Kleurcodering voor mtb routes

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

cheeta schreef: do 9 juli 2020, 23:07 Begrijp ik nu goed dat...
1) Nederland z'n eigen systeem bezig is,
2) Limburg vooruitlopend een daarvan afwijkend systeem introduceert?


Ik volg niet helemaal waarom je factoren die prima te kwantificeren zijn (afstand, hoogtemeters, ...) ook in een kleur wilt verwerken. En ik heb niet alle routes op de kaart gereden maar ik kan de kleuren niet echt plaatsen (het verschil tussen ervaren en geoefend ook niet echt) en ik weet niet of ik nu enthouasiast moet worden wanneer SPB al zwart is.
Jij weet dat je in NL niet aan je trekken komt, punt. En nee dat gaat niet veranderen want jij groeit de komende jaren ook verder, qua techniek. Allemaal prima natuurlijk

Fijn dat er een kleurencodering komt. Echt top :-q
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Omdat ik toch wat aan het uitzoeken was gooi ik het hier ook even in de groep. Scheelt weer werk als je de symbooltjes ook wil gebruiken. Standaard Unicode juiste kleur geven door tekstkleur aan te passen. Groote kan je aanpassen door lettergrootte.

● groen
BLACK CIRCLE
Unicode: U+25CF, UTF-8: E2 97 8F

◼︎ blauw
BLACK MEDIUM SQUARE
Unicode: U+25FC U+FE0E, UTF-8: E2 97 BC EF B8 8E

▲ rood
BLACK UP-POINTING TRIANGLE
Unicode: U+25B2, UTF-8: E2 96 B2

◆ zwart
BLACK DIAMOND
Unicode: U+25C6, UTF-8: E2 97 86
Laatst gewijzigd door Tijgerhaai op wo 5 augustus 2020, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
◼︎ Go round the outside.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

aurelius schreef: do 9 juli 2020, 23:37 @Cheeta, de kleur zegt iets over de technische zwaarte van vaste routes, niet over km’s, hm’s (da’s meer ‘conditioneel’).
Ik denk dat dit de Limburgse lading prima dekt, en het is mooi dat Gravelaars deze kaart ook kunnen gebruiken.

En SPB en de 2 NK parcoursen zwart klopt ook, afgezet tegen de overige Limburgse vaste routes. Allemaal XC op zijn Nederlands, hè? En tsja... uitdagender gaat het op vaste routes niet worden, leidt ik eruit af... Maar zwart in Limburg is niet hetzelfde als zwart ergens in de Alpen, nee.

Vind ik persoonlijk niet erg, de meest uitdagende trails hebben altijd al naast de vaste routes gelegen, en die zijn nog steeds vrij rijdbaar.

En ben je een echte trail-rijder, dan moet je sowieso de grens al net over om aan je trekken te komen. Aachenerwald bij 3LP bv, Bos Vise, Luik, Banneux etc.
Van het weekend SPB, roode beek en brunsummer Heide gedaan. Kan me prima vinden in zwart voor SPB en rood voor die anderen voor mijn Nederlandse referentiekader (van vooral boven de rivieren). Heuvelrug dan blauw of groen, afhankelijk van de route. Rijk van nijmegen blauw. Zal niet veel rood voorkomen buiten Limburg, maar is dat erg? Als beginner kun je alles op de UHR wel fietsen toch? Dan weet je alleen groen kan prima, blauw beetje oppassen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou, Kwintelooijen zou dan bv toch minimaal wel rood zijn, vind ik, in vergelijk met de Limburgse vaste routes, en de andere UHR-routes.
Maar zo zie je maar... het is belangrijk dat er steeds met eenzelfde meetlat gemeten gaat worden, door een clubje mensen dat samen met elkaar alle routes goed vergelijken kan. Ga mijn vingers er verder maar niet aan branden hier :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Laat daar nu een expert groep mee bezig zijn, en de Limbo’s daar op vooruitlopen. Voor zover ik weet “na de zomer” meer nieuws.
◼︎ Go round the outside.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

aurelius schreef: di 21 juli 2020, 16:45 Nou, Kwintelooijen zou dan bv toch minimaal wel rood zijn, vind ik, in vergelijk met de Limburgse vaste routes, en de andere UHR-routes.
Maar zo zie je maar... het is belangrijk dat er steeds met eenzelfde meetlat gemeten gaat worden, door een clubje mensen dat samen met elkaar alle routes goed vergelijken kan. Ga mijn vingers er verder maar niet aan branden hier :winkie: ...
Oh ja Kwintelooien vergeten, heel lang geleden dat ik daar ben geweest, misschien donderdag even rondje nu de observant en parkstadroutes nog vers in het geheugen zitten.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Tijgerhaai schreef: di 21 juli 2020, 17:16 Laat daar nu een expert groep mee bezig zijn, en de Limbo’s daar op vooruitlopen. Voor zover ik weet “na de zomer” meer nieuws.
Ja dat scheelt een hoop pagina’s al hier :bier:

Nice die kleurtjes, kunnen we dubbel black diamond maken :wink:
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Nieuws van het front:

https://www.ntfu.nl/home/nieuws/id/1181 ... mtb-routes

Ik vind het er goed uit zien.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Op facebook zag ik al wel dat Rijk van Nijmegen na de zomervakantie het eerste 'slachtoffer' wordt voor de classificatie...
...ben benieuwd. Idee is wel top...
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat levert vast heel wat reacties op het forum op. :D
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Wel leuk dat het systeem schijnbaar gegarandeerd jumps en drop-offs levert.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Komt er met de kleurcodering ook een soort van verantwoordelijkheid aan te hangen dat bijv de terrein eigenaar zich kan indekken tegen claims van mensen die gevallen zijn?

Denk namelijk niet dat alle beginners voor een makkelijke route kiezen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

I_do schreef: vr 31 juli 2020, 11:07 Wel leuk dat het systeem schijnbaar gegarandeerd jumps en drop-offs levert.
Ik ben blij dat er naar ons geluisterd is! En als ik het goed lees worden alle routes zwart met hier en daar een stukje rood of blauw parallel, prima geregeld.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In Gelderland liepen ze in april al voor op de troepen. Alsnog in gehaald door de Limburgers.
Is het nog wel een landelijk eenduidig systeem?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jurriaan schreef: vr 31 juli 2020, 13:29In Gelderland liepen ze in april al voor op de troepen.
Gelderland?! Tubantia is de Twense krant en Twente is Overijssel.


Ik laat me verrassen, maar ik vrees dat het vooral het verdelen van de huidige routes over kleuren lijkt in plaats van ruimte naar boven te creeeren wat in eerdere artikels werd genoemd.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie