Kleurcodering voor mtb routes

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jurriaan schreef: vr 31 juli 2020, 13:29 In Gelderland liepen ze in april al voor op de troepen. Alsnog in gehaald door de Limburgers.
Is het nog wel een landelijk eenduidig systeem?
Als de rest van het land Zuid-L volgt qua 'meetlat' dan komt het helemaal goed. Voor Nederland*. Dezelfde meetlat gebruiken, daar draait het inderdaad om. En dan geinterpreteerd door hetzelfde ervarings-deskundige groepje taxateurs. En anders moet Zuid-L alsnog die 'nieuwe' meetlat gaan gebruiken (al denk ik dat die van Zuid L ook in de rest van Nl prima volstaat).

(*Zwart in Nl is niet zwart in de Alpen :wink: . Maar heel Nl groen of blauw, daar worden we hier in Nl ook niet wijzer van).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het valt of staat toch met de eigen verantwoordelijkheid van de mtber. Als ik in NL ergens ga fietsen verwacht ik eigenlijk niets wat ik niet kan rijden. Dat zegt idd iets over het niveau van de routes (en misschien een beetje over mijn ervaring .. :tong ).

Maar de gemiddelde beginner zal met keuzes op de route, hopelijk toch kiezen voor de easy line. Als routes een kleur krijgen bijvoorbeeld Nijmegen paars wordt dan rood (qua moeilijkheidsgraad) vraag ik me toch oprecht af of de beginner die route zal overslaan. Men wordt toch vaak mee gevraagd en wil niet onderdoen voor een ander. Het meest blijf ik voor uitdagingen op en langs de route die aangegeven worden met een andere kleur. Dat geeft mogelijkheden om leuke dingen te bouwen terwijl je dan niet direct bang hoeft te zijn voor claims en klachten.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Knakworstkweker

Vandaag een compleet artikel in fietssport over de coderingen.

Ik ben benieuwd of dat er dan ook meteen de moeite wordt genomen om op de met name rode en zwarte routes (waar het gevaar ook het grootste is) expliciet wordt gewaarschuwd dat het beter/ verstandiger/ verboden is om hier in tegengestelde richting te bewegen en/ of de onjuiste vorm van recreatie te beoefenen waarvoor dit gedeelte voor bedoeld is.

Zal wel weer niet......
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Zelf nadenkende recreanten hebben wel een toegevoegde waarde vind ik. En die zijn er :-q Misschien wel veruit het grootste deel. Welke we dan weer niet zien. (Op Kwintelooijen, ja zelfs daar, hangen bordjes met eenrichtingsverkeer....)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Onze borden worden doorgaans niet gelezen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Denk dat mensen het mountainbiken ook niet serieus (genoeg) nemen.
Grote groepen dagjesmensen die het mtben zien als een leuk dagje door het bos fietsen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Frontale botsing vandaag in het Dijkgatbos. Sommige (zonder helm ook) rijden gewoon tegen de richting in. :roll: De info hoe het werkt zal ook gegeven moeten worden. Parkeerplaats, websites, info bij verhuurders, enz.
◼︎ Go round the outside.
Knakworstkweker

Ik heb het al vaker gezegd, maar ik zeg het ook gewoon een keer hier.

Iedereen die zich op de MTB routes begeeft met een fiets zou een verplicht vignet moeten hebben.

Dit vignet is dan gratis te krijgen na het volgen van een online presentatie over trailetiquette en hoe we de routes berijden, een beetje algemene info enz.

Je moet dit invullen met je DIGI-d (buitenlandse toerisen via een apart formulier o.i.d.) en dan genereert als je geslaagd bent de cursus een QR-code die je op je mobiel kan laten zien en binnen een week of zo thuis gestuurd krijgt als sticker om op je fiets(en) te plakken.
Hiermee kan iedereen als je onverhoopt ergens knock-out in het bos ligt de qr-code scannen en zo zien we je bent, of je medische klachten hebt, medicijnen enz (zelf bepalen wat in te vullen of dat alleen hulpdiensten dit kunnen zien)

Iets in die aard, zou de wereld, of in ieder geval nederland een stuk leuker maken.

Voor wandelaars en andere recreanten geldt de bebording op de parkeerplaatsen en toegangspaden, mocht je je hier niet aan houden dan ben je aansprakelijk te houden.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

En hoe ga je dat handhaven?

Je QR code idee bestaat al: https://safe-id.nl/
◼︎ Go round the outside.
Knakworstkweker

Tijgerhaai schreef: zo 20 september 2020, 22:05 En hoe ga je dat handhaven?

Je QR code idee bestaat al: https://safe-id.nl/
Ik geloof dat we daar boswachters en Bijzonder Overbodige Ambtenaren (lees huisvrouwen van 50 die thuis geen grip meer hebben op hun pubers en daarom andere mensen maar lastig gaan vallen) voor hebben.

De boetes moeten ook laag zijn €20 of zo

De eerste keer krijg je hem niet als je daarna thuis de presentatie succesvol afrond.
Niet binnen een maand gehaald? Alsnog boete.

Vignetten e.d. blijven dan ook gewoon zoals het nu is, dit is een aanvulling zeg maar voor alles veilig te houden.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb nieuws voor je de boswachters hebben wel wat anders te doen dan mountainbikers controleren op een papiertje.

De informatie hoe en wat moet gewoon al met één klap op je ogen duidelijke zijn op de plaatsen waar men zoekt naar info. Dus bijvoorbeeld op mtbroutes.nl want dat komt naar boven als je zoekt op mtb routes met de vrienden van Google of Bing. Sprak laatst mijn locale boswachter en zij wil op de parkeerplaatsen informatieborden met alles routes (wandel, ruiter, mtb) inclusief de spelregels en de diverse gebruikte symbolen. Iets wat ik ook al een tijdje predik, dus ben het helemaal met haar eens. Probleem is alleen hier is niet heel veel budget om dat te regelen.
◼︎ Go round the outside.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Knakworstkweker schreef: zo 20 september 2020, 21:41 Iedereen die zich op de MTB routes begeeft met een fiets zou een verplicht vignet moeten hebben.
En een diploma voor wie een hond wil, een rijbewijs voor ouderen op een e-bike, een verplichte cursus voor wie een kind krijgt, een cursus verantwoord alcoholgebruik voordat je je eerste biertje drinkt, enz, enz.

Zodra er in ons land een probleem wordt gesignaleerd, ook al is het zo onbeduidend als een mountainbiker die niet weet hoe moeilijk een route is, wordt een er altijd gevraagd om meer regels. Nog afgezien van de kosten en de bureaucratie die hier bij zou komen kijken (wil je dan een soort CBR speciaal voor MTB-ers oprichten?) moet zoiets dan ook nog gehandhaafd worden (10 BOA's op elke route?).

Mensen moeten gewoon accepteren dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze doen. Kleurcodering van MTB-routes is handig voor mountainbikers die graag vooraf een indicatie willen van de moeilijkheidsgraad/uitdagendheid van een route, maar gaat verder geen enkel probleem oplossen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Charlie Skeen schreef: zo 20 september 2020, 22:42 Mensen moeten gewoon accepteren dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze doen.
Halleluja!!! :-q
Kunnen we deze aub met onmiddellijke ingang in de grondwet opnemen?
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Knakworstkweker

KTManiac schreef: zo 20 september 2020, 22:49
Charlie Skeen schreef: zo 20 september 2020, 22:42 Mensen moeten gewoon accepteren dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze doen.
Halleluja!!! :-q
Kunnen we deze aub met onmiddellijke ingang in de grondwet opnemen?
Inclusief de borden die genoemd zijn hier eerder.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

U leeft op eigen risico
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie