Specialized Epic 2021

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ik ben nog altijd erg tevreden met mijn Fox Terralogic (tegenhanger van het Brain systeem). Al bijna 4 jaar volledig probleem vrij. Jammer dat Fox ze niet meer maakt. Ik vind het wel prettig om er niet over na te hoeven denken om de vork te locken en unlocken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

StevenK schreef: za 21 november 2020, 19:28 Ben alleen nog een beetje aan het puzzelen met de afstelling van de SID Ultimate, die krijg ik niet zo soepel bovenin als ik hiervoor mijn SID WC in mijn hardtail had. Maar dat heeft met de Epic op zich niet veel te maken, of moet komen doordat je met deze geo met een kortere voorbouw rijdt en daardoor minder druk hebt op de vooras.
Weet je zeker dat er echt een verschil tussen zit? Op een FS wil je namelijk een soepelere afstelling omdat je ook achter de klappen minder door krijgt en het dus eerder opvalt dat de voorkant te hard staat.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Lars TB schreef: za 21 november 2020, 21:25 Weet je zeker dat er echt een verschil tussen zit? Op een FS wil je namelijk een soepelere afstelling omdat je ook achter de klappen minder door krijgt en het dus eerder opvalt dat de voorkant te hard staat.
Zeker weten kan ik het niet, want ik heb die HT niet meer. Maar naast het gevoel dat de vork nog te hard is, ook al rij ik beduidend minder druk dan voorgeschreven, veert 'ie onder het rijden ook niet verder dan zo'n 70% in. Ook niet als ik lomp op de voorkant stuiter.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

StevenK schreef: za 21 november 2020, 22:05
Lars TB schreef: za 21 november 2020, 21:25 Weet je zeker dat er echt een verschil tussen zit? Op een FS wil je namelijk een soepelere afstelling omdat je ook achter de klappen minder door krijgt en het dus eerder opvalt dat de voorkant te hard staat.
Zeker weten kan ik het niet, want ik heb die HT niet meer. Maar naast het gevoel dat de vork nog te hard is, ook al rij ik beduidend minder druk dan voorgeschreven, veert 'ie onder het rijden ook niet verder dan zo'n 70% in. Ook niet als ik lomp op de voorkant stuiter.
Klinkt alsof je er dan tokens uit moet halen.


Alleen heb ik niet zoveel verstand van een SID dat ik ook zeker weet of die er in zitten... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Zou me toch wat ongemakkelijk voelen als ik net een nieuwe epic 2021 zou hebtben, waarvan SP aangaf dat daarvan de demper veel duurzamer is dan de vorige generatie en links en recht om je heen beginnen de verhalen weer op te steken van falende dempers. :-?
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Marcel964 schreef: zo 22 november 2020, 09:26 Zou me toch wat ongemakkelijk voelen als ik net een nieuwe epic 2021 zou hebtben, waarvan SP aangaf dat daarvan de demper veel duurzamer is dan de vorige generatie en links en recht om je heen beginnen de verhalen weer op te steken van falende dempers. :-?
Aan de andere kant is het ook wel een beetje naïef om te denken dat de problemen echt opgelost zijn.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

StevenK schreef: za 21 november 2020, 22:05
Lars TB schreef: za 21 november 2020, 21:25 Weet je zeker dat er echt een verschil tussen zit? Op een FS wil je namelijk een soepelere afstelling omdat je ook achter de klappen minder door krijgt en het dus eerder opvalt dat de voorkant te hard staat.
Zeker weten kan ik het niet, want ik heb die HT niet meer. Maar naast het gevoel dat de vork nog te hard is, ook al rij ik beduidend minder druk dan voorgeschreven, veert 'ie onder het rijden ook niet verder dan zo'n 70% in. Ook niet als ik lomp op de voorkant stuiter.
Ik heb een SID (wel een rl) ook in een fully, die van mij is wel erg soepel.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

At1 schreef: zo 22 november 2020, 11:33
Marcel964 schreef: zo 22 november 2020, 09:26 Zou me toch wat ongemakkelijk voelen als ik net een nieuwe epic 2021 zou hebtben, waarvan SP aangaf dat daarvan de demper veel duurzamer is dan de vorige generatie en links en recht om je heen beginnen de verhalen weer op te steken van falende dempers. :-?
Aan de andere kant is het ook wel een beetje naïef om te denken dat de problemen echt opgelost zijn.
Helemaal eens, dat is ook reden dat ik geen epic meer heb en maatjes van me allemaal aan het switchen zijn naar wat anders en dus hun epic niet laten opvolgen door een nieuwe epic.
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Marcel964 schreef: zo 22 november 2020, 11:57
At1 schreef: zo 22 november 2020, 11:33

Aan de andere kant is het ook wel een beetje naïef om te denken dat de problemen echt opgelost zijn.
Helemaal eens, dat is ook reden dat ik geen epic meer heb en maatjes van me allemaal aan het switchen zijn naar wat anders en dus hun epic niet laten opvolgen door een nieuwe epic.
Ze kunnen goed lullen bij Specialized...marketing heet dat.
Maar ondertussen kopen nog steeds massa's mensen de Epic Fully's, waarvan het met dempers nooit meer goed gaat komen denk ik.
Life is short.....................enjoy it!!!
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

speedrider schreef: zo 22 november 2020, 19:47
Marcel964 schreef: zo 22 november 2020, 11:57

Helemaal eens, dat is ook reden dat ik geen epic meer heb en maatjes van me allemaal aan het switchen zijn naar wat anders en dus hun epic niet laten opvolgen door een nieuwe epic.
Ze kunnen goed lullen bij Specialized...marketing heet dat.
Maar ondertussen kopen nog steeds massa's mensen de Epic Fully's, waarvan het met dempers nooit meer goed gaat komen denk ik.
Omdat men houdt van fietsen te blijven kopen met een onbewezen veersysteem achter,het is gewoon rommel 1ste klas maar door slimme marketing blijven mensen erin trappen & doordat je als klant geen ene andere keuze hebt dan een brain demper ben je gewoon elke keer de cigaar.
Laatst gewijzigd door Trekrules op zo 22 november 2020, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Met als argument dat Brain’s zo vreselijk efficiënt zijn......
Ben zo blij dat ik mijn Epic heb omgeruild voor een Oiz. Zoveel meer souplesse en een achtervering die écht veert en betrouwbaar is.
Bicycle, bicycle, bicycle
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

En die Epic Evo dan, voelt die echt minder efficient aan dan de Epic met brain?
Anders zou je tegen iedereen kunnen zeggen van kies de Epic als je geen gezeur met falende dempers wilt.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Rayb81 schreef: zo 22 november 2020, 22:16 En die Epic Evo dan, voelt die echt minder efficient aan dan de Epic met brain?
Nee, hij voelt niet minder efficient aan, maar vergeleken met een perfect functionerende brain is hij minder efficient. Je moet bewust locken en het gave van de brain is dat je dat juist niet hoeft te doen. Mijn zoontje rijdt een Epic, ik een Evo. Als we samen rijden zie ik genoeg situaties waar ik bewust een keuze moet maken, terwijl hij nergens over na hoeft te denken wat dat betreft.

Wat ik zelf vooral ervaar met deze generatie Epic is dat de veranderde geometrie zo efficient is dat ik de lockout best weinig gebruik. Eigenlijk alleen op langere klimmen of stukken die oplopen waar ik blijf zitten lock ik de dempers, voor het overige heb ik ze open staan.

Dus 'minder efficient', ja. Je moet met een Evo nadenken waar je dat met een gewone Epic niet hoeft. En dat is net zoiets als de stap van dubbel / triple naar enkel blad en wide range cassette: je bereik blijft hetzelfde, maar omdat je minder hoeft na te denken is het toch makkelijker en daardoor efficienter.

Wat ik wel erg slecht vind van Specialized is dat ze de Evo leveren met een demper waar geen remote op kan en ik dus naast mijn toch niet heel goedkope frameset ook nog een demper kon kopen. En dan is er ook nog eens niets in 190 x 40 leverbaar (wat er standaard in zit), dus heb ik een 190 x 45 gemonteerd, zodat ik achter van 110 naar pak 'm beet 125mm veerweg ben gegaan. Aan de andere kant: de SIDLuxe waar hij mee geleverd wordt vind ik wel een enorm fijne demper :)

Ik heb ook bewust voor de Evo gekozen omdat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat die brain niet heel erg enthousiast wordt van een 100+ kg rijder.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

StevenK schreef: zo 22 november 2020, 22:59
Rayb81 schreef: zo 22 november 2020, 22:16 En die Epic Evo dan, voelt die echt minder efficient aan dan de Epic met brain?
Nee, hij voelt niet minder efficient aan, maar vergeleken met een perfect functionerende brain is hij minder efficient. Je moet bewust locken en het gave van de brain is dat je dat juist niet hoeft te doen. Mijn zoontje rijdt een Epic, ik een Evo. Als we samen rijden zie ik genoeg situaties waar ik bewust een keuze moet maken, terwijl hij nergens over na hoeft te denken wat dat betreft.

Wat ik zelf vooral ervaar met deze generatie Epic is dat de veranderde geometrie zo efficient is dat ik de lockout best weinig gebruik. Eigenlijk alleen op langere klimmen of stukken die oplopen waar ik blijf zitten lock ik de dempers, voor het overige heb ik ze open staan.

Dus 'minder efficient', ja. Je moet met een Evo nadenken waar je dat met een gewone Epic niet hoeft. En dat is net zoiets als de stap van dubbel / triple naar enkel blad en wide range cassette: je bereik blijft hetzelfde, maar omdat je minder hoeft na te denken is het toch makkelijker en daardoor efficienter.

Wat ik wel erg slecht vind van Specialized is dat ze de Evo leveren met een demper waar geen remote op kan en ik dus naast mijn toch niet heel goedkope frameset ook nog een demper kon kopen. En dan is er ook nog eens niets in 190 x 40 leverbaar (wat er standaard in zit), dus heb ik een 190 x 45 gemonteerd, zodat ik achter van 110 naar pak 'm beet 125mm veerweg ben gegaan. Aan de andere kant: de SIDLuxe waar hij mee geleverd wordt vind ik wel een enorm fijne demper :)

Ik heb ook bewust voor de Evo gekozen omdat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat die brain niet heel erg enthousiast wordt van een 100+ kg rijder.
Hoe kom je er bij dat slechter werkende vering efficiënter zou zijn?
Zoals je zelf al zegt heb je de lockout bijna niet aan, want niet nodig.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je Brain gewoon goed functioneert heb je een prima werkende vering/demping, een mooi concept. Het enige wat de Brain doet is de vering/demping open zetten op het juiste moment, bij een klap/tik van beneden. En de 'treshold' , de drempel waarbij hij dat doet, kun je ook nog eens instellen van 'zeer gevoelig bij een lichte tik/klap van beneden', tot 'pas laat, bij een grote klap/tik van onderen'.

Het probleem van de Brain is alleen dat ze zo snel stuk kunnen gaan. De demping/vering van demper/vork zelf blijft verder even goed, onaangetast.

Dan krijg je van Specialized gewoon weer een nieuwe Brain, of oude gereviseerde, maar het in/uitbouwen/opsturen/wachten geeft veel gedoe, je wil natuurlijk zorgeloos kunnen rijden. Als je een reserve fiets hebt staan minder een probleem, als het je enige is, grrr…

Ik rijd zelf met een remote lockout in gebied waar ik erg veel speel met de lock (en met een remote dropper). Gaat blitssnel, en net zo vanzelf als in/uitklikken pedalen. Een Brain heb je niet echt nodig om 'efficient' te kunnen rijden (heb vroeger ook een Epic gehad trouwens, vond het prima, zelf maar 1x een nieuwe Brain nodig gehad in een jaar of 3), remote locks zijn prima, en betrouwbaarder.

Maar wil je een gewone Epic, dan moet je de Brain dus 'accepteren'. Ik zou de Epic er zeker niet 'om' uitkiezen, zou er eerder huiverig voor zijn. De Epic Evo heeft 'm niet meer, een Brain. Voordeel: nog lichter frame (een Brain zorgt voor een paar ons extra), minder gedoe. De Evo heeft alleen jammer genoeg (nog?) geen remote lock, maar een 'gewone' handbedienbare, je moet er dus naar reiken. Geen ramp natuurlijk, maar remote is wat handiger/fijner/sneller, het is lekkerder je handen steeds aan het stuur te kunnen houden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie