Kleurcodering voor mtb routes

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad zul je moeten verhinderen dat onervaren rijders een technisch element kunnen bereiken, of dat nu een flinke drop, jump of zelfs compleet rondje is.

De eerste Nederlander die zich iets van een codering aan gaat trekken moet nog geboren worden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Interessant onderwerp!

Toevallig heb ik gisteren de route van Best gereden en daar heb je 2 lussen. Een groen en een rode lus. De rode lus is een stuk technischer, maar ze vormen samen wel een route. Hoe ga je dat dan doen met de kleuren? Je kunt de lussen immers ook afzonderlijk rijden. Tevens heb je bij sommige routes ook gedeeltes waarbij je de route kunt afsnijden. lijkt mij ook lastig.

Overigens viel mij gisteren in Best nog iets op. Onder de pijl van een bordje stond nog een plaatje. Bij The swamp (moeras) een kikker dacht ik met de tekst the swamp. Bij het einde van dat stukje zag je dan weer de kikker. Op Strava was dat ook een segment. Zo waren er nog meer plaatjes te spotten. Weet iemand toevallig wat die plaatjes betekenen?

Echter je zou dat dus ook met de kleurcodes kunnen doen, dus bij pittigere stukjes dit bijv met rood teken onder de pijl aangeven en als je het rood gedeelte voorbij bent het rode teken met een streep erdoor onder de pijl aangeven.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Die plaatjes zijn gewoon om makkelijker naar een segment te kunnen verwijzen. In plaats van : dat ene stukje met die slinger ochtend na de table is so leuk. Kan je nu zeggen chainsaw was leuk vandaag. Overigens vind ik de lange lus niet veel makkelijker dan de korte, op de korte (die is namelijk ook niet lastig) zitten alleen veel meer bochten. Ik ben de expert group niet en zal me er niet tegenaan bemoeien. Prima ontwikkeling een vastgestelde moeilijkheidsgraad hoor.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wizzy82 schreef: ma 15 juni 2020, 10:17Toevallig heb ik gisteren de route van Best gereden en daar heb je 2 lussen. Een groen en een rode lus. De rode lus is een stuk technischer, maar ze vormen samen wel een route. Hoe ga je dat dan doen met de kleuren? Je kunt de lussen immers ook afzonderlijk rijden.
Wat is het probleem: je hebt twee afzonderlijke lussen die je gewoon afzonderlijk een kleur kunt geven? Of je alleen groen wilt rijden, alleen rood, rood-groen-rood, <whatever> is gewoon aan de rijder. Het is niet dat je het moet rijden...
Wizzy82 schreef: ma 15 juni 2020, 10:17Overigens viel mij gisteren in Best nog iets op. Onder de pijl van een bordje stond nog een plaatje. Bij The swamp (moeras) een kikker dacht ik met de tekst the swamp. Bij het einde van dat stukje zag je dan weer de kikker. Op Strava was dat ook een segment. Zo waren er nog meer plaatjes te spotten. Weet iemand toevallig wat die plaatjes betekenen?
Hartstikke leuk voor segment namen en andere informatie die eigenlijk totaal niet boeit, maar als er informatie wordt aangeboden om een keuze te maken dan moet je iets hebben wat in een oogopslag duidelijk is eventueel ook bij 30km/h of wat de snelheid is die je logischerwijs kunt verwachten. En allerhande pictogrammen met tekst zijn daar nu niet bepaald geweldig voor...


Eigenlijk vind ik ook of het een drop, een jump, etc... is ook totaal ondergeschikte informatie. Het enige wat ik moet weten is dat er iets aan zit te komen en dat ik zolang ik de exacte situatie niet ken in tempo naar beneden moet zodat ik de tijd heb om ofwel het te overzien en er voor te gaan ofwel veilig tot stilstand te komen. En er bestaat al lang een systeem dat je in principe die informatie verschaft (zie UCI rulebook)...

Leuk als er "drop" staat maar dan weet ik nog niet hoe hoog die is, zoals Yo-Eddy aangeeft voor Schoorl kun je de landing niet overzien hoe moet je dan weten of je juist zo snel mogelijk de wielen op de grond wilt hebben staan aan de linkerzijde omdat erachter een mul stuk zit en je dat de beste mogelijkheden geeft de bocht in te sturen, dat je liever ver aan de rechterzijde springt om die vervelende boomwortel die erachter zit te clearen, etc...? Gaat niet, de eerste keer moet je gewoon je fiets naast het parcours neerzetten en even gaan kijken of een crash-test-dummy hebben die bereid is voor je uit te rijden en op tijd "auw" te schreeuwen.

Zelfde met "double jump" of "gap jump": weet je dan hoe de op- en afloop is, hoe ver het is, of je het kunt rollen, ...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Dat over jumps etc heb je altijd als je voor de eerste keer een route gaat rijden. Bij Best heb je ook jumps en kleine heuveltjes die je daarvoor kunt gebruiken. De eerste keer bij de meeste er langs gereden en zo in te kunnen schatten of ik een aantal de volgende ronde wel mee kan pakken.
Met drops (bij een afdaling met wortels bijv) is het ook al lastig om precies aan te geven hoe lastig deze is. De een heeft toch meer lef, durf en techniek dan de ander. Wat voor de een als gevaarlijk ervaren zal worden zal een ander wellicht goed te doen vinden, dus bordjes zullen altijd een inschatting zijn die niet bij iedereen zal passen.

Bedankt voor de verduidelijking wat dit bordjes betekenen. Ik vond het wel een geinige aanvulling op de route. Dat mogen ze bij meer routes doen, want je kunt ze ook gebruiken als herkenningpunt waar je bijv de route op bent gegaan (het biertje bij Joe Mann).
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

cheeta schreef: ma 15 juni 2020, 10:51Leuk als er "drop" staat maar dan weet ik nog niet hoe hoog die is, zoals Yo-Eddy aangeeft voor Schoorl kun je de landing niet overzien hoe moet je dan weten of je juist zo snel mogelijk de wielen op de grond wilt hebben staan aan de linkerzijde omdat erachter een mul stuk zit en je dat de beste mogelijkheden geeft de bocht in te sturen, dat je liever ver aan de rechterzijde springt om die vervelende boomwortel die erachter zit te clearen, etc...? Gaat niet, de eerste keer moet je gewoon je fiets naast het parcours neerzetten en even gaan kijken of een crash-test-dummy hebben die bereid is voor je uit te rijden en op tijd "auw" te schreeuwen.

Zelfde met "double jump" of "gap jump": weet je dan hoe de op- en afloop is, hoe ver het is, of je het kunt rollen, ...?
Precies dat. Wat mij betreft krijgen noemenswaardiger features een naam en staat die op een bordje net voor de feature. Als ik een naambord zie staan met "Moss Moustache Mountain Decent" nadat ik net boomwortels heb gekopt bij een feature die "Body Bag Drop off Zone" heet leer ik vanzelf wel m'n vingers op de rem te houden. Of ik stap af en ga eerst eens even kijken wat voor leuks ze nu weer voor ons hebben uitgegraven. Voor de onvermijdbare drops, gaps, doubles, wallrides en wat dan ook die na een snelle blinde bocht liggen mag dan wel een waarschuwingsbordje. Maar bij elk hobbeltje een waarschuwing moeten we niet willen met z'n allen. Een deel van de lol is ook het anticiperen op wat je voor je wielen krijgt toch? Het doel is om over te brengen aan rijders wat ze kunnen verwachten. Als er goed geclassificeerd is, de kleur van de route duidelijk is voor de rijder en deze weet wat die kleur betekent hoef je niet alsnog onderweg het concept uit te gaan leggen lijkt mij.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Die plaatjes en namen in Best zijn sponsoruitingen en blijkbaar dan ook stravasegmenten.

En inderdaad zijn daar alle drops en springdingen zo gemaakt dat je ze kunt rollen en er langsaf kunt fietsen.
_erwin
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 14 mei 2010, 12:53
Contacteer:

Een kleurcodering is er al in NL. Kijk maar op Trailforks: https://www.trailforks.com/region/utrec ... rug-20740/

Al vind ik de kleur zwart voor Kwintelooijen een tikkie overdreven. :D

Ik ben in diverse regio’s actief, en rijd nogal eens wat trails die op Trailforks staan. Zo lijkt er tussen verschillende regio’s wel een enorm verschil in moeilijkheid van een bepaalde kleur te bestaan. Bij mij in de buurt in Bayern zijn er blauwe trails waar je aardig wat technische stukken tegen komt. En dan zijn er trails ingetekend waarbij je je echt niet voor kunt stellen dat er ooit iemand naar beneden komt op een fiets. In Triest/Istria daarentegen zijn de blauwe trails een stuk milder.

Wat ik zelf wel fijn vind om te weten is de moeilijkheidsgraad van de meest technische stukken in een trail. Daarvoor wordt nogal eens de single trail skala gebruikt: S0 t/m S5. http://www.singletrail-skala.de/
Een goed beschreven trail komt dan met een minimaal vereist rijniveau (bijvoorbeeld S1) en daarbij de moeilijkheid van de lastigste passages (bijvoorbeeld S2-S3).

Dan zijn er nog de Supertrailmaps die met een eigen kleurwaardering werken: geel, oranje, rood, paars, zwart, groen. En daarbij knippen ze een trail nogal eens in stukken, dus geven ze de moeilijkere secties een aparte waardering. Dit vind ik ook best fijn.

En dan moet je zelf nog eens bedenken dat omstandigheden zeer nat en heel erg droog alles ook nog eens moeilijker kunnen maken. ;)

Afstappen mag altijd en als je een trail niet kent - is hiervoor ook al gezegd - is het handig om niet alles vol gas blind te rijden. Maar dat is in NL misschien een instelling die lastig te veranderen is. Veel mensen verwachten dat je alles vol gas kunt rijden, ik ook :lol:
Gebruikersavatar
azazel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race

Alle vaste NL routes zijn groen of blauw. Have fun with that! :D :winkie:
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3881
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Routes met een kleurtje, in Limburg is het kwartje gevallen. :-q

https://l1.nl/l1mburg-centraal-kleurtje ... NwLpQWP1KA
◼︎ Go round the outside.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10373
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nieuwsbrief MOZL:

Zwaarte mountainbikeroutes in kaart gebracht
Stichting Mountainbike Ontwikkeling Zuid-Limburg onthult classificatiesysteem voor mtb-routes

Zuid-Limburg kent op dit moment 21 mountainbikeroutes die sinds de jaren negentig zijn aangelegd. Deze routes liggen verspreid door heel Zuid-Limburg. Elk jaar bezoeken vele duizenden mountainbikers uit binnen- en buitenland Zuid-Limburg. Om Zuid-Limburg attractief te houden voor deze gebruikers zijn wekelijks onderhoud, een duurzame lange termijnvisie met betrekking tot de route-ontwikkeling en goede contacten met de verschillende stakeholders voorwaarden om van Zuid-Limburg een van de meest succesvolle mtb-regio’s van Noord-Europa te maken.

De afgelopen vijf jaar is binnen de Zuid-Limburgse mountainbikewereld veel werk verzet. Nieuwe routes zijn aangelegd, vele kilometers asfalt zijn uit bestaande routes gehaald en nieuwe fun-elementen toegevoegd. In het nieuwe vijfjaren plan (ambitiedocument) van MOZL wordt een nieuwe ontwikkeling voor de Zuid-Limburgse mountainbikeregio aangekondigd, een classificatiesysteem.

Classificatiesysteem
Op donderdag 9 juli onthulde Olympisch en wereldkampioen kampioen Bart Brentjens en wethouder gemeente Valkenburg aan de Geul Claudia Bisschops bij Landal Kasteeldomein de Cauberg het nieuwe classificatiesysteem voor de Zuid-Limburgse mtb-routes. Dit netwerk biedt voor elk niveau mountainbiker een geschikte route. Vanuit de gebruikers en clubs kwam echter de wens om de zwaarte van de route aan te duiden.

Jean Debeij, secretaris van MOZL, legt uit: “We hebben op verschillende manieren contact met de gebruikers van de routes. Dit zijn gevorderde mountainbikers en liefhebbers die af en toe op de fiets stappen, maar ook mensen die nog nooit eerder in Limburg op de mountainbike zijn gestapt. Met name deze laatste groep vraagt om meer informatie. Niet iedereen kan of wil een technisch en fysiek zware route fietsen, zoals de Sint Pietersberg-route in Maastricht of de NK-parcoursen in Landgraaf en Sittard. Een systeem dat de zwaarte aangeeft verschaft duidelijkheid en geeft mensen een bruikbaar instrument in handen om een te gekke dag op de mountainbike in Zuid-Limburg te plannen.”

Ook Anya Niewierra, directeur Visit Zuid-Limburg, is positief over de introductie van het classificatiesysteem: “De mtb-infrastructuur is een belangrijk onderdeel van het Zuid-Limburgse toeristisch aanbod en het is belangrijk dat de regio op dit vlak kwalitatief en innovatief stappen blijft maken. Door een eenduidig classificatiesysteem kunnen toeristen zich vooraf een beeld vormen van de routes en uiteindelijk op maat gebruik maken van ons uitgebreide netwerk.”

De Olympisch kampioenen Bart Brentjens en Anna van der Breggen zijn blij met de mtb-routeclassificatie.
Samen met de mtb-clubs heeft MOZL de verschillende routes voorzien van een heldere classificatie. Een classificatie die informatie geeft aan de gebruiker over de zwaarte van de route. Dit systeem is vergelijkbaar met de skipistes, waarbij met kleuren wordt gewerkt. De zwaarte wordt bepaald door de mate van techniek die vereist is om de route af te leggen, de fysieke gesteldheid van de route (percentage singletracks, percentage asfalt, hoogtemeters) en de lengte van de route.

Voor de mtb-routes in Zuid-Limburg gaat deze classificatie er als volgt uitzien:

Zwart = XC-route
Zeer technische routes, bestemd voor technisch geoefende mountainbikers.

Rood = mtb-route
Technische route bestemd voor geoefende mountainbikers.

Blauw = mtb-route
Route bestemd voor ervaren mountainbikers en ervaren gravelers.

Groen = mtb-route
Geschikt voor beginnende mountainbikers en voor gravelers.

Klik op de kaart https://mcusercontent.com/72388296586de ... g_2020.pdf voor de classificatie van de 21 Zuid-Limburgse mtb-routes.

De informatie over de classificaties wordt via de website en de social media kanalen van MOZL en Visit Zuid-Limburg gedeeld. De classificatie moet een begrip worden bij de gebruikers die op deze manier veel makkelijker hun route kunnen plannen op basis van hun niveau, fitheid van de dag in combinatie met de bodemgesteldheid. MOZL onderzoekt in dit verband de ontwikkeling van een smartphone-app met routes, classificatie en toeristische waardering, plus informatie over horeca.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10373
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Al zeg ik het zelf, dat ziet er keurig uit, die kaart, en de indeling is goed getroffen :-q .
Applausje voor MOZL :bier: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Begrijp ik nu goed dat...
1) Nederland z'n eigen systeem bezig is,
2) Limburg vooruitlopend een daarvan afwijkend systeem introduceert?


Ik volg niet helemaal waarom je factoren die prima te kwantificeren zijn (afstand, hoogtemeters, ...) ook in een kleur wilt verwerken. En ik heb niet alle routes op de kaart gereden maar ik kan de kleuren niet echt plaatsen (het verschil tussen ervaren en geoefend ook niet echt) en ik weet niet of ik nu enthouasiast moet worden wanneer SPB al zwart is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Helaas wilde MOZL niet even wachten tot na de zomer om het landelijk classificatie systeem van de NTFU/IMBA/T&T en de MTB Expertgroep (waar MOZL ook zitting in heeft) gezamenlijk te lanceren.
Positieve is wel dat er stappen gezet worden en dat MOZL straks wel aansluit bij het landelijk systeem.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10373
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Cheeta, de kleur zegt iets over de technische zwaarte van vaste routes, niet over km’s, hm’s (da’s meer ‘conditioneel’).
Ik denk dat dit de Limburgse lading prima dekt, en het is mooi dat Gravelaars deze kaart ook kunnen gebruiken.

En SPB en de 2 NK parcoursen zwart klopt ook, afgezet tegen de overige Limburgse vaste routes. Allemaal XC op zijn Nederlands, hè? En tsja... uitdagender gaat het op vaste routes niet worden, leidt ik eruit af... Maar zwart in Limburg is niet hetzelfde als zwart ergens in de Alpen, nee.

Vind ik persoonlijk niet erg, de meest uitdagende trails hebben altijd al naast de vaste routes gelegen, en die zijn nog steeds vrij rijdbaar.

En ben je een echte trail-rijder, dan moet je sowieso de grens al net over om aan je trekken te komen. Aachenerwald bij 3LP bv, Bos Vise, Luik, Banneux etc.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie