Gemeentes aansprakelijk bij letsel mountainbikers?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Ik vraag me af hoeveel hypothetische reacties er nog komen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tja dat is nu eenmaal wat je krijgt op een forum. En de uitspraak Kan waarschijnlijk nog jaren gaan duren. Ben zelf ook aangereden met letsel als gevolg. We zijn nu 3,5 jaar verder en nog niet definitief tot een schikking gekomen. En in bovenstaand geval gaat het om heel wat meer bewijsvoering die nodig is en geld bij uitkering.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

JoopO schreef: vr 3 juli 2020, 14:43Ik vraag me af hoeveel hypothetische reacties er nog komen.
Hypothetische reacties, of reacties met hypotheses?

Er zijn oneindig hypothetische situaties te verzinnen. Is allemaal niet zo relevant. Waar het uiteindelijk om draait, is of de daarvoor verantwoordelijken de informatievoorziening afdoende hebben afgestemd op de op dat moment geldende situatie ter plekke. Uiteindelijk is dat aan de rechter om te bepalen.
Vorsprung durch Pedantik.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Het hoeft helemaal geen rechtszaak te worden. De gemeente aansprakelijk stellen is een kwestie van een formulier invullen: https://www.assen.nl/producten/aanspra ... g-gemeente. Pas als je het niet eens bent met de uitspraak van de gemeente en in bezwaar wilt gaan, dan wordt het een rechtszaak.
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

[/quote]

Fietspaden in NL zijn over het algemeen vrij duidelijk herkenbaar, vaak zelfs verhard en nooit voorzien van hele steile afdalingen. Oftewel hij had het moeten kunnen weten dat dit geen fietspad voor normaal gebruik was.
[/quote]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens,bij ons in het dorp is laatst een oudere vrouw in het ziekenhuis terecht gekomen nadat ze van een steile afdaling op het fietspad afreed en ten val is gekomen omdat er beneden een bijna haakse bocht is en een afzetting omdat je anders zomaar ineens de Maas in zou kunnen rijden :-{
Dit alles is nog in het nieuws geweest bij SBS6 hart van Nederland.
Nu staan er in eens waarschuwingsbordjes met de hellingsgraad,die is overigens 16%
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

JoopO schreef: vr 3 juli 2020, 14:07
I_do schreef: vr 3 juli 2020, 13:53

Het zal er als mountainbike route in aanleg ook niet echt uitzien als een geasfalteerd fietspad toch?
Geen idee. Daarom heb ik ook al enkele malen aangegeven dat je niet kunt beoordelen wat er precies aan de hand is. Maar het lijkt er op dat desondanks iedereen wel precies weet dat het allemaal eigen schuld, dikke bult is.
Volgens mij valt het wel mee dat iedereen precies weet dat het eigen schuld dikke bult is. Volgens mij is iedereen het er wel aardig over eens dat die letselschadeadvocaten niet deugen, en dat de meeste mensen doorhebben of ze op een fietspad of singletrack zitten.
Markk
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 13 juli 2003, 22:53
Contacteer:

Ik lees goede en interessante reactie, herken ook wat namen van personen die veel van hun vrije tijd stoppen in het aanleggen en onderhouden van mtb-routes. Bedankt daarvoor, ben altijd te porren voor een goede discussie. Deze reactie (mijn laatste over dit onderwerp, sorry) wordt een beetje algemeen (en lang) verhaal, gebaseerd op mijn ervaring.

Als je ideeën hebt voor een vaste route en in gesprek raakt met bijv. een gemeente krijg je steevast met een ambtenaar (stadsecoloog) te maken die jou weet te vertellen dat mountainbikers de grootste natuurverstoorders zijn en een ambtenaar die vragen stelt over de aansprakelijkheid. Het natuurvraagstuk laat ik nu even voor wat het is, met de vraag over aansprakelijkheid "worstel" ik nu al meer dan 13 jaar.

Kijken we naar de hedendaagse praktijk dan zie ik meer dan 200 vaste routes in NL waar elke week mountainbikers vallen, meestal zonder erg maar helaas soms ook met ernstig letsel. Ik ken geen enkel geval waarbij het slachtoffer succesvol een gemeente, SBB, Natuurmonumenten, etc. aansprakelijk heeft gesteld. Dat betekent, naar mijn inzicht, dat er (nog?) geen verzekeringsmij brood in ziet om bij een mountainbike-ongeluk een derde aansprakelijk te stellen. De reden die ik kan bedenken is op dit forum al meerdere keren genoemd. Mountainbiken is een risicosport waar je zelf voor kiest, de sport vraagt om een uitdagende route, ook daar kies je voor.

Heeft de routebouwer dan carte blanche? Nee, in principe bouw je een route die voor een ieder toegankelijk is. Een beginner moet er dus ook kunnen rondfietsen, wellicht hier en daar van de fiets af lopend omhoog of omlaag, maar geen onverwachte springheuvels, hoge drop-offs of andere zaken die alleen zijn voorbestemd voor de ervaren mountainbikers. Deze technische uitdagingen worden steeds meer aangelegd maar dan naast de route, duidelijk aangegeven met waarschuwingsbord of soms worden deze obstakels op de route aangelegd met uiteraard waarschuwingsborden en een zogn. chickenrun.

Het eindeloos plaatsen van waarschuwingsbordjes maakt onderdeel uit van de "zorgplicht". Er zijn mountainbikers die zich "ergeren" aan die vele waarschuwingen, maar ik denk dan altijd als je nou wat harder fietst dan zie je die bordjes niet meer. Zonder dollen, die bordjes, het informatiebord bij de start, de facebookpagina met info over de status van de route, het zijn allemaal belangrijke onderdelen van de zorgplicht en zorgen er voor dat jouw geliefde route ook na een ernstig ongeval open blijft.

Ik ben er niet bij geweest en ken de situatie in Assen niet, laat dat duidelijk zijn. Ik baseer mij op wat ik lees en enkele foto's. In mijn ogen is er sprake van een uitermate tragisch ongeval met (nogmaals, in mijn ogen) unieke juridische aspecten. Ik hoop dat de gemeente Assen het tot een rechtszaak laat komen omdat heel parkoersbouwend NL daar wat van kan leren. Helaas denk ik dat het niet zo ver komt.

Dit is wat ik lees: een ouder echtpaar fietst op een route in aanleg (zeur niet over zijn fiets, 30 jaar geleden fietsten wij met zo'n fiets gewoon in de Ardennen), bovenaan een afdaling stoppen ze, de vrouw vindt het te steil en kiest er voor om niet naar beneden te fietsen, de man doet dat wel en valt noodlottig. Blijkbaar hebben ze gekeken, het risico gezien, een overweging gemaakt en heeft de man gekozen voor het risico. Op basis hieraan denk ik dat de gemeente een eventuele rechtszaak zou moeten winnen.

Edoch, op basis van de jurisprudentie die ik over de zorgplicht heb gelezen zie ik enkele beren op het pad. Namelijk: het gaat om een route in aanleg (waarom kan en mag daar op gefietst worden?) en blijkbaar ontbrak elke vorm van bebording? Ten aanzien van de zorgplicht rammelt deze zaak nogal en ik weet dat rechters dat zwaar laten meewegen. Tenslotte is het schadeletselbedrijf geen pannenkoek, die krijgen alleen uitbetaald als er een schadebedrag wordt uitgekeerd. Kiezen zij voor een hoog schadebedrag dan zou de gemeente wellicht kiezen voor een rechtszaak, is het schadebedrag acceptabel voor de gemeente dan betalen ze. De toekomst zal het leren...

Tenslotte kunnen we nog discussiëren over de werkelijke waarde van waarschuwingsbordjes of over het afsluiten van een route omdat de aanleg nog niet is afgerond (of om een andere reden). Ja, het lijkt ook m.i. verdomd veel op windowdressing, een groot deel van mountainbikend NL trekt zich er namelijk niets van aan. Afsluiten omdat we nog bezig zijn met de aanleg of om overdadige schade aan de tracks te voorkomen, lintjes worden verwijderd, omleidingsroutes genegeerd, etc. Je wordt als routebouwer en - onderhouder beschimpt, uitgelachen en soms zelfs uitgescholden. Maar ook al houdt een groot deel zich er niet aan, het is het enige "wapen" dat we hebben om aan de zorgplicht te voldoen en om te voorkomen dat we in de toekomst bij elk gebruik van een route eerst een vrijwaringsverklaring moeten ondertekenen.

Hier stopt deze discussie voor mij, heb je toch nog dringende vragen stuur dan een email naar info@twmt.nl

Vriendelijke groet van Marc
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

@Markk: Mooie reactie! Evenwichtig en genuanceerd.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Oh eh, mag ik nog wel reageren dan? :oops:
Ik woon in Assen en tja, ik geef het maar toe, naar aanleiding van het nieuwsartikel uit dit topic werd ik nieuwsgierig.
Zonder verdere verwachtingen ben ik vanmiddag die kant op gefietst. Nog een tijdje staan praten met iemand van de TC die bezig was met een wegwijzer-paal te verplaatsen. Blijkt het me toch een mooie en heftige route die bijna af is!
Ik ben qua MTB een rookie maar fit ben ik wel. Hier zaten hellingen en afdalingen in, nou dat heb ik nog nooit gedaan.
Afbeelding
Dit is de helling omhoog. Er staan dus al waarschuwingen bij.

Afbeelding

Dit is de langere afdaling, in een diepe geul. Ik ben hier echt met de voor- en achterrem erop naar beneden gehobbeld. :-{

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is een korte afdaling die op het zelfde punt uitkomt. Er zit een tricky bochten in aan het einde.
Het hoogte verschil is moeilijk te zien, daarom nog een foto van beneden naar boven.

Als het niet gewenst is dat ik dit plaats dan haal ik het weer weg hoor.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Top dat je wat foto’s post om het duidelijker te maken. Op de foto’s zie ik nog geen echt heftige dingen, maar hoogteverschil op een foto kunnen inschatten blijft lastig.
Zo te zien is het wel duidelijk dat dit geen normaal fietspad is, dus waarvan dat oudere echtpaar daar is gaan fietsen is mij een raadsel. Wel treurig hoe het is afgelopen. :-(
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Je ziet het inderdaad niet op de foto’s, maar ik vond het best heftig qua omhoog & omlaag. :o
grunnfred
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: do 5 april 2012, 21:16
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7

Tarwetijger schreef: vr 3 juli 2020, 19:11 Je ziet het inderdaad niet op de foto’s, maar ik vond het best heftig qua omhoog & omlaag. :o
Kun je je voorstellen dat dat ouder echtpaar hier fietsend omhoog gaat? Nee toch? Die lopen hier gewoon een deel lopend omhoog. Ik fiets hier regelmatig omhoog, ik heb veel ervaring, maar kom toch met moeite helemaal fietsend omhoog. Hoe kunnen ze dan 'nietsvermoedend' bij de afdaling komen?

En wat betreft de foto's. Ik heb begrepen dat het om die langere afdaling met die gleuf gaat. Aan het einde gaat het naar rechts en komt het op dat fietspad uit. De fietser is als ik het goed lees door de bocht door de bosjes gegaan. Gelanceerd door de boomstammetjes, zoals in het artikel staat, snap ik niet helemaal.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

grunnfred schreef: vr 3 juli 2020, 21:17 Kun je je voorstellen dat dat ouder echtpaar hier fietsend omhoog gaat? Nee toch?
Nee totaal niet voor te stellen.
En wat betreft de foto's. Ik heb begrepen dat het om die langere afdaling met die gleuf gaat. Aan het einde gaat het naar rechts en komt het op dat fietspad uit. De fietser is als ik het goed lees door de bocht door de bosjes gegaan. Gelanceerd door de boomstammetjes, zoals in het artikel staat, snap ik niet helemaal.
Ik denk dat het de rand van de kombocht is, de vangrail zeg maar. Zichtbaar op de foto waar mijn fiets midden op ligt. Behalve de bocht zie je het andere pad er ook bij komen. ‘boven’ mijn fiets en ‘onder’ het asfalt op de foto zit een rand. Als je daar gelanceerd wordt, heb je 99% van de tricky afdaling al gedaan... :-?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

“Een echtpaar uit Assen was in april nietsvermoedend op dat mountainbikepad aan het fietsen. Op een gegeven moment kwamen zij bij een afdaling vanaf een heuvel, waarbij de vrouw besloot deze niet te nemen omdat zij die te steil vond. Haar man ging wel.
Dit is het mooiste stuk uit het artikel....
Het was dus duidelijk dat het steil was, maar meneer besloot toch te gaan. Eigen keuze, eigen verantwoording... ;)

Het is überhaupt al belachelijk dat een rechter hier zich mogelijk over moet gaan buigen. Of het nou wel of geen mtb-route is, het ligt in openbaar natuurgebied waar vanalles loopt en leeft, dus je kunt nooit vantevoren voorspellen wat er uit het zicht ligt.
Daar kun je toch niet zomaar iemand of iets voor aansprakelijk gaan stellen?
Wat zou dan de volgende stap zijn? Alle bomen van de route weghalen omdat ze mogelijk takken kunnen verliezen? :lol:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het is een plek waar een ervaren MTB-er natuurlijk zijn hand niet voor omdraait. Die denkt, aardig, eindelijk wat te beleven, zo snel mogelijk naar beneden. Het is niet erg steil, niet erg lang, die geul is ook niet zo diep, die bocht niet zo scherp, overal ruimte zat op een lijn te kiezen en bij te remmen. Vanuit de ogen gezien van een ervaren biker.
Maar ja... als je echt nog helemaal niets gewend bent, normaal geen enkele heuvel of geul tegenkomt, niet weet dat er uberhaupt zoiets bestaat als basistechniek (uit het zadel, staan op de pedalen, attackhouding, etc), en hier toevallig verzeild raakt... als je jezelf dan wat overschat, niet beseffend dat een MTB-parcours toch wat extra uitdaging biedt en enige ervaring vereist...
Als je misschien niet zozeer door 'domheid', maar door 'echte onwetendheid', hier 'bleu' naar beneden rijdt, tsja, dan kun je verrast worden...
Met een trieste afloop in dit geval.

Ben het ermee eens dat hij indirect gewaarschuwd was door de keuze van mevrouw die aanvoelde, voorzag, ' te steil'. Dat had een lampje kunnen doen branden. En tsja... een waarschuwingsbordje had dan misschien 2 lampjes in totaal kunnen laten branden?
In het wild staan nooit ergens bordjes, daar kun je heel makkelijk brokken maken (heel Zuid L is wat dat betreft risicovol, een en al hellingen). Maar nu was het een parcours, in aanleg. Hoe duidelijk was dat? En dan nog... het oogt wel al af. En 'niet zo af' is trouwens vaak zelfs leuker, want uitdagender, vinden meer ervaren rijders.
In hoeverre gaat 'zorgplicht'?
Meer dan waarschuwen kan niet, lijkt me?

Ongeacht een juridische uitspraak hierover geldt praktisch gezien dus 'better safe than sorry'.
Zet bij iedere ingang naar een parcours maar een info bord neer met 'MTB route, eigen risico, helm verplicht, aard ondergrond en obstakels veranderlijk naar gelang weersomstandigheden en erosie, houdt rekening met wandelaars, ruiters'', etc.
Ook waarschuwen op de een of andere manier bij route onderhoud (mobiel bord voor de onderhoudsploeg, pillonnen, linten).
En dus voortaan ook bordjes bij een 'MTB route in aanleg'.
Meer kun je echt niet doen om lampjes te doen gaan branden bij echt onwetenden.
Wat iemand dan doet met zo'n waarschuwing is verder eigen verantwoordelijkheid.

Ben erg benieuwd naar wat een rechter ervan vindt.
En een letselschadeadvocaat? Die heeft volgens mij gewoon een businessmodel en een strategie om maximaal resultaat te behalen, die is niet echt bezig met de wereld te verbeteren. Die is wel goed voor wat jurisprudentie.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie