Gemeentes aansprakelijk bij letsel mountainbikers?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

bert l. schreef: do 2 juli 2020, 20:16Er zijn twee uitspraken waar mountainbiken een rol speelde: de wedstrijd in Arnhem en een toertocht ergens in Nederland. Beide gaan over 'evenementen' (toertocht en wedstrijd) waar een organisator is die een parcours uitzet. Daar geldt een verhoogde zorgplicht voor de organisator. Die markeert een parcours en daarbij mag je er van uit gaan dat het parcours veilig is.
1) Toertocht was in Rijssen (rechtbank Arnhem) met het ijs (ter referentie)
2) Bij de wedstrijd draaide het om een toeschouwster die gewond raakte (ter referentie)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Markk
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 13 juli 2003, 22:53
Contacteer:

bert l. schreef: do 2 juli 2020, 20:16
Kelderluikarrest is naar mijn inzicht niet van toepassing. Dat gaat over een café vol vaste bezoekers die daar vaak kwamen en ineens stond zonder waarschuwing het kelderluik open, omdat de biervaten naar beneden gegooid moesten worden.
Als je ergens voor het eerst komt, kun je je niet onder de groep 'vaste bezoekers' rekenen. Dan moet je je er van vergewissen dat je iets gaat doen wat veilig is.

Er zijn twee uitspraken waar mountainbiken een rol speelde: de wedstrijd in Arnhem en een toertocht ergens in Nederland. Beide gaan over 'evenementen' (toertocht en wedstrijd) waar een organisator is die een parcours uitzet. Daar geldt een verhoogde zorgplicht voor de organisator. Die markeert een parcours en daarbij mag je er van uit gaan dat het parcours veilig is.
Als er geen organisator is, dan gaat dat niet op.
De interessante vraag waar we nu een antwoord op zouden kunnen krijgen is hoever de zorgplicht van een parcoursbeheerder reikt.

*Wie bij het lezen tot hier geraakt is, snapt nu waarom er op de UHR vier waarschuwingsborden per route staan waarbij je op je eigen risico en risico-acceptatie door gebruik van de route gewezen wordt.
Hoi Bert, hoe gaat het!

Inderdaad, die tweede uitspraak herinner ik me nu ook, de toertocht met ijs.

Het kelderluik-arrest is het begin van alles wat rond de huidige zorgplicht hangt. Dus al die waarschuwingsbordjes die we tegenwoordig op de route plaatsen, het infobord bij de start met algemene waarschuwingen en aanwijzingen, de facebookpagina met updates over hoe de route er bij ligt, etc., het zijn allemaal zaken die met zorgplicht te maken hebben en er voor moeten zorgen dat niet bij elke val met letsel er een leger advocaten bij de gemeente, SBB, Natuurmonumenten of.... op de stoep staat. Maar je hebt gelijk, dat is hoe we het nu zien en zou het niet fijn zijn als er duidelijkheid komt door rechtspraak.

De kwestie in Assen zal niet tot een rechtszaak komen. De letselschadejurist heeft een goed argument waar de gemeente Assen voor moet vrezen. Assen zal eieren voor zijn geld kiezen (ik gok op een afkoopsom van 30.000 tot 50.000 euro, hoogte hangt af van de ongelukkige meneer zijn pensioen). Een buitengewoon trieste situatie en ik adviseer mtb-assen om de route in aanbouw toch maar, zo goed en kwaad als het kan, af te sluiten totdat ie volledig is aangelegd (met de nodige bordjes en chickenruns).

Uiteraard wordt er op het forum veel gesproken over de vaardigheden van de meerderheid van de Nederlandse mountainbiker. Ja, die zijn niet best en als parkoersbouwer heb je daar rekening mee te houden. Dat maakt dat veel vaste routes in NL nogal "tam" zijn, maar niet perse minder leuk. Je bent lekker actief bezig in de natuur, geniet daar dan van, en oefen bijv. je manual op saaie rechte stukken.

Uiteindelijk zouden we als sport ook voor de oplossing kunnen kiezen waarvoor de hippische sport heeft gekozen (ruiterbewijs). Kort gesteld zou dat er ongeveer zo uit kunnen zien: je mag alleen gebruik maken van een vaste mtb-route als je aan de volgende voorwaarden voldoet: je moet lid zijn van een mountainbikevereniging, je volgt bij deze vereniging een cursus en doet examen, als je slaagt krijg je het bikersbewijs en mag je op alle vaste routes in NL fietsen. En dan plakken we er ook 1 landelijk vignet aan vast, klaar!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Markk schreef: vr 3 juli 2020, 00:31 De kwestie in Assen zal niet tot een rechtszaak komen. De letselschadejurist heeft een goed argument waar de gemeente Assen voor moet vrezen. Assen zal eieren voor zijn geld kiezen (ik gok op een afkoopsom van 30.000 tot 50.000 euro, hoogte hangt af van de ongelukkige meneer zijn pensioen). Een buitengewoon trieste situatie en ik adviseer mtb-assen om de route in aanbouw toch maar, zo goed en kwaad als het kan, af te sluiten totdat ie volledig is aangelegd (met de nodige bordjes en chickenruns).
Wat is dat goede argument?

Ken jij de situatie ter plekke zo goed? Ik kan geen oordeel vellen aan de hand van wat ik lees en zie in de berichten

En hoe gaat dat als je een route afsluit zo goed en kwaad als dat kan een iemand belandt net als nu zomaar bovenaan een afdaling?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

bouwpakket schreef: vr 3 juli 2020, 07:43 Wat is dat goede argument?
Ben ik ook wel benieuwd naar, want als ik extrapoleer kunnen we maar beter de openbare ruimte af gaan sluiten. Er zijn wel 100, nee 100.000 situaties te bedenken waar burgers ernstig in de problemen kunnen komen door een kleine inschattingsfout van eigen kant. Als we de verantwoordelijkheid daarvoor doorschuiven naar andere partijen, met name lokale overheden, dan kunnen we net zo goed het hele volk ontoerekeningsvatbaar verklaren.
Stamppot with weaksauce!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dat goede argument is de hamvraag waar we (routebouwers, onderhoudsploegen, clubs, gemeentes, etc) van kunnen leren.
Ben benieuwd. Waaraan had moeten worden voldaan?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Markk schreef: vr 3 juli 2020, 00:31 Uiteindelijk zouden we als sport ook voor de oplossing kunnen kiezen waarvoor de hippische sport heeft gekozen (ruiterbewijs). Kort gesteld zou dat er ongeveer zo uit kunnen zien: je mag alleen gebruik maken van een vaste mtb-route als je aan de volgende voorwaarden voldoet: je moet lid zijn van een mountainbikevereniging, je volgt bij deze vereniging een cursus en doet examen, als je slaagt krijg je het bikersbewijs en mag je op alle vaste routes in NL fietsen. En dan plakken we er ook 1 landelijk vignet aan vast, klaar!
Pffft alsjeblieft zeg.... al die overregulering in NL... zo vermoeiend. Een examen moeten doen om met je fiets in de bosjes te mogen fietsen.... :-{
Laatst gewijzigd door MVMVML op vr 3 juli 2020, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

eRicW schreef: vr 3 juli 2020, 08:14
bouwpakket schreef: vr 3 juli 2020, 07:43 Wat is dat goede argument?
Ben ik ook wel benieuwd naar, want als ik extrapoleer kunnen we maar beter de openbare ruimte af gaan sluiten. Er zijn wel 100, nee 100.000 situaties te bedenken waar burgers ernstig in de problemen kunnen komen door een kleine inschattingsfout van eigen kant. Als we de verantwoordelijkheid daarvoor doorschuiven naar andere partijen, met name lokale overheden, dan kunnen we net zo goed het hele volk ontoerekeningsvatbaar verklaren.
Tijd voor een lockdown en alles on-line doen, wat ik je brom. Heerlijk veilig allemaal!
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

MVMVML schreef: vr 3 juli 2020, 08:34
Markk schreef: vr 3 juli 2020, 00:31 Uiteindelijk zouden we als sport ook voor de oplossing kunnen kiezen waarvoor de hippische sport heeft gekozen (ruiterbewijs). Kort gesteld zou dat er ongeveer zo uit kunnen zien: je mag alleen gebruik maken van een vaste mtb-route als je aan de volgende voorwaarden voldoet: je moet lid zijn van een mountainbikevereniging, je volgt bij deze vereniging een cursus en doet examen, als je slaagt krijg je het bikersbewijs en mag je op alle vaste routes in NL fietsen. En dan plakken we er ook 1 landelijk vignet aan vast, klaar!
Pffft alsjeblieft zeg.... al die overregulering in NL... zo vermoeiend. Een examen moeten doen om met je fiets in de bosjes te mogen fietsen.... :-{
Keerzijde is dus dat 'met je fiets in de bosjes fietsen' is hoe het gros van ons volk naar mountainbiken kijkt. 'Iedereen' met 'een fiets' moet dus van een mountainbikeroute kunnen genieten.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

eRicW schreef: vr 3 juli 2020, 08:58
MVMVML schreef: vr 3 juli 2020, 08:34

Pffft alsjeblieft zeg.... al die overregulering in NL... zo vermoeiend. Een examen moeten doen om met je fiets in de bosjes te mogen fietsen.... :-{
Keerzijde is dus dat 'met je fiets in de bosjes fietsen' is hoe het gros van ons volk naar mountainbiken kijkt. 'Iedereen' met 'een fiets' moet dus van een mountainbikeroute kunnen genieten.
Dan is het misschien verstandiger ergens vast te gaan leggen dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is wat er gebeurd als je vrijwillig op een MTB-route stapt.

Enige wat ik me kan voorstellen is dat als je echt troep maakt die inherent onveilig is en bv houten constructies helemaal verrot zijn, dat is nalatigheid. En waarschijnlijk ook de reden dat veel gemeentes geen houten constructies willen?
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

aurelius schreef: vr 3 juli 2020, 08:14 Dat goede argument is de hamvraag waar we (routebouwers, onderhoudsploegen, clubs, gemeentes, etc) van kunnen leren.
Ben benieuwd. Waaraan had moeten worden voldaan?
Het betreft hier een MTB-route in aanbouw. De gemeente heeft in een gesprek met een verslaggever aangegeven dat ze geen reden zagen het parcours uit voorzorg af te sluiten. Dus kan zomaar zijn dat in dit geval de betrokkenen (ouder echtpaar, waarschijnlijk geen MTB-ers) zonder erg op het parcours terecht zijn gekomen, en daarbij dus niet konden weten dat het gevaarlijk zou kunnen zijn. Mijnheer heeft daarbij een hele verkeerde inschatting gemaakt die hem fataal is geworden.

Het gaat hier dus niet om een reeds gerealiseerde route met alle bebording en het waren (hoogstwaarschijnlijk) geen MTB-ers. Dus (waarschijnlijk) geen normale omstandigheden.

Hier de tekst van het betreffende gesprek:
"Na het eerste ongeluk zijn er wel bordjes geplaatst bij de betreffende afdaling. "Dat lag ook al in de planning", aldus Mulder. "Bij de afronding van de aanlegfase zullen ook nog borden worden geplaatst met een toelichting op de route en advies aan de gebruikers over veilig gebruik van de route. Ook wordt er gewerkt aan een omleiding, voor mensen die deze heuvel niet willen nemen."

De MTB-route is nog in ontwikkeling. Voor de gemeente is het uiteindelijk geen optie gebleken om de baan uit voorzorg af te sluiten tijdens deze aanlegfase. Mulder: "Daar hebben wij lang naar gekeken, maar daar is eigenlijk geen aanleiding voor. Als mensen daar op een verantwoordelijke manier mountainbiken, dan is de baan gewoon goed.""

Ik ken de feitelijke situatie en omstandigheden niet (die kent hier niemand), maar een rechter zal op basis van de feiten bepalen of de gemeente de zorgplicht is nagekomen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Wat volgens mij ook nog kan spelen is de verhoogde aansprakelijkheidsdrempel bij sport- en spelsituaties. Volgens mij is daar nog een zwik jurisprudentie over. Door deelname aanvaard je een hoger risico dan gebruikelijk.
De vraag is in hoeverre dat in dit geval speelt.
Ik denk dat voor de meeste forumleden dit wel een realistisch uitgangspunt is.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

JoopO schreef: vr 3 juli 2020, 09:45Dus kan zomaar zijn dat in dit geval de betrokkenen (ouder echtpaar, waarschijnlijk geen MTB-ers) zonder erg op het parcours terecht zijn gekomen, en daarbij dus niet konden weten dat het gevaarlijk zou kunnen zijn. Mijnheer heeft daarbij een hele verkeerde inschatting gemaakt die hem fataal is geworden.
Volgens mij staat er in hetzelfde artikel toch echt dat ze het "gevaar" erkend hebben: "Op een gegeven moment kwamen zij bij een afdaling vanaf een heuvel, waarbij de vrouw besloot deze niet te nemen omdat zij die te steil vond. Haar man ging wel. "
Daar gaat een bordje dan ook weinig aan veranderen...

Maar ik begin te begrijpen dat er in Nederland alleen nog in het bos gefietst kan worden op uitgezette routes, met bordjes, waarschuwingen, etc... en niet gewoon "vrij" in de natuur, daar alle competenties die mensen elders in de wereld in leven houden wanneer ze op een fiets stappen (een heuvel in Assen of 2km afdaling a -30% gemiddeld, wat is gevaarlijker?) klaarblijkelijk beperkt aanwezig zijn of in z'n geheel ontbreken.


Ik zie al uit naar dat fietsbewijs, dat ga ik uitgelegd krijgen aan m'n kameraden in het buitenland dat je een Megavalanche kan doen met alleen doktersbriefje dat ze geen onderliggende gezondheidsklachten hebben maar omwille van de moeilijkheidsgraad die zo veel hoger ligt dat ze eerst een cursus en examen moeten doen....
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

cheeta schreef: vr 3 juli 2020, 10:10
JoopO schreef: vr 3 juli 2020, 09:45Dus kan zomaar zijn dat in dit geval de betrokkenen (ouder echtpaar, waarschijnlijk geen MTB-ers) zonder erg op het parcours terecht zijn gekomen, en daarbij dus niet konden weten dat het gevaarlijk zou kunnen zijn. Mijnheer heeft daarbij een hele verkeerde inschatting gemaakt die hem fataal is geworden.
Volgens mij staat er in hetzelfde artikel toch echt dat ze het "gevaar" erkend hebben: "Op een gegeven moment kwamen zij bij een afdaling vanaf een heuvel, waarbij de vrouw besloot deze niet te nemen omdat zij die te steil vond. Haar man ging wel. "
Daar gaat een bordje dan ook weinig aan veranderen...

Maar ik begin te begrijpen dat er in Nederland alleen nog in het bos gefietst kan worden op uitgezette routes, met bordjes, waarschuwingen, etc... en niet gewoon "vrij" in de natuur, daar alle competenties die mensen elders in de wereld in leven houden wanneer ze op een fiets stappen (een heuvel in Assen of 2km afdaling a -30% gemiddeld, wat is gevaarlijker?) klaarblijkelijk beperkt aanwezig zijn of in z'n geheel ontbreken.


Ik zie al uit naar dat fietsbewijs, dat ga ik uitgelegd krijgen aan m'n kameraden in het buitenland dat je een Megavalanche kan doen met alleen doktersbriefje dat ze geen onderliggende gezondheidsklachten hebben maar omwille van de moeilijkheidsgraad die zo veel hoger ligt dat ze eerst een cursus en examen moeten doen....
Waarom toch steeds die overdrijving? Het gaat hier niet om een normale situatie (MTB-er die bewust op een MTB-route rijdt). Als de route (in aanleg) afgesloten was geweest, zouden betrokkenen helemaal niet in een gevaarlijke situatie terecht zijn gekomen.

Ik wil helemaal niet zeggen dat de gemeente fout is geweest, maar dat is mogelijk wel het geval. Helemaal afhankelijk van de feitelijke omstandigheden.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

cheeta schreef: vr 3 juli 2020, 10:10 Volgens mij staat er in hetzelfde artikel toch echt dat ze het "gevaar" erkend hebben: "Op een gegeven moment kwamen zij bij een afdaling vanaf een heuvel, waarbij de vrouw besloot deze niet te nemen omdat zij die te steil vond. Haar man ging wel. "
Dit is volgens mij de kern
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

eRicW schreef: vr 3 juli 2020, 08:14[…] als ik extrapoleer […]
Dat moet je dan ook niet doen.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie