Specialized Epic 2021

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als de veereigenschappen van de EVO versies nu gewoon goed zijn zonder de brain, waarom zouden ze dan toch die 100mm versies met brain blijven uitvoeren?
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Rayb81 schreef: do 18 juni 2020, 15:10 Als de veereigenschappen van de EVO versies nu gewoon goed zijn zonder de brain, waarom zouden ze dan toch die 100mm versies met brain blijven uitvoeren?

Dat is een goeie. Ben ik ook wel benieuwd naar.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Dit is een eerste stap, 1 of 2 jaar later is brain ook verdwenen op de 100mm versie.
Er is imho geen enkele reden meer om een brain te willen anno nu.
Bicycle, bicycle, bicycle
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

TenZNL schreef: do 18 juni 2020, 15:02
Olieboer schreef: do 18 juni 2020, 13:56 Ik heb een epic uit 2017, die vind ik een stuk mooier dan deze nieuwe. En wat een gemopper op die brain, hij bevalt mij erg goed!
Als het systeem het doet...Hetgeen vaker niet dan wel het geval is, gezien alle kapotte brain-posts hier en elders op het web.
Als je hem regelmatig onderhoud is er geen probleem volgens mij, alleen is het onderhoud relatief duur. Als je hem niet onderhoud kan hij er op het meest ongunstige moment mee ophouden, dan zit je met de gebakken peren.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Olieboer schreef: do 18 juni 2020, 22:02
TenZNL schreef: do 18 juni 2020, 15:02
Als het systeem het doet...Hetgeen vaker niet dan wel het geval is, gezien alle kapotte brain-posts hier en elders op het web.
Als je hem regelmatig onderhoud is er geen probleem volgens mij, alleen is het onderhoud relatief duur. Als je hem niet onderhoud kan hij er op het meest ongunstige moment mee ophouden, dan zit je met de gebakken peren.
Ik heb er geen ervaring mee (mijn laatste speci was een SJ FSR XC uit 2001) maar ik heb toch andere verhalen gelezen. YMMV
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ook als ie het wel doet zijn er mensen die het rijden ermee niks vinden.
Ik zelf heb toen een nieuwe Epic carbon gekocht.
Na anderhalf ritje was ik er al klaar mee.
Dat gerammel in de afdalingen alsof je achterbrug los zit en af en toe die klap in je rug als de vering het bij de eerste hobbel nog niet doet.
En preloaden voor een sprongetje lukte mij ook niet omdat de demper toen dicht bleef :tong

Sommige mensen haten de brain terwijl anderen het superfijn vinden rijden.
De zaak waar ik de fiets gekocht had kende de "problemen" ook niet, misschien dat op de S-Works versies alles soepeler werkt ofzo...

Anyway, ik heb de Epics wel altijd mooie fietsen gevonden en ook deze modellen zien er weer strak uit.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Rayb81 schreef: do 18 juni 2020, 15:10 Als de veereigenschappen van de EVO versies nu gewoon goed zijn zonder de brain, waarom zouden ze dan toch die 100mm versies met brain blijven uitvoeren?
Marketing
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bovenbuislengtes staan niet meer in de geometrietabel, ook bijzonder (vond ik toch handig om enig gevoel te krijgen bij 'de zit' van een maat (los van reach, stuurpenlengte, stuurbreedte)).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Enig idee wanneer de prijzen erbij komen te staan? En wanneer ze te koop zijn?
#Skraleanjers
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Pro_Shifty schreef: vr 19 juni 2020, 13:25 Enig idee wanneer de prijzen erbij komen te staan? En wanneer ze te koop zijn?
Officiele introductie a.s. Dinsdag ;-) de comp carbon zou 4399 gaan kosten... maar 100% zekerheid heb ik niet
Ik ben mij er eentje...
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik vind ze mooi!
Erg progressieve geometrie voor deze categorie, zeer licht (de Evo nog lichter, zonder Brain), alleen die prijs altijd...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

daniel1975 schreef: do 18 juni 2020, 17:30 Dit is een eerste stap, 1 of 2 jaar later is brain ook verdwenen op de 100mm versie.
Er is imho geen enkele reden meer om een brain te willen anno nu.
Er is überhaupt nooit een reden geweest om een Brain te willen.

Brain ook uit de vork verdwenen?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Tis jammer dat ik zoveel verspijkerd heb aan mn huidige fietsen dat het zonde is om ze te verkopen, anders had die groene evo wel op mn verlanglijstje gestaan samen met de scott spark.

Overigens wel weer grappig die marketingtaal over de nieuwe brain: ongeëvenaard, opnieuw verbeterd blabla.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ze hebben wel een beetje meer hun brains gebruikt. Als bij het ontwerp van de vorige evo. (O so specialized )
De evo is een niet een xc epic met een langere vork dropper en steviger banden en remmen zoals de 2019 versie. Maar een epic xc voor frame met een andere achtervork
En staat tussen epic xc en stumpie st. o.a. slacker balhoofd ( beetje jammer dar die zitbuis ook slacker is geworden) meer veerweg achter, geen brain.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie