Specialized Epic 2021

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
WdB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 30 april 2020, 15:31
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 2021

Hallo Bart,

Ook ik heb een Epic Comp modeljaar 2021 in de kleur rood :D . Mooie en fijne fiets die ik nu een jaar in gebruik heb.
Ik ben een amateur rijder en net als bij jou, is de rijder de beperkende factor....

Maar dat gezegd hebbende, vind ik de fiets erg fijn om te rijden. Hij is relatief licht, wendbaar en de Brain vind ik top. Ik reed hiervoor ook met een Epic Comp, maar dan het 2019 model ( aluminium i.p.v. carbon - en dat merk je ! ) en heb nog nooit problemen gehad met de Brain gelukkig. Genoeg daar over gehoord natuurlijk, maar zelf geen negatieve ervaringen tot nu toe in ieder geval. Wel heb ik er een dropper op gezet, dat maakt het plaatje compleet en heb je net wat meer mogelijkheden qua bewegingsvrijheid op de fiets bij de technische passages etc.

Hiervoor reed ik voornamelijk op HT MTB's, maar eenmaal naar een fully wil ik niet meer terug. Ik ben blij met Specialized, goede degelijke fietsen, met naar mijn mening mooie techniek en looks. Ook met de LBS ( Specialized dealer in Woerden ) ben ik zeer tevreden en ik zal daarom niet gauw overstappen naar een ander merk. En ja, de prijzen zijn wat hoog, maar iedereen is vrij te kiezen en dit is vergelijkbaar met het VW - Audi verhaal ).

Veel plezier met de hobby en geniet van je mooie fiets.
Current Ride : Specialized Epic Comp 2021

Dismissed : Specialized Epic Comp 2019
BartM3-Specialized
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 augustus 2021, 15:36

Leuk om over je ervaringen te lezen WdB! Bij mij staat een dropper post ook nog op het verlanglijstje, maar dat komt nog wel… Wat voor merk dropper post en bediening heb jij gekozen?
Gebruikersavatar
WdB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 30 april 2020, 15:31
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 2021

Ik heb voor de Rockshox Reverb AXS gekozen.
Niet de lichtste, maar wel een hele fijne. Ook geen extra kabel en de accu gaat lang mee. Bediening is super soepel en werkt foutloos. Aanrader vind ik.
Current Ride : Specialized Epic Comp 2021

Dismissed : Specialized Epic Comp 2019
BartM3-Specialized
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 augustus 2021, 15:36

Dankjewel!!!
jmdp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 20:45
Mijn mountainbike: 429

Hier nog een 'dropper twijfelaar'. In het bochtenwerk merk ik dat het zadel af en toe in de weg zit. De Reverb AXS is een goede optie, maar als er een dropper komt, dan wordt het voor mij een Bikeyoke. Nadeel is dat dan wel de halve fiets uit elkaar moet (voorvork en trapas verwijderen) om het kabeltje op de gewenste plek te krijgen (zie daar het voordeel van de Reverb).

Nog effe over de Brain: in vergelijk met andere XC fietsen vond ik de Epic zoveel fijner fietsen, dat ik de kwetsbaarheid van de Brain voor lief heb genomen. Een paar maanden geleden de Andreani upgrade laten doen (demper moest sowieso een beurtje), waardoor de achterdemper betrouwbaarder wordt en met die upgrade veert de fiets ook een stuk beter.
Strong, light, cheap: pick two.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Voor welke bike yoke wil je gaan? En hoeveel mm drop?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

jmdp schreef: zo 5 september 2021, 17:33 Hier nog een 'dropper twijfelaar'. In het bochtenwerk merk ik dat het zadel af en toe in de weg zit. De Reverb AXS is een goede optie, maar als er een dropper komt, dan wordt het voor mij een Bikeyoke. Nadeel is dat dan wel de halve fiets uit elkaar moet (voorvork en trapas verwijderen) om het kabeltje op de gewenste plek te krijgen (zie daar het voordeel van de Reverb).

Nog effe over de Brain: in vergelijk met andere XC fietsen vond ik de Epic zoveel fijner fietsen, dat ik de kwetsbaarheid van de Brain voor lief heb genomen. Een paar maanden geleden de Andreani upgrade laten doen (demper moest sowieso een beurtje), waardoor de achterdemper betrouwbaarder wordt en met die upgrade veert de fiets ook een stuk beter.
In vergelijking met welke andere XC fietsen?

De Reverb AXS is natuurlijk ideaal als je ook de Sram AXS hebt, heb je tenminste altijd een tweede accu bij.
jmdp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 20:45
Mijn mountainbike: 429

Azurri schreef: zo 5 september 2021, 17:57 Voor welke bike yoke wil je gaan? En hoeveel mm drop?
Vooralsnog de Revive 2.0 125 met Bikeyoke's Triggy.
De Revive 160 weegt een tikkie meer en is 7 cm. langer; ik weet (nog 8) ) niet of die lengte in een Large frame gaat passen. En m'n zadel moet wel op dezelfde hoogte blijven staan (in de 'up' stand).
Strong, light, cheap: pick two.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik had in eerste instantie het plan om een 150-160mm dropper te monteren zodat de kraag vd. pen precies op
Zadelpenklem zou vallen(vind ik mooier) en dan de hoogte trimmen tot op de door mij gewenste lengte. Maar helaas heb ik maar een insteekdiepte van 21cm in mijn frame(m) . Dus dat gaat niet. Dus ik twijfel nu over de Divine in 125mm of de Divine sl (rascal?) 80mm. (Scheelt wer 80 gr). Maar twijfel of die 80mm drop niet net te weinig is.🤔
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
WdB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 30 april 2020, 15:31
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 2021

Ik heb een Epic maat L en daar past voor mij perfect de AXS 150mm dropper in. Deze zit dan circa 1 cm boven de zadelpen buis, dus past net bij mijn lengte van 1,83m ( maar ik heb relatief lange benen ), dus wel even proberen als je voor deze combi zou gaan of de hoogte in uiterste positie uitkomt met de door jou gewenste zadelhoogte.

In principe zou ik altijd gaan voor de maximale dropper hoogte die op jouw fiets past i.c.m. jouw lengte/zadelhoogte. Niet alleen tijdens technische bochten passages heb je voordeel van een dropper, maar zeker ook bij drops en sprongetjes. Dan heb je de extra bewegingsvrijheid zeker nodig om je gewicht goed te kunnen verplaatsen, zonder dat je zadel in de weg zit. Ja, met een dop van 80-100mm kan dat ook al redelijk, maar ik zou zelf als minimum 125mm aanhouden en het liefste dus meer.

Succes bij de keuze, zal zeker bevallen om een dropper aan te schaffen denk ik !
Current Ride : Specialized Epic Comp 2021

Dismissed : Specialized Epic Comp 2019
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dank je wel,neig ook meer naar de 125mm!! :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Azurri schreef: ma 6 september 2021, 10:00 Ik had in eerste instantie het plan om een 150-160mm dropper te monteren zodat de kraag vd. pen precies op
Zadelpenklem zou vallen(vind ik mooier) en dan de hoogte trimmen tot op de door mij gewenste lengte. s.🤔
Sowiso zal dat niet werken. Je wilt op een technische trail niet je zadelpen moeten trimmen. Je wilt dan echt gewoom BAM naar beneden en BAM weer op zijn plek.
Bicycle, bicycle, bicycle
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

daniel1975 schreef: ma 6 september 2021, 13:15
Azurri schreef: ma 6 september 2021, 10:00 Ik had in eerste instantie het plan om een 150-160mm dropper te monteren zodat de kraag vd. pen precies op
Zadelpenklem zou vallen(vind ik mooier) en dan de hoogte trimmen tot op de door mij gewenste lengte. s.🤔
Sowiso zal dat niet werken. Je wilt op een technische trail niet je zadelpen moeten trimmen. Je wilt dan echt gewoom BAM naar beneden en BAM weer op zijn plek.
Nee dat snap ik,en zo bedoel ik het ook niet, bij verschillende droppers kun je de 'drop' (oa.Bike yoke) in stappen inkorten waardoor de afstand klem-zadelrail ook korter wordt, en je 'm zo tot de gewenste afstand kan brengen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
BartM3-Specialized
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 augustus 2021, 15:36

WdB schreef: ma 6 september 2021, 10:33 Ik heb een Epic maat L en daar past voor mij perfect de AXS 150mm dropper in. Deze zit dan circa 1 cm boven de zadelpen buis, dus past net bij mijn lengte van 1,83m ( maar ik heb relatief lange benen ), dus wel even proberen als je voor deze combi zou gaan of de hoogte in uiterste positie uitkomt met de door jou gewenste zadelhoogte.

In principe zou ik altijd gaan voor de maximale dropper hoogte die op jouw fiets past i.c.m. jouw lengte/zadelhoogte. Niet alleen tijdens technische bochten passages heb je voordeel van een dropper, maar zeker ook bij drops en sprongetjes. Dan heb je de extra bewegingsvrijheid zeker nodig om je gewicht goed te kunnen verplaatsen, zonder dat je zadel in de weg zit. Ja, met een dop van 80-100mm kan dat ook al redelijk, maar ik zou zelf als minimum 125mm aanhouden en het liefste dus meer.

Succes bij de keuze, zal zeker bevallen om een dropper aan te schaffen denk ik !
Dankjewel voor deze info! Ik ben even lang met naar verhouding langere benen en heb ook een Epic L! Fijn dat je je ervaring hier deelt!!
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

BartM3-Specialized schreef: ma 6 september 2021, 19:35
WdB schreef: ma 6 september 2021, 10:33 Ik heb een Epic maat L en daar past voor mij perfect de AXS 150mm dropper in. Deze zit dan circa 1 cm boven de zadelpen buis, dus past net bij mijn lengte van 1,83m ( maar ik heb relatief lange benen ), dus wel even proberen als je voor deze combi zou gaan of de hoogte in uiterste positie uitkomt met de door jou gewenste zadelhoogte.

In principe zou ik altijd gaan voor de maximale dropper hoogte die op jouw fiets past i.c.m. jouw lengte/zadelhoogte. Niet alleen tijdens technische bochten passages heb je voordeel van een dropper, maar zeker ook bij drops en sprongetjes. Dan heb je de extra bewegingsvrijheid zeker nodig om je gewicht goed te kunnen verplaatsen, zonder dat je zadel in de weg zit. Ja, met een dop van 80-100mm kan dat ook al redelijk, maar ik zou zelf als minimum 125mm aanhouden en het liefste dus meer.

Succes bij de keuze, zal zeker bevallen om een dropper aan te schaffen denk ik !
Dankjewel voor deze info! Ik ben even lang met naar verhouding langere benen en heb ook een Epic L! Fijn dat je je ervaring hier deelt!!
Ik heb een Epic EVO uit 2020, daar zat standaard een dropper op.
Dacht dat ding nooit nodig te hebben, maar ben echt supertevreden dat hij erop zit.
Nu durf ik technische afdalingen ook gewoon te rijden.
Trouwens, ik ben 1.86 met lange benen, ook een L.
Wel ooit een XL gehad, maar dan klopt het bovenlichaam niet meer. :lol:
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Plaats reactie