Kleurcodering voor mtb routes

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 5 juni 2020, 20:40Als de kleuren internationaal ongeveer hetzelfde moeten betekenen, dan is alles blauw.
Groen voelt zich te kort gedaan en vraagt verontschuldigingen :lol:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik ben allang bij dat er eindelijk eens naar gekeken wordt. Heb dat balletje al eens een paar keer opgegooid. En ook hier op het forum komt de discussie eens om de zoveel tijd zoals nu voorbij. Altijd veel weerstand met het excuus dat dan het meeste in Nederland dan groen wordt. (waarmee je dus erkent dat het bij ons voor het grootste deel geen reet voorstelt) Met de invoering van het systeem kan je ook verder naar technischer routes waar de ervaren jongens en meisjes ook aan hun trekken komen.
◼︎ Go round the outside.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Vanuit IMBA is er al een dergelijk coderingssyteem...

Afbeelding

Waarom wij als klein landje nou weer een ander systeem moeten gaan gebruiken.... :~

Dit is overigens gebaseerd op het systeem dat ook op skipistes wordt gebruikt
IMBA schreef:This system was adapted from the International Trail Marking System used at ski areas throughout the world. Many trail networks use this type of system, most notably resort-based mountain biking trail networks. The system applies to mountain bikers best, but also is applicable to other visitors such as hikers and equestrians.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Het lijkt erop dat die IMBA codering enkel gebaseerd is op technische moeilijkheidsgraad. Klopt dat? Bij skipistes is het toch zo dat de kleurcodering gebaseerd is op het moeilijkste stuk van de piste? Als dat zo is, dan is het denk ik niet zo heel handig om een lastige sectie op te nemen in een vaste route; dan gaan mensen met minder technische skills namelijk gewoon die route rijden (en zich weinig aantrekken van de codering, want de rest is "goed te doen"; om vervolgens hard op hun bek te gaan op het moeilijke stuk :-? ). In kortere, optionele, stukjes zie ik wel wat. Je ziet nu al dat dergelijke stukjes die al bestaan en als "lastig" te boek staan (vb: hand-built op LV, kuil in Schoorl, Slik op GMA) door velen overgeslagen worden. Gezien de IMBA criteria, moeten korte stukjes black diamond met een beetje goede wil wel te realiseren zijn.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Freekenstein schreef: di 9 juni 2020, 08:01Waarom wij als klein landje nou weer een ander systeem moeten gaan gebruiken.... :~
Daar zijn twee redenen voor:
De eerste staat hier perfect uitgelegd:
https://www.ad.nl/buitenland/nederlande ... ~a6af43ba/

Lees waar skiën staat even mountainbiken en je snapt hem.

De andere snap je ook.
Als we het wereldwijde systeem zouden gaan gebruiken dan wordt alles hier groen. En dan heeft het geen zin om een codering in te voeren en zijn we nu al klaar.

Iedere Nederlander kan fietsen, maar dat je kunt fietsen betekent nog niet dat je kunt mountainbiken. Dat gelooft niemand en iedereen weet blindelings wat je moet doen als je van een stuk keihard zand in een afdaling zo in een brede bak mul zand terecht komt. Namelijk op je zadel blijven zitten, trappers in de stand 6 uur en voluit remmen en bijsturen.
Helaas kapseizen er teveel en die worden soms door de ambu opgehaald.
Laatst gewijzigd door bert l. op di 9 juni 2020, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Er komen een hoop zichzelf overschattende kneuzen van de piste af inderdaad, en een hoog percentage heeft de Nederlandse nationaliteit. Die blijven echter in mijn ervaring vrijwel altijd op de blauwe pistes, met soms een uitstapje naar rood.

Uitzondering zijn dan weer de pistes die gehypet worden. Zo heb je in Mayrhofen de "Harakiri", die je "gedaan moet hebben". Hij zou namelijk de steilste geprepareerde piste van Europa zijn. Met fatsoenlijke techniek (en scherpe kanten :D ) is het niet moeilijk om daar omlaag te komen, maar als je een keertje zin hebt in leedvermaak, dan moet je op een drukke dag een paar keer in de stoeltjeslift die er recht overheen gaat gaan zitten. Om de 5 minuten schuift er wel iemand naar beneden.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Langer Zug in Lech 142%
Harakiri 78%
Verschil moet er zijn.
https://bergwijzer.nl/reportage/de-tien ... n-de-alpen

Ik ben het IMBA kleurcode systeem nog op geen enkele skipiste tegen gekomen.
Ik ga er vanuit dat het wereldberoemd is in heel de VS.
Hier in Europa zijn we blijkbaar achterlijk met groen blauw rood en zwart
(en nog wat ruitjes voor skiroutes)
Anyway, als je een eerlijk systeem handhaaft, dan wordt in NL alles groen en blauw.
Ga je op de oostenrijkse toer, dan is de moeilijkste route van de omgeving zwart :wink: de rest rood en blauw, en de makkelijkste groen.
Prima toepasbaar als je meerdere routes per streek hebt.
Anders is de route van sufhuizerveen automatisch zwart.
Dus wat mij betreft is het allemaal niet zo'n punt, bestel maar een berg groene en blauwe bordjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Tijgerhaai schreef: di 9 juni 2020, 00:25 Ik ben allang bij dat er eindelijk eens naar gekeken wordt. Heb dat balletje al eens een paar keer opgegooid. En ook hier op het forum komt de discussie eens om de zoveel tijd zoals nu voorbij. Altijd veel weerstand met het excuus dat dan het meeste in Nederland dan groen wordt. (waarmee je dus erkent dat het bij ons voor het grootste deel geen reet voorstelt) Met de invoering van het systeem kan je ook verder naar technischer routes waar de ervaren jongens en meisjes ook aan hun trekken komen.
Dat het geen reet voorstelt wisten we al, want 100x over geschreven en de oorzaak kennen we ook.
Dat we de kleurcodering ook nog niet hebben ingevoerd, ook de reden daarvoor kennen we.

Positieve is dat we in NL dit nu willen invoeren. Het wordt voor iedereen duidelijk wat ie van een route kan verwachten, en er zal meer technische uitdaging bij komen.
Tip: dit wordt technischer naar NLse maatstaf. Reden hiervoor, zie mijn eerste alinea.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je onderscheid wilt maken moet je dus en lokale / nederlandse vorm van groen t/m zwart hanteren, geen internationale stabdaard.
Da's prima, maar wel ff schrikken als je in het buitenland eens een zwarte route neemt :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik kan me nog wel een topic herinneren dat ik gestart was om uitgelegd te krijgen wat de definitie van 'technisch" is. Dorst (onderdeel drieluik Teteringen en Cadettenkamp) staat ook gemarkeerd als zwarte route. Cadettenkamp is blauw en Teteringen rood. De verbindingsstukken zijn groen.
Mijn zoontje van toen 10, reed voor t eerst een mtbroute, kon niet eens fatsoenlijk schakelen, en haalde Dorst zonder problemen. enige wat ie niet gedaan heeft is de drop.
Eén van de argumenten toen was dat ala je hem sneller zou rijden de route veel uitdagender zou worden.
Maar met genoeg snelheid is zelfs het fietspad dan technisch te noemen....

Kijk ik nou naar de tabel hierboven dan is de categorisering gedaan op basis van aanwezige features. M.i. Sowieso ook qua aansprakelijkheid de beste keuze. Tenslotte jan iemand die hoger dan 1,20m rijdt op een dun balkje met een hoger risico en impact vallen dan iemand die over een breed plateau van 30cm hoog rijdt....

Maar ik zou dan toch wel graag een keer een double black diamond willen proberen. 😎
Tijd om die s in NL te gaan maken ;)
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Dus de oplossing, alle tracks in Nederland zijn groen, maar dan gemarkeerd met groen rondje, vierkantje, diamond of, jawel, een "dubbel green diamond" :-q :lol:
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Grappig idee, maar zou niet automatisch iedere route hier in Nederland groen zijn?

Als ik bijv. deze video bekijk van een gast die allemaal blauwe routes rijdt dan zie ik dingen voorbij komen die hier echt niet op de routes te vinden zijn.
Enkele stukjes naast vaste routes zouden in aanmerking komen voor blauw, maar zeker geen volledige bekende vaste routes.

Hier het voorbeeld:
https://youtu.be/GwfOxlTKM-w
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rayb81 schreef: vr 12 juni 2020, 22:43 Grappig idee, maar zou niet automatisch iedere route hier in Nederland groen zijn?

Als ik bijv. deze video bekijk van een gast die allemaal blauwe routes rijdt dan zie ik dingen voorbij komen die hier echt niet op de routes te vinden zijn.
Enkele stukjes naast vaste routes zouden in aanmerking komen voor blauw, maar zeker geen volledige bekende vaste routes.

Hier het voorbeeld:
https://youtu.be/GwfOxlTKM-w
Na een hoop gel#l gaat hij bij 3:20 de blauwe trails op.
Inderdaad zie je genoeg dingen die in NL niet voorkomen, of op de Nederlandse schaalverdeling zwart zouden zijn :winkie:
Dus je bent eerlijk en zit met honderden groene routes, of je maakt het spannender dan het is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Waar iedereen zich op blind staart is het feit dat wij wagonlading groene routes hebben. Dat boeit in dusverre niet, waar het om gaat is dat je in de gevallen waar een route wel wat begint voor te stellen aan iedereen duidelijk kan maken dat het om een ander soort trail gaat waar wel wat van je techniek gevraagd wordt.

Nu staat er ergens een bordje “drop” ik ben wel eens op een route geweest waar zo’n bordje stond, maar naar die drop ben ik nog steeds naar op zoek. Maar er zijn ook drops zoals op Sleen. (Daar moet je echt wel meer kunnen dan een stoeprandje afrijden) Door het systeem goed te communiceren zodat iedereen ook weet wat het betekend. (Sommige mensen snappen de route pijl niet eens) kan je dus duidelijk maken dat een rode, of zelfs zwarte trail echt niet geschikt is voor personen die net op een fiets gesprongen zijn en geen enkele training hebben genoten.

Uiteraard moeten wij wel allemaal met de zelfde standaard werken. Maar dat komt vast wel goed met een expertgroep. Dat het een Nederlandse versie word van bijvoorbeeld het systeem zoals in de UK https://www.forestryengland.uk/article/ ... ail-grades heb ik verder niet zo moeite mee. Je zou dan bijvoorbeeld een situatie kunnen krijgen waarbij het Nederlandse blauw gelijk is aan het Schotse groen. (Liefst niet natuurlijk, om te voorkomen dat iemand denkt “rood, dat kan ik wel” en vervolgens een doos pleisters nodig heeft) Als je binnen de Landsgrenzen maar met de zelfde norm werkt. Dat weten wij als ervaren jongens en meisjes die eens verderop in het land willen gaan kijken, ah een groene route/trail. Dat kan mij de broek niet bollen, is er ook een rode? En de beginners / BWR’s ah een rode route, dat is niks voor mij is er ook een groene, hooguit blauwe route? Zo voorkom brokken en teleurstelling omdat een route/trail te simpel of te moeilijk was voor de bezoeker.
◼︎ Go round the outside.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mee eens.
Ben wel benieuwd naar die Expert-groep. Wie komen daar in... en wat wordt er als referentie genomen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie