Kleurcodering voor mtb routes

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik ben een groot liefhebber van het vervangen van 'gezond agrarisch verstand' door allerhande online 'trainingen' (presentatie met evt. een paar vragen). 10 minuten opletten, evt. even de antwoorden aanvinken die wel wenselijk geacht zullen worden en verder dan je korte termijn geheugen hoeft het niet te komen! Stukken efficienter dan zelf echt moeten nadenken...
:-q
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Knakworstkweker

bert l. schreef: zo 20 september 2020, 23:27 U leeft op eigen risico
dit herinnert me aan een mooie qoute:

'Het enige wat je moet is poepen en doodgaan, ademen is optioneel en in sommige gevallen niet wenselijk'
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 625
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

MTB route op de VAMberg in Drenthe heeft een rode kleurcodering gekregen
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Top, de eerste volgeling :-q
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Meer gaan volgen.
◼︎ Go round the outside.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik vind het ook goed. Broekpolder heeft het ook al voor het "bikepark"
Het is zeker als je onbekend of onervaren bent wel fijn wat je kan verwachten.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ik ben benieuwd hoe ze de routes van het Maashorst netwerk gaan waarderen want op diverse plaatsen in de Maashorst liggen foldertjes van die routes waarvan met daarop aangegeven dat 2 routes voor de gevorderde biker zijn (Herpenduin en Reek). Echter als ik die dan weer af ga zetten tegen de routes elders (bijv Nijmegen) dan stellen die routes qua techniek niet veel voor. Voornamelijk korte klimmetjes en een enkele mini drop. Terwijl je bij Nijmegen veel langere klims en technischere afdalingen hebt.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat is toch goed dat eindelijk eens alles langs de zelfde lat gelegd wordt? Want alles is een “uitdagende route” met “pittige klimmetjes” en “slingerende paadjes” Maar als je er dan ingetrapt ben als in de poep van de hond van de buren. Blijkt het twee molshopen en een konijnenhol te zijn. Met dit systeem kan je van te voren samen met de gegevens als lengte en hoogtemeters een betere inschatting maken of het voor jou überhaupt de moeite is die kant op te gaan.
◼︎ Go round the outside.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Dat snap ik, maar die foldertjes in de Maashorst liggen daar voornamelijk voor de touristen. Ook omdat er een bikeverhuur zit en als je vanuit een toeristisch oogpunt kijkt (voornamelijk beginners dus) die daar een bike huren dan wil je die touristen liever niet op de routes van Herpenduin en Reek laten rijden voor de eerste keer. Zelfs de blauwe route die langs de verhuur gaat is op een aantal punten lastig en is soms voor sommige te lang 30 km. Ik ben daar al regelmatig mensen met een huurfiets tegengekomen die de paar korte klimmetjes niet aankonden of terug wilden zonder de route verder te volgen. Dat kan gelukkig vrij makkelijk zodat de klim bij Bedaf overgeslagen kan worden.

Echter nu mijn punt. Hoe ga je die routes beoordelen? Bekijk je alle routes van uit het oogpunt van een beginner of iemand met geringe ervaring of iemand met veel ervaring?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat doen de clubs niet zelf. Mensen vanuit de NTFU gaan een heuse audit houden. Zij plakken er vervolgens een sticker op. Er zal gekeken worden naar zaken die je op de trail tegenkomt zoals wortels, stenen, drops, enz.

Mensen die dus eens een mountainbike tochtje willen maken kunnen straks dus ook beter hun huiswerk maken. Als een rode of blauwe route toch iets te lastig voor je blijkt te zijn pak je de volgende keer een blauwe of een groene. :-q (kleur zegt niks over hoe zwaar de route is, alleen de techniek)
◼︎ Go round the outside.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Wizzy82 schreef: di 29 september 2020, 01:31 Ik ben benieuwd hoe ze de routes van het Maashorst netwerk gaan waarderen.....als ik die dan weer af ga zetten tegen de routes elders .....
Dit probleem blijf je natuurlijk houden zodra je breder gaat kijken. Zoals zwart nu gebruikt wordt (voorbeeld @MOZL: Sint Pietersbergroute) komt dit niet overeen met zwart - "(double) black diamond"- zoals die codering buiten Nederland gebruikt wordt. Dan is genoemde route ineens weer blauw. Waarbij je óók nog eens krijgt dat een Oostenrijkse blauwe trail op Trailforks vrijwel gegarandeerd makkelijker is dan een Italiaanse.........
Wizzy82 schreef: di 29 september 2020, 12:21 Echter nu mijn punt. Hoe ga je die routes beoordelen? Bekijk je alle routes van uit het oogpunt van een beginner of iemand met geringe ervaring of iemand met veel ervaring?
Als het goed is zijn hier objectieve criteria voor (breedte trail, hoogte obstakels, aard ondergrond, maximale hellingspercentage). Anders is het einde zoek. Ervaring zegt klaarblijkelijk lang niet altijd iets over technisch kunnen of risico's in kunnen schatten. Die redenering omdraaien gaat 'm ook niet worden.
Stamppot with weaksauce!
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Routes kunnen ook nog eens veranderen door weersinvloeden, erosie en onderhoud dat bijv niet meer wordt uitgevoerd omdat een fietsclub er mee stopt cq er te weinig vrijwilligers zijn.

Weersinvloeden kun je weinig aan doen, maar neem bijv Horst dat is een gevaarlijke route als het best droog is door mul zand. Op de dag dat ik er fietste vloog ik bijna over de kop en en andere biker was ook gevallen. Kom je er na regen dan ligt er alles goed bij een is de route makkelijker. Dus dan zou de route een andere kleurcode kunnen krijgen.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Wizzy82 schreef: di 29 september 2020, 13:15 Weersinvloeden kun je weinig aan doen, maar neem bijv Horst dat is een gevaarlijke route als het best droog is door mul zand. Op de dag dat ik er fietste vloog ik bijna over de kop en en andere biker was ook gevallen. Kom je er na regen dan ligt er alles goed bij een is de route makkelijker. Dus dan zou de route een andere kleurcode kunnen krijgen.
Miss. de buitenlander in mij maar ik zou denken: het is weken maanden te droog geweest: no shit dat het er mul bij ligt. Je zou denken dat mensen met die kennis toch daarop kunnen anticiperen, ook al ben je nog nooit op de route geweest.
Stamppot with weaksauce!
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Het had een paar dagen daarvoor een beetje geregend maar blijkbaar niet genoeg. Tuurlijk kun je er anticiperen, maar bij de afdaling waar ik viel was het blijkbaar diep ineens. Overal graan lopen lijkt mij ook geen optie. Overigens iedereen valt wel eens. Voor mij was het overigens de eerste keer in 4 jaar tijd.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Wizzy82 schreef: di 29 september 2020, 13:44 Het had een paar dagen daarvoor een beetje geregend maar blijkbaar niet genoeg. Tuurlijk kun je er anticiperen, maar bij de afdaling waar ik viel was het blijkbaar diep ineens....
IMHO is dit domweg inherent aan MTBen omdat het een buitensport is. Je kan er niet van uitgaan dat een passage er morgen net zo bij ligt als vandaag.
Stamppot with weaksauce!
Plaats reactie