High pivot trail bikes, Deviate, Forbidden, etc

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

suravida schreef: ma 20 september 2021, 09:31 Gisteren idler binnen van Commencal, dus meteen opgebouwd en lokaal wat op straat rond gepeddeld en trappetjes meegepakt. Conclusies: Idler doet zijn werk onmerkbaar, behalve bij de 2 grootste kransjes. Nou is deze idler van een Commencal Supreme, met langere chainstays en kleinere cassette. Een assymetrisch profiel van de idler zal wellicht al geruislozer werken. Eerst maar eens mee fietsen, kan ik altijd nog later hem op de draaibank wat bijwerken. (En in Finale Nol zijn idler constructie op zijn Deviate eens goed bestuderen)
Maar voor een nieuwe ketting op een goed gebruikte cassette, en wat vermoeide SLX derailleur draait het beter dan verwacht, denk dat met een kortere demper en wat snellere banden er ook prima in NL mee te fietsen gaat zijn. (Al is 485 reach, 160mm vork, 64 graden balhoofdhoek en 140mm achter wellicht wat overkill)

Afbeelding
Mooi wark Michiel :-q

Hij verdient natuurlijk wel een eigen SYS topic, snel maar wat meer plaatjes maken, of liever nog rijden met dat ding! En straks in Finale Ligure deze en de Highlander naast elkaar aan de tand voelen :winkie: :winkie:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Fantastisch dat je dit systeem gemaakt hebt en aan het onderzoeken bent.

Lekkere nononsense uitstraling. Met de rechte buizen en geen lak.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Meer info over geo, wat is het "rearwheelpath", anti-rise hoogte idler tov bb?

Is ie al te "leen" a.s. weekend :bier:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Educated guess..

27,5” met 64gr Stuurhoek en 485 Reach 160mm/150mm veerweg voor/achter

En de idler zit niet heel ver van het kettingblad, minder dan de lengte van de crank ziet mijn timmermansoog. Plus een mooi steile zithoek, 77gr? Laat je niet foppen door het plaatje, de zitbuis is offset op de onderbuis gezet.

Ik verwacht geen zwaar rearward axle path als de Forbidden of Deviate, die hebben de pivot veel hoger..
Eerder iets als de Actofive qua hoogte al heeft die minder veerweg en de pivot locatie is het niet precies.

Quote van Actofive
The balancing act between a very high antisquat and minimal pedal kickback is only possible with “High Pivot”.
If you kick hard, it feels like a hardtail, if you take the pressure off the pedal, the rear triangle does the job.

Kom er maar in Michiel?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

suravida schreef: ma 20 september 2021, 09:31
Afbeelding
Ik snap dat je dit onderzoekt, maar ik denk dat we over 5-10 jaar terugkijken op dit soort fietsen en glimlachen wat voor onzin dit was.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zou zomaar kunnen, al was het maar omdat iedereen dan op Ebikes zit. :winkie:

Maar eigenlijk was de high pivot een resultante van mijn zoektocht naar een eenvoudiger te bouwen achterkant, zonder gedoe met ruimte voor het kettingblad en met meer ruimte voor de cranks en band. Het omhoog verplaatsen van het draaipunt bleek een handige manier te zijn om dat te realiseren. En als je dan toch bezig bent kan je natuurlijk meteen mooi meehoppen op de laatste mode. :wink:

Vandaag de eerste echte test bij Groesbeek met de MK5, vooral om te kijken hoe het met de idler ging werken (en of deze heel bleef) en hoe de fiets reed. Geometrie is zoals Nol hierboven omschrijft, dus best veel fiets voor NL. Met deze 216x63 demper 163mm achter, maar er is de optie om er een 210 demper in te zetten. (Zo gauw DVO weer leverbaar is komt er ws een Topaz in)
Ik had helaas vooral ruzie met deze Suntour Duair, want als ik hem netjes op sag zette, klapte hij na een paar 100m ineens door veel meer veerweg heen. Duurde dus een poging of 10 voordat ik een druk had waarbij hij in ieder geval behoorlijk veerde zonder als een chopper rond te rijden. Geen idee of dit iets te maken heeft met de 2 luchtkamers die druk moeten verdelen ofzo, maar mijn Cane Creek deed het beter...
Bergaf denk ik dus ook dat deze rit nog niet de volle potentie heeft laten zien. Ik was daarnaast een beetje de weg kwijt in de instellingen van de vork, dus ook die deed het nu suboptimaal. Dus voor het betreft het je van een berg af gooien is er nog ruimte voor verbetering, maar ik denk in ieder te weten waar het nu misging.
Bergop daarentegen deed hij het stukken beter dan je zou verwachten van een lange, slacke All Mountain fiets met 160mm voor en achter. Klim naast het Traumapad ging niet veel slechter dan op Victor (Ondanks de zware banden) en het lijkt zelfs alsof inveren bijdraagt aan versnellen. De idler doet zijn werk in de 1e 9 kransjes onmerkbaar, en loopt wat aan op de 2 grootste, maar de slijtage op de idler laat mooi zien waar de ruimte voor verbetering zit. Misschien toch maar eens de vijl langshalen.... Slingerende singletracks zijn niet helemaal zijn natuurlijke habitat, en ik moet nog even wennen om nóg meer de druk op het voorwiel te houden, maar ik denk dat in bijv. Pila dit geen enkel probleem gaat zijn. Daar voelde mijn Mk1 Vertigo best kort aan met zijn 470mm reach.
Qua rearward axle path: Hij groeit van 435 naar max 448mm, en ondanks het gekloot met de demper is het zeker bij lage snelheid voelbaar dat hij minder blijft hangen op wortels en randen.
Qua springen lijkt hij meer aan de grond te plakken, maar ik heb de laatste tijd alleen maar op p0 met SPD gereden, en mijn nieuwe 5-10s zijn ook een stuk minder sticky dan mijn oude, dus daarmee schoot ik vooral van de pedalen af.
Al met al lijkt het me dus een geslaagd concept, en ga ik eens wat meer tijd steken in het afstellen van de vork en demper.
Overigens begon de fiets wel steeds meer de tikken en kraken gedurende de rit, en ik dacht dat de idler of de versleten cassette daar debet aan waren, maar dat bleek de 2ehands Next R crank te zijn die uit elkaar viel. Jammer dat mijn Aeffect cranks niet te zijn voorzien van een 50mm chainline, anders had ik die wel gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuke bijkomstigheid van die high pivot is trouwens ook dat het heel eenvoudig is om hier een Pinion of motor onder te hangen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Wanneer komt die M5 upgrade kit beschikbaar? 8)
163 en hoge chainstay klinkt perfect voor mij. Dat extra tandwiel neem ik dan wel voor lief. :-D
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

@Jamis Het is jouw maat ……. 8)

En mee naar Finale dus ook :bier:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Je wordt iig beter in het verkoopverhaal :wink:

Heb je van deze fiets de anti-rise/ squad cijfers berekend? Is de veerweg lineair of meer progresief? Ik kan me heel goed voorstellen dat je met een veel te stugge, iets te hoge achterkant rondreed als je de druk suboptimaal moest verhogen om de fiets er niet door te laten zakken.
En static lijkt het bb best wat drop te hebben (30-40mm?) al kunnen de foto's wat vertekenen misschien?
Wel een prima ht lengte zo te zien bij de maat, stack is hoger dan gemiddelde (te lage) concurrentie?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Erg mooi ding Michiel. :-q
En dat van iemand die normaal veel meer meer van carbon als van staal houdt :o
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

@jurf: thanks, het wordt nog wel wat met je! :-q

@dutch: uiteraard heb ik hem helemaal uitgerekend voor ik ging bouwen. Leverage ratio en curve zijn vrijwel identiek aan de normale Vertigo, want die werkt gewoon goed. Is dus behoorlijk progressief. Anti squat is door de idler iets beter te tunen en dat lijkt in de praktijk dus ook wel te kloppen, zelfs met 50% sag zit er weinig pedal bob in.
Overigens heb ik uiteindelijk de druk wel aardig weten af te stellen, kan je ook zien aan de ring om de demper op de totaalfoto. Zit op 80-90% na het Traumapad.
Drop is 20mm, HT is 110mm. Had de mk1 ook en dat werkte gewoon goed voor me.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik schaar die idler designs in hetzelfde categorie als de fat bike, mullet bikes, single speed, elevated chainstays en nog meer vrijwel uitgestorven concepten. Leuk voor een specifiek doel, niet voor het grote publiek. Voor een klein hand-made custom merk goed om in het repertoire te hebben, maar ik hoop dat je het Victor concept ook verder gaat uitwerken :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Victor wordt ook een high pivot :winkie:

Maar wees gerust, de 1e Mk1 Victor wordt volgende week opgebouwd, en het materiaal voor 2 mk2 Victors is in bestelling. Plan was om voor mezelf ook een mk2 te bouwen, maar met de aanstaande sloop van mijn werkplaats wil ik eerst proberen zoveel mogelijk klantenfietsen af te bouwen. :-{
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

zonoskar schreef: do 23 september 2021, 09:41 Ik schaar die idler designs in hetzelfde categorie als de fat bike, mullet bikes, single speed, elevated chainstays en nog meer vrijwel uitgestorven concepten. Leuk voor een specifiek doel, niet voor het grote publiek. :winkie:
Precies, Net als, brede sturen, brede banden en velgen, schijfremmen, long en Slack geometry, dropper posts, allemaal fads die je in de MTB industrie ineens “moest” hebben. Ja het werkt allemaal veel beter als je echte bergen afdaalt maar in vlak NL heb je er niets aan, is alleen maar zwaar en log, is niets voor het grote publiek.

En dan die absurde 29er wielen fad van 10 jaar gelden, maar goed dat die heel snel is overgewaaid :lol:

Enjoy!!

Sorry couldn’t resist, back on topic please.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Heckler40 schreef: do 23 september 2021, 12:32
zonoskar schreef: do 23 september 2021, 09:41 Ik schaar die idler designs in hetzelfde categorie als de fat bike, mullet bikes, single speed, elevated chainstays en nog meer vrijwel uitgestorven concepten. Leuk voor een specifiek doel, niet voor het grote publiek. :winkie:
Precies, Net als, brede sturen, brede banden en velgen, schijfremmen, long en Slack geometry, dropper posts, allemaal fads die je in de MTB industrie ineens “moest” hebben. Ja het werkt allemaal veel beter als je echte bergen afdaalt maar in vlak NL heb je er niets aan, is alleen maar zwaar en log, is niets voor het grote publiek.

En dan die absurde 29er wielen fad van 10 jaar gelden, maar goed dat die heel snel is overgewaaid :lol:

Enjoy!!

Sorry couldn’t resist, back on topic please.
We zien over 10 jaar wel wie gelijk heeft.
Plaats reactie