Betaald parkeren bij NM gebieden?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Tony333
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: do 12 januari 2012, 22:21

Voor het geld hoeven ze het niet te doen.....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alles is er al.
Het gaat dus niet om de aanleg, maar om het onderhoud.
NM krijgt al geld van de leden en van de vignetten.
Nu dus ook voor het "onderhoud" aan de parkeerplaats?
Verder moeten we niet vergeten hoe NM al die mooie plekjes in eigendom heeft gekregen.
Ze zijn namelijk de eerste kandidaat wanneer een overheid of een landeigenaar van een stukje grond af wil.
Een kapitaal landgoed waarvan de erfgenamen graag afstand doen, een militair depot dat sinds WOII in bezit is van defensie, een stuk polder dat weer onder water wordt gezet enz. En maar al te vaak voor een symbolisch bedrag.
Het is dus en en en. Harken dus.
En ja, het is dubbel. De natuur is er (dankzij NM nog wel. Toch had ik liever gezien dat dit soort gebieden in beheer bij Staatsbosbeheer zouden komen en blijven.
Staatsbosbeheer is sinds een paar jaar weer van de staat, dus van ons allemaal.
Niet in handen van eenpaar dikke sigaren die zich tussen hun kapitale villas verplaatsen in Britsh Racing Green autos.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Aan dit topic heb ik mijn bijdrage inmiddels geleverd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
walters
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 2 februari 2010, 18:30

bert l. schreef: vr 24 april 2020, 18:32 Nee, het is niet erg dat wij kosten genereren. Ze moeten ook ergens uit gedekt worden. Daar gaat de openingspost van deze draad over.
Misschien in deze discussie wel interessant: https://www.quotenet.nl/zakelijk/a21868 ... en-218680/
Wij als burgers in Nederland betalen gewoon belasting en dus betalen wij de subsidie die wordt verstrekt. Als je dan al zo’n vermogen hebt, moet je dan ook mensen parkeergeld laten betalen? Wat mij betreft genoeg reden tot discussie .
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Nou ze doen maar.
Alsof het allemaal de afgelopen jaren geen geld kostte en nu opeens wel.
Er is waarschijnlijk gewoon geld tekort, of ze moeten bepaalde doelen halen, of de recreatiedruk moet omlaag.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Vorig jaar werden wij voor het organiseren van onze toertocht ook voor het eerst geconfronteerd met de beleidswijziging dat er voor evenementen die gebruik maken van het gebied van NM voortaan betaald moet gaan worden. De uitvoering liet nog even op zich wachten, dat bleek toch iets te complex, maar blijkbaar hebben ze bij NM nu ook zo'n commerciële "inspirator" aangetrokken:

https://www.youtube.com/watch?v=-c6zp7f9ZYw

Persoonlijk heb ik er (net als de ThaSingleTrackMastah) ook grote moeite mee dat er betaald moet gaan worden voor wat voorheen publiek domein was, dat voor een symbolisch bedrag (€1) is overgenomen van de gemeente, ook nog eens met de afspraak dat het bijkomend onderhoud ook volledig wordt gedaan (helemaal niets, nul komma nul, van te merken) terwijl er daarnaast ook nog eens een groot bedrag aan subsidies, waar we ook allemaal aan meebetalen, verstrekt wordt.
Ik krijg ook steeds meer een aversie tegen zogenaamde goede doelen, waarbij de prioriteit niet meer bij het goede doel zelf lijkt te liggen maar meer bij het draaiend houden van het hele apparaat aan mensen die er een (dikke) boterham aan verdienen. Het goede doel als big business :cry:
Ik hoop dat ze zelf ook wel snappen dat het ten koste gaat van de goodwill die ze nu nog bij het publiek hebben...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

bert l. schreef: di 21 april 2020, 18:34 Natuur moet ergens van betaald worden. Je komt met de auto, gaat ergens wandelen en daarna je geld spenderen aan de overzijde van het natuurgebied bij de horeca. Die vervolgens niets afdraagt aan de natuurbeheerder die er de reden van is dat jij gekomen bent, want je kwam voor zijn bos. Met een beetje pech betaalt de eigenaar ook nog de parkeerplaats.

Er zitten veel uitvoeringszaken aan vast, maar het principe klopt naar mijn mening
Volgens mij krijgen zowel NM als SBB heeeeeel veel subsidie. Betaald van mijn belastinggeld. Ik betaal ook wegenbelasting en accijns en BTW. Betaal dus al heel veel (te veel).

Nu moet ik dus dubbel betalen.

Verder is het merkwaardig dat NM en SBB vraag naar en gebruik van natuur proberen te stimuleren. Hogere druk op kwetsbare natuurgebieden. Misschien snap ik iets niet, of dat dure managers en beheerders betaald moeten worden?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Crapton schreef: ma 27 april 2020, 12:50
bert l. schreef: di 21 april 2020, 18:34 Natuur moet ergens van betaald worden. Je komt met de auto, gaat ergens wandelen en daarna je geld spenderen aan de overzijde van het natuurgebied bij de horeca. Die vervolgens niets afdraagt aan de natuurbeheerder die er de reden van is dat jij gekomen bent, want je kwam voor zijn bos. Met een beetje pech betaalt de eigenaar ook nog de parkeerplaats.

Er zitten veel uitvoeringszaken aan vast, maar het principe klopt naar mijn mening
Volgens mij krijgen zowel NM als SBB heeeeeel veel subsidie. Betaald van mijn belastinggeld. Ik betaal ook wegenbelasting en accijns en BTW. Betaal dus al heel veel (te veel).

Nu moet ik dus dubbel betalen.

Verder is het merkwaardig dat NM en SBB vraag naar en gebruik van natuur proberen te stimuleren. Hogere druk op kwetsbare natuurgebieden. Misschien snap ik iets niet, of dat dure managers en beheerders betaald moeten worden?
https://www.staatsbosbeheer.nl/over-sta ... -en-beleid
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De openingszin is te lang. ‘Heel veel’ kan er uit.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

bert l. schreef: ma 27 april 2020, 14:09 De openingszin is te lang. ‘Heel veel’ kan er uit.
Dat is te snel gezegd. Je kent zijn salaris en leefomstandigheden niet
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

bert l. schreef: ma 27 april 2020, 14:09 De openingszin is te lang. ‘Heel veel’ kan er uit.
Dat is gewoon niet waar. In 2018 is ca. 50% van de baten subsidie, toevallig is dat ca 50 M Euro op een totaal van 100 M aan inkomsten. Loterijen ca. 16%, en ledencontributie ca. 32 %.

Dus in mijn ogen is dat VEEL. Heel veel zelfs, als een dergelijke organisatie voor 50% op subsidie drijft is het eigenlijk een staatsbedrijf. Waarom de staat ooit heeft besloten die gebieden gratis te verkopen aan NM is me een raadsel.

E.e.a. is gewoon op te zoeken.

Leuk natuurlijk dat SBB zich zich zo bezig houdt met het welzijn van burgers, maar ook dit kan sterk subsidie slurp gedreven zijn. Immers dit is een politiek zeer goed voelend en verkoopbaar argument om subsidie te geven: welzijn van de burgers is belangrijk, dus SBB is belangrijk dus subsidie. Maar aanwezigheid van mensen en intensief kapwerk en tuinieren staat op gespannen voet met natuur.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Crapton schreef: ma 27 april 2020, 21:11
bert l. schreef: ma 27 april 2020, 14:09 De openingszin is te lang. ‘Heel veel’ kan er uit.
Dat is gewoon niet waar. In 2018 is ca. 50% van de baten subsidie, toevallig is dat ca 50 M Euro op een totaal van 100 M aan inkomsten. Loterijen ca. 16%, en ledencontributie ca. 32 %.

Dus in mijn ogen is dat VEEL. Heel veel zelfs, als een dergelijke organisatie voor 50% op subsidie drijft is het eigenlijk een staatsbedrijf. Waarom de staat ooit heeft besloten die gebieden gratis te verkopen aan NM is me een raadsel.

E.e.a. is gewoon op te zoeken.

Leuk natuurlijk dat SBB zich zich zo bezig houdt met het welzijn van burgers, maar ook dit kan sterk subsidie slurp gedreven zijn. Immers dit is een politiek zeer goed voelend en verkoopbaar argument om subsidie te geven: welzijn van de burgers is belangrijk, dus SBB is belangrijk dus subsidie. Maar aanwezigheid van mensen en intensief kapwerk en tuinieren staat op gespannen voet met natuur.
Ach, lees inderdaad wat je wil lezen. Helemaal goed hoor
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Deze is misschien interesanter Bert
https://www.staatsbosbeheer.nl/over-sta ... rganisatie

Maar we hadden het over de concurrent, NM.
Dus als iemand daar nog ff wat over kan vinden...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

bouwpakket schreef: ma 27 april 2020, 22:20 Ach, lees inderdaad wat je wil lezen. Helemaal goed hoor
Vreemde vage reactie. Wat bedoel je nou? Klopt er iets niet aan mijn opmerkingen?


Wel snap ik dit: SBB 2018 inkomsten 197 M, waarvan 90 M subsidie en SBB alleen al 27.5 M houtkap en biomassa (dat zijn heel veel bomen trouwens). Lonen en salarissen 65 M (1110 medewerkers), kosten uitbesteed werk 95 M.

Duidelijk is waarom SBB en NM zo graag de "natuur" vrij willen kappen van bomen, en waarom heide een uit subsidie geboren verdienmodel is geworden. Typisch voorbeeld NL overheids beleid, het ene zeggen het ander via een ondoorzichtige omweg doen.

NM en SBB vangen dus samen 140 M subsidie. In verhouding met ander overheids beleid (zoals ontwikkelingshulp) is dit niet heel veel. Als de organisaties tekort komen dan geld van ontwikkelingshulp pakken en gebruiken in NL voor NL natuur, betaald door de NL belastingbetaler.

Dus samengevat: SBB 200 M omzet, NM 100 M omzet. Dan parkeergeld gaan heffen, laat dat enkele M per jaar zijn op zijn hoogst. Klinkt mij beetje als burgertje pesten. Of auto- en/of bezoek-ontmoedigingsbeleid, kan ook.


PS. Overigens is NM parkeren voor NM leden helemaal niet gratis. Je betaalt immers je contributie, daarnaast je belastingen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Bertje Lam loopt hier de moraalridder uit te hangen omdat hij zijn projectie wil beschermen.
Die zal natuurlijk niet tegen het zere been van zijn landeigenaren en bosbeheerders gaan schoppen.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Plaats reactie