High pivot trail bikes, Deviate, Forbidden, etc

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Herman de Biker schreef: wo 29 april 2020, 08:19 Op dit YT kanaal wordt ook met een gesponsorde Druid gereden, en hoe.. :o https://youtu.be/lvitgYPchfc
Oooohhh, het ligt gewoon aan het feit dat ik geen high pivot bike heb dat ik niet zo door de bossen cross... :o :o
:D
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Ja misschien is dat het;) of meer de instelling van maximaal gas geven want als ik het kapot rijd krijg ik toch wel nieuw materiaal van mijn sponsors 8)
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Snowdon Factory Racing for the win :-q
(het 2021 model ook met idler pulley?)

... maar het heeft mijns inziens meer met 'racer ' te maken dan met het krijgen van onderdelen:
1) het gezegde "don't race what you can't replace" moet toch ergens z'n oorsprong hebben :bier:
2) een hoop brand ambassadors krijgen ook spul maar een deel kan aanzienlijk beter aandacht trekken op social media dan dat ze kunnen fietsen. :roll:

Jurriaan schreef: wo 29 april 2020, 20:09Maar goed dit mag niet gezegd en geschreven worden want de economie is gebaseerd op nieuw is beter..
Als je een idler pulley toevoegt, lijkt er wat voor te zeggen dat het ook echt beter is... Maar je had gewoon Balfa BB7 moeten roepen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

cheeta schreef: ma 4 mei 2020, 18:48 Snowdon Factory Racing for the win :-q
(het 2021 model ook met idler pulley?)
Klinkt wel stoer Snowdon Factory Racing💪🏻
Over een highpivot heb ik al vaker gedacht dus misschien eens voor gaan zitten met m’n huis-engineer Smithy:)
Het moet dan namelijk zeker geen Sturn kloon worden..
'BUILT not Bought '
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je last toch gewoon een extra derailleurwieltje op de zitbuis als mensen dat zo graag willen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Ja handig om als reserve bij te hebben, hoeft het niet in mijn rugtas 8)
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
En toch vraag ik me dan af of het middel niet erger is dan de kwaal...

Met een Sbike-achterbrug ben je iig het "derailleurwieltje" kwijt.

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Geen derailleurwiel, maar als de achterkant van de S-bike inveert gaat je pedaal wel "even" in de achteruit.

Als je daarmee kunt leven go for it :-q

Ik denk toch dat ik voor de extra pulley ga. ALs je met 15 cm veerweg op een arm van 30?cm aan de ketting begint te trekken......
"Holy pedal kickback Batman"

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Trekrules schreef: vr 1 mei 2020, 20:55 Heb 10 jaar lang met een high pivot bike gereden met idler zoals Deviate,Forbidden etc,uit die 10 jaar ervaring wat ik vooral merkte vergeleken met een niet high pivot bike is hoe ongelooflijk actief de achtervering is over hobbels,stenen & wortels.Vooral wanneer de trails echt ruig worden dan springt de high pivot bike vooral boven uit met meer controle & grip,nu moet ik het wel vermelden dit ging om een DH bike dan een trail bike maar het concept is het zelfde.

Qua trappen is het ook fijn bij een high pivot bike het is net alsof je een XC hardtail rijd maar dan voordelen van een full suspension,het enige nadeel van de high pivot bike is ze zijn niet bepaald stil maar buiten dat heel erg goed concept.Qua ketting lengte verschilt het per frame zoals bij Forbidden Druid ben je 2 kettingen nodig maar bij anderen is 1 ketting al voldoende.
Het lijkt er op dat je de enige bent op het forum. Die rijervaring heeft met een high pivot bike met idler.
Welke bike reed je toen?
Ik ben echt heel nieuwsgierig naar je belevingen op deze bike.
Welke voor en nadelen er vaarde je van het langer worden van de afstand tussen bracket en achteras, in zowel het klimmen als het dalen.?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heckler40 schreef: di 5 mei 2020, 00:28 Geen derailleurwiel, maar als de achterkant van de S-bike inveert gaat je pedaal wel "even" in de achteruit.

Als je daarmee kunt leven go for it :-q

Ik denk toch dat ik voor de extra pulley ga. ALs je met 15 cm veerweg op een arm van 30?cm aan de ketting begint te trekken......
"Holy pedal kickback Batman"

Enjoy!!
De kickback voel je natuurlijk alleen tijdens het trappen, tijdens het rollen wordt de kickback opgevangen door de vrijloop.
(Tenzij je snelheid laag is en het inveren erg plotseling en of in een zwaar verzet)
Verder zit het draaipunt bij de Sbike wel erg hoog, veel hoger dan bij die andere bikes.
Draaipunt kan wel 5 a 10cm lager.
Hoe verder het draaipunt rchting bracket gaat, hoe minder kickback.
Bij die Sbike is het draaipunt zo hoog gekozen vanwege het design van de hardtails, niet omdat meneer Sbike het vanuit technisch oogpunt daar wilde hebben :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

ik ben wel van het trappen tijdens het fietsen, vandaar mijn keuze 8)

En nog iets, als ik terug kijk vind ik de frames die in staal zijn uitgevoerd toch wel heel mooi,
Terwijl ik dit topic opende met de carbon deviate en Forbidden in het vizier.

different strokes for different folks :-q
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Forbidden heeft nu ook complete builds een XT en een SLX en nieuwe kleuren:

https://www.pinkbike.com/news/forbidden ... olors.html

Ik vind de "Cosmic Eggplant" wel wat hebben
Afbeelding

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja en dan met zo'n nieuwe Helm :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

De Actofive P-train is nu ook getest door Pinkbike's Mike Kazemir

https://www.pinkbike.com/news/field-tes ... -bike.html

Quote" Actofive says that the P-Train has 135mm of rear-wheel-travel, ........ I'd have guessed it to be closer to 150mm
........it makes the others feel over-sprung and under-controlled in comparison.

.....the P-Train surprised me. Yes, there are far more efficient climbers .....
but the Actofive was never the uphill burden that I thought it would be.

This is a bike made for the trail rider who ends up doing their best enduro racer impression every chance they get." Unquote

Bike spreekt me optisch echt wel aan
Afbeelding

Mike rijdt iets hogere druk in zijn Maxxis banden als ik in NL :winkie:
Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Het stalen voorframe is onlangs vervangen voor een ge-cncde met verlijming . Zeer fraai.

hoog draaipunt is interresant. Norco levert een freerider met hoge pivot. Ben benieuwd of er meer merken er iets in zien en ermee aande slag gaan. Een bike met 110- 120 mm veerweg en high pivot. Zou ik wel tof vinden.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie