Specialized Epic 2021

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Zijn al die genoemde fietsen wel leverbaar ?

Anti specialized sentiment bij niet specialized rijders is wel weer opmerkelijk trouwens, maar dat terzijde.
De epic Evo is naar mijn mening. de beste bike in het rijtje (maar niet leverbaar vrees ik), vooral omdat hij out of te box eigenlijk al bijna past
Een verbouwde fiets is altijd een compromis
Zie ook dat je enkele fietsen niet mooi vindt, wegstrepen dus :winkie:
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Ironhorse Erik schreef: wo 4 augustus 2021, 23:05 Zijn al die genoemde fietsen wel leverbaar ?

Anti specialized sentiment bij niet specialized rijders is wel weer opmerkelijk trouwens, maar dat terzijde.
De epic Evo is naar mijn mening. de beste bike in het rijtje (maar niet leverbaar vrees ik), vooral omdat hij out of te box eigenlijk al bijna past
Een verbouwde fiets is altijd een compromis
Zie ook dat je enkele fietsen niet mooi vindt, wegstrepen dus :winkie:
Dat sentiment blijft mij ook opvallen als "fanboy" blijkbaar een gevalletje you hate it or you love it... nou i love it haha!

Evo kan je wel bestellen, zijn net 2022 modellen bekend en normaal als je ze dan direct bestelt bij je dealer zou het niet absurd lang hoeven duren.. hij kan je vermoedelijk wel een verwachte leverdatum geven.
Ik ben mij er eentje...
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Is het haat,of is het nijd 😇 ...........
🤲 kom maar met de reacties :lol:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Azurri schreef: wo 4 augustus 2021, 14:28
suravida schreef: wo 4 augustus 2021, 10:25 Ik ben wel benieuwd wat de maker van zo'n frame per uur betaald krijgt in het Verre Oosten....
Net zoveel als die 'koreaantjes' die je auto in elkaar schroeven :wink:
Ik weet niet precies wat ik me moet voorstellen bij "Koreaantjes" maar de Japanners die mijn auto in elkaar hebben gezet zijn waarschijnlijk beter betaald dan de Chinezen die carbonmatjes leggen. Maar goed, gezien de ontwikkelingen bij andere merken (Ibis, GG, WR1) moet Spesh toch wel een US made frame kunnen maken voor dat geld. Unno lukt dat in ieder geval ook in Spanje, en daar zijn de arbeidsvoorwaarden stukken beter dan in de USA.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

suravida schreef: do 5 augustus 2021, 08:18
Azurri schreef: wo 4 augustus 2021, 14:28

Net zoveel als die 'koreaantjes' die je auto in elkaar schroeven :wink:
Ik weet niet precies wat ik me moet voorstellen bij "Koreaantjes" maar de Japanners die mijn auto in elkaar hebben gezet zijn waarschijnlijk beter betaald dan de Chinezen die carbonmatjes leggen. Maar goed, gezien de ontwikkelingen bij andere merken (Ibis, GG, WR1) moet Spesh toch wel een US made frame kunnen maken voor dat geld. Unno lukt dat in ieder geval ook in Spanje, en daar zijn de arbeidsvoorwaarden stukken beter dan in de USA.
Kia en hyundai zijn 2 in Nederland (kia op 2e plaats verkopen) sterk opkomende Koreaanse automerken.
China is niet meer het 'lage lonenland' wat wij kennen, ze besteden wat dat betreft veel uit aan (noord) Korea. En wat betreft carbon lamineren hebben ze heel veel technische knowhow. De merken die jij noemt zijn niche merken, die de productie van spec. niet halen (en daarbij hanteren ze ook hogere prijzen). We kunnen wel Spec. Afbranden, maar iets doen ze goed, al is het maar, zoals velen zeggen, hun marketing........... :D
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Het is werkelijk geweldig knap hoe ze 20 jaar lang een overbodig systeem met forse kwalen toch voor veel geld hebben kunnen verkopen.
Dat ze dat een paar jaar konden snap ik, maar met het beter worden van de dempers, de veranderingen in de geo’s en de voortdurende problemen is het gewoon een fantastisch voorbeeld wat de kracht van marketing is.
Mooiste “goedprater” die ik hier een keer gelezen heb kwam neer op “ja maar ze hebben toch een super omruilsysteem”.
Ik denk dat er weinig fietsmerken zijn die hun marketing zo goed op orde hebben en hun dealers zo strak onder controle.

En buiten de Brain ellende om zijn het gemiddeld genomen gewoon goede fietsen. Alleen veel te duur.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

't Zou me niets verbazen als de Brain bij de volgende generatie Epic niet meer bestaat gezien de naar meer trail veranderende XC-parcoursen, ook (of juist?) voor de wedstrijdrijders. Ik heb Cannondale, Scott en Specialized gereden, maar ik vind de Specialized wel een van de bestrijdende/sturende fietsen. (nu nog ooit eentje kopen, de EVO dan wel;)
carbon bike, titanium collarbone...
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik denk ook dat de Brain vering eindig is. Ben wel benieuwd hoe de marketingafdeling dat verhaal gaat spinnen…..

En de Evo zou wel een frame zijn wat ik zou overwegen trouwens. Mits als los frame normaal geprijsd, want die is wel fraai.
Bicycle, bicycle, bicycle
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Azurri schreef: do 5 augustus 2021, 08:03 🤲 kom maar met de reacties :lol:

Prima, ik ben de beroerdste niet...

Azurri schreef: do 5 augustus 2021, 08:03 Is het haat,of is het nijd 😇 ...........

Geen van beide. Ik heb 2 epics gehad. De eerste stond ongeveer eens per 2 maanden bij de dealer voor een nieuwe demper. Soms ging een demper wel 3 of 4 maanden mee, soms 10km. Dat hele gel*l van een goed omruilsysteem, is gewoon waardeloos. Zo begonnen ze in het begin; was je je fiets een dag kwijt (never nooit klaar terwijl u wacht). Na een jaar of 1,5 - 2 waren er minder dempers in omloop en duurde het al wat langer (2-3 werkdagen voordat er weer een demper was). Na 2-3 jaar werd je eigen demper opgestuurd en was je gewoon je fiets 2 weken kwijt. 2 weken als het geen schoolvakantie was, want tijdens schoolvakanties waren ze onderbezet bij speci en was je je demper 3 weken kwijt.

Dat dan nog los van het gezeik met brengen en halen van je fiets, want ja, een lbs is (terecht) ook gewoon overdag open, maar overdag moet ik ook gewoon werken. Dus ja, of vrij pakken of koopavonden. Maw: je fiets was klaar en vervolgens duurde het nog 2-3 dagen om te regelen dat ie opgehaald kon worden.

Dat was de lol met de eerste epic. Na 3,5 jaar was ik daar zo ontzettend klaar mee, dat ik hem verkocht heb en een andere heb gekocht (nieuwer model) in de hoop dat dat beter was. Nou, dat was het. Deze ging wat minder vaak stuk, maar toen kwam die onzin van eens per jaar omruilen ivm garantie. De rekening was voor mij en dat hele omruilen had geen enkel voordeel. Ja, als ie omgeruild was had je weer een jaar garantie. Maar na een jaar stukken zonder om te ruilen betekende alleen dat je geen garantie meer had en de rekening kreeg (o wacht, bij omruilen ook!). Ging ie langer dan een jaar mee en dan kapot, dan kon ie gewoon weer omgeruild worden en kreeg je dezelfde kosten als omruilen na een jaar. Dus mijn voorstel bij de lbs was: doorrijden tot de demper weer kuren had. Was dat binnen een jaar; garantie. Was dat later: omruilen, maar dan had ik wel pas een paar maanden later de kosten daarvan. Dat was niet de bedoeling en niet het idee van speci. Helaas kon zowel hij als speci niet uitleggen waarom... w-a-a-r-d-e-l-o-o-s. Dat hele omruilen was ook eigenlijk complete onzin, want er werd helemaal niets omgeruild. Mijn eigen demper werd opgestuurd voor een servicebeurt en dan stond mijn fiets weer 1 tot 2 weken bij de lbs.

Dus nijd? Nee. Geldkwestie? Nee. Haat? Daar ging het wel op lijken, haat richting speci dat ze het uberhaupt durfden te doen op deze manier en dat ze het lef hadden om dan elk jaar de prijzen van fietsen nog eens flink op te hogen.

Dus heel fijn dat jij er lekker op rijdt, maar bij mij komt er nooit meer een speci in. Ik heb daarna een Canyon gekocht en daar heb betere service gehad ná de garantieperiode dan bij speci op een fiets van een half jaar oud. Misschien heb ik pech gehad met speci en heb ik geluk gehad met Canyon (ken ook andere verhalen namelijk), maar een speci komt er bij mij gewoon echt niet meer in.

Dus, just my 2 cents...
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

daniel1975 schreef: do 5 augustus 2021, 16:23 Ik denk ook dat de Brain vering eindig is. Ben wel benieuwd hoe de marketingafdeling dat verhaal gaat spinnen…..
Zoals dat altijd gaat: het oude was perfect, het nieuwe is nóg perfecter :bier:
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Weet je, als ik jou ervaringen gehad had,zou ik er waarschijnlijk ook klaar mee zijn,daarin geef ik je groot gelijk.
Maar jij zag waarschijnlijk ook wel wat in het veerconcept anders had je geen 2e gekocht.
Ik vind de reacties van personen hier die de brain als concept afbranden , waarbij ik me afvraag of ze er ooit op hebben gereden🙄, wel een beetje het tentoonspreiden van Nederlands favoriete hobby; zeiken om het zeiken, oftewel nijd.
En natuurlijk hoeven we niet elke fiets mooi of goed te vinden,dat is heel persoonlijk. Ik vind een fiets met in en uitschakelbare vering niks, en wil geen 5 of 6 waslijnen aan mijn stuur, maar moet ik daarom de Orbea's, Scott's, Canyons,enz. Afbranden........
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Knakker29 schreef: do 5 augustus 2021, 17:47
daniel1975 schreef: do 5 augustus 2021, 16:23 Ik denk ook dat de Brain vering eindig is. Ben wel benieuwd hoe de marketingafdeling dat verhaal gaat spinnen…..
Zoals dat altijd gaat: het oude was perfect, het nieuwe is nóg perfecter :bier:
Zo gauw er een fatsoenlijk elektrisch alternatief komt, zal de mechanische brain wel ten einde zijn.
Eigenlijk wel jammer hè, moeten de critici(eufemisme)hier allemaal een nieuwe hobby zoeken :lol:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Azurri schreef: do 5 augustus 2021, 18:03 Ik vind de reacties van personen hier die de brain als concept afbranden , waarbij ik me afvraag of ze er ooit op hebben gereden🙄,
Yep, en gelukkig vorig jaar april met minimaal verlies verkocht ivm de corona-hype. Was een 2015 Epic die meerdere dempers heeft gekost.
Daarnaast zat er ook een Brain-vork in, die functioneren sowiso niet zo goed als een goed afgestelde niet-Brain.
Bicycle, bicycle, bicycle
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Azurri schreef: do 5 augustus 2021, 18:03 Weet je, als ik jou ervaringen gehad had,zou ik er waarschijnlijk ook klaar mee zijn,daarin geef ik je groot gelijk.
Maar jij zag waarschijnlijk ook wel wat in het veerconcept anders had je geen 2e gekocht.
Ik vind de reacties van personen hier die de brain als concept afbranden , waarbij ik me afvraag of ze er ooit op hebben gereden🙄, wel een beetje het tentoonspreiden van Nederlands favoriete hobby; zeiken om het zeiken, oftewel nijd.
En natuurlijk hoeven we niet elke fiets mooi of goed te vinden,dat is heel persoonlijk. Ik vind een fiets met in en uitschakelbare vering niks, en wil geen 5 of 6 waslijnen aan mijn stuur, maar moet ik daarom de Orbea's, Scott's, Canyons,enz. Afbranden........
Ik zag wel wat in het veerconcept, maar het was ook dat ik op dat moment de 1e epic bijna in de container had liggen en er waren toen weinig fully's met een lockout op het stuur. Elke keer een hendeltje omzetten was het ook niet.

Mijn Canyon heeft zo'n een rits van die waslijnen en die lopen door het frame. Dus ja, het 'ken net'. Het frame ziet er wel clean uit, alleen bij het stuur is het druk. Eerlijk gezegd zou ik nu niet meer voor een brain gaan, ook al zouden de prijzen gelijk liggen met andere fully's. Ik stoor me niet aan een lockout op het stuur. Het zelf kunnen bepalen wanneer dempers open of dicht staan is eigenlijk wel een voordeeltje tov een brain.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik vind mijn Oiz cockpit ook veel te druk:
- 2x lockout
- dropper
- 2x rem
- 1x schifter
Nog een paar jaar en dan wordt ook wireless dropper en lockout semi-betaalbaar.
Nu alleen nog wireless remmen…..
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie