Nieuw constructie materiaal

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dit is leuk. Doet me denken aan de introductie van Kevlar. Een materiaal wat nu vrij normaal is in diverse toepassingen.

In het kort: Herbruikbaar, sterker dan carbon. Toekomst ...

Binnenkort bij de buren?

In de video 1e indruk.

https://www.youtube.com/watch?v=auw8Q_VH9gI
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Het is dus wel carbon, maar met een nylon bindmiddel in plaats van epoxy.

Wel een interessante ontwikkeling, maar van het recyclen moet je je niet al te veel voorstellen. Dat zal niet meer zijn dan verwarmen en persen tot een laagwaardige product. De vezellagen die de sterkte geven ga je namelijk niet opnieuw opbouwen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Marketint bullshit, voor zover ik weet maakt iig guerilla gravity al lang zo zijn frames, evenals een hoop andere carbon producten..
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Thermoplastisch carbon is sowieso niet bepaald nieuw met PA, PEI, PEEK. Waarbij de eerste van de thermoplasten (PA dus) 1 nadeel heeft voor strucuture toepassingen: invloed van water absorptie... Als ze dan toch aan het vergelijken zijn, is het enigszins relevant ook duidelijk te vermelden in welke conditie dat voor PA is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

cheeta schreef: zo 15 maart 2020, 01:09 Thermoplastisch carbon is sowieso niet bepaald nieuw met PA, PEI, PEEK. Waarbij de eerste van de thermoplasten (PA dus) 1 nadeel heeft voor strucuture toepassingen: invloed van water absorptie... Als ze dan toch aan het vergelijken zijn, is het enigszins relevant ook duidelijk te vermelden in welke conditie dat voor PA is.
Ja, klopt. Nylon neemt water op, de mechanische eigenschappen veranderen daardoor, en het zwelt op.
Dus in de regen fietsen is er niet meer bij :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

En zo nieuw is het in MTBs ook in Nylon niet; GT STS carbon 1997-98

https://www.youtube.com/watch?v=7tnniDO11iI

This is a training video produced in 1997 by GT Bicycles to give dealers information
on the construction of GT's carbon bikes. Shared for informational purposes only.


Mijn eerste kennismaking met carbon dateert van nog verder terug, de jaren tachting van de vorige eeuw
Vezelversterkte Theromplasten zijn intussen overal, maar het is nog steeds niet triviaal om het goed te doen.

En voor wat het waard is, staal heeft ook problemen met vocht en zuurstof, en is toch ook heel bruikbaar.

YMMV, Enjoy!!

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie