Deore M6100-12 speed

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Ride like you stole it
Fitske
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 16:44

Niet alleen 12 speed, maar er komen dus ook 10 speed en 11 speed groepen met de nieuwe techniek en cassettes met 51t voor 11 speed!
Een stuk betaalbaarder en ideaal om een ouder model ATB te upgraden lijkt me.

Ik vraag me af waar die 2 x 12 speed road blijft en dan tevens daarvan de di2 versie.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Fitske schreef: do 7 mei 2020, 22:31 Niet alleen 12 speed, maar er komen dus ook 10 speed en 11 speed groepen met de nieuwe techniek en cassettes met 51t voor 11 speed!
Een stuk betaalbaarder en ideaal om een ouder model ATB te upgraden lijkt me.

Ik vraag me af waar die 2 x 12 speed road blijft en dan tevens daarvan de di2 versie.
Snap ik nou goed dat je met een 11 speed deore cassette en hyperglide+ op dezelfde manier soepel zou moeten kunnen op en af schakelen als met de huidige XTR groep? Dus ook het opschakelen achter via de ramps ipv gewoon "vallen"?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

I_do schreef: vr 8 mei 2020, 07:27
Fitske schreef: do 7 mei 2020, 22:31 Niet alleen 12 speed, maar er komen dus ook 10 speed en 11 speed groepen met de nieuwe techniek en cassettes met 51t voor 11 speed!
Een stuk betaalbaarder en ideaal om een ouder model ATB te upgraden lijkt me.

Ik vraag me af waar die 2 x 12 speed road blijft en dan tevens daarvan de di2 versie.
Snap ik nou goed dat je met een 11 speed deore cassette en hyperglide+ op dezelfde manier soepel zou moeten kunnen op en af schakelen als met de huidige XTR groep? Dus ook het opschakelen achter via de ramps ipv gewoon "vallen"?
Maar even mijn eigen huiswerk gedaan :tong . 11 speed krijgt niet hyperglide+
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Hoe werkt dat met de prijzen van zo'n nieuwe groep? Normaal gesproken zit Deore onder SLX maar als ik nu naar de prijzen kijk bij Duitse webshops dan ontlopen deze elkaar nauwelijks en is de nieuwe Deore nog duurder dan een nieuwe SLX cassette. Komt dat dan doordat de Deore nieuwer is?
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Het was me ontgaan dat Shimano ook een direct mount crank gebruikt, met een eigen tool :o
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Fitske schreef: do 7 mei 2020, 22:31
Ik vraag me af waar die 2 x 12 speed road blijft en dan tevens daarvan de di2 versie.
Ik ook.
Want dan kan ik de huidige DA di2 voor een net opruimprijsje kopen.
Op de racefiets heeft dit echt totaal geen nut imho. 2x11 is ruim voldoende.
Bicycle, bicycle, bicycle
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

daniel1975 schreef: vr 8 mei 2020, 08:32
Fitske schreef: do 7 mei 2020, 22:31
Ik vraag me af waar die 2 x 12 speed road blijft en dan tevens daarvan de di2 versie.
Ik ook.
Want dan kan ik de huidige DA di2 voor een net opruimprijsje kopen.
Op de racefiets heeft dit echt totaal geen nut imho. 2x11 is ruim voldoende.
Klopt, maar de volgende generatie Dura-Ace zal toch een 12 speed zijn, ze kunnen moeilijk achterblijven tov Sram en Campagnolo. Benieuwd of de corona crisis gevolgen heeft (wat betreft vertragingen) op het uitkomen van deze nieuwe groep. Bij Shimano zijn ze sowieso niet echt gehaast op dat vlak. Ik heb mezelf beloofd dat er een nieuwe racer in huis mag komen wanneer er een nieuwe Ultegra is, dus dat is nog wat langer wachten :)
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Gravelmarc schreef: do 7 mei 2020, 21:23 Deore nu ook 12 speed :o

https://mtb.shimano.com/nl/discover/deo ... ed-familie
Zag hem voorbij komen gister op Youtube. Mijn vrouw heeft net haar eerste mtb (Trek Merlin7) Misschien later jaar leuke upgrade van haar fietsje

https://www.youtube.com/watch?v=6Zt2x_w-SQM
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Tuurlijk wordt de nieuwe DA groep ook 12sp.
Maar wat Sram heeft gedaan (duur, alleen compatible met zichzelf, wegwerp powermeter) is voor mij DE reden om het nooit te kopen en Campa (rij ik al >25 jr mee) heeft imho de slag gemist helaas.
Dus blijft DA over (ultegra is de ultieme grijze muis onder de groepsets imho) :winkie:
Bicycle, bicycle, bicycle
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

daniel1975 schreef: vr 8 mei 2020, 11:12 Tuurlijk wordt de nieuwe DA groep ook 12sp.
Maar wat Sram heeft gedaan (duur, alleen compatible met zichzelf, wegwerp powermeter) is voor mij DE reden om het nooit te kopen en Campa (rij ik al >25 jr mee) heeft imho de slag gemist helaas.
Dus blijft DA over (ultegra is de ultieme grijze muis onder de groepsets imho) :winkie:
Tevens hoop ik dat Shimano ook met een draadloze variant van di2 komt. Want die draden en junctionboxes plaatsen wordt steeds minder leuk met die geintergreerde cockpits etc.
Wat dat betreft loopt sram ook voor op shimano
Ride like you stole it
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Eens, maar die lelijke lompe accus op de voor- en achterderrie vind ik ook niet heel fraai.
Liefst zou ik een centrale accu hebben in de zadelpen met stroomdraad naar de 2 derrailleurs en dan draadloos schakelen.
Bicycle, bicycle, bicycle
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Mooi dat alle shimano 12sp componenten te mixen zijn en dat alle cassettes dezelfde body hebben.
Dat is bij SRAM wel anders, je kunt niet zomaar een NX cassette vervangen door een GX.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Deore van 10 naar 12 speed. En dan ook 11 speed. De keuze is reuze.
Gewichten van de onderdelen zijn deels nog ongewis.
Afbeelding

Wel komen er 2 type 4 piston brakes. De BR-MT420 remklauw met 4 zuigers biedt een krachtige remkracht voor hars of metalen remblokken, terwijl de BR-MT410 remklauw met 4 zuigers een lichtere optie biedt (alleen resin-remblokken).
Ik lees dit als dat de br-mt520 meer remvermogen heeft: ‘90% remvermogen ten opzichte van BR-MT520’
Plaats reactie