High pivot trail bikes, Deviate, Forbidden, etc

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

ThaSingleTrackMastah schreef: do 18 maart 2021, 00:38 Even serieus. Wanneer is het een "high pivot"?
Als het draaipunt boven de achteras ligt, of moet er ook een idler tandwieltje gebruikt worden?
Bij de Heckler lag het draaipunt (single pivot) ook boven de achteras, maar niet extreem hoog.
Afbeelding
Die Heckler is een "gewone" single pivot of cantilever beam. Het draaipunt is zo geplaatsd dat het in de meest gebruikte versnellingen zo dicht mogelijk bij een denkbeeldige lijn door de ketting blijft. Bij een triple was dat nog compromis vinden, bij een single ring heel goed te doen.

Een high pivot is nu een design waar draaipunt bewust boven (high) en duidelijk centimeters verwijderd van de ketting lijn is geplaatsd, in plaats van er zo dicht mogelijk op. In de moderne ontwerpen gebruiken ze een idler pulley om de kettinglijn weer op het draaipunt te krijgen.

Het gaat om de bovenste loop van de ketting waar bij een gewone aandrijving de kracht van de pedalen naar de cassette wordt doorgegeven. Als die kracht (de ketting dus) niet door het draaipunt gaat probeert hij een draaibeweging te forceren, je krijgt je een moment om het draaipunt. Ofwel, de kracht van de biker probeert de demper te laten bewegen.

Trek maar eens denkbeeldig aan de ketting van de oude cannondales bovenaan de vorige pagina, iets moet er gaan bewegen toch? En omgekeerd als de achterkant inveert op een bump brengt de ketting dat over naar de pedalen.

Bij die retro high pivots loopt de ketting echt ver van het draaipunt en als je flink op de pedalen gaat staan trekt de ketting via de achterbrug aan de demper. Onder power is er dus een kracht die de demper uit-trekt en het invewren tegenwerkt, de demper "verhard" onder aanzetten. Dat werd gezien als goed voor acceleratie en klimmen, maar vermindert grip. En omgekeerd als de achterkant inveert trekt de ketting de trapper terug tegen de traprichting in, bij een harde bump is dat een "kick" ofwel pedal kickback.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

bouwpakket schreef: wo 17 maart 2021, 21:57 En blijf van dat SLOT knopje af Kermit :lol:
:lol: :lol: :lol:

Was snel gefixt toch :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Niet echt trail bikes nog, maar de mainstream merken flirten nu toch ook weer met high pivot designs:

Cannondale prototype, denk er een single crown 170mm vork in en 29er wielen dan heb je een Enduro:
Afbeelding
https://www.pinkbike.com/news/spotted-p ... kfest.html

En natuurlijk ook de Trek Session productie bike (DH dat wel)
Afbeelding

Interessant is dat Trek de Session een "halfweg" versie van de rearward axle path geeft. Dat het wiel naar achteren beweegt met de impact van de ondergrond is een systeem eigenschap die high pivots onderscheid. En volgens de "believers" is het een van de redenen waarom High Pivots het erg goed doen op ruig terrein. Maar kijk eens wat Trek doet vergeleken met de Deviate Highlander:

Trek's high Pivot curve is vanaf het sag punt op 50-60mm bijna vertikaal en gaat dan juist weer naar voren
Afbeelding

Waar het wiel van de Deviate echt naar achteren beweegt, de chainstay growth op het sag punt is het dubbele en groeit gewoon door
Afbeelding

Forbidden met hun Trifecta design op 2 bikes zitten in het Deviate kamp:
Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

https://www.pinkbike.com/news/trendspot ... -tech.html

Pinkbike's kijk op onder andere High Pivot Bikes

"High Pivot Hype Continues" "the kettle of high pivot hype is at a rolling boil"
"It's almost harder to name a company that's not working on a high pivot enduro"

"Well, some of it may be a fear of being left behind"
maar gelukkig "There's obviously more to it than that"

"I'd expect the high pivot designs to remain on gravity-focused bikes."
"extra (idler) friction isn't that big of a deal ... when gravity takes over"

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Heckler40 schreef: vr 28 mei 2021, 16:07

Interessant is dat Trek de Session een "halfweg" versie van de rearward axle path geeft. Dat het wiel naar achteren beweegt met de impact van de ondergrond is een systeem eigenschap die high pivots onderscheid. En volgens de "believers" is het een van de redenen waarom High Pivots het erg goed doen op ruig terrein. Maar kijk eens wat Trek doet vergeleken met de Deviate Highlander:

Trek's high Pivot curve is vanaf het sag punt op 50-60mm bijna vertikaal en gaat dan juist weer naar voren
Afbeelding

Waar het wiel van de Deviate echt naar achteren beweegt, de chainstay growth op het sag punt is het dubbele en groeit gewoon door
Afbeelding

Forbidden met hun Trifecta design op 2 bikes zitten in het Deviate kamp:
Afbeelding

Enjoy!!
Zit me nu af te vragen wanneer je het meeste baat hebt bij het meebewegen over de hobbels.
Als dat vooral in het eerste deel van de invering is dan zou de opbouw van Trek kunnen werken.
Dat zou betekenen dat met een snelle rebound je achtervering voor je pumpt op remknippen, mooi meegenomen.
Lekker fietsen!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

En de volgende is ..... Cannondale met de Jekyll, met 165mm veerweg

Afbeelding

En de Jekyll heeft ook dit nog, de demper ingebouwd "in" de downtube
Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

enzo verder met: GT, Devinci, Norco. Wordt mainstream. In EWS wedstrijd deze week rijden deze al rond in proto of bijna klaar versie.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Inderdaad, de nieuwe Norco Range kwam gisteren uit, zelfde categorie als de Jekyll met 170mm veerweg.
Echte trailbikes als de Druid en Highlander en Acto5 met 130-140mm zijn in de minderheid (nog)

Pinkbike heeft op de Cannondale en Norco beide al gereden en erover geschreven trouwens.
https://www.pinkbike.com/news/first-rid ... dness.html
https://www.pinkbike.com/news/review-20 ... 1-new.html

Afbeelding

En die Devinci zit ook in de 170mm hoek al spelen ze nog even een beetje "hard to get"
https://www.pinkbike.com/news/bike-chec ... otype.html
Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Mooi spul maar toch nog voornamelijk dikke EWS bakken van 16kg met 170mm veerweg.
Voor NL tot nu toe alleen de Highlander en Druid bruikbaar te noemen.

Wat is het gewicht van jou Highlander nu Heckler?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

De Highlander is gebouwd voor het ruige werk, geen XC compromissen in de build. Hij is nu 14,5 kg met een 160mm vork, dikke vented remmen, coil demper en medium trail banden. Met gravity banden gaat ie straks ook naar de 15kg voor de bikepark en Alpen "lift" dagen.

In mijn Alpen vakanties tot nu toe reed ik 80% van de tijd alles zelf omhoog en af en toe een "lift" dag met XC helm en lichte protectie. Met de highlander wordt 80% van de meters omhoog met de lift en dan blauw rood en als alles goed gaat ook zwarte lijnen naar beneden.

Maximaal benutten van de sterke punten van de high pivot en de coil demper :winkie:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jefro98 schreef: vr 25 juni 2021, 10:58 Mooi spul maar toch nog voornamelijk dikke EWS bakken van 16kg met 170mm veerweg.
Het 'probleem' is dat het juist in de eerste 100 mm veerweg een extreem soepel gevoel geeft. Laat dat bij een 100 mm XC bike de eerste 60 mm zijn, maar het is een gevoel waarop de meeste XC-racers niet zitten te wachten, zelfs niet als het sneller is.

Het zal heel langzaam naar beneden doorsijpelen. Maar of het ooit 100 mm fietsen bereikt? Daarbij is 100 mm in veel situaties waar vering echt moet werken gewoon te weinig om heel grote verschillen in afstelling of systeem te maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat Lars zegt, op Short travel XC kun je systeem zwaktes nog goed verbloemen, denk maar aan alle flex stays die de echte racers gebruiken, dat werkt altijd ergens of mee of tegen de vering in. Hoor je niemand over.

Mijn Highlander is met de climb switch op de Kirsima demper best goed XC te tunen, geen storend softe vering. Maar de echte XC mannen gaan nooit voor de idler met de extra weerstand….. ook al zou het sneller zijn. Dat is psychologisch niet te overwinnen. 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Die Norco mag bij mij wel in de schuur komen staan, mooi ding! Ben benieuwd waar GT 'officeel' mee gaat komen, heb altijd een zwak voor GT's gehad (puur gebaseerd op nostalgische gevoelens, uiteraard)
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Toch weer terug naar de stevige trail bikes, in korte tijd 2 relevante reviews van 140-145mm bikes op MTBnews.de:

Een heel erg positieve review van de Deviate Highlander:
https://www.mtb-news.de/news/deviate-hi ... elated-box

Pro
sattes Fahrwerk mit jeder Menge Reserven
laufruhige, dennoch alltagstaugliche Geometrie
sehr effizient und ruhig im Uphill
saubere Detaillösungen

Contra
keine Komplettbikes im Angebot
nicht sehr verspielt


En vandaag een meer 50/50 review van de Actofive P-train CNC
https://www.mtb-news.de/news/actofive-p-train-cnc-test/

Pro
Optik, Herstellung, Made in Germany
unglaublich schnelles Abfahrtsrad
feinfühliges Fahrwerk mit sanfter Endprogression
sehr variable Plattform

Contra
sehr hoher Preis
vergleichbar hohes Gewicht
für so manchen wahrscheinlich zu viel Charakter


Overeenkomsten in de loftuigingen over snelle afdalingen in ruw terrein "afdalen lijkt meer op een DH bike dan een Enduro"
Linie suchen, Bremse auf und schauen wie viel Speed man sich selbst zutraut.

Opvallend is dat ze de made in Germany CNC Actifive bij de "Plus"sen schrijven dat hij Sexy en variabel is, maar dat hij in de rijtest duidelijk tekort komt bij het klimmen en de efficiency. Diezefde efficiency die ze bij de Highlander juist erg goed vinden (Pro sehr effizient und ruhig im Uphill). En het nadeel van de Highlander "geen complete bikes" geldt ook voor de Actofive, maar daar haalt dat nadeel de top3 niet, hij heeft grotere issues samengevat als teveel "Character".

Welk Character? Nou dat de Actofive dus niet efficient trapt en klimt voor een toch mainstream veerweg van 135-145mm. Fährt man sein normales Tempo, dabei saugt es einem aber regelrecht die Reserven aus dem Körper Maar belangrijker is wat ze verder schrijven in de rijtest bij afdalen (toch het sterke punt?): dat de P-train onder remmen stevig verhard in de achterkant en dan tractie verliest, wegglijdt en uitbreekt. Deze zaken vind ik als modale rijder toch wel zwaarwegend.

Deze nadelen worden bij het Actofive design wel gevoeld en bij de Deviate niet. En daar lees ik dan in dat het met ontwerp keuzes en kwaliteit van de uitvoering te maken heeft. En dus niet met fundamentele aspecten van een high pivot design.

Ik heb intsussen 250km gereden op de Highlander in Solden Assen en Zeisterlitz en mijn 1e indrukken zijn heel poisitief. Voor de afdalingen sluit ik me aan de testers. Die efficiency voel ik nog niet zo, maar dat wijt ik nu nog aan de Assegai 2.5 voor en achter.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie