Nederland een mtb mekka?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

We hebben in Nederland 211 mtb routes. Variërend van karrensporen in de berm van de A4 via Harry Slinger naar St Pietersberg Observant. Menigeen heeft over al deze variaties evenzoveel commentaar. Te saai, te veel flow, natuurlijk, uitdagend, onnatuurlijk en flow. En desondanks, of dankzij groeit het aantal mtb routes nog steeds.

Bij de Oosterburen gaat het er iets anders aan toe. Mtb routes moet in veel deelstaten minimaal 2 meter breed zijn om er eens 1 te noemen. De gemeente Koblenz is de mountainbikescene nu echt zat getuigen hun recente persbericht. De mountainbikescene vernietigt het bos met illegale routes. Behoeft het persbericht enige nuance. Ga er maar aan staan.

Tot die tijd tel ik onze Nederlandse zegeningen met 211 mtb routes :bier:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, dat heb je met die Canyon rijders :roll:
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Als je dit zo leest hebben ze daar lokaal iemand van de wandelbond in de top zitten. Jammer, want het is een leuke stad in een prima omgeving.

Nederland is goed voorzien, er zijn nog wel wat witte vlekken, maar mountainbiken wordt al lang niet meer gezien als een sport van radicale anarchisten die de staat om ver willen werpen. Die retoriek zie je nog wel in dat persbericht van Koblenz.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jurriaan schreef: vr 17 april 2020, 22:11En desondanks, of dankzij groeit het aantal mtb routes nog steeds.
Maar komt er ook meer variatie, of is het in veelal meer van hetzelfde...?

zeroground schreef: za 18 april 2020, 09:10..., maar mountainbiken wordt al lang niet meer gezien als een sport...
Wordt mountainbiken wel echt als sport in al z'n facetten gezien, of als een gemechaniseerde variant op een joggen in het bos?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik vind Nl geen MTB-Mekka, omdat het simpelweg te weinig relevante hooteverschillen kent, en je kunt niet overal meer ‘vrij’ rijden.

Maar ‘we’ proberen er wel uit te halen wat er in zit, wat betreft aanleg nieuwe routes. Wat dat betreft is het hier zeker wel ‘leuk’ genoeg.
Laatst gewijzigd door aurelius op zo 19 april 2020, 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Nederland was een MTB mekka...totdat er overal meer en meer vaste routes kwamen waar je verplicht gebruik van moet maken (al dan niet tegen betaling).
Ik rijd toch het liefst een rondje in de buurt (ik stap al lang niet meer in de auto voor een rondje vaste route ergens anders). En elke keer hetzelfde rondje is ook maar saai, zeker als ik weet dat er leukere stukken zijn dan die in de vaste route zitten.

Overigens geen respect voor “wilde” trailbouwers. Die hebben dit soort dingen mede veroorzaakt.
Laatst gewijzigd door nielsvo op za 18 april 2020, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Jurriaan schreef: vr 17 april 2020, 22:11
Bij de Oosterburen gaat het er iets anders aan toe. Mtb routes moet in veel deelstaten minimaal 2 meter breed zijn om er eens 1 te noemen. De gemeente Koblenz is de mountainbikescene nu echt zat getuigen hun recente persbericht. De mountainbikescene vernietigt het bos met illegale routes. Behoeft het persbericht enige nuance. Ga er maar aan staan.

Tot die tijd tel ik onze Nederlandse zegeningen met 211 mtb routes :bier:
Ik krijg het idee dat het hier meer gaat om illegale aanleg van bikeparkjes dan het leggen van complete routes. In hoeverre het geklaag terecht is weet ik natuurlijk niet, sommige mensen kunnen erg overdrijven. Ik ben de laatste maanden al twee keer aangesproken door duitsers (ik woon in het grensgebied en zit dus regelmatig op duits gebied) met de opmerking dat ik ergens niet mag fietsen. Ik ben tot nu toe gewoon even gestopt, beleefd gebleven en aangehoord wat ze te melden hadden, maar ik ben van plan de volgende keer eens om een legitimatie te vragen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

theemutz schreef: za 18 april 2020, 11:12 Ik ben tot nu toe gewoon even gestopt, beleefd gebleven en aangehoord wat ze te melden hadden,
En je beleefd in het Duits verontschuldigt dat je het niet hebt geweten :winkie:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Nederland is vlak, daar doe je verder niks aan. Mountainbiken is een breedtesport in Nederland en Nederland is aardig vol.

Dat zie je allemaal terug in de routes en de gebruikers. Van toerders op leeftijd tot mensen die op zondag op wedstrijd snelheid door het bos knallen.

Dus Nederland is geen Mekka wegens weinig hoogte verschil en veel mensen, maar we worden aardig gefaciliteerd in vergelijking met zo'n regio als Koblenz.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

TenZNL schreef: vr 17 april 2020, 22:35 Tja, dat heb je met die Canyon rijders :roll:
Het ligt aan het merk MTB, dat is het..
nielsvo schreef: za 18 april 2020, 10:41 Nederland was een MTB mekka...totdat er overal meer en meer vaste routes kwamen waar je verplicht gebruik van moet maken (al dan niet tegen betaling).
Ik rijd toch het liefst een rondje in de buurt (ik stap al lang niet meer in de auto voor een rondje vaste route ergens anders). En elke keer hetzelfde rondje is ook maar saai, zeker als ik weet dat er leukere stukken zijn dan die in de vaste route zitten.

Overigens geen respect voor “wilde” trailbouwers. Die hebben dit soort dingen mede veroorzaakt.
Klinkt als veel overeenkomst, overal rijden en trailbouwen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wordt niet heel veel gebouwd, maar in het land dat bekend staat om de "Wald-Autobahnen" valt natuurlijk iedere omgevallen stronk op. En er is inderdaad een heel sterke wandel mafia lobby... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

cheeta schreef: za 18 april 2020, 12:28
theemutz schreef: za 18 april 2020, 11:12 Ik ben tot nu toe gewoon even gestopt, beleefd gebleven en aangehoord wat ze te melden hadden,
En je beleefd in het Duits verontschuldigt dat je het niet hebt geweten :winkie:
:tong
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Voor een Mekka ontbreekt het hier aan hoogtemeters maar ik vermaak me uitstekend.

De vaste routes zijn zowel een zegen als een vloek. Ik reed elke week in Schoorl/Bergen door de duinen voordat de vaste route daar aangelegd werd. Dan is de route dus een enorme beperking. Maar door de routes en de overlegstructuren voorkomen we dat de toegang tot gebiden volledig ontzegd wordt aan mountainbikers.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jurriaan schreef: za 18 april 2020, 13:35
TenZNL schreef: vr 17 april 2020, 22:35 Tja, dat heb je met die Canyon rijders :roll:
Het ligt aan het merk MTB, dat is het..
Helemaal als hun hoofdkwartier in die stad gesitueerd is :tong
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

uhm ja, als MTB staat voor Mellow Terrain Bike dan is t een mekka maar verder is het natuurlijk gewoon een beetje boscrossen hier.
Plaats reactie