Nederland een mtb mekka?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

De handvol bikers uit buurlanden geeft het niet de allure van een "mekka". Bezoek van een route is een leuke uitstap.
Het zoeken naar krenten in de pap en het varieeren in intensitiet en beleving is vaak niet meer mogelijk; het vrije rijden is beperkt.

Met die routes zo her en der kan elke regio zich profileren in Nederland B.V.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Jurriaan schreef: za 18 april 2020, 13:35 Klinkt als veel overeenkomst, overal rijden en trailbouwen.
Onzin. Gebruik maken van de paden die er al liggen is heel iets anders dan zelf paden maken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu was ik lang geleden in Colorado. Waar we een fantastische trail reden. En daarna 4 uur in de auto zaten om naar de volgende trail te rijden. Er tussenin lag niets, behalve wildernis. Zonder paden, hooguit wat wegen.

Toen had je in NL ook nog niets, maar als je bij een willekeurig bos stopte, dan kon je tientallen paden vinden.


Dus ja, er is wel iets voor te zeggen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik woon in Breda en je suis content qua aanbod. We hebben natuurlijk het beroemde drieluik, en daarnaast nog Tilburg en Drunen.
En BOZ is ook maar een half uurtje rijden.
En qua racefietsen hebben we ook nog eens aardig wat fantastische routes.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: za 18 april 2020, 20:03 En qua racefietsen hebben we ook nog eens aardig wat fantastische routes.
Ga je mond spoelen :evil:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Een echte vent durft er voor uit te komen dat hij wielrennen ook leuk vindt! :kiss:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb zelf niets te klagen in het zuidelijkste stukje van Zuid L. Je mag hier gewoon vrij rijden en je kunt vanuit huis alle kanten op, Blg en Dtsl om de hoek.
Zelfs de vaste routes worden leuker, maar je kunt prima zonder, sterker nog, de leukste uitdagingen vind je naast die routes.
Hoogteverschillen zijn er ook genoeg. Je kunt hier alles wel oefenen en doen wat je in de bergen ook tegen gaat komen, ’technisch’ wordt je hier vanzelf.
Relatief gezien aardig ‘Mekka’ dus, voor Nl’se begrippen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: za 18 april 2020, 20:24 Een echte vent durft er voor uit te komen dat hij wielrennen ook leuk vindt! :kiss:
Ik trek de streep bij 29ers.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Los zand genoeg om strepen te trekken! :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

aurelius schreef: za 18 april 2020, 21:03 Ik heb zelf niets te klagen in het zuidelijkste stukje van Zuid L. Je mag hier gewoon vrij rijden en je kunt vanuit huis alle kanten op, Blg en Dtsl om de hoek.
Zelfs de vaste routes worden leuker, maar je kunt prima zonder, sterker nog, de leukste uitdagingen vind je naast die routes.
Hoogteverschillen zijn er ook genoeg. Je kunt hier alles wel oefenen en doen wat je in de bergen ook tegen gaat komen, ’technisch’ wordt je hier vanzelf.
Relatief gezien aardig ‘Mekka’ dus, voor Nl’se begrippen.

Mekka ligt niet in het zuiden maar in het oosten :winkie:

Ik heb ook niks te klagen qua technisch geneuzel en hoogtemeters hier in de omgeving, er is zelfs een handmade bikeparkje waar ik met een sierlijke bocht omheen fiets. Te gevaarlijk voor iemand van mijn leeftijd en jump ervaring :tong Laatst op mijn bek gegaan toen ik een flinke drop probeerde dus ik ben voorlopig weer genezen van pogingen tot stunt en vliegwerk :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

nielsvo schreef: za 18 april 2020, 18:18
Jurriaan schreef: za 18 april 2020, 13:35 Klinkt als veel overeenkomst, overal rijden en trailbouwen.
Onzin. Gebruik maken van de paden die er al liggen is heel iets anders dan zelf paden maken.
Dan woon je in een andere regio dan waar ik al die jaren mountainbike. Leuke paden waren er weinig en die er niet waren ontwikkelde je zelf. Qua techniek oefenen is de vooruitgang langzamer (Bikepark Wageningen, Oosterbeek, Utrecht). Qua km’s rijden is er veel vooruitgang.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Jurriaan schreef: vr 17 april 2020, 22:11 We hebben in Nederland

Bij de Oosterburen gaat het er iets anders aan toe. Mtb routes moet in veel deelstaten minimaal 2 meter breed zijn om er eens 1 te noemen.
Er is maar een deelstaat waar de 2-meterregel geldt: Baden-Würtenberg. Dat hebben ze in hun boswet opgenomen.
Zie voor een overzicht: https://www.dimb.de/fachberatung/die-rechtslage/
Bijvoorbeeld in Rheinland-Pfalz (waar Koblenz ligt) mag je op waldwegen fietsen, maar niet op voetpad. Alles waar geen officieel bord voetpad bij staat is Waldweg. Die voetpad borden die hier zouden moeten staan, staan zelden in het bos.
Je mag natuurlijk niet, maar dat mag nergens, zomaar in het bos zonder toestemming van de eigenaar (in dit geval de gemeente Koblenz) een track in het bos bouwen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik vermoed toch dat ze in Koblenz wat moeite hadden met dit soort dingen:
https://www.youtube.com/watch?v=975vXEE6Gmg
https://www.youtube.com/watch?v=dd1Fj19og4k

Lijkt daar verder best nog wat leuks te liggen zonder man-made jumps om een Spectral of Strive op uit te proberen :-D
Rittersturz Trailtour
Fischerpfad trail
Rollercoaster

... en als je dat zoekt dan vermoed ik toch niet dat je fietsen achterop de auto zet op weg naar MTB mekka Nederland :roll: .
(dan zijn Bad Ems, Bernkastel-Kues, Stromberg, Boppard, Bad-Ahrweiler, etc... waarschijnlijk aantrekkelijker en niet alleen omdat het dichterbij is)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Het hangt er ook van af wat je mountainbiken vind.
Ik hou het meer op offroad rijden wat de meeste mensen doen.
Plaats reactie