Als je serieus wedstrijden rijdt, snap ik dat. Ik snap ook dat de fiets van een Shurter of vd Poel wat vaker compleet gereviseerd wordt. Maar een demper die na nog geen 300km op rondjes als de LDD, Best en Oirschot van een tourrijder zoals ikzelf ben vervangen moet worden, is gewoon waardeloos. Die demper werd afgesteld door de LBS als ik hem kwam ophalen en de veerweg werd zelden helemaal gebruikt. Die fiets werd verre van maximaal gebruikt en toch kaduuk.StevenK schreef: ↑wo 7 april 2021, 08:32 Ooit deed ik aan autosport. Daar ging een motor maar 1000 km mee. Maakte dat het een slechte motor? Absoluut niet. Was een waanzinnig fijne motor. Onder diezelfde auto zaten ook briljant goede schokdempers. Die werden elke twee of drie wedstrijden gereviseerd.
De fout die Specialized in mijn ogen maakt is dat ze het competitiemateriaal één-op-één in de consumentenmarkt leveren. In de autosport gebeurt dat nooit.
Overigens, maar dan verval ik in herhaling: ik ben een enorme Specialized fanboy, maar nooit vrienden geworden met de Epic. Mijn zoon rijdt juist met heel veel plezier met een Epic, maar ik zweer bij de Evo.
Specialized Epic 2021
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
En toch is de prijs-kwaliteit verhouding uitstekend.
Je betaalt veel voor een gemiddelde afmontage, maar daarna krijg je er nog wel ongeveer 3x een (gereviseerde) Brain bij ... Niks mis mee, als ik het goed begrijp .
Dan is die Evo maar duurkoop?
Je betaalt veel voor een gemiddelde afmontage, maar daarna krijg je er nog wel ongeveer 3x een (gereviseerde) Brain bij ... Niks mis mee, als ik het goed begrijp .
Dan is die Evo maar duurkoop?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Daar reviseer je om prestatiebehoud.StevenK schreef: ↑wo 7 april 2021, 08:32 Ooit deed ik aan autosport. Daar ging een motor maar 1000 km mee. Maakte dat het een slechte motor? Absoluut niet. Was een waanzinnig fijne motor. Onder diezelfde auto zaten ook briljant goede schokdempers. Die werden elke twee of drie wedstrijden gereviseerd.
Het risico bij de Brain is dat die halverwege een wedstrijd al kan stoppen, daar kun je niet tegenop reviseren. Het is niet dat het competitiespul is, het is gewoon matige kwaliteit. En Specialized weet evengoed dat ze het niet van de wedstrijdrijders moeten hebben, maar van de hele grote groep wannebee's.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dan was het geen slechte motor omdat de levensduur voldoet, en de prestaties top waren. Hier zijn de prestaties hypothetisch en de levensduur niet geschikt voor waar het voor wordt verkocht.StevenK schreef: ↑wo 7 april 2021, 08:32 Ooit deed ik aan autosport. Daar ging een motor maar 1000 km mee. Maakte dat het een slechte motor? Absoluut niet. Was een waanzinnig fijne motor. Onder diezelfde auto zaten ook briljant goede schokdempers. Die werden elke twee of drie wedstrijden gereviseerd.
De fout die Specialized in mijn ogen maakt is dat ze het competitiemateriaal één-op-één in de consumentenmarkt leveren. In de autosport gebeurt dat nooit.
Overigens, maar dan verval ik in herhaling: ik ben een enorme Specialized fanboy, maar nooit vrienden geworden met de Epic. Mijn zoon rijdt juist met heel veel plezier met een Epic, maar ik zweer bij de Evo.
-
- Genius
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
- Contacteer:
Als je gesponsorde wedstrijdrijders 1 brain per maand (week?) verslijten, dan ben je ACHTERLIJK als je dat onderdeel in je producten voor Jan met de pet gaat inbouwen.
Hoe lang zouden BMW, Mercedes enz. er mee wegkomen als ze jouw 1000km motor in hun sportieve modellen zouden gebruiken?
Maar het is geen nieuw probleem, dus iedereen die een brain koopt is zelf schuld.
Don't race what you can't replace
Hoe lang zouden BMW, Mercedes enz. er mee wegkomen als ze jouw 1000km motor in hun sportieve modellen zouden gebruiken?
Maar het is geen nieuw probleem, dus iedereen die een brain koopt is zelf schuld.
Don't race what you can't replace
Het is mij ook een raadsel maar ik begrijp Specialized wel, als mensen het blijven kopen hoef je het niet te veranderen...
Op een BMW, Audi of ander 'premium' merk kun je overigens ook aardig leeglopen aan onderhoudskosten. Ook bij nieuwe(re) modellen, motoren idem dito. Een collega liet de eerste onderhoudsbeurt uitvoeren aan zijn (schitterende) Ducati en kon zo'n 3000 euro aftikken. Daar koop ik een complete motor voor waar ik dan vervolgens van verwacht dat hij minstens vijf jaar meegaat (wat ook wel wat kosten met zich meebrengt natuurlijk, maar toch...)
Op een BMW, Audi of ander 'premium' merk kun je overigens ook aardig leeglopen aan onderhoudskosten. Ook bij nieuwe(re) modellen, motoren idem dito. Een collega liet de eerste onderhoudsbeurt uitvoeren aan zijn (schitterende) Ducati en kon zo'n 3000 euro aftikken. Daar koop ik een complete motor voor waar ik dan vervolgens van verwacht dat hij minstens vijf jaar meegaat (wat ook wel wat kosten met zich meebrengt natuurlijk, maar toch...)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Er zijn nogal wat mensen die duur aan goed verbinden, daar worden heel veel mensen heel rijk van.
Er zijn er ook die een bepaald imago aan een merk hangen en sommige vinden dat bij Speci heel hoog! (ik geef het imago van speci een 3, maar dat is ook weer persoonlijk)
Er zijn er ook die een bepaald imago aan een merk hangen en sommige vinden dat bij Speci heel hoog! (ik geef het imago van speci een 3, maar dat is ook weer persoonlijk)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Hou op over Audi.
Wie A zegt van Audi moet ook B zeggen van betalen
Dat wordt nu dus:
Wie B zegt van Brain, moet ook B zeggen van betalen
Wie A zegt van Audi moet ook B zeggen van betalen
Dat wordt nu dus:
Wie B zegt van Brain, moet ook B zeggen van betalen
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Ik wilde het audi voorbeeld niet noemen............... Als we het over overratted hebben net als VW overigens.
Het zijn fijne auto's maar je adviseert het een ander en koopt zelf wat leukers.
Het zijn fijne auto's maar je adviseert het een ander en koopt zelf wat leukers.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3458
- Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR
Het is toch A van Audi en dan B snel naar BMW?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 8 april 2021, 12:41 Hou op over Audi.
Wie A zegt van Audi moet ook B zeggen van betalen
Dat wordt nu dus:
Wie B zegt van Brain, moet ook B zeggen van betalen
Bicycle, bicycle, bicycle
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Om uiteindelijk bij de Z van Zonda te eindigen?
Of Zastava?
We dwalen af. Snel terug naar de grote S, anders moet ik mezelf op de vingers tikken
Of Zastava?
We dwalen af. Snel terug naar de grote S, anders moet ik mezelf op de vingers tikken
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
- Mijn mountainbike: Massi Team advanced
Z van Zonda kan niet, want het is een model naam, het is P van Pagani.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 8 april 2021, 19:18 Om uiteindelijk bij de Z van Zonda te eindigen?
Of Zastava?
We dwalen af. Snel terug naar de grote S, anders moet ik mezelf op de vingers tikken
Zastava of ZAZ.
- RRon
- Pro Biker
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
- Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!
Even een kleine update over mijn Epic Evo expert.
Ik had hiervoor dus een Epic expert 2018 en nu een 2021 Evo expert.
Mijn verwachtingen en hoop zijn tot nog toe uitgekomen, ik wilde een speelsere fiets die iets minder op snelheid is gericht. Die veel besproken brain heb ik nu ook niet meer, en dus wel iets meer veerweg..120 voor een 110 achter. Banden nog steeds de standaard geleverde 2,3 Ground Control voor een de Fast Track achter. Vorige fiets had ik voor en achter de Fast Track, ik vind het heerlijke banden.
Ik ben ondertussen 53 jaar en rijd veel op de UHR, en aantal routes heb ik echt tientallen keren gereden. Wat mij opvalt is dat ik met deze fiets nog steeds PR's rijd, met name op de technische stukken en de afdalingen. Hierin heb ik met deze fiets veel meer vertrouwen.
Mijn indruk is dat oneffenheden veel beter worden weg gefilterd, ik heb nauwelijks maar van remknippen, en dat ik erg veel grip heb waardoor ik erg veel vertrouwen heb in de bochten... met name de snellere bochten.
Dit zal een combinatie zijn van de veerweg en de grovere voorband.
De brain mis ik totaal niet, voor lock ik nooit een achter alleen op weg naar de routes, over het asfalt.
Op deze fiets zit ook een dropper maar die gebruik ik nauwelijks, moet ik mij misschien bewuster van worden in te gaan gebruiken.
Ik ben dus blij met deze fiets en rijdt er zeker niet langzamer mee!
Ik had hiervoor dus een Epic expert 2018 en nu een 2021 Evo expert.
Mijn verwachtingen en hoop zijn tot nog toe uitgekomen, ik wilde een speelsere fiets die iets minder op snelheid is gericht. Die veel besproken brain heb ik nu ook niet meer, en dus wel iets meer veerweg..120 voor een 110 achter. Banden nog steeds de standaard geleverde 2,3 Ground Control voor een de Fast Track achter. Vorige fiets had ik voor en achter de Fast Track, ik vind het heerlijke banden.
Ik ben ondertussen 53 jaar en rijd veel op de UHR, en aantal routes heb ik echt tientallen keren gereden. Wat mij opvalt is dat ik met deze fiets nog steeds PR's rijd, met name op de technische stukken en de afdalingen. Hierin heb ik met deze fiets veel meer vertrouwen.
Mijn indruk is dat oneffenheden veel beter worden weg gefilterd, ik heb nauwelijks maar van remknippen, en dat ik erg veel grip heb waardoor ik erg veel vertrouwen heb in de bochten... met name de snellere bochten.
Dit zal een combinatie zijn van de veerweg en de grovere voorband.
De brain mis ik totaal niet, voor lock ik nooit een achter alleen op weg naar de routes, over het asfalt.
Op deze fiets zit ook een dropper maar die gebruik ik nauwelijks, moet ik mij misschien bewuster van worden in te gaan gebruiken.
Ik ben dus blij met deze fiets en rijdt er zeker niet langzamer mee!