Rock Shox 2021, aangepaste debonair + nieuwe Totem?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Oeps foutje bedankt. Dat idee krijg ik als ik deze uitleg bekijk en beluister over de nieuwe 2021 debonair. De vorige 2 versies van de debonair waren dus fout ontworpen. En voor die ontwerpfout mag de consument betalen.

Diaz suspension design laat op deze 2 foto’s erg duidelijk zien waar het pijnpunt zit.
Afbeelding

Afbeelding


Als tegenhanger van de onlangs gepresenteerde Fox 38 komt RS met een 38mm Totem?

Afbeelding

Afbeelding
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De debonair upgrade is beschikbaar voor nagenoeg elke Lyrik, Yari, Pike en Revelation
Afbeelding
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Deel je conclusie niet, vorige versie rijdt zeer OK, dus geen fout, achteraf kijk je koe........

Leuk die totem, moet je denk ik wel echt hard en lomp rijden om verschil tov de lyrik te merken...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Debonair versie 2 werkt inderdaad prima.
Maar ik vind het nog steeds een fout. In de eerste versie zat ‘ie’ wel goed en daarna zijn ze de transfer port uit het oog verloren. Dat zie ik als een ontwerpfout.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Ontwerpfout? Nee hoor, vind ik niet!
Het opzuigen van de positieve luchtkamer had de Luftkappe bv ook "last" van. Iets wat wel beetje hoort bij het vergroten vd negatieve luchtkamer.
Gewoon een 10mm langere airshaft kopen. Zijn de kosten ook niet en het maakt de vork zoveel beter :-q
En ja, dan moet je je sag gaan opmeten ipv de gradients gebruiken, maar dat moet je bij ieder merk (behalve RS)
Ride a bike!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mooie reactie van Steve, van Vorsprung, op mijn vraag naar de ‘dimple kwestie’:

It's basically saying "we made it more foolproof for people who don't know how the fork is supposed to work, but we did it at the expense of some initial stroke performance". It means it tops out much more firmly than before - good for people who put a ruler to their stanchions and worry about their fork sagging a few mm, bad for people who care more about on-trail performance.

Ik heb weer wat geleerd, doe ik graag leren :-q
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb een Lyrik 2018 waar een debonair in is gegaan toen die uit kwam, dat was een behoorlijke performance upgrade.
in feb is die vervangen bij de servicebeurt door de 2, daar merkte ik niks van.
In mijn nieuwe fiets zit een 21 Lyrik Ultimate met alle bells en whistles en die is echt een paar slagen soepeler waarbij het grote verschil is dat hij mooier hoog in zijn travel blijft zitten EN soepel aanspreekt waarbij ik dat voorheen vond dat de oude te snel door de mid-stroke heen ging.

Btw voor wie het gemist heeft in het kader van op elke teen die getrapt kan worden moet je vermijden kan in 2021 een naam als Totem, Tribe etc echt niet meer volgens de fietsenbranche dus heet de nieuwe vork Zeb. Zeb was blijkbaar de voornaam van meneer Pike.
Ook een kolonialist dus ik ben benieuwd wanneer de naam word veranderd naar een nog neutralere

Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie