Manifest tegen het verbod op mountainbiken in Wallonië

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3878
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Niet alleen Schoorl duurt lang...

Maar als je met die instelling er in stapt wordt het inderdaad niks.
◼︎ Go round the outside.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

tiewrap schreef: wo 8 juli 2020, 17:36 Net als in Schoorl bedoel je ?
Dan heb je over 10 jaar......uuuh......niks....

Vaste routes op het niveau van de trails die er nu worden gereden gaat echt niet gebeuren.
Apart is dat. De mtb’er wil het wel want dat zoekt ie nu op. De enduro rijder in wedstrijden wil dat ook. Maar een vaste route wordt het dan niet zwart. Zou typisch zijn als je kijkt naar andere buitenlanden.

(Inderdaad UHR heeft 10 jaar geduurd, dus 2030 vaste enduro routes in de Ardennen :-q Met vignet, dat wel :-q )
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tijgerhaai schreef: wo 8 juli 2020, 16:13 Maar uiteindelijk rij je als je alle gave stukjes hebt gevonden ook het zelfde rondje.
Op basis van ervaring van circa 16x per jaar enduro ritten in de Frans/Belgisch Ardennen: Nee.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

tiewrap schreef: wo 8 juli 2020, 17:36 Vaste routes op het niveau van de trails die er nu worden gereden gaat echt niet gebeuren.
Ligt er volkomen aan wat de instelling is van landeigenaren, beheerders, etc. In Nederland is iedereen (al dan niet terecht) bang aageklaagd te worden en 'vinden we' dat iedere MTB route 'voor iedereen rijdbaar' moet zijn. Een onhaalbaar doel, want niks is voor iedereen rijdbaar dus je moet ergens, arbitrair de lat leggen. Eén grensovergang verder 'vindt men' in Frankrijk dat een MTB route best moeilijk mag zijn. Als je bergop of bergaf eens af moet stappen dan zit daar geen schande in. Dientengevolge zijn de groene 'gezinsroutes' in de Alpen al praktisch onrijdbaar voor de gemiddelde boscrosser met starre vork en Furious Freds.

Hoewel ik weet van één Belgisch project waar gemeente en particulieren bezig zijn om technische trails legaal en bewegwijzerd te krijgen, krijg ik in België altijd de indruk dat men nóg een stap achter flowtrailparadies Nederland ligt. Men hangt nog steeds in 2001 met "mountainbikers zijn @#$%^& voor de natuur, dus opgerot".

Goed, en nu beloof ik m'n sarcasme 24u in te houden.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3878
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Zo juist nieuws uit België in mijn mail bakje:

"
Vrienden mountainbikers,



Geconfronteerd met de verschillende bedreigingen voor het mountainbiken in Wallonië, lanceerde MBF Belgium op 28 juni een 10-puntenmanifest "Nee tegen het MTB-verbod in Wallonië" waarin elke ondertekenende mountainbiker vijf engagementen neemt en vijf eisen ondersteunt om onze favoriete sport te ondersteunen.

Dankzij uw mobilisering zijn er al bijna 18.000 handtekeningen verzameld!

Hierdoor zijn verschillende deuren voor ons geopend. We hebben in het bijzonder:

- Bewustmakingsacties opgezet in het terrein met verschillende Waalse volksvertegenwoordigers en de kabinetschef van het ministerie dat verantwoordelijk is voor toerisme, en van gedachten gewisseld over de aantrekkelijkheid van ons prachtige Wallonië en de mogelijkheden die gecreëerd worden door de verschillende mountainbikepraktijken, met respect voor de andere gebruikers en de biodiversiteit

- Gemeentelijke autoriteiten ontmoet in een zeer constructieve sfeer met als doel de praktijk van het mountainbiken te bevorderen door het creëren van verschillende nieuwe permanente routes

- Een dialoog opgezet met de autoriteiten van het DNF (Département de la Nature et des Forêts)

- De leden van het kabinet van de minister belast met milieu, natuur en bossen ontmoet



Er zal nog een lange weg te gaan zijn en ongetwijfeld nog vol valkuilen. Er is nog niets gewonnen en we zullen geduld moeten hebben, maar beetje bij beetje gaan de deuren open, vooral dankzij de buitengewone mobilisering rond het Manifest. Bedankt allemaal, laten we verenigd blijven, laten we voorbeeldig gedrag blijven vertonen en de waarden en eisen van de MBF Belgium hooghouden!



We herinneren u eraan dat u door dit manifest te ondertekenen uw steun betuigt voor de gedragslijn van MBF Belgium en zijn eisenlijst. Op deze manier kunnen we aan openbare instanties, aan de politieke en besluitvormende machthebbers aantonen dat we worden gesteund door een zeer groot aantal beoefenaars en andere burgers in het hele land en zelfs buiten onze grenzen; mountainbiken is van groot belang voor toerisme en economie, wat in de huidige context essentieel is.

Blijf dit manifest delen en ondertekenen: " Nee tegen het MTB-verbod in Wallonië "

#hetgaatvooruit

De vzw MBF Belgium

http://mbf-belgium.be/
"
◼︎ Go round the outside.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Een voordeel van de e-mtb.... zo was het een stuk makkelijker om de lokale politici mee het bos in te nemen en zelf wat trails te laten rijden waardoor ze met de neus op de feiten werden gedrukt en daardoor ook van mening veranderde (ja er is wel ruimte voor de mountainbike!) :-D
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Moesten ze dan de huidige officiële routes narijden en op zoek gaan naar de bordjes? :D
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

18.000, dat zijn aantallen. Over 10 jaar liggen er prachtige routes in de Ardennen :-q Ga door op deze weg :-{
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

18.000, dat zijn aantallen. Over 10 jaar liggen er prachtige routes in de Ardennen :-q Ga door op deze weg :-{
Die routes moeten eerst even aangelegd worden. Zoals hieronder staat kan op 12 en 13 september meegebouwd worden bij Bouillon.

Ben benieuwd of dit net zoveel steunbetuiging krijgt....
cheeta schreef: di 25 augustus 2020, 19:26 Google Translate vanuit het Frans...
https://www.facebook.com/endurardennes/ ... 4644837314

TRAIL CENTER BOUILLON - HET IS OFFICIEEL !!!
Zoals u weet, creëren we sinds enkele jaren enduro-MTB-routes in de Semois-vallei voor de race Grand Raid Godefroy - Bouillon.
We streven naar de ontwikkeling van de discipline, niet alleen door middel van competitie, maar ook voor recreanten. Ze zijn steeds talrijker en hebben helaas geen wettelijk kader om hun passie uit te leven buiten een of twee "bikeparks" in België.
In dit verband hebben we een dossier ingediend bij de gemeentelijke hogeschool van Bouillon voor de aanleg van nieuwe permanente routes voor mountainbikes op hun grondgebied. In samenwerking met het college, de burgemeester en de betrokken wethouders, en de kantonneringschef van DNF, hebben we een akkoord bereikt om een ​​pilot-enduro mountainbike parcourscentrum te starten.
We gaan nu beginnen met het creëren van twee nieuwe paden die zullen worden ontworpen om te oefenen en gereserveerd voor mountainbiken. Daarvoor doen we een beroep op jou! Omdat de Grand Raid is geannuleerd, raden we je aan om met je gereedschap naar Bouillon te komen, in het weekend van 12 en 13 september, voor twee dagen trailbouw in kleine teams om de sanitaire instructies te respecteren. Een Faceboook-evenement voor de organisatie is hier gemaakt: https://www.facebook.com/events/614044092629288/
Dit is geen uitkomst, maar slechts het begin van een proces dat moet bewijzen dat mountainbiken een sportieve factor kan zijn voor groen en natuurlijk toerisme van hoge kwaliteit, met concrete voordelen voor lokale belanghebbenden. Het is aan ons om te bewijzen dat we een aanbod kunnen doen met respect voor het milieu, dat vervolgens kan worden ingezet in onze prachtige vallei van de Semois, die voornamelijk bestaat uit Natura 2000-zones.
Laatst gewijzigd door Joepie de op wo 26 augustus 2020, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:~
Die routes liggen er toch al?
Daar gaat dit hele topic over.
We mogen niet meer rijden op de mooie paden.
Er hoeft geen aangeharkte knikkerbaan te komen, gewoon toestemming om op andere paden te rijden dan alleen de vaste mtb-routes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3878
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Twee jaar terug in die omgeving gereden. Daar liggen inderdaad al wat leuke lijntjes. Maar als je speciaal voor MTB lijntjes gaat aanharken kan het toch alleen maar leuker worden? Als ze het over Enduro hebben zal het wel geen knikkerbaan worden. Daarnaast ben ik daar zulke steile hellingen af gereden dat een graafmachine daar vanzelf afdondert. :winkie: Handbuilt op die hellingen kan alleen maar super gaaf worden.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Het is duidelijk dat het vrij fietsen in Wallonie wordt beperkt. Een manifest met 18.000 handtekeningen is leuk, maar daar wordt geen bestuurder warm of koud van.... Protesten met veel herrie zullen zeker in het Franstalige deel van Belgie alleen leiden tot een steeds krachtiger en stoïcijnser 'Non'. Constructiever is het om samen met stakeholders te kijken wat er wél mogelijk is. Dat lees je in het bovenstaande ietwat apart vertaalde bericht.

Je kun het leuk vinden of niet, maar de beperkingen zijn in lijn met wat je op heel veel andere plekken in andere landen ziet.
Ja, doei !
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Fijn dat er een positief tegengeluid ontstaat nu. Of het helpt zullen we zien maar het maakt al snel meer kans dan gedwee alles ondergaan. Ik moet zeggen dat België aardig zakt in mijn lijstje voor mountainbikereisjes al is het alleen maar omdat je je toch een beetje wilt ontspannen tijdens de fietsen. En die negatieve houding richting de mtb-ers helpt mij daar niet echt bij. Rijden we wel een andere kant op of iets langer door. Hopelijk krijgen de hoge heren daar door dat leuke uitdagende routes geen bedreiging zijn maar juist een zegen.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Hoe is de zituatie ron d La Roche en Houfallize dan momenteel?
Word daar gehandhaafd? Iemand geweest de laatste tijd?
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Het topic zitten lezen en toch wat op- en aanmerkingen ten aanzien van “ons MTB’rs” zijnde een Belg die in deze contreien woont...
We roepen nu wel allemaal dat het klote is wat ons “overkomt”, maar we vergeten voor het gemak dat de weerstand door locals en eigenaren grotendeels veroorzaakt werd door ONS gedrag.
De bestaande wetgeving is dan een handig middel om u te vervelen zo niet onmogelijk te maken om te MTB’n (waar dat niet voorzien is dan)

Als ik op een vrij-za-zo ochtend met de hondjes loop op de wandelpaden kom ik véél meer rotzooi tegen dan doordeweek die met 99% waarschijnlijkheid door MTB’rs is weggegooid. (Wikkels energiereepjes, gelletjes, bananeschil, bibas, plakkers, CO2 canules etc)
Soms heb ik een complete boodschappentas vol...
(Btw als u kakken moet, loop dan svp verder het bos in!)
Als ik dan thuiskom staat er soms een auto met NL kenteken opzij op mijn oprit, eigenaar onbekend. (Lachen altijd, mijn buurman heeft een sleeptruck en ik facultatieve alzheimer)
In het dorp klagen ze dat auto’s met fietsendragers op hun plek staan of zodanig dat de trekker er niet langs kan, of, of.

Dan vooral op de afdalingen kom je regelmatig gasten tegen die vinden dat ze met 40+ voorbij moeten rammelen zonder in te houden.
Ik loop daar met mijn hondjes op een wandelpad en gelukkig voor die aso (kijk hoe ik die heiknuppel noem zelf een mtb’r zijnde) luisteren mijn hondjes goed anders zou dat slecht aflopen voor hem.... (Hondjes wegen samen dik 180kg en ze hebben dan nog niet ontbeten :winkie: )
Maar stel voor voor da ik daar met kleintjes loop? Dan wordt je als opa echt niet blij. (En jij wordt helemaal niet blij als opa niet blij wordt)
Als je dan ook nog regelmatig hoort dat er gescholden of zelfs gedreigd wordt door die gasten (en eh u bént daar gast in letterlijke zin!) dan is de keus voor een eigenaar/local om toegang/doorgang te “saboteren“ snel gemaakt.

Die hersenloze onbezwaarde idioten die spijkerplanken begraven en draden spannen sporen dus echt niet en dat gaat van die kant uit véél te ver, maar bedenk desondanks dat een of meer mede MTB’r(s) dit met zijn/hun hufter gedrag dit deels over u afgeroepen heeft.
Die haat komt niet “uit de lucht” gevallen.

MTB’n is sporten en genieten vd natuur laten we die natuur dan ook zo min mogelijk verstoren en aangezien we de natuur moeten delen met een véél grotere en dus “belangrijkere en machtigere” groep wandelaars, is het handig om de MTB gedragscode na te leven ook al hangt die hier niet overal op de trails op zoals in Nederland.
Zo krijgen we meer begrip en tolerantie.

En nu nie allen gaan roepen ik doe zus en zo en ik doe da nie, de feiten weerspreken dat en helaas!!
Dat die enkele wandelaar provoceert is óók zo.
Ik wens zo ene dan altijd netjes een goede dag toe, vinden ze niet leuk want ze zijn eigenlijk uit om lelijk te doen.

Hoewel.. een tijd geleden ik zelf achter een vrij jonge man op een smal pad moest afremmen, die niet reageerde tot ik heel dichtbij was en die vervolgens een gat in de lucht sprong vd schrik..
De arme drommel bleek dus echt doof te zijn....

Hoe dan ook geef de “tegenstanders” geen stok om mee te slaan.
(Ik lees het al in de gazet “Afgelopen jaar schreven boswachters en BOAs xxxx boetes uit aan asociale mtb’rs die.....“)
Niet vragen of er gehandhaaft wordt, gewoon niet doen, gaan waar het toegestaan is .....

Jammer, kut, klote, shit das waar maar willen we ten goede keren dan is dat de enige manier om dialoog af te dwingen en zo draagvlak voor onze leuke hobby te verkrijgen.

Oh ja, ik had uiteraard al getekend. :-q
Plaats reactie