schultinge schreef: za 22 februari 2020, 11:25 Ligt er ook een beetje aan hoe groot je bent. Met 1.93m en 82kg vind ik het lastig om gewicht op mijn lichaam te verliezen. Wel geprobeerd, maar voelde me daar niet goed bij.

Mijn huidige Canyon weegt 9.8kg en ik zal bij mijn nieuwe fiets toch proberen een kilo eraf te halen (Ridley Ignite SLX). Ben ik er sneller door? Geen idee, gaan we merken. Het is toch vaak ook een beetje een ‘hebbedingetje’.
Ik ben 1.78m
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wouter, zaken die je sneller maken:
-trainen
-trainen
-techniek
-trainen
-vering (voor en achter!)
-trainen
-banden
-trainen
-de juiste fiets (voor het juiste terrein)
-trainen
-
-
-
-
-gewicht

Ik zet bewust gewicht helemaal onderaan, want het maakt nauwelijks iets uit voor vrijwel alle mountainbikers:

Alleen als je wedstrijden rijdt en zelf al op pakweg 10% lichaamsvet zit is het zinnig om te letten op het gewicht van je fiets. Natuurlijk heb ik het niet over een hardtail van 14 kg ten opzichte van een hardtail van 9 kg, maar als jij met je fiets van 12 kg naar 10 kg gaat ben jij nog geen 3 seconden sneller op je hele vast rondje.

Waar een hele grote groep in eerste instantie van gaat profiteren is een zwaardere fiets!! Maar dan wel daadwerkelijk functioneel. Dus betere vering, minder flex in de onderdelen, banden met grip, controle bergaf door een dropper, dat soort dingen.

Dus geef je streven naar zo licht mogelijk snel op en ga voor functionaliteit!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

PaganiProductions schreef: za 22 februari 2020, 10:37
Oli4k schreef: vr 21 februari 2020, 22:47 Je kunt de vraag ook omdraaien. Heeft het zin op een heel lichte fiets te rijden als je zelf geen featherweight bent?

Het carbon op zich is sterk genoeg, alleen komen er tijdens de productie altijd sub-optimale plekken in het frame. Om de verminderde sterkte op die plekken te compenseren en het toch sterk genoeg te maken worden er meer lagen toegepast. Nu fabrikanten (de framebouwers in Taiwan dus) beter worden in de perfecte verdeling van hars en vezels worden de frames lichter. Volgens experts zou een perfect geproduceerd frame zonder imperfecties minder dan een halve kilo kunnen wegen en sterk genoeg zijn voor bovengemiddeld XC-gebruik. Je ziet het meestal wel aan de garanties die ze durven te geven. Ik rij zelf al 10 jaar op een racefiets met frame + vork samen <1300 gram en dat is nog steeds heel. Heb er zelfs nog koersjes op gereden. Nou ben ik maar 72 kg, dat scheelt misschien 😁
Ik zou zelf zo´n superlichte fiets niet willen hebben en vraag me hoe ver ze het lage gewicht van de xc frames nog kunnen pushen voordat ze te ver gaan.
Schommel zelf ze tussen de 85 90 kg .
Tot onder de 500 gram dus. Zonder dat dat uitmaakt voor sterkte of stijfheid. Kan wel even duren voordat je dat in de winkel tegen komt. De custom (understatement) fully van Seb K is 6,8 kg en hij rijdt er niet voorzichtig mee. Mijn Camelbak weegt helemaal vol ongeveer even veel 🤯
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

v_schultinge schreef: za 22 februari 2020, 11:25 Ligt er ook een beetje aan hoe groot je bent. Met 1.93m en 82kg vind ik het lastig om gewicht op mijn lichaam te verliezen. Wel geprobeerd, maar voelde me daar niet goed bij.

Mijn huidige Canyon weegt 9.8kg en ik zal bij mijn nieuwe fiets toch proberen een kilo eraf te halen (Ridley Ignite SLX). Ben ik er sneller door? Geen idee, gaan we merken. Het is toch vaak ook een beetje een ‘hebbedingetje’.
Denk dat je dan aardig de grens op gaat zoeken met 8.8kg..
Oli4k schreef: vr 21 februari 2020, 22:47 Je kunt de vraag ook omdraaien. Heeft het zin op een heel lichte fiets te rijden als je zelf geen featherweight bent?
Denk het wel maar er er zal wel een grens liggen aan hoe lang het heel blijft. Hoe lichter, hoe minder gewicht je benen voort hoven te stuwen bij eenzelfde vermogen, dus word de power to weight ratio beter. Zal vast wel uit te rekenen zijn.
Lars TB schreef: za 22 februari 2020, 11:33 maar als jij met je fiets van 12 kg naar 10 kg gaat ben jij nog geen 3 seconden sneller op je hele vast rondje.
Met 2kg verschil heb je toch vaak lichtere wielen, dus ik denk dat 3 sec dan zkr wel te doen is afhankelijk van het parkours
Waar een hele grote groep in eerste instantie van gaat profiteren is een zwaardere fiets!! Maar dan wel daadwerkelijk functioneel. Dus betere vering, minder flex in de onderdelen, banden met grip, controle bergaf door een dropper, dat soort dingen.
En goed afgestelde vering vooral. Sinds ik het goed ingesteld heb rijd het zoveel beter! Btje flex in de zadelpen op een ht vind ik wel fijn heur.. Dropper
Dus geef je streven naar zo licht mogelijk snel op en ga voor functionaliteit!
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je geen wedstrijden rijdt, dan heb je niets aan die 3seconden. (3 hele dure seconden).
Als je wel wedstrijden rijdt, dan ben je tov een gemiddelde amateur zoveel kg lichter dat je die seconden toch wel pikt.
Pas al je aan de start staat met een hele rij afgetrainde professionals, en je er zelf al Alles aan hebt gedaan om zo snel mogelijk te zijn, dan heeft het zin die extra seconden uit je fiets te persen.
(Het leuke is dan ook nog dat er sponsors staan te dringen om jou op hun lichte/snelle spulletjes te laten rijden (als je tenminste goed genoeg bent))
Voor ons is het hooguit een leuk (en duur) tijdverdrijf.
En wat ik al eens schreef. Voor ons betekent sneller zijn alleen maar dat we langer op onze vrienden moeten wachten.
Boven op de berg/heuvel, vaak in de wind, soms zelfs in regen of sneeuw.
Je mag zelf weten hoeveel je dat waard is ;)

Maar de technische ontwikkeling is mooi
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 22 februari 2020, 15:12 Als je geen wedstrijden rijdt, dan heb je niets aan die 3secondes. (3 hele dure secondes).
Als je wel wedstrijden rijdt, dan ben je tov een gemiddelde amateur zoveel kg lichter dat je die secondes toch wel pikt.
Pas al je aan de start staat met een hele rij afgetrainde professionals, en je er zelf al Alles aan hebt gedaan om zo snel mogelijk te zijn, dan heeft het zin die extra secondes uit je fiets te persen.
(Het leuke is dan ook nog dat er sponsors staan te dringen om jou op hun lichte spulletjes te laten rijden (als je tenminste goed genoeg bent))
Voor ons is het hooguit een leuk (en duur) tijdverdrijf.
En wat ik al eens schreef. Voor ons betekent sneller zijn alleen maar dat we langer op onze vrienden moeten wachten.
Boven op de berg/heuvel, vaak in de wind, soms zelfs in regen of sneeuw.
Je mag zelf weten hoeveel je dat waard is ;)
Ok, maar het is natuurlijk niet verboden om een lichte fiets te willen omdat je dat gewoon leuk vind. Ook al ben je geen prof of amateur. Ik vind het persoonlijk leuk om zelf mijn fietsen in elkaar te knutselen met leuke 2e hands spullen. Zo heb ik voor een relatief laag bedrag toch een leuke lichte fiets. Ik zal nooit meer prof worden en als me dat wel gelukt was had ik allang onder het gras gelegen omdat mijn hf te laag zou zijn geworden tijdens mijn nachtrust.. En als je het leuk vind om op je vaste ronde pr's te rijden of strava segmenten te verbeteren, waarom dat niet met een lichtere fiets doen? Als jij er maar lol in hebt toch.
Dat wachten bovenop is wat minder soms misschien. Maar van het uitzicht en de bloemetjes/bijtjes in het gras genieten is mij ook veel waard! Want we fietsen soms door prachtige gebieden zonder het echt in ons op te nemen omdat we gefocust zijn op de trails..
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Natuurlijk, we doen het voor ons plezier, en het is onderdeel vd hobby.
Niks mis mee.
Ik zeg ook niet dat je met een zware fiets moet gaan rijden.
Ik zeg zelfs niet dat je geen lichte fiets moet/mag rijden.
Maar wel even relativeren.
En het is ook weer niet zo dat we hier op het forum met loodzware dranghekken op pad gaan.
Maar tijd en geluk kan je niet kopen, daar moet je zelf aan werken ;)
Daarom dus af en toe even relativeren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 22 februari 2020, 15:43 Natuurlijk, we doen het voor ons plezier, en het is onderdeel vd hobby.
Niks mis mee.
Ik zeg ook niet dat je met een zware fiets moet gaan rijden.
Ik zeg zelfs niet dat je geen lichte fiets moet/mag rijden.
Maar wel even relativeren.
En het is ook weer niet zo dat we hier op het forum met loodzware dranghekken op pad gaan.
Maar tijd en geluk kan je niet kopen, daar moet je zelf aan werken ;)
Daarom dus af en toe even relativeren.
Zo is het ook :-q
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sommigen hier hebben veel geld te besteden.
Dan hoef je je niet in te houden, vooral doen. Geld moet rollen en dat lukt het beste op wielen ;)
Maar sommigen hebben het minder breed, of moeten hun centjes verdelen over meerdere kostenposten.
Die zouden zich heel ongelukkig gaan voelen als hun fiets straks meer dan 10kg weegt, en dat is natuurlijk onzin.
Op een fiets van €1000 kan je net zo goed genieten als op een fiets van €10000.

En als we toch €10000 als voorbeeld gebruiken, dan kan je ook bewust kiezen voor een fiets van slechts €1000 en de resterende €9000 uitgeven aan legendarische bike trips.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar de techniek is en blijft fascinerend.
En als er straks frames van 0,5 kg op de markt zijn, dan worden de 1 kg frames een stuk betaalbaarder ;)
Dus iedereen meer lol voor minder!
(Of ben ik nou te enthousiast?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 22 februari 2020, 15:49 Sommigen hier hebben veel geld te besteden.
Dan hoef je je niet in te houden, vooral doen. Geld moet rollen en dat lukt het beste op wielen ;)
Maar sommigen hebben het minder breed, of moeten hun centjes verdelen over meerdere kostenposten.
Die zouden zich heel ongelukkig gaan voelen als hun fiets straks meer dan 10kg weegt, en dat is natuurlijk onzin.
Op een fiets van €1000 kan je net zo goed genieten als op een fiets van €10000.

En als we toch €10000 als voorbeeld gebruiken, dan kan je ook bewust kiezen voor een fiets van slechts €1000 en de resterende €9000 uitgeven aan legendarische bike trips.
Helemaal mee eens! Ik sta te kwijlen bij die duurste trek top fuel... Maar ik hoop dat mn 10 jaar oude fisher nog heel blijft want hij fietst prima en brengt me op mooie plekken, daagt me uit etc. Af en toe wat upgraden. En om hem wat te ontzien bouw ik momenteel een scott elite op uit 2011 als trainings fiets.
Ben nu allang blij dat ik weer een beetje uit mn burnout ben na 2,5 jaar en weer wat kan fietsen. Vd zomer staat Saalbach op het menu met de nodige trainingen ervoor..
life starts @ 150bpm...
Plaats reactie