Op Trailforks heb je daar een extra indicatie voor.
Dus de route is bijvoorbeeld rood. De omstandigheden zijn: droog, goed, modder, sneeuw, enz.
Dat is iets dat een site als mtbroutes ook mee kan nemen.
Kleurcodering voor mtb routes
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3880
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
●◼︎▲◆ Go round the outside.
Absoluut. In pessimistische modus:Tijgerhaai schreef: ↑di 29 september 2020, 15:03 Op Trailforks heb je daar een extra indicatie voor.
Dus de route is bijvoorbeeld rood. De omstandigheden zijn: droog, goed, modder, sneeuw, enz.
Dat is iets dat een site als mtbroutes ook mee kan nemen.
- Het is me een raadsel waarom 'we in Nederland' een paar jaar terug hebben besloten een andere app/site te gebruiken dan Trailforks (wat toch duidelijk de norm lijkt te zijn). Van die bewuste app, iets uit Denemarken meen ik, heb ik ook nooit meer wat gehoord.
- Tekenend voor hoe we met onze eigen maatstaf werken is dat Kwintelooien op TrailForks een Black Diamond is. Sure...............
- Kleurcodes of iig iets aan identificatie is prima, maar tot in hoe veel detail moeten we nou gaan in mensen waarschuwen/onszelf indekken/etc.? Ik blijf er bij dat je als buitensporter enigszins je gezond verstand moet kunnen gebruiken. Moeten we straks ook gaan waarschuwen voor overstekend wild of die ene wolvenroedel op de Veluwe? Moet er bij iedere TTF een flowchart komen wat de doen bij windkracht X, vorst, ijzel, dichte mist, regen, algenaangroei en sabotage door boze amateurecologen?
Stamppot with weaksauce!
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Dat lijkt me ook de normale gedachtengang in plaats van het te proberen micro-managen met 50 tinten blauw.
Het is nu niet zo dat je met wat mul zand of modder hier gelijk passagier op je eigen fiets wordt met een hoge waarschijnlijkheid de afgrond in te duiken.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Het zou je verbazen hoe veel mensen met oogkleppen op, volkomen zonder verder bewustzijn over de route scheuren. Je ziet het terug in de rijstijl als je tijdens het MAMIL* piekuurtje gaat kijken, maar ook aan de reacties op o.a. MTBroutes.nl. "Levensgevaarlijke onaangekondigde drop(s)", zijnde ca. 25 cm hoog en gewoon in je gezichtsveld als je de bocht om komt. Of het wegwerken op de UHR van een aantal aardige wortels, die je van mijlen ver aan ziet komen (en niet eens tegen komt als je snelheid van beginnnersniveau is en je in de binnenbocht blijft hangen).
(Schiet niet op met de brakke yaw controller op werk dus zat tijd om te reageren)
*: Nog 3 maanden en ik behoor ook tot deze categorie
Stamppot with weaksauce!
- Baron Tankhe
- All rounder
- Berichten: 128
- Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
- Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6
Ik denk dat er naast een keurencodering voor een route ook ongeveer op elke 100meter er een extra bordje moet staan met de kleur voor die 100 meter. Ook verwacht ik dat de trail crew van vrijwilligers er een bordje onder hangt voor de status van die specifieke 100 meter zoals mul zand of modderig...
En op een serieuze noot... ik vind echt dat er in Nederland niks echt moeilijk is in een van de routes (en nee ik ben geen mega ervaren MTB-er) en ik denk dat we echt gewoon terug moeten gaan naar gezond verstand.
Even nadenken als je een afdaling voor het eerst gaat doen, zelfs het "traumapad" in Nijmegen is prima te doen voor een beginner als je het stuk maar op eigen snelheid doet... die remmen zitten niet voor niks op je fiets.
En op een serieuze noot... ik vind echt dat er in Nederland niks echt moeilijk is in een van de routes (en nee ik ben geen mega ervaren MTB-er) en ik denk dat we echt gewoon terug moeten gaan naar gezond verstand.
Even nadenken als je een afdaling voor het eerst gaat doen, zelfs het "traumapad" in Nijmegen is prima te doen voor een beginner als je het stuk maar op eigen snelheid doet... die remmen zitten niet voor niks op je fiets.
Het enige wat gevaarlijk is in Horst zijn broedende roofvogels heb ik ervarenWizzy82 schreef: ↑di 29 september 2020, 13:15 Routes kunnen ook nog eens veranderen door weersinvloeden, erosie en onderhoud dat bijv niet meer wordt uitgevoerd omdat een fietsclub er mee stopt cq er te weinig vrijwilligers zijn.
Weersinvloeden kun je weinig aan doen, maar neem bijv Horst dat is een gevaarlijke route als het best droog is door mul zand. Op de dag dat ik er fietste vloog ik bijna over de kop en en andere biker was ook gevallen. Kom je er na regen dan ligt er alles goed bij een is de route makkelijker. Dus dan zou de route een andere kleurcode kunnen krijgen.
Maar serieus, Horst is pittig, maar alle mulle en uitgesleten stukken zie je daar ruim op tijd.
Voor zover ik het me voor de geest kan halen zijn er maar 2 lastige stukken in Horst:
- Afdaling linksom ergens op 1/4 van de route (boomstammen eromheen), klim boven aan is dan mul en de afdaling daarna wil het wiel nog wel eens laten dansen.
-Doorlopende kombocht van 180 - 240 graden, die je door moet kijken, ergens achteraan in de route, door de snelheid en het doorkijken kan je niet de ondergrond volledig zien.
Voor de rest nog niks lastigs gehad / meegemaakt in Horst, maar misschien rij ik trager?
Moeilijk qua techniek heb je gelijk vind ik, voor het gros van de routes dan.Baron Tankhe schreef: ↑di 29 september 2020, 16:41 En op een serieuze noot... ik vind echt dat er in Nederland niks echt moeilijk is in een van de routes (en nee ik ben geen mega ervaren MTB-er) en ik denk dat we echt gewoon terug moeten gaan naar gezond verstand.
Even nadenken als je een afdaling voor het eerst gaat doen, zelfs het "traumapad" in Nijmegen is prima te doen voor een beginner als je het stuk maar op eigen snelheid doet... die remmen zitten niet voor niks op je fiets.
Meijel, Helmond, Dorst, Best, Horst, Kwintelooijen, Lochem, die rij je niet ongeoefend op je gemak, dat is voor iedereen nog steeds opletten en hard werken.
Zelfde geld ook nog wel voor Amerongen en de paarse lus van Ossendrecht.
Waarschijnlijk nog wel een aantal meer, maar die komen niet direct mijn herinnering binnen of ik ben er nog niet geweest.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 316
- Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
- Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Klopt wat knakworstkweker zegt. Appelscha Bosberg en zelfs Dronten heeft passages die lastig zijn.
Reek bijv wordt nauwelijks gereden, hierdoor is die vrij ruw en ligt die er niet zo glad gestreken bij als Best waar de rode lus een achtbaan is. Toch durf ik wel te stellen dat doordat de route van Reek er niet glad gestreken bij ligt deze op een aantal punten technischer is dan de rode lus van Best. Reek ligt in een uithoek en dat is de reden dat die nauwelijks wordt gereden terwijl Best elk weekend erg druk is.
Reek bijv wordt nauwelijks gereden, hierdoor is die vrij ruw en ligt die er niet zo glad gestreken bij als Best waar de rode lus een achtbaan is. Toch durf ik wel te stellen dat doordat de route van Reek er niet glad gestreken bij ligt deze op een aantal punten technischer is dan de rode lus van Best. Reek ligt in een uithoek en dat is de reden dat die nauwelijks wordt gereden terwijl Best elk weekend erg druk is.
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Ik vond het NK parcours in Limboland anders niet echt heel makkelijk (hielp ook niet dat ik toen op een fiets zat waar ik nog niet eerder op had gereden. Thans mijn huidige fiets ). Maar volgens mij moeten de kleurtjes voor de huidige trails ook niet de discussie zijn. Ik hoop (tegen beter weten in?) dat door te kleurcoderen de stap naar het realiseren van moeilijkere secties (die wel echt rood of zwart verdienen) wat kleiner wordt.Baron Tankhe schreef: ↑di 29 september 2020, 16:41 (...)
En op een serieuze noot... ik vind echt dat er in Nederland niks echt moeilijk is in een van de routes (en nee ik ben geen mega ervaren MTB-er) en ik denk dat we echt gewoon terug moeten gaan naar gezond verstand.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
- Baron Tankhe
- All rounder
- Berichten: 128
- Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
- Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6
Ik rijd Reek om de week wel een keertje ligt zowat in mijn achtertuinWizzy82 schreef: ↑wo 30 september 2020, 08:22 Klopt wat knakworstkweker zegt. Appelscha Bosberg en zelfs Dronten heeft passages die lastig zijn.
Reek bijv wordt nauwelijks gereden, hierdoor is die vrij ruw en ligt die er niet zo glad gestreken bij als Best waar de rode lus een achtbaan is. Toch durf ik wel te stellen dat doordat de route van Reek er niet glad gestreken bij ligt deze op een aantal punten technischer is dan de rode lus van Best. Reek ligt in een uithoek en dat is de reden dat die nauwelijks wordt gereden terwijl Best elk weekend erg druk is.
Maar geen van deze routes zou toch een rode waardering verdienen? Al heb ik Dorst en Lochem nog nooit gereden.Knakworstkweker schreef: ↑di 29 september 2020, 21:01Moeilijk qua techniek heb je gelijk vind ik, voor het gros van de routes dan.Baron Tankhe schreef: ↑di 29 september 2020, 16:41 En op een serieuze noot... ik vind echt dat er in Nederland niks echt moeilijk is in een van de routes (en nee ik ben geen mega ervaren MTB-er) en ik denk dat we echt gewoon terug moeten gaan naar gezond verstand.
Even nadenken als je een afdaling voor het eerst gaat doen, zelfs het "traumapad" in Nijmegen is prima te doen voor een beginner als je het stuk maar op eigen snelheid doet... die remmen zitten niet voor niks op je fiets.
Meijel, Helmond, Dorst, Best, Horst, Kwintelooijen, Lochem, die rij je niet ongeoefend op je gemak, dat is voor iedereen nog steeds opletten en hard werken.
Zelfde geld ook nog wel voor Amerongen en de paarse lus van Ossendrecht.
Waarschijnlijk nog wel een aantal meer, maar die komen niet direct mijn herinnering binnen of ik ben er nog niet geweest.
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3880
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
Kleuren van route pijlen moet je inderdaad los hiervan zien. Dat is bij ons historisch zo gegroeid. Dus bijvoorbeeld niet zoals in Schotland waar een blauwe route blauwe pijlen heeft en een rode rode. Bij ons komt er een onderbordje in de betreffende kleur met een wit symbooltje.38x10 schreef: ↑wo 30 september 2020, 09:40Ik vond het NK parcours in Limboland anders niet echt heel makkelijk (hielp ook niet dat ik toen op een fiets zat waar ik nog niet eerder op had gereden. Thans mijn huidige fiets ). Maar volgens mij moeten de kleurtjes voor de huidige trails ook niet de discussie zijn. Ik hoop (tegen beter weten in?) dat door te kleurcoderen de stap naar het realiseren van moeilijkere secties (die wel echt rood of zwart verdienen) wat kleiner wordt.Baron Tankhe schreef: ↑di 29 september 2020, 16:41 (...)
En op een serieuze noot... ik vind echt dat er in Nederland niks echt moeilijk is in een van de routes (en nee ik ben geen mega ervaren MTB-er) en ik denk dat we echt gewoon terug moeten gaan naar gezond verstand.
https://www.fietssport.nl/magazine/rout ... in-de-maak
●◼︎▲◆ Go round the outside.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Dat is een beetje een dooddoener Bert (hoewel juridisch juist)
De route ligt er:
- op jullie initiatief
- door jullie aangelegd
- door jullie onderhouden
- (deels) op jullie kosten
- met jullie vrijwillgers
- met jullie expertise
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Dat wist ik, ik gaf slechts een reactie op de opmerkingen dat in Nederland "niks echt moeilijk" is. Er is wel heeeeel weinig moeilijk (de skill-parks daargelaten niks waar ik mijn 7-jarige niet af zou sturen, laat staan waar ik zelf niet vanaf kom, als dat een criterium mag zijn)Tijgerhaai schreef: ↑wo 30 september 2020, 11:42Kleuren van route pijlen moet je inderdaad los hiervan zien. Dat is bij ons historisch zo gegroeid. Dus bijvoorbeeld niet zoals in Schotland waar een blauwe route blauwe pijlen heeft en een rode rode. Bij ons komt er een onderbordje in de betreffende kleur met een wit symbooltje.38x10 schreef: ↑wo 30 september 2020, 09:40
Ik vond het NK parcours in Limboland anders niet echt heel makkelijk (hielp ook niet dat ik toen op een fiets zat waar ik nog niet eerder op had gereden. Thans mijn huidige fiets ). Maar volgens mij moeten de kleurtjes voor de huidige trails ook niet de discussie zijn. Ik hoop (tegen beter weten in?) dat door te kleurcoderen de stap naar het realiseren van moeilijkere secties (die wel echt rood of zwart verdienen) wat kleiner wordt.
https://www.fietssport.nl/magazine/rout ... in-de-maak
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)