Gemeentes aansprakelijk bij letsel mountainbikers?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

evdbos_mtbnl schreef: wo 1 juli 2020, 20:07 Ik doe aan sportduiken, heb wat geklommen vroeger en werk aan mijn conditie op een MTB (sinds 5 jaar). Als ik duik kan ik tegen allerlei problemen aanlopen, bij klimmen kan er van alles fout gaan en met mijn MTB heb ik al twee keer een paar gebroken ribben opgelopen. Ga ik daar iemand verantwoordelijk voor stellen? Welnee! Ik heb het risico genomen om met mijn 57 jaar (inmiddels ben ik 63) op een MTB te klimmen als vervanger voor het hardlopen. Risico vrij is het nooit. Ik ben zelf verantwoordelijk en moet zelf maar in de rem knijpen als ik het niet meer kan overzien.

In dit land moeten we blijkbaar steeds meer risico's indammen en de verantwoordelijkheid bij anderen leggen. Kunnen we tenminste gelijk onze vrijheden inpakken.
Exact.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Onelo schreef: wo 1 juli 2020, 23:14
grunnfred schreef: wo 1 juli 2020, 21:30in het bericht van mountainbike.nl lijkt het om exact dezelfde plek/afdaling te gaan. Dat is echter niet zo.
Ik dacht al, ben ik de enige die dit is opgevallen?...
persbericht schreef: traumaheli en een ambulance nodig waren. Op 23 april kreeg een 71-jarige Assenaar precies zo’n zelfde ongeluk op hetzelfde pad; hij overleed twee dagen later. De nabestaanden van dit slachtoffer zijn erg van slag door het nieuwe ongeluk, omdat er aan de gevaarlijke situatie die hun man en vader het leven kostte dus nog niets lijkt te zijn gedaan.
Dubbelzinnig, maar niet kloppend. De twee 'heuvels' behoren tot hetzelfde pad, maar zijn toch echt twee afzonderlijke features op de route (die ik zelf al meerdere malen gereden heb)
Dit is de omgeving van 23 april: Youtube (overigens komt de betrokken mtb ook in beeld, geeft weer wat meer duiding)
Hier is de plek gefotografeerd van 28 juni: RTV-Drenthe

Dagblad van het Noorden, neemt hier de bewering van Persbureau Meter klakkeloos over, dat de twee ongelukken dezelfde locatie betreffen, notabene onder de foto van de locatie. Zal de werkdruk zijn...

Een persbericht als deze riekt ook gewoon naar schaamteloze PR uit initiatief van het -bij name genoemde- letselschadebureau. Bij elk al dan niet MTB-)ongeluk zullen verzekeraars uit willen vogelen of ze de aansprakelijkheid kunnen afschuiven. Dit soort berichten halen volgens mij zelden de media.
Dus dit is de steile heuvel?

Afbeelding
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

daniel1975 schreef: do 2 juli 2020, 09:39
MVMVML schreef: wo 1 juli 2020, 19:50
Er zijn in NL geen roadgaps van betekenis noch echt gevaarlijke parcours.
Wat is definitie van gevaarlijk?

Voor "ons" is een jumpje van een hobbel van 50cm niet gevaarlijk. Maar als je beginner bent?
In het eerste bosje voor Snowworld (zoetermeer) zit een steile afdaling (goed aangegeven trouwens) direct na een scherpe bocht die ik zonder dropper niet wil (kan....) nemen. Hoe moet dat dan voor een leek?
De term "gevaarlijk" kent vele gradaties, dus jouw stelling is wellicht iets te stellig.
Feit is wel dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, icm goed aangegeven gevaarlijke stukken op een route.
Die afdaling in Zoetermeer is vrij steil ja en in een bocht. En je kan er naar tegen die bomen klappen als je fout rijd. Die classificeer ik ook wel als best steil, net zoals de laatste afdaling naast Snowworld. Weet iemand of die afdaling in Assen vergelijkbaar is?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

evdbos_mtbnl schreef: wo 1 juli 2020, 20:07 Ik doe aan sportduiken, heb wat geklommen vroeger en werk aan mijn conditie op een MTB (sinds 5 jaar). Als ik duik kan ik tegen allerlei problemen aanlopen, bij klimmen kan er van alles fout gaan en met mijn MTB heb ik al twee keer een paar gebroken ribben opgelopen. Ga ik daar iemand verantwoordelijk voor stellen? Welnee! Ik heb het risico genomen om met mijn 57 jaar (inmiddels ben ik 63) op een MTB te klimmen als vervanger voor het hardlopen. Risico vrij is het nooit. Ik ben zelf verantwoordelijk en moet zelf maar in de rem knijpen als ik het niet meer kan overzien.

In dit land moeten we blijkbaar steeds meer risico's indammen en de verantwoordelijkheid bij anderen leggen. Kunnen we tenminste gelijk onze vrijheden inpakken.
Exact dit. Ik doe naast mtb aan kitesurfen en daar is zelfredzaamheid en het kunnen inschatten van risico's juist iets wat altijd voorop staat. Natuurlijk wil niemand dat er mensen omkomen bij het beoefenen van hun hobby. En er kan altijd iets onvoorziens gebeuren, overmacht. Maar het allergrootste deel heb je zelf in de hand. Het is al vaak gezegd maar het lijkt alsof men in NL denkt dat mountainbiken hetzelfde is als fietsen maar dan in het bos. Dat is een groot misverstand dat we met elkaar uit de wereld moeten helpen. Langs de route van Schoorl staan nu heel goed bordjes met advies een helm te dragen. Misschien moet er ook actief gewezen worden op het gebruik van een geschikte fiets?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Onelo schreef: wo 1 juli 2020, 23:14
grunnfred schreef: wo 1 juli 2020, 21:30in het bericht van mountainbike.nl lijkt het om exact dezelfde plek/afdaling te gaan. Dat is echter niet zo.
Ik dacht al, ben ik de enige die dit is opgevallen?...
persbericht schreef: traumaheli en een ambulance nodig waren. Op 23 april kreeg een 71-jarige Assenaar precies zo’n zelfde ongeluk op hetzelfde pad; hij overleed twee dagen later. De nabestaanden van dit slachtoffer zijn erg van slag door het nieuwe ongeluk, omdat er aan de gevaarlijke situatie die hun man en vader het leven kostte dus nog niets lijkt te zijn gedaan.
Dubbelzinnig, maar niet kloppend. De twee 'heuvels' behoren tot hetzelfde pad, maar zijn toch echt twee afzonderlijke features op de route (die ik zelf al meerdere malen gereden heb)
Dit is de omgeving van 23 april: Youtube (overigens komt de betrokken mtb ook in beeld, geeft weer wat meer duiding)
Hier is de plek gefotografeerd van 28 juni: RTV-Drenthe

Dagblad van het Noorden, neemt hier de bewering van Persbureau Meter klakkeloos over, dat de twee ongelukken dezelfde locatie betreffen, notabene onder de foto van de locatie. Zal de werkdruk zijn...

Een persbericht als deze riekt ook gewoon naar schaamteloze PR uit initiatief van het -bij name genoemde- letselschadebureau. Bij elk al dan niet MTB-)ongeluk zullen verzekeraars uit willen vogelen of ze de aansprakelijkheid kunnen afschuiven. Dit soort berichten halen volgens mij zelden de media.
Met bullbars, een bagage-drager en een krat achterop :roll:
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Bij de oude route van Schijndel ga je over een oude vuilnisbelt en deze berg heeft wel iets weg van zo'n berg. Is het niet een combinatie van een afdaling met een slechte fiets / remmen? Sowieso is het een fiets met blokjesremmen geweest en met een blokjesrem zou ik zelf al niet zo snel een steile afdaling afgaan.

Het is spijtig wat er is gebeurd, maar het kan ook voor een deel aan het materiaal liggen waar iemand op fietst. Als routes afgesloten zouden moeten gaan worden omdat mensen met goedkoop / slecht materiaal de routes op gaan dan lijkt mij dat toch verkeerd.
Je kunt moeilijk als routebouwer voor bij de route een bord zetten ga alleen met goed materiaal (oa schijfremmen, minimaal xt-crankset) de route op?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MVMVML schreef: do 2 juli 2020, 10:01 Die afdaling in Zoetermeer is vrij steil ja en in een bocht. En je kan er naar tegen die bomen klappen als je fout rijd. Die classificeer ik ook wel als best steil, net zoals de laatste afdaling naast Snowworld. Weet iemand of die afdaling in Assen vergelijkbaar is?
Is dat belangrijk cq relevant voor dit geval?

Het gaat er helemaal niet om hoe moeilijk of gemakkelijk het betreffende paadje precies is, het gaat erom bij wie de verantwoordelijkheid ligt als er wat op gebeurt.

Ik ken de regels niet en ik weet ook niet hoe de rechter die zal interpreteren.
Maar ik kan me voorstellen dat er van de kant van de terreineigenaar/routebeheerder een "zorgplicht" is, namelijk voorzien in adequate informatie als er sprake is van een situatie die daarom vraagt.
En daarnaast is er imo een verantwoordelijkheid van de gebruiker, namelijk de inschatting van het risico en de beslissing wat je daarmee doet.

Uiteindelijk zal er hopelijk een soort van redelijkheid zegevieren. Zonder meer de verantwoordelijkheid bij de terreineigenaar neerleggen zorgt voor een situatie waarbij elk bospad geasfalteerd zal moeten worden om elk risico zoveel mogelijk uit te bannen. Zonder meer de verantwoordelijkheid bij de gebruiker neerleggen is ook niet goed, je mag er ook vanuit gaan dat een geprepareerde route zodanig ingericht/van informatie voorzien wordt dat je niet totaal onverwacht in een levensbedreigende situatie terechtkomt. In redelijkheid natuurlijk, want zoals gezegd kun je ook op een stoeprand verongelukken.

Het nadeel van ons landje is dat het risico (de moeilijkheidsgraad) op reguliere mtb-routes relatief laag is. Daardoor ontstaat er een soort vanzelfsprekendheid dat dat altijd en overal het geval zal zijn, en de mens stemt zijn gedrag daarop af. Zelfs als je als enigzins ervaren biker voor het eerst een mtb-route in NL rijdt zul je hoogstwaarschijnlijk niet eerst die route stapvoets gaan verkennen. Je trapt gewoon lekker door en vertrouwt op je skills en inschattings-/reactievermogen om op de fiets te kunnen blijven.

In bijvoorbeeld de Alpen is dat anders, je weet dat je daar nooit blindelings erop kunt vertrouwen dat het makkelijk rijdbaar zal zijn. Dus je gedraagt je anders en bouwt meer marge in, uiteraard naar je eigen niveau.
Hoewel, als je soms ziet hoe slecht voorbereid laaglanders de bergen in trekken... :-{ (heb het hier ook over wandelaars).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

kermit schreef: do 2 juli 2020, 10:26
MVMVML schreef: do 2 juli 2020, 10:01 Die afdaling in Zoetermeer is vrij steil ja en in een bocht. En je kan er naar tegen die bomen klappen als je fout rijd. Die classificeer ik ook wel als best steil, net zoals de laatste afdaling naast Snowworld. Weet iemand of die afdaling in Assen vergelijkbaar is?
Is dat belangrijk cq relevant voor dit geval?

Het gaat er helemaal niet om hoe moeilijk of gemakkelijk het betreffende paadje precies is, het gaat erom bij wie de verantwoordelijkheid ligt als er wat op gebeurt.
Nou ik vraag me gewoon af wat die advocaat als 'levensgevaarlijke afdaling' kwalificeert...

Dat zal ook wel gelijk meespelen hoe een rechter daar naar kijkt dunkt me. Redelijkheid en billijkheid is hopelijk nog steeds een factor waar rekening mee gehouden wordt :winkie:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Misschien ga ik er dit weekend wel even kijken, ben er redelijk dichtbij.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Inderdaad, wat is een gevaarlijke afdaling?
Bovendien kan de gemeente opvoeren dat hij niet op degelijk materiaal heeft gefietst en te veel op de fiets (die zwarte bak) heeft gedragen waardoor een normale afdaling eerder fout kan gaan.
Wanneer is een mountainbike geschikt voor deze afdaling? (hoe oud moet de fiets zijn en aan welke specificaties dient die minimaal te voldoen?).
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Oli4k schreef: do 2 juli 2020, 10:05
evdbos_mtbnl schreef: wo 1 juli 2020, 20:07 Ik doe aan sportduiken, heb wat geklommen vroeger en werk aan mijn conditie op een MTB (sinds 5 jaar). Als ik duik kan ik tegen allerlei problemen aanlopen, bij klimmen kan er van alles fout gaan en met mijn MTB heb ik al twee keer een paar gebroken ribben opgelopen. Ga ik daar iemand verantwoordelijk voor stellen? Welnee! Ik heb het risico genomen om met mijn 57 jaar (inmiddels ben ik 63) op een MTB te klimmen als vervanger voor het hardlopen. Risico vrij is het nooit. Ik ben zelf verantwoordelijk en moet zelf maar in de rem knijpen als ik het niet meer kan overzien.

In dit land moeten we blijkbaar steeds meer risico's indammen en de verantwoordelijkheid bij anderen leggen. Kunnen we tenminste gelijk onze vrijheden inpakken.
Exact dit. Ik doe naast mtb aan kitesurfen en daar is zelfredzaamheid en het kunnen inschatten van risico's juist iets wat altijd voorop staat. Natuurlijk wil niemand dat er mensen omkomen bij het beoefenen van hun hobby. En er kan altijd iets onvoorziens gebeuren, overmacht. Maar het allergrootste deel heb je zelf in de hand. Het is al vaak gezegd maar het lijkt alsof men in NL denkt dat mountainbiken hetzelfde is als fietsen maar dan in het bos. Dat is een groot misverstand dat we met elkaar uit de wereld moeten helpen. Langs de route van Schoorl staan nu heel goed bordjes met advies een helm te dragen. Misschien moet er ook actief gewezen worden op het gebruik van een geschikte fiets?
Exact dit, ik heb afgelopen jaar een curus offpiste skien gedaan en de eerste zin bij de Theorie cursus was. Mensen dit is een risico sport. Dit is niet het skien op een piste waarbij het ergste wat kan gebeuren waarschijnlijk het verdraaien van je knie is. Ernstige ongelukken daar gelaten. Dat is met mountainbiken ook zo. De drempel lijkt misschien laag maar er staat niet voor niks overal op de UHR. Draag een helm. Goed dat ze dan doen overigens. Het is een blijft een risico sport misschien mogen we daar mensen wat meer op wijzen.
Markk
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 13 juli 2003, 22:53
Contacteer:

Ik ben zelf parkoersbouwer en bij elk initiatief voor de aanleg van een vaste mtb-route komt de vraag: "wie is verantwoordelijk als...". De juridische beantwoording van die vraag begint bij het kelderluikarrest, zoek zelf maar op en leer iets over de "zorgplicht". De huidige praktijk (in mijn ogen): er zijn meer dan 200 vaste mtb-routes in NL, elke week vallen er mtb-ers, meestal zonder erg maar (helaas) soms ook met botbreuken tot ernstig rug- en/of nekletsel tot gevolg. Ik ken geen 1 ongeluk dat tot een rechtszaak heeft geleid, ondanks de hoge (medische- en loon-)kosten die deze ongelukken met zich kunnen meebrengen. Blijkbaar zien de verzekeringsmij-en er geen brood in? (Overigens, als u wel van dergelijke rechtszaken af weet verneem ik dat graag). Ik ken maar 1 rechtszaak waarbij de sport mountainbiken een rol speelde, en dat betrof een ongeluk tijdens een mtb-wedstrijd in Arnhem waarbij een deelnemer een toeschouwer aanreed. Ook deze zaak is te vinden op rechtspraak.nl en zie ik als "verplicht" leesvoer voor een ieder die zich bezighoudt met aanleg en onderhoud van mtb-routes.

De gebeurtenis in Assen is in en in triest, voor alle betrokkenen. Ik kan alleen afgaan op wat ik lees, en dan lees ik dat een ouder echtpaar op de route fietst, bovenaan de afdaling staat, blijkbaar kijkt, het risico ziet en een overweging maakt. De vrouw doet het niet, de man wel. Het ontbreken van een duidelijk waarchuwingsbordje spreek in het nadeel van de gemeente, denk ik. De beschreven "feitelijke" (weet ik dus niet zeker, was er niet bij) situatie geeft aan dat de man niet verrast werd maar de afdaling heeft bekeken (van bovenaf), een overweging heeft gemaakt en het risico heeft genomen.

Ik hoop dat de gemeente Assen het tot een rechtszaak laat aankomen, alle jurisprudentie is meer dan welkom en geeft duidelijkheid. Wat ik verwacht? Tja, onder aan de streep worden dit soort tragedies toch vaak een centenkwestie. Hoe hoog is de claim en hoeveel kost het de gemeente als het een rechtszaak wordt? Ik denk dat ik het antwoord hierop al weet.....
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

En je mag toch ook hopen dat een rechter dat ook zo ziet: MTB-en is een risicosport die mensen geheel vrijwillig beoefenen. Niemand dwingt je ertoe op de fiets te stappen en zo'n parcours te gaan rijden. Dan lijkt het me toch ook logisch dat de gevolgen daarvan voor jezelf zijn.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Buiten het feit dat het natuurlijk erg spijtig is dat iemand is overleden en een ander gewond is geraakt, verbaas ik mij over de enorme toename van fietsers in het bos (ik noem ze bewust geen MTB-ers, aangezien die wel weten dat ze op hun minst een helm moeten dragen). Wat mij nog meer verbaasd is het feit dat het gros van deze groep zonder enige vorm van kennis, voorbereiding en bescherming zich op de routes begeeft en nog veel ergerook hun kinderen zonder enige bescherming het bos insturen.
Op mijn “thuisroute” heb ik al verschillende keren iemand aangesproken dat hij/zij er verstandig aan doet om een helm op te zetten.
“Old, not obsolete”
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MVMVML schreef: do 2 juli 2020, 10:45 Nou ik vraag me gewoon af wat die advocaat als 'levensgevaarlijke afdaling' kwalificeert...
Daar zit ook een probleem, want dat is enorm subjectief. Grote kans dat "wij als ervaren bikers" die afdaling als helemaal niet gevaarlijk kwalificeren. Mensen die zelden fietsen zien dat waarschijnlijk heel anders, en voor beide categorieën is dat hun eigen waarheid.
Als het een rechtszaak wordt zal het dus aan de rechter zijn om daar een zo objectief mogelijke afweging in te maken.

M.b.t. al dan niet geschikt materiaal, dat lijkt me overduidelijk een verantwoordelijkheid van de gebruiker. Als terreineigenaar heb je daar geen invloed op, en een gedetailleerde omschrijving van "geschikt" is amper op te stellen, daarvoor zijn er teveel variabelen.
Hooguit zou je in de informatie kunnen vermelden dat de route alleen bereden mag worden met "geschikt materiaal", maar daarbij blijft de inschatting daarvan nog steeds bij de gebruiker liggen.

Bovendien is "geschikt" niet eens alleen gekoppeld aan het materiaal, maar ook aan de skills van de gebruiker.
Ik zag laatst een filmpje van Barelli waarin hij op een starre citybike een trail rijdt waar veel hobbyisten met een volwaardige endurobike nog problemen zouden hebben. Die fiets was voor hem dus als geschikt te kwalificeren. Voor mij zeer zeker niet... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie