High pivot trail bikes, Deviate, Forbidden, etc

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

FXII schreef: vr 12 maart 2021, 17:12 Mooi spul, ik ben fan.

De ' nieuwe' Forbidden Dreadnought is ook een plaatje;
Afbeelding
Zo mooi wow :o
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik was op zoek naar wat informatie over de tuning van de demper van mijn highlander, over de progressie van de achterkant. En toen vond ik deze referentie naar een artikel met veel meer nuttige informatie:

De ontwerpers van Deviate, Forbidden, Commencal, Starling en Actofive beantwoorden vragen over hun bikes.
Everything you always wanted to know about high pivot bikes but were afraid to ask 8)
https://bikerumor.com/2020/06/05/aasq-7 ... HHtWpiAvLQ

En ook deze, nog niet hier getoond, de Starling Staer. Staer is Noors voor Starling
Het is een Enduro met een interessant ontwerp, een jackshaft drivetrain, die kan dus ook SS :winkie:

Afbeelding

En ingedachtig mijn informatie van Suravida over tubing, wat voor downtube kan deze krachten aan??
Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Een flink dikwandige gok ik. Mijn Columbus Zona op de Vertigo MK0 heeft deze oplossing in ieder geval niet overleefd. Of er zit intern nog een versteviging in, misschien een dikke prop erin solderen die de krachten overbrengt naar het bracket. Of zou die jackshaft de krachten wat symmetrischer verdelen? (Dit model staat trouwens nog niet te koop bij Starling, dus wellicht is hij ook nog aan het piekeren hoe hij hem steviger krijgt :winkie: )

Ik moet bekennen dat ik in CAD ondertussen ook al wat heb opgezet met een high pivot. Mijn grootste probleem tot dusver: Een hoge chainstays verpest de lijnen van de fiets. :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Starling heeft natuurlijk wel de nodige ervaring met de Sturn in deze opzet.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Elevated chainstays rule!

Dat was ooit het long en slack van de rigid stalen MTB wereld :winkie:
Afbeelding

enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De verschillen in rij-ervaring moeten wel gigantisch zijn om zo'n constructie te rechtvaardigen imo.
Als dat niet zo is introduceer je meer na- dan voordelen.

Ik kan me voorstellen dat je bij grote veerwegen op een fiets die je zelf ook nog omhoog moet trappen op zoek gaat naar een systeem dat zowel efficiënt trapt als ongehinderd klappen absorbeert tijdens een afdaling en hard remmen.
Bij beperkte veerwegen ben ik nog steeds van mening dat eenvoud meer waard is dan een complex systeem om amper bestaande problemen op te lossen. Ik denk dat daarom ook diverse systemen in de loop der jaren na een tijdje weer verdwenen zijn, omdat ze te weinig aan de rijervaring toevoegen en teveel complexiteit introduceren. Denk aan dat Kona systeem met die verschuifbare demperbevestiging, ben de naam even kwijt. Of de Canyon Shapeshifter, die is er misschien nog wel maar er zijn aftermarket onderdelen te koop om zo'n fiets om te bouwen naar een normale demperbevestiging. Omdat daar vraag naar is.

Alleen een high pivot maakt de boel niet veel complexer, met slechts een idler tandwieltje erbij (hoewel ik ook dat voor mijn gebruik al niet nodig acht en het de lijn in een fiets wel verstoord). Maar deze Starling is wat mij betreft leuk voor een enkeltje museum met fietscuriositeiten... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Maar kermit, het is een prachtig stuk staal,
en in de juiste kleur rood ook nog :wink:

Wat mij opviel is de kleine cassette op de Staer, en de ontwerper schrijft dit:
" when pedaling forces are removed, the suspension is free to move."
Dat is wel echt gericht op de gravity kant van de sport.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heckler40 schreef: di 16 maart 2021, 11:12 Maar kermit, het is een prachtig stuk staal,
en in de juiste kleur rood ook nog :wink:
Wat dat gedeelte aangaat heb je helemaal gelijk! ;-)

Ik moest bij het zien van die tweede ketting wel meteen aan dergelijke motorfietsen denken (ben opgegroeid met klassieke motoren).
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als.je bij die Starling Staar de dubbele ketting wegdenkt is het gewoon een oversize van de eerste Heckler (in staal)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

ThaSingleTrackMastah schreef: di 16 maart 2021, 16:19 Als.je bij die Starling Staar de dubbele ketting wegdenkt is het gewoon een oversize van de eerste Heckler (in staal)
Draaipunt van de eerste Heckler lag op de ketting over het grote voorblad, net iets er onder bij een toen normale 42-44.
Dit ontwerp is wat Orange vandaag de dag nog steed doet toch? Een elevated chainstay maar geen high pivot point.

Any excuse om de oorsprong van mijn forum naam te showen :winkie: deze dus
Afbeelding

Marketing blurb zei dat bij klimmen in het kleinste voorblad de ketting het achterwiel actief in de grond trekt.
Voor extra tractie en beter klimmen dus. 8)
Laatst gewijzigd door Heckler40 op wo 17 maart 2021, 02:07, 2 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn Morewood was soortgelijk gebouwd, de Heckler was niet voor niets een fiets die toen ook op mijn shortlist stond, in 2007 :)
En ik heb nog steeds een voorkeur voor een dergelijk veersysteem zolang je geen te grote veerwegen hebt. Alles wat je toevoegt is imo te complex voor het "probleem" dat ermee opgelost wordt.

Dat is een van de redenen dat ik wel fan ben van Herman de Biker's RP29's in de diverse gedaantes. Alles wat je nodig hebt om lekker te kunnen fietsen in een eenvoudige maar doelgerichte verpakking.
En de meeste mensen die met hem gereden hebben zullen wel gezien hebben dat een draaipuntje meer of minder niet echt is waar het om gaat... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Waarom is Cannondale eigenlijk gestopt met dat soort omwegen?
Waren we er de vorige eeuw nog niet klaar voor of zo?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Downhill is de bakermat van de high pivot bikes, veel merken hebben er mee gespeeld, en doen dat nog.
Maar het was vorig jaar dat een paar kleinere spelers ze met suces als trialbike hebben uitgebracht.

En als gezegd, Cannondale heeft wel vaker exotische prototypes in downhill racing ingezet. 2 voorbeelden:

in 1998 de Fulcrum: spannend maar geen echte high pivot, wel de jack shaft
Afbeelding

En deze ook can C'dale in 2019, in carbon, met 2 shoks, een high pivot en idler set-up.
Afbeelding

In DH zijn er echt veel meer voorbeelden, een tje dan, deze Antidote Dark Matter exoot bijvoorbeeld:
Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Vroeger, Trek?!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Honda met gearbox en high pivot.

Afbeelding
Plaats reactie