High pivot trail bikes, Deviate, Forbidden, etc

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik zit in het kamp van Zonoskar. :winkie:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

En anderen proberen t liever uit, ik in ieder geval wel. Rij nog maar dertig jaar alles met twee wielen en heb al wat vooroordelen moeten laten vallen.
Zo’n extra tandwiel vind ik lelijk maar de theorie achter de veerwerking spreekt me wel aan. Waarschijnlijk rij ik veels te lomp om t verschil te merken.
Lekker fietsen!
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Schitterend toch dat er gewoon iemand is die kan maken wat zijn ogen zien. Ik kan het alleen maar waarderen dat hij het probeert. Het ontbreekt mij iig aan de technische kennis om iets zinnigs te zeggen over die techniek - ga dat dus ook niet proberen - maar ik ben voorstander van proberen. Trial, error & succes :wink:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Helemaal mee eens maar je moet t wel kunnen merken. Daar heb ik soms moeite mee en dat zal wel aan mij liggen, rij net zo lekker star, hardtail als fully en vind alles veels te veel werk om vooruit te komen.
Weet niet of ik dan merk dat mijn vering makkelijker over wortels komt of niet. :~
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

suravida schreef: do 23 september 2021, 08:28 @dutch: uiteraard heb ik hem helemaal uitgerekend voor ik ging bouwen. Leverage ratio en curve zijn vrijwel identiek aan de normale Vertigo, want die werkt gewoon goed. Is dus behoorlijk progressief. Anti squat is door de idler iets beter te tunen en dat lijkt in de praktijk dus ook wel te kloppen, zelfs met 50% sag zit er weinig pedal bob in.
Overigens heb ik uiteindelijk de druk wel aardig weten af te stellen, kan je ook zien aan de ring om de demper op de totaalfoto. Zit op 80-90% na het Traumapad.
Drop is 20mm, HT is 110mm. Had de mk1 ook en dat werkte gewoon goed voor me.
Zo zie je maar dat een foto vertekend, wil je merr delen vwb je berekeningen en percentages?
Identiek aan Vertige MKIV zegt mij weinig, daar vind ik nl (helaas) geen gegevens van op je site.

Je beschrijft dat door de idler de squat beter te tunen is, wat zijn de verschillen, hoe werkt dat? En belangrijker, wat zijn de uitkomsten.

Je geeft aan progresief te bouwen, welke leverage ratio start je mee, wat is het progressie percentage en wat is het gemiddelde?
En wat zijn dan de verschillen tussen de MK IV en V?

Laatste wat mijn nieuwsgierigheid kietelt, waarom als je progresief bouwt geen coil, voor het gewicht hoef je het niet te laten.

Met 20mm drop en 110HT dus rond 134 met cups (110 is excl je top en bottom external cups neem ik aan?)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik geloof meer in rijden dan in grafieken, en qua hapklare info heb ik op dit moment ook niet meer voorhanden.
Maar geloof me, alle Vertigo's rijden heel erg lekker. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Tuurlijk gaat het om het rijden, maar ik nam aan dat je niet zomaar die idler ergens lukraak bastgebakken hebt toch? :o

De door mij aangehaalde ratios en door jou genoemde betere tunebaarheid zijn juist interessant in het vergelijk. Wat veranderd er in een verder op hoofdlijnen gelijkwaardige fiets

Hoe progresief is "progresief" als bouwer weet je toch wat je doet welke percentages eruit voortkomen en waarom je voor een bepaald concept gekozen hebt?

Jammer dat er zodra de intresse verder gaat dan "oh wat leuk" niet op de materie ingegaan wordt.
Of ze lekker rijden kan ik niet bevestigen nog ontkennen :bier:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Rustig..... :roll:

Enige wat ik zeg is dat ik al de door jou gewenste data niet zo voorhanden heb. Tuurlijk heb ik over alles goed nagedacht en getest in de software, maar ik heb nog meer te doen dan voor internetpoints alles weer opzoeken en leesbaar maken.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik krijg het idee dat het maar vervelend en lastig gevonden wordt als er echt inhoudelijke vragen gesteld worden over je fabricaat. :~

Internetpoints voor veren in de reedt op foto's zijn wel gewenst natuurlijk :bier:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Jammer dat je dat idee hebt. Maar zoals gezegd: inhoudelijke antwoorden met bijbehorende getallen en plaatjes kosten mij tijd. Tijd die ik nu niet heb. Voorlopig heb ik 1 prototype voor mezelf gebouwd om te kijken of het wat is en hoe het werkt. That's it.
Plaatjes online slingeren levert naast internet points ook betalende klanten op, dus dat hou ik er nog even in. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dutch schreef: do 23 september 2021, 22:15 Hoe progresief is "progresief" als bouwer weet je toch wat je doet welke percentages eruit voortkomen en waarom je voor een bepaald concept gekozen hebt?
Ik kan me ook voorstellen dat je als bouwer juist niet alles uit de doeken wilt doen op internet... wat ook zijn/haar goed recht is.

Overigens denk ik net als Zonoskar dat die idler wieltjes een tijdelijke hype zullen zijn. Niet omdat er geen voordelen aan zouden zitten, maar omdat het een oplossing voor een probleem is dat de meeste mensen niet in de praktijk ervaren. Maar wat een fiets wel weer ingewikkelder maakt (en dus duurder om te maken), en naar mijn idee ook de optische lijnen verstoort.

Kijk bijvoorbeeld ook naar de motorwereld waar naafbesturing echt wel enkele voordelen heeft. Toch blijft dat een niche en is de aloude telescoopvork nog steeds de norm. Omdat die ook zeer goed functioneert en de voordelen blijkbaar groter zijn dan de nadelen. Ik denk dat dat ook voor de idler wieltjes zal gelden, maar de praktijk zal het uitwijzen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

kermit schreef: vr 24 september 2021, 09:24 Ik kan me ook voorstellen dat je als bouwer juist niet alles uit de doeken wilt doen op internet... wat ook zijn/haar goed recht is.
Ieders goed recht, meeste merken hebben de grafieken juist wel voorhanden voor de personen die de fiets niet op enkel kleur of afmontage kopen. Het is een deel van de rijeigenschappen, net zoals je andere geo gegevens wil inzien voor je tot koop over kunt gaan.

Mooie is dat juist Terra, Zoceli, Huhn, etc dit als selling points gebruiken. Super interessante afwegingen. Als Terra nou eens een 140mm Aria ging maken 8)
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Dutch, je kan natuurlijk altijd nog de foto van het zijaanzicht in Linkage gooien en de leverage ratio's eruit 'reverse-engineeren' :tong
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Smithy schreef: vr 24 september 2021, 09:43 Dutch, je kan natuurlijk altijd nog de foto van het zijaanzicht in Linkage gooien en de leverage ratio's eruit 'reverse-engineeren' :tong
Goed plan, ik hoor graag je bevindingen. :-q

Maar goed, ik bouw fietsen 1 op 1 voor specifieke klanten en dus altijd custom en altijd met vrij intensief persoonlijk contact. Als iemand in dat traject meer info wil over zíjn fiets dan deel ik dat uiteraard. Paar maanden geleden voor een Vertigo alle data naar Intend gestuurd voor een getunede demper bijvoorbeeld. Maar dat is dan dus voor 1 specifieke fiets, niet voor alle Vertigo's.
Huhn en Zocelli bouwen vaste maten en modellen, dus die zijn niet vergelijkbaar.
Verder was er tot dusver niet zozeer onwelwillendheid om meer info te geven maar, zoals al eerder gezegd, gebrek aan tijd..
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik denk ook dat de minderheid van het fiets-kopend publiek iets met die grafiekjes kan en hoe dat in de praktijk aanvoelt. Ik in ieder geval niet en ik rij toch al heel wat jaartjes rond (sind 1999 vrijwel exclusief op een fully). Al weet ik wel dat ik geen >100% anti-rise wil.
Plaats reactie