Die Heckler is een "gewone" single pivot of cantilever beam. Het draaipunt is zo geplaatsd dat het in de meest gebruikte versnellingen zo dicht mogelijk bij een denkbeeldige lijn door de ketting blijft. Bij een triple was dat nog compromis vinden, bij een single ring heel goed te doen.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 18 maart 2021, 00:38 Even serieus. Wanneer is het een "high pivot"?
Als het draaipunt boven de achteras ligt, of moet er ook een idler tandwieltje gebruikt worden?
Bij de Heckler lag het draaipunt (single pivot) ook boven de achteras, maar niet extreem hoog.
Een high pivot is nu een design waar draaipunt bewust boven (high) en duidelijk centimeters verwijderd van de ketting lijn is geplaatsd, in plaats van er zo dicht mogelijk op. In de moderne ontwerpen gebruiken ze een idler pulley om de kettinglijn weer op het draaipunt te krijgen.
Het gaat om de bovenste loop van de ketting waar bij een gewone aandrijving de kracht van de pedalen naar de cassette wordt doorgegeven. Als die kracht (de ketting dus) niet door het draaipunt gaat probeert hij een draaibeweging te forceren, je krijgt je een moment om het draaipunt. Ofwel, de kracht van de biker probeert de demper te laten bewegen.
Trek maar eens denkbeeldig aan de ketting van de oude cannondales bovenaan de vorige pagina, iets moet er gaan bewegen toch? En omgekeerd als de achterkant inveert op een bump brengt de ketting dat over naar de pedalen.
Bij die retro high pivots loopt de ketting echt ver van het draaipunt en als je flink op de pedalen gaat staan trekt de ketting via de achterbrug aan de demper. Onder power is er dus een kracht die de demper uit-trekt en het invewren tegenwerkt, de demper "verhard" onder aanzetten. Dat werd gezien als goed voor acceleratie en klimmen, maar vermindert grip. En omgekeerd als de achterkant inveert trekt de ketting de trapper terug tegen de traprichting in, bij een harde bump is dat een "kick" ofwel pedal kickback.
Enjoy!!