Kleurcodering voor mtb routes

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Knakworstkweker schreef: wo 30 september 2020, 19:41
Linc schreef: wo 30 september 2020, 16:27

Enige routes in Nederland die echt "moeilijk" zijn, zijn: Watersley NK Parcour, Parkstad Landgraaf NK parcours en Netersel en misschien St. Pietersberg nog. De rest kan iedereen op zijn eigen tempo prima doen.
Wedstrijdrondje/ Trainingsrondje MCO Oss :o :o :o
Die is dan wel niet vrij toegangkelijk, maar die is bijzonder pittig.
Als ik er niet mag rijden hoe kan ik dan weten hoe moeilijk hij is :winkie: Ik had het het over de vaste routes in Nederland waar iedereen mag komen en ook daadwerkelijk opengesteld zijn voor het publiek. En ik weet niet wat je met pittig bedoelt, zwaar of moeilijk? Zijn zat routes waar je helemaal kapot kan gaan door een zware klim of mulle stukken, maar wil niet zeggen dat het technisch moeilijk is.
Knakworstkweker

Beide :winkie:

Ik kan wel voor je informeren wanneer je er een keer terecht kan mocht je willen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

I_do schreef: wo 30 september 2020, 18:55
Dat het hele idee van een waardering is dat hij objectief moet zijn is toch echt je eigen criterium.
Doet wat mij betreft geen recht aan voor mij het belangrijkste criterium om een codering op te baseren, en dat is technische moeilijkheid. Hellingshoek zegt niets als je niet weet hoe de ondergrond is, en die laat zich slecht objectiveren.
In klimmen bestaat alleen een subjectieve schaal, die veel fijner is dan deze vier smaken, en die werkt prima.
Overal buiten NL waar met codering gewerkt wordt is er een code (je verwacht het niet hé) die gehanteerd wordt voor de indeling van de kleuren. Breedte van de trails, steilheid van afdalingen, aanwezigheid en/of hoogte van drops, of features te vermijden zijn en of ze plotseling opduiken of van veraf zichtbaar zijn. Dat soort criteria moeten vastgelegd zijn zodat routes objectief kunnen worden getoetst en gewaardeerd. Als het niet zo zou gebeuren slaat die hele codering nergens op en krijg je eindeloze discussie over dat deze rood eigenlijk blauw is en die groen ook wel een beetje zwart. Daar moeten we juist zsm vanaf. Vervolgens kan ik zelf wel beoordelen of ik conditioneel het aantal hoogtemeters en de afstand aan kan. Die zeggen namelijk ook helemaal niets over de technische moeilijkheid. Ik begin steeds meer te geloven dat daar heen veel verwarring over bestaat in Nederland. Terwijl als het over skipistes gaat iedereen het concept prima begrijpt.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Knakworstkweker schreef: wo 30 september 2020, 21:23 Beide :winkie:

Ik kan wel voor je informeren wanneer je er een keer terecht kan mocht je willen.
Iets nieuws proberen is altijd leuk, maar nu de corona regels weer scherper worden is het misschien even niet zo slim nu.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Oli4k schreef: wo 30 september 2020, 21:33
I_do schreef: wo 30 september 2020, 18:55
Dat het hele idee van een waardering is dat hij objectief moet zijn is toch echt je eigen criterium.
Doet wat mij betreft geen recht aan voor mij het belangrijkste criterium om een codering op te baseren, en dat is technische moeilijkheid. Hellingshoek zegt niets als je niet weet hoe de ondergrond is, en die laat zich slecht objectiveren.
In klimmen bestaat alleen een subjectieve schaal, die veel fijner is dan deze vier smaken, en die werkt prima.
Overal buiten NL waar met codering gewerkt wordt is er een code (je verwacht het niet hé) die gehanteerd wordt voor de indeling van de kleuren. Breedte van de trails, steilheid van afdalingen, aanwezigheid en/of hoogte van drops, of features te vermijden zijn en of ze plotseling opduiken of van veraf zichtbaar zijn. Dat soort criteria moeten vastgelegd zijn zodat routes objectief kunnen worden getoetst en gewaardeerd. Als het niet zo zou gebeuren slaat die hele codering nergens op en krijg je eindeloze discussie over dat deze rood eigenlijk blauw is en die groen ook wel een beetje zwart. Daar moeten we juist zsm vanaf. Vervolgens kan ik zelf wel beoordelen of ik conditioneel het aantal hoogtemeters en de afstand aan kan. Die zeggen namelijk ook helemaal niets over de technische moeilijkheid. Ik begin steeds meer te geloven dat daar heen veel verwarring over bestaat in Nederland. Terwijl als het over skipistes gaat iedereen het concept prima begrijpt.
Die discussie heb je volgens mij alsnog overal waar ze de internationale codering gebruiken. Houd je ook. Zal altijd subjectieve component blijven, en dat is wat mij betreft prima.
Ski pistes krijg je ook vaak discussie "die blauwe is makkelijker dan die rode aan de andere kant" te veel variabelen. Wordt nooit volledig objectief. Probeerden ze waar ik laatst in Oostenrijk was ook. Meer dan x% met een helling boven de 12% werd het een rode route. Maar dan wel alleen brede schotterpaden. Dan is het objectief, heb je er nog niets aan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In Oostenrijk beoordelen ze de skipistes ook niet objectief.
De moeilijkste piste van het gebied is altijd zwart, zodat ieder gebied minstens 1 zwarte piste heeft. Ookal is die puur objectief gezien gewoon rood.

En als je het in NL ook zo gaat doen met de mtb routes, dan is alle moeite voor niets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Oli4k schreef: wo 30 september 2020, 21:33
I_do schreef: wo 30 september 2020, 18:55Dat het hele idee van een waardering is dat hij objectief moet zijn is toch echt je eigen criterium.
Doet wat mij betreft geen recht aan voor mij het belangrijkste criterium om een codering op te baseren, en dat is technische moeilijkheid. Hellingshoek zegt niets als je niet weet hoe de ondergrond is, en die laat zich slecht objectiveren.
In klimmen bestaat alleen een subjectieve schaal, die veel fijner is dan deze vier smaken, en die werkt prima.
Overal buiten NL waar met codering gewerkt wordt is er een code (je verwacht het niet hé) die gehanteerd wordt voor de indeling van de kleuren. Breedte van de trails, steilheid van afdalingen, aanwezigheid en/of hoogte van drops, of features te vermijden zijn en of ze plotseling opduiken of van veraf zichtbaar zijn. Dat soort criteria moeten vastgelegd zijn zodat routes objectief kunnen worden getoetst en gewaardeerd. Als het niet zo zou gebeuren slaat die hele codering nergens op en krijg je eindeloze discussie over dat deze rood eigenlijk blauw is en die groen ook wel een beetje zwart. Daar moeten we juist zsm vanaf. Vervolgens kan ik zelf wel beoordelen of ik conditioneel het aantal hoogtemeters en de afstand aan kan. Die zeggen namelijk ook helemaal niets over de technische moeilijkheid. Ik begin steeds meer te geloven dat daar heen veel verwarring over bestaat in Nederland. Terwijl als het over skipistes gaat iedereen het concept prima begrijpt.
Ein klares jein?

Je hebt een lijst met "objectieve" criteria nodig, maar het zijn niet puur objectieve criteria dat je er een willekeurig iemand met een meetlint, gradenboog en checklist er heen kunt sturen om de meting te doen waar een beoordeling uit rolt. De omstandigheden spelen ook mee...
a. is het een vaste ondergrond met voorspelbare grip of is het een losse ondergrond met varierende grip die kan gaan schuiven,
b. de breedte van het pad is een factor maar de consequentie wanneer je eraf gaat is minstens zo belangrijk
c. hoe is de aan- en uitloop van een obstakel, wat vaak meer zegt over hoe moeilijk het is dan de absolute hoogte
c. etc...
... die je toch aan de hand van ervaring/proberen zult moeten beoordelen om het enigszins realistisch te houden (en dan het liefst niet door 1 persoon). Die factoren moeten wel benoemd worden zodat iedere evaluator daarop let en een richtlijn heeft hoe dit te reflecteren is in een score.

Echt puur subjectief een route op technische moeilijkheid beoordelen zonder dat je in een richtlijn vastlegt met op welke punten te letten is, is gedoemd in willekeur te eindigen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3878
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 30 september 2020, 22:59 In Oostenrijk beoordelen ze de skipistes ook niet objectief.
De moeilijkste piste van het gebied is altijd zwart, zodat ieder gebied minstens 1 zwarte piste heeft. Ookal is die puur objectief gezien gewoon rood.

En als je het in NL ook zo gaat doen met de mtb routes, dan is alle moeite voor niets.
Gelukkig zijn wij hier regeltjes fetisjisten dus het komt helemaal goed.
◼︎ Go round the outside.
Knakworstkweker

Dus eigenlijk moeten we in Nederland een soort 'trailguide' krijgen.

Eigenlijk zou er dus per regio (naar voorbeeld van kluitecht bijvoorbeeld) peel, uhr, mozl, veluwe, rvn, achterhoek beoordeeld moeten worden.

De zwaarste en makkelijkste van die regio dan tegenover de makkelijkste en zwaarte van de andere regio's.

Simpel gezeg zou je dan bijvoorbeeld dit krijgen:
(Dit hoeft ter voorbeeld niet kloppend te zijn)

RVN:
-paars | gradatie: rood | vergelijkbaar met (uhr: amerongen, mozl: veulen)
-rood | gradatie: blauw | vergelijkbaar met (achterhoek: zeddam, veluwe: rheden)
-groen | gradatie: groen | vergelijkbaar met (uhr: rhenen, veluwe: ede)

Geeft wel iets om op terug te vallen als je moet spiegelen vanuit je eigen regio.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3878
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Jongens & meisjes. Mensen van de NTFU gaat alles waar dat gevraagd wordt langs de zelfde lat leggen. Dus je kan hier nog 3 pagina's vol tikken, het is al geregeld. Nee het is niet gelijk aan Oostenrijk, maar dat is weer niet gelijk aan Schotland. Boeit verder ook niet als binnen een land maar één systeem gebruikt wordt. Voor zo ver mijn informatie strekt is er echt wel over nagedacht. Het is bijvoorbeeld een wit symbooltje op een gekleurd vlak, zodat het ook voor mensen die kleurenblind zijn duidelijk is. Als je al over dat soort details nagedacht hebt heb ik er wel vertrouwen in. :-q
◼︎ Go round the outside.
Knakworstkweker

Die bordjes zijn dus eigenlijk voor de beginners en toeristen, de echte bikers komen hier informeren? :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: wo 30 september 2020, 23:25
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 30 september 2020, 22:59 In Oostenrijk beoordelen ze de skipistes ook niet objectief.
De moeilijkste piste van het gebied is altijd zwart, zodat ieder gebied minstens 1 zwarte piste heeft. Ookal is die puur objectief gezien gewoon rood.

En als je het in NL ook zo gaat doen met de mtb routes, dan is alle moeite voor niets.
Gelukkig zijn wij hier regeltjes fetisjisten dus het komt helemaal goed.
Soms moet je inderdaad ook B zeggen als je A hebt gezegd.
Voor mij hoeft het dus echt niet.
Ik rij al bijna 35 jaar op de mtb zonder die kleurcode, dus ik red me wel.
Ik sta al ruim 50 jaar op de skis, dus ik red me wel.
Maar voor mensen die houvast willen, is het wel fijn als blauw altijd blauw is, rood altijd rood en zwart altijd zwart.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tijgerhaai schreef: wo 30 september 2020, 23:35Boeit verder ook niet als binnen een land maar één systeem gebruikt wordt.
... en duidelijk gemaakt wordt dat dit niet te verwarren is met systemen in andere landen waar zwart echt wat anders is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3878
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb in Schotland op een groene trail gereden waarop de Nederlandse boswielrenner z’n hele lycra vol gescheten zou hebben. Dat verschil ben je snel genoeg achter. :D

Het wordt een Nederlands systeem. Waarom? Omdat men in dit land denkt dat mountainbiken het zelfde is als boodschappen doen op de fiets maar dan in het bos.

Voor ons ervaren jongens en meisjes alleen maar handig als je eens verderop in het land wil gaan kijken. Alles wat groen is op mtbroutes kan je links laten liggen. Blauw wordt wellicht een leuke dag uit. En vanaf rood wordt het interessant. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Tijgerhaai schreef: wo 30 september 2020, 23:58 Alles wat groen is op mtbroutes kan je links laten liggen. Blauw wordt wellicht een leuke dag uit. En vanaf rood wordt het interessant. :winkie:
Da's idd exact mijn ervaring met de codering in Zuid-Limburg. Prima, duidelijk zo. :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Plaats reactie