Specialized Epic 2021

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik vind push to unlock prettig, maar het is wel een beetje wedstrijd gericht. Snel de vering uit, sprintje of klimmetje, en op de top heb je net iets meer tijd om de vering weer 'aan' te zetten. Maar het blijft toch persoonlijke voorkeur denk ik. Ik zelf zie de voordelen van de Brain niet omdat dat ding niet altijd doet wat ik wil; soms krijg je toch nog een stuiter. En ik vind de kwetsbaarheid te groot. Pedalbob is nmm overschat. Het gevoel, ja, maar het effectieve verlies valt mee als je gaat meten.

Verder vind ik deze serie van Specialized een stel werkelijk schitterende fietsen. Ik zou zo voor de versie zonder Brain gaan - ware het niet dat ik ze echt heel erg duur vind voor wat je krijgt.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Majoorkees schreef: do 25 juni 2020, 08:18 Verder vind ik deze serie van Specialized een stel werkelijk schitterende fietsen. Ik zou zo voor de versie zonder Brain gaan - ware het niet dat ik ze echt heel erg duur vind voor wat je krijgt.
Hier is dan weer weinig op af te dingen :-q

(al heb ik allergische uitslag van dat eeuwige gejubel van de pers op $pesh)
Bicycle, bicycle, bicycle
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

daniel1975 schreef: do 25 juni 2020, 08:28
Majoorkees schreef: do 25 juni 2020, 08:18 Verder vind ik deze serie van Specialized een stel werkelijk schitterende fietsen. Ik zou zo voor de versie zonder Brain gaan - ware het niet dat ik ze echt heel erg duur vind voor wat je krijgt.
Hier is dan weer weinig op af te dingen :-q

(al heb ik allergische uitslag van dat eeuwige gejubel van de pers op $pesh)
Ik ook. Alsof je de fanclub aan het woord laat in plaats van de pers. Maar ja, in deze youtube legt Andrew St. Pierre White uit hoe de launches gaan van nieuwe shizzle, in dit geval de Land Rover Defender...

https://www.youtube.com/watch?v=r5GROOU5OpE

Bedrijven analyseren precies welke mensen wel en niet worden uitgenodigd. Hij dus niet, want als hij wat vindt roept hij het ook. Gevolg is een vereniging van juichapen op je productlancering en je moet even goed kijken waar de kritiekpunten liggen :winkie:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Majoorkees schreef: do 25 juni 2020, 08:18 Ik vind push to unlock prettig, maar het is wel een beetje wedstrijd gericht. Snel de vering uit, sprintje of klimmetje, en op de top heb je net iets meer tijd om de vering weer 'aan' te zetten. Maar het blijft toch persoonlijke voorkeur denk ik. Ik zelf zie de voordelen van de Brain niet omdat dat ding niet altijd doet wat ik wil; soms krijg je toch nog een stuiter. En ik vind de kwetsbaarheid te groot. Pedalbob is nmm overschat. Het gevoel, ja, maar het effectieve verlies valt mee als je gaat meten.

Verder vind ik deze serie van Specialized een stel werkelijk schitterende fietsen. Ik zou zo voor de versie zonder Brain gaan - ware het niet dat ik ze echt heel erg duur vind voor wat je krijgt.
Volgens mij heeft specialized in 20 jaar brain nog nooit een meetbaar voordeel kunnen aantonen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Majoorkees schreef: do 25 juni 2020, 08:42 een vereniging van juichapen
:lol: :lol: :lol: :lol:

Moet je voor de lol even de review op de site van Fiets lezen en die dan vergelijken met de gemiddelde review op dezelfde site.
Bicycle, bicycle, bicycle
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Dat bewijst volgens mij het punt wat ik maakte... Goede analyse van de marketingjongens van Spezi dus. Voor hun doel. Aan ons ons zo goed mogelijk tegen de ronkende reviews te wapenen met kennis :winkie:

In het kader daarvan: meneer Cialdini is in de marketing de grote jongen, gecombineerd met sturen op informatie uit oa Google Analytics. Doe je huiswerk en wapen je ertegen :bier:
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 477
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Hier een kritisch geluid, die gast is een beetje een ‘vreemde’ maar slaat spijker op z’n kop. Brain te vaak kaduuk en veeeeeel te duur.

Ik ben afgehaakt in 2015. Had tot die tijd 2 Epics. Toen brak mijn achterbrug, wat een bekende zwakheid was in dat model. Dat er geen garantie meer op zat was nog tot daar aan toe, maar vervolgens zou ik 4 maanden moeten wachten op een nieuwe achterbrug (terwijl model gewoon als complete fiets nog leverbaar was). Voor zo’n groot bedrijf zulke slechte voorraden en ook geen enkele verontschuldiging in de communicatie, van ‘sorry dit duurt helaas lang’. Toen was ik er klaar mee.

https://youtu.be/OKFRwMwgUXI
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Al jarenlang vind ik dat Specialized mooie fietsen maakt, en dan in 2018 mijn "eigen" Specialized kunnen kopen.

Was eigenlijk van plan begin 2021 een nieuw model Epic aan te schaffen.
Echter met de prijzen voor de nieuwe epic tegenover de afmontage ga ik toch op zoek naar wat anders :(

(Yep, mijn Chisel had ook beter afgemonteerd kunnen zijn voor dat bedrag in 2018. Ben ik mij van bewust)
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Rayb81 schreef: di 23 juni 2020, 23:10 Ik vraag me alleen af hoe handig de brain door het frame is. Dat wordt dus de hele fiets inleveren ipv een garantie exemplaar gemonteerd krijgen?
Van wat ik begrepen heb krijgen de dealers ruildempers op voorraad, kunnen dus direct een andere steken en jij kan verder.

Daarbij geven ze nu iig 2 jaar garantie op de brain demper en is de onderhoudsinterval langer geworden.. verdubbeld volgens mij.
Prijzen zijn wel riant te noemen idd... maar we gaan het zien ben er toch curieus naar...

Over de prijzen kan je veel zeggen.. ik las een fietsblad welke de epic expert van 6500 vergeleek met de scalpel van 7999... met als conclusie dat de scalpel toch wel iets beter afgemonteerd was... tsja €1500 meer mag je dat ook voor verwachten... maar fair enough de prijzen van deze bikes groeien fors

expert die er hiervoor was zat op 5499 ... €100 verschil dus

Verschil met de 2021 is dat je nu een wiel krijgt met een dt350 naaf ipv formula naaf... en X0 eagle ipv GX (niet de cassette en ketting) en een SID SL ipv een SID... en volgens mij nu een carbon crankstel.. is dat 1000 waard? Mag iedereen zelf bepalen.

Ok eerlijk is eerlijk ik ben een specialized man.. maar laten we wel appels met appels vergelijken. Ik denk dat je bij de Scalpel gelijk materiaal voor gelijk geld hebt.. Beide overigens enorm boeiende bikes!
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Is er eigenlijk een verbetering, qua werking en betrouwbaarheid, te merken na de overstap op rockshox dempers ipv fox?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Prijsverschillen in deze categorie bikes zijn altijd enorm.
Als je ziet wat je kwijt bent voor een top afgemonteerde Canyon Lux of Orbea Oiz bijvoorbeeld, versus een Epic, Scalpel of Spark RC, dat verschil kan zo tot 20-25 zelfs 30% oplopen.
Meer dan 4000,- voor een instap carbon fully, met maximaal SLX of GX afmontage, zwaardere wielen, aardige veerelementen, het is eigenlijk veel te mager voor een dergelijke prijs.
Los van de prijzen, het zijn natuurlijk prachtige fietsen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

D-man schreef: vr 26 juni 2020, 09:47
Rayb81 schreef: di 23 juni 2020, 23:10 Ik vraag me alleen af hoe handig de brain door het frame is. Dat wordt dus de hele fiets inleveren ipv een garantie exemplaar gemonteerd krijgen?
Van wat ik begrepen heb krijgen de dealers ruildempers op voorraad, kunnen dus direct een andere steken en jij kan verder.

Daarbij geven ze nu iig 2 jaar garantie op de brain demper en is de onderhoudsinterval langer geworden.. verdubbeld volgens mij.
Prijzen zijn wel riant te noemen idd... maar we gaan het zien ben er toch curieus naar...

Over de prijzen kan je veel zeggen.. ik las een fietsblad welke de epic expert van 6500 vergeleek met de scalpel van 7999... met als conclusie dat de scalpel toch wel iets beter afgemonteerd was... tsja €1500 meer mag je dat ook voor verwachten... maar fair enough de prijzen van deze bikes groeien fors

expert die er hiervoor was zat op 5499 ... €100 verschil dus

Verschil met de 2021 is dat je nu een wiel krijgt met een dt350 naaf ipv formula naaf... en X0 eagle ipv GX (niet de cassette en ketting) en een SID SL ipv een SID... en volgens mij nu een carbon crankstel.. is dat 1000 waard? Mag iedereen zelf bepalen.

Ok eerlijk is eerlijk ik ben een specialized man.. maar laten we wel appels met appels vergelijken. Ik denk dat je bij de Scalpel gelijk materiaal voor gelijk geld hebt.. Beide overigens enorm boeiende bikes!
Cannondale Scalpel Carbon 2 2021: 4.999,-
XT afgemonteerd
Lefty
Carbon wielen
Specialized Epic Comp 2021: 4.299,-
SLX
RS Reba RL
Aluminium velgen

Ben bang dat je voor 700 euro verschil niet de componenten van Cannondale kan krijgen.
A i r
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 7 april 2014, 21:41

Staan de nieuwe Epics al bij de dealers?
Anders ga ik morgen ff langs de dealer om 'm te bekijken.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

JasperGr schreef: vr 26 juni 2020, 10:40
D-man schreef: vr 26 juni 2020, 09:47

Van wat ik begrepen heb krijgen de dealers ruildempers op voorraad, kunnen dus direct een andere steken en jij kan verder.

Daarbij geven ze nu iig 2 jaar garantie op de brain demper en is de onderhoudsinterval langer geworden.. verdubbeld volgens mij.
Prijzen zijn wel riant te noemen idd... maar we gaan het zien ben er toch curieus naar...

Over de prijzen kan je veel zeggen.. ik las een fietsblad welke de epic expert van 6500 vergeleek met de scalpel van 7999... met als conclusie dat de scalpel toch wel iets beter afgemonteerd was... tsja €1500 meer mag je dat ook voor verwachten... maar fair enough de prijzen van deze bikes groeien fors

expert die er hiervoor was zat op 5499 ... €100 verschil dus

Verschil met de 2021 is dat je nu een wiel krijgt met een dt350 naaf ipv formula naaf... en X0 eagle ipv GX (niet de cassette en ketting) en een SID SL ipv een SID... en volgens mij nu een carbon crankstel.. is dat 1000 waard? Mag iedereen zelf bepalen.

Ok eerlijk is eerlijk ik ben een specialized man.. maar laten we wel appels met appels vergelijken. Ik denk dat je bij de Scalpel gelijk materiaal voor gelijk geld hebt.. Beide overigens enorm boeiende bikes!
Cannondale Scalpel Carbon 2 2021: 4.999,-
XT afgemonteerd
Lefty
Carbon wielen
Specialized Epic Comp 2021: 4.299,-
SLX
RS Reba RL
Aluminium velgen

Ben bang dat je voor 700 euro verschil niet de componenten van Cannondale kan krijgen.
Even alleen lettend op afmontage:

Een Lux CF SL 8,0 a 4199,0 komt dan met:
SRAM XO1 Eagle
SRAM Level TLM
SID Select en RockShox Deluxe Ultimate
Carbonnen wielen, Reynolds TR 249
Een even dure OIZ zal gelijkwaardig aan de Canyon zijn afgemonteerd, op een meestal wat zwaardere wielset na bij de Oiz.

De Epic en Scalpel zijn nu wel moderner wat geometrie betreft, de Lux en OIZ lopen alweer een jaar of 2 mee. Maar dat staat dus los van de afmontages. Als de Lux en Oiz straks vernieuwd worden zal dit grote prijsverschil er gewoon weer zijn. Voor hobbyisten aantrekkelijke alternatieven als je een beetje op de kleintjes wil letten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Een vergelijkbare afmontage heeft de Lux CF SL 7.0
XT afgemonteerd (inclusief remmen)
Fox Performance elite
DT Swiss X1700 wielen
En dat dan voor €3399
Plaats reactie