Specialized Epic 2021

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

In de marketing van de epic evo staat in grote letters GEEN BRAIN
:D
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

massen schreef: do 5 augustus 2021, 21:31 In de marketing van de epic evo staat in grote letters GEEN BRAIN
:D
Da's allemaal marketing :lol:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Dus iemand die zelf in het bezit is van een brain koopt een EVO? :winkie:
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Azurri schreef: do 5 augustus 2021, 18:03 Weet je, als ik jou ervaringen gehad had,zou ik er waarschijnlijk ook klaar mee zijn,daarin geef ik je groot gelijk.
Maar jij zag waarschijnlijk ook wel wat in het veerconcept anders had je geen 2e gekocht.
Ik vind de reacties van personen hier die de brain als concept afbranden , waarbij ik me afvraag of ze er ooit op hebben gereden🙄, wel een beetje het tentoonspreiden van Nederlands favoriete hobby; zeiken om het zeiken, oftewel nijd.
En natuurlijk hoeven we niet elke fiets mooi of goed te vinden,dat is heel persoonlijk. Ik vind een fiets met in en uitschakelbare vering niks, en wil geen 5 of 6 waslijnen aan mijn stuur, maar moet ik daarom de Orbea's, Scott's, Canyons,enz. Afbranden........
Die hele brain interesseert me geen r**t. Ooit voor aanschaf van mijn eerste serieuze MTB mee proefgereden, maar toen voor een C'dale gekozen. Mijn broer heeft een Epic met brain gehad, ik heb daar ook wat ritjes mee gereden, maar mijn Scott-mobiel met twin-lock vind ik veel handiger. Of gewoon een demper met platform of remote lockout, ook goed. Alleen ... die Specialized stuurt/rijdt gewoon lekkerder. Dus is de EVO nu wel de ultieme bike om aan te schaffen als die niet duurder was geworden.
carbon bike, titanium collarbone...
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

D-man schreef: do 5 augustus 2021, 07:24
Ironhorse Erik schreef: wo 4 augustus 2021, 23:05 Zijn al die genoemde fietsen wel leverbaar ?

Anti specialized sentiment bij niet specialized rijders is wel weer opmerkelijk trouwens, maar dat terzijde.
De epic Evo is naar mijn mening. de beste bike in het rijtje (maar niet leverbaar vrees ik), vooral omdat hij out of te box eigenlijk al bijna past
Een verbouwde fiets is altijd een compromis
Zie ook dat je enkele fietsen niet mooi vindt, wegstrepen dus :winkie:
Dat sentiment blijft mij ook opvallen als "fanboy" blijkbaar een gevalletje you hate it or you love it... nou i love it haha!

Evo kan je wel bestellen, zijn net 2022 modellen bekend en normaal als je ze dan direct bestelt bij je dealer zou het niet absurd lang hoeven duren.. hij kan je vermoedelijk wel een verwachte leverdatum geven.
Ze hebben wat gewijzigd in de bestel strategie. Vrij bestellen lijkt er niet meer bij. Heb wel wat ervaring met s'Heerenberg..... :cry:

Dat zeg ik als door anderen betitelde fanboy met 3 custom Sworksen die hier aan de muur hangen. :winkie: en frame nummer 4 (2022 demo DH frame) onderweg. Het liefst loop ik er met een grote boog omheen maar feit is dat die frames voor mij out of the box erg goed werken en vooral niet kapot gaan.

Brain demper, ik zie dat de horror verhalen hier ook rondwaren. Toen in 2015 was dat al bekend. Nu is dat nog steeds zo alhoewel die laatste versie het wel 2 maanden lijkt uit te houden ipv 2 ritten :winkie: dat is pas innovatie :bier:
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Tsja, horror verhalen van (micro)Brain. De achterdemper van mijn MY '17 Epic Pro moest eens per jaar revisie hebben (@8000km). Echter, in mei '20 laten modificeren door BikeSuspension.nl en sinds dien geen issues meer. Mss heb ik mzzl mss ligt het aan de rijstijl maar ik heb nooit een failure gehad...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als Specialized eens goed nadenkt dan zou het ditchen van het Brain systeem een aantal voordelen opleveren:

- Lichtere fiets
- Geen ontwikkel en productiekosten meer van de Brain
- Geen gedoe meer met omruilen van dempers

Een nadeel kan wellicht zijn dat Specialized dan geen "bijzondere" fiets meer heeft en minder aantrekkelijk wordt.

Blijkbaar levert het marketingverhaal zoveel op dat Specialized maar doorgaat..
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Na al die prijsverhogingen zouden ze Rockshox eens €50,- per brain meer moeten betalen zodat er een beter product gefabriceerd kan worden. Ik rij met een Andreani kit in mijn brain en heb er geen enkel probleem mee.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Arjan76 schreef: za 7 augustus 2021, 08:45 Na al die prijsverhogingen zouden ze Rockshox eens €50,- per brain meer moeten betalen zodat er een beter product gefabriceerd kan worden. Ik rij met een Andreani kit in mijn brain en heb er geen enkel probleem mee.
Ik had ook al bedacht om bij de eerstvolgende service, mijn demper naar Adreani op te sturen,hoor daar goede verhalen over. Heb je dat rechtstreeks kontakt met hun gehad? Hoe lang was je de demper kwijt? 1 week?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Azurri schreef: za 7 augustus 2021, 09:00 Ik had ook al bedacht om bij de eerstvolgende service, mijn demper naar Adreani op te sturen,hoor daar goede verhalen over. Heb je dat rechtstreeks kontakt met hun gehad? Hoe lang was je de demper kwijt? 1 week?
Ik heb het bij Reefos Suspension (Brian Zaal) laten doen. In overleg ben je de demper dan maar een paar dagen kwijt. Brian heeft veel kennis en staat 100% achter zijn product/service.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Arjan76 schreef: za 7 augustus 2021, 09:20
Azurri schreef: za 7 augustus 2021, 09:00 Ik had ook al bedacht om bij de eerstvolgende service, mijn demper naar Adreani op te sturen,hoor daar goede verhalen over. Heb je dat rechtstreeks kontakt met hun gehad? Hoe lang was je de demper kwijt? 1 week?
Ik heb het bij Reefos Suspension (Brian Zaal) laten doen. In overleg ben je de demper dan maar een paar dagen kwijt. Brian heeft veel kennis en staat 100% achter zijn product/service.
Dank je voor de tip :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik zou zelf een 2e demper willen hebben in geval van een Brain op een Epic.

Nog wat voor de discussie:
Als je hoofdzakelijk op hobbelig terrein rijdt is de brain overbodig.
Rijd je op vlakke routes met heel af en toe hobbels zodat je brain dan gaat werken, dan is je hele MTB overbodig.
:winkie:
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Een Epic met brain is een echte racer en geen trail bike. Op de vlakgestreken Nederlandse routes is de brain wellicht overbodig. Op mijn hometrails met pittige klimmetjes die uitgespoeld zijn en bezaaid met wortels werkt de brain echt goed. Op die routes ben ik met de Epic veel sneller dan met een hardtail of een trail-fully. Ik stap elke keer weer met een big smile af na een rit.
En dan mag iedereen hier roepen dat het een onzin systeem is, ik heb al een aantal fietsen gehad; de Epic is gewoon een super fijne fiets daar waar hij voor bedoeld is: knallen en jezelf helemaal leeg rijden. De Epic daagt je steeds weer uit om te versnellen.
Wil je gewoon lekker fietsen en genieten; geen Epic kopen maar een trail bike met een steviger frame en iets meer veerweg en slackere balhoofdshoek.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Arjan76 schreef: za 7 augustus 2021, 14:49 Een Epic met brain is een echte racer en geen trail bike. Op de vlakgestreken Nederlandse routes is de brain wellicht overbodig. Op mijn hometrails met pittige klimmetjes die uitgespoeld zijn en bezaaid met wortels werkt de brain echt goed. Op die routes ben ik met de Epic veel sneller dan met een hardtail of een trail-fully. Ik stap elke keer weer met een big smile af na een rit.
En dan mag iedereen hier roepen dat het een onzin systeem is, ik heb al een aantal fietsen gehad; de Epic is gewoon een super fijne fiets daar waar hij voor bedoeld is: knallen en jezelf helemaal leeg rijden. De Epic daagt je steeds weer uit om te versnellen.
Wil je gewoon lekker fietsen en genieten; geen Epic kopen maar een trail bike met een steviger frame en iets meer veerweg en slackere balhoofdshoek.
Verspilde moeite :bier:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Arjan76 schreef: za 7 augustus 2021, 14:49 Een Epic met brain is een echte racer en geen trail bike. Op de vlakgestreken Nederlandse routes is de brain wellicht overbodig. Op mijn hometrails met pittige klimmetjes die uitgespoeld zijn en bezaaid met wortels werkt de brain echt goed. Op die routes ben ik met de Epic veel sneller dan met een hardtail of een trail-fully. Ik stap elke keer weer met een big smile af na een rit.
En dan mag iedereen hier roepen dat het een onzin systeem is, ik heb al een aantal fietsen gehad; de Epic is gewoon een super fijne fiets daar waar hij voor bedoeld is: knallen en jezelf helemaal leeg rijden. De Epic daagt je steeds weer uit om te versnellen.
Wil je gewoon lekker fietsen en genieten; geen Epic kopen maar een trail bike met een steviger frame en iets meer veerweg en slackere balhoofdshoek.
Of je koopt één van de vele net zo goede alternatieven met beter werkende en betrouwbare vering :bier:
Plaats reactie