Gemeentes aansprakelijk bij letsel mountainbikers?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

hanjovdberg schreef: vr 10 juli 2020, 09:21 Maar dus jammer dat ze niet even gewacht hebben op het landelijk beleid hieromtrent. :roll:

Daarnaast zou je dus kunnen stellen dat je nu in Limburg geen gekke en spannende dingen mag verwachten op de groene routes. Het geeft dus ook een zorgplicht om de routes groen te houden. En aangezien de hele route groen is gaat dat best wat onderhoud vragen. Er zijn delen in de groene routes die bij bepaalde omstandigheden best wel eens naar een ander kleurtje kunnen neigen. Wat dan?

Daarom zit er wmb meer potentie in een basiskleur (NL idd vnl groen en blauw) met delen die anders gekleurd zijn ivm technische en of uitdagende elementen. Met dan de optie voor een chickenrun met de basiskleur. Je wijkt dan duidelijk of van de kleur als je voor het element kiest. Je bent dan en gewaarschuwd en kiest zelf.
Je kunt het ook omdraaien. Laat de rest er nu ook maar snel werk van maken :wink: .
Op de groene routes weet je dat het voor beginners bedoeld is, wat technisch kunnen betreft, en er kunnen ook gravelers rijden (zegt ook al genoeg natuurlijk).
En zonder dat die routes verder spannender gemaakt gaan worden valt het Limburgse onderhoud verder reuze mee. Als er melding van een omgevallen boom wordt gemaakt wordt die verwijderd. Een club verricht eens wat snoeiwerk met een beetje geluk. Een verdwenen bordje op pijl wordt teruggezet. Maar van de ondergrond blijft men meestal gewoon af, er wordt niets gladgestreken of zo. Het was vaak al een bestaand pad, meeste is niet aangelegd in Zuid-L. En dat pas blijft gewoon een pad. Dus zoek het maar lekker uit met eventuele wortelen en regengeulen. Daar moet je dus ook gewoon beducht op zijn, na forse regenval etc. Dat merk je als gast ook meteen op een Limburgse vaste route, dat ze niet tip-top onderhouden zijn. Maakt al dat je waakzaam bent. Ben je sowieso, met al die hoogteverschillen. Pas als er hele lange diepe geulen zijn of er is grond weggeslagen, dan zal eea worden gevuld.

De kleur zegt dus iets over de technische uitdaging.
En verder kun je aan het aantal bolletjes de zwaarte van een route aflezen, staan de km's en de hm's vermeld. Perfect om te kunnen kiezen dus, als je nog niet weet wat je evt te wachten staat.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

aurelius schreef: vr 10 juli 2020, 11:06Dus zoek het maar lekker uit met eventuele wortelen en regengeulen. Daar moet je dus ook gewoon beducht op zijn, na forse regenval etc. Dat merk je als gast ook meteen op een Limburgse vaste route, dat ze niet tip-top onderhouden zijn. Maakt al dat je waakzaam bent. Ben je sowieso, met al die hoogteverschillen. Pas als er hele lange diepe geulen zijn of er is grond weggeslagen, dan zal eea worden gevuld.
+1. Het lijkt me zelf-evident dat omstandigheden tijdens of na heftige regenval, harde wind, storm(schade), extreme droogte, enz. anders kunnen zijn dan je verwacht. Als je hiervoor mensen ook nog eens moet gaan waarschuwen is het einde zoek en sta je langer bij het routebord te lezen dat dat je werkelijk op de fiets zit.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

aurelius schreef: vr 10 juli 2020, 11:06 ...er wordt niets gladgestreken of zo....
:o :o :o

Nu durf ik niet meer naar het zuiden te komen
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

bouwpakket schreef: vr 10 juli 2020, 11:30
aurelius schreef: vr 10 juli 2020, 11:06 ...er wordt niets gladgestreken of zo....
:o :o :o

Nu durf ik niet meer naar het zuiden te komen
Jij kent de vaste routes niet eens :winkie: ! Pas maar op! Vooruit, amper dan... Je kunt je er ook eens laten verrassen natuurlijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Hoe meer je mensen informeert hoe meer je ook moet verantwoorden zo werkt dat nu eenmaal.

Zat gisteren toevallig weer wat filmpje MCtrailrider (Schotland) te kijken. Daar zijn weinig kleuren en coderingen te zien 8) https://youtu.be/sKW5eRMrRkM

Er wordt daar niet zozeer gladgestreken maar wel aan routes gebouwd en geïnnoveerd. Dat vind ik eigenlijk mooiere benaming dan de negatieve klank van gladstrijken. Ik werk regelmatig aan de routes rondom Ede maar daar doen we aan herstelwerk. Dat is een veel eerlijkere voorstelling van wat er gedaan wordt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

hanjovdberg schreef: vr 10 juli 2020, 14:40 Hoe meer je mensen informeert hoe meer je ook moet verantwoorden zo werkt dat nu eenmaal.

Zat gisteren toevallig weer wat filmpje MCtrailrider (Schotland) te kijken. Daar zijn weinig kleuren en coderingen te zien 8) https://youtu.be/sKW5eRMrRkM

Er wordt daar niet zozeer gladgestreken maar wel aan routes gebouwd en geïnnoveerd. Dat vind ik eigenlijk mooiere benaming dan de negatieve klank van gladstrijken. Ik werk regelmatig aan de routes rondom Ede maar daar doen we aan herstelwerk. Dat is een veel eerlijkere voorstelling van wat er gedaan wordt.
Prachtig filmpje, lekker klooien met wat vrienden. Komen wat "features" voorbij die worden bekeken en te heftig bevonden, precies zoals het zou moeten. Deze hele instelling van "trails" rijden zou ik wat meer hier terug willen zien.

Misschien is het wel de spagaat tussen het aantal mountainbikers dat "we" hier nodig denken te hebben om een nieuwe route te rechtvaardigen en het gevolg dat die route dan ook voor een heel groot aantal mensen "fietsbaar" moet zijn..... 't blijft een lastig verhaal :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Snap ik maar deels wordt dat een heel lastig verhaal aangezien wij in NL heel erg in routes (rondjes) denken waar dan niet van afgeweken mag of kan worden.

Werk je met trails dan is again and again veel makkelijker. Een classificatie systeem ook overigens. Veel makkelijk om een trail te classificeren dan een hele route.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

yo-eddy schreef: ma 20 juli 2020, 09:11
hanjovdberg schreef: vr 10 juli 2020, 14:40 Hoe meer je mensen informeert hoe meer je ook moet verantwoorden zo werkt dat nu eenmaal.

Zat gisteren toevallig weer wat filmpje MCtrailrider (Schotland) te kijken. Daar zijn weinig kleuren en coderingen te zien 8) https://youtu.be/sKW5eRMrRkM

Er wordt daar niet zozeer gladgestreken maar wel aan routes gebouwd en geïnnoveerd. Dat vind ik eigenlijk mooiere benaming dan de negatieve klank van gladstrijken. Ik werk regelmatig aan de routes rondom Ede maar daar doen we aan herstelwerk. Dat is een veel eerlijkere voorstelling van wat er gedaan wordt.
Prachtig filmpje, lekker klooien met wat vrienden. Komen wat "features" voorbij die worden bekeken en te heftig bevonden, precies zoals het zou moeten. Deze hele instelling van "trails" rijden zou ik wat meer hier terug willen zien.

Misschien is het wel de spagaat tussen het aantal mountainbikers dat "we" hier nodig denken te hebben om een nieuwe route te rechtvaardigen en het gevolg dat die route dan ook voor een heel groot aantal mensen "fietsbaar" moet zijn..... 't blijft een lastig verhaal :bier:
Zo hoort het, gewoon zelf de handel inschatten.... en niet een heel arsenaal aan waarschuwingsbordjes, kleurcoderingen enz....
Downhill is geen grapje
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

de "beruchte afdaling" in Assen is er eerst uitgehaald.
Van het weekend de route gefietst en de route loopt ter hoogte van de afdaling wel anders dan voorheen.

Of dit is vanwege bijv verbeter werkzaamheden of ivm de ongevallen weet ik niet.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
Bloggersjef
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 08:47
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.9
Contacteer:

Op de Sint Pietersbergroute in Maastricht, die wij samen met Patrick Jansen aangelegd hebben, gebeuren zo nu en dan valpartijen. Meestal te wijden aan overschatting, gebrek aan ervaring, gebrekkige remmen en... geen dropper. Nu behoort deze tot een van de meest technische stukken van Nederland, maar je kan ook gewoon pech hebben zoals een sabotagedaad begin van dit jaar met prikkeldraad die over de trail was gespannen.

Op het bikepark geven wij mtb-lessen aan kinderen en volwassenen, om hun vooral maar bewust te maken van de risico's en de juiste bike skills te leren. En dan komen we bij een punt waar het meestal fout gaat: de mindset "Nederland fietsland"! Veel mensen denken dat je als je op een fiets kruipt, je gelijk ook kunt fietsen. Nou niet dus! Fietsen moet je leren, je fiets afstellen en onderhouden ook. Nu gebeuren er meer ongevallen op de weg dan in het bos en nog sterker, meer kinderen en ouderen op e-bikes verongelukken fataal dan in voorgaande jaren.

Mountainbikes en dan vooral die van de laatste 10 jaar, steken qua veiligheid nochtans met kop en schouders boven de meeste andere fietsen uit, maar het is in de meeste gevallen niet de fiets die een ongeval veroorzaakt, maar de rijder...

Terugkijkend (ik ben "al" 65) blijken toch veel mtb-technieken uit de oude doos niet meer te werken op de meer technische routes. De dynamiek en bouw van de fietsen zijn sterk veranderd en vergen andere fietstechnieken. En laten we eerlijk zijn, waar gaat het meestal fout: bij de afdalingen. Veel onervaren bikers zijn hier bang voor, proberen het toch ipv af te stappen, gebruiken de verkeerde houding, geen dropper op de fiets en smal stuurtje en daar ga je op je bakkes met soms fatale afloop. Hou ook rekening met je leeftijd, de reactietijd is een stuk langer. Een tweede reden is snelheid en anticiperend vermogen. Pas beiden aan zodat je kunt reageren op onverwachte hindernissen of onbekende situaties.

Bike safe!

Sjef Eijmael
Green043 Bikepark
Trailz043
Sjef Eijmael
voorzitter Trailz043043 Maastricht
https://www.facebook.com/Trailz043-1409120432743341/
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Bloggersjef schreef: di 25 augustus 2020, 10:42 Op de Sint Pietersbergroute in Maastricht, die wij samen met Patrick Jansen aangelegd hebben, gebeuren zo nu en dan valpartijen. Meestal te wijden aan overschatting, gebrek aan ervaring, gebrekkige remmen en... geen dropper. Nu behoort deze tot een van de meest technische stukken van Nederland, maar je kan ook gewoon pech hebben zoals een sabotagedaad begin van dit jaar met prikkeldraad die over de trail was gespannen.

Op het bikepark geven wij mtb-lessen aan kinderen en volwassenen, om hun vooral maar bewust te maken van de risico's en de juiste bike skills te leren. En dan komen we bij een punt waar het meestal fout gaat: de mindset "Nederland fietsland"! Veel mensen denken dat je als je op een fiets kruipt, je gelijk ook kunt fietsen. Nou niet dus! Fietsen moet je leren, je fiets afstellen en onderhouden ook. Nu gebeuren er meer ongevallen op de weg dan in het bos en nog sterker, meer kinderen en ouderen op e-bikes verongelukken fataal dan in voorgaande jaren.

Mountainbikes en dan vooral die van de laatste 10 jaar, steken qua veiligheid nochtans met kop en schouders boven de meeste andere fietsen uit, maar het is in de meeste gevallen niet de fiets die een ongeval veroorzaakt, maar de rijder...

Terugkijkend (ik ben "al" 65) blijken toch veel mtb-technieken uit de oude doos niet meer te werken op de meer technische routes. De dynamiek en bouw van de fietsen zijn sterk veranderd en vergen andere fietstechnieken. En laten we eerlijk zijn, waar gaat het meestal fout: bij de afdalingen. Veel onervaren bikers zijn hier bang voor, proberen het toch ipv af te stappen, gebruiken de verkeerde houding, geen dropper op de fiets en smal stuurtje en daar ga je op je bakkes met soms fatale afloop. Hou ook rekening met je leeftijd, de reactietijd is een stuk langer. Een tweede reden is snelheid en anticiperend vermogen. Pas beiden aan zodat je kunt reageren op onverwachte hindernissen of onbekende situaties.

Bike safe!

Sjef Eijmael
Green043 Bikepark
Trailz043
Je doet het een beetje voorkomen of dat het tegenwoordig onmogelijk is om zonder dropper te rijden, hetgeen natuurlijk totale onzin is.
Met de juiste skills kom je ook zonder dropper echt wel goed naar beneden, een dropper maakt het hoogstens wat gemakkelijker.

Wat die smalle stuurtjes betreft ben ik het wel met je eens. Heb me vorig jaar bij een marathon staan verbazen over het gepruts van sommigen in wat mulle bochten, op hun 29er met een 58cm stuur. Dat zijn eigenlijk ook geen mountainbikers, maar boswielrenners, die technische passages het liefst overslaan omdat het hun gemiddelde drukt.

Verkeerde houding op de fiets en vooral niet goed kunnen remmen (vaak alleen de achterrem gebruiken) is volgens mij de belangrijkste oorzaak dat het vaak fout gaat.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Pollekes schreef: di 25 augustus 2020, 12:51 Je doet het een beetje voorkomen of dat het tegenwoordig onmogelijk is om zonder dropper te rijden, hetgeen natuurlijk totale onzin is.
Met de juiste skills kom je ook zonder dropper echt wel goed naar beneden, een dropper maakt het hoogstens wat gemakkelijker.
Moderne fietsen maken het vooral allemaal wat makkelijker dan op een niet geveerd 26" fietsje maar het blijft de rijder die t doen moet. Skills en zelfkennis zijn altijd het meest belangrijk.
Wat mij opvalt is dat veel mensen die gewend waren hun zadel tussen de benen te klemmen bij een afdaling (... en je zou ze de kost moeten geven :-{ ) een dropper juist "eng" vinden omdat ze hun referentie kader kwijt zijn. Uiteindelijk leer je met een dropper wil beter om je fiets "vrij" te laten bewegen onder je lichaam.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over het algemeen kan de fiets meer dan de berijder.
Mijn fiets iig wel...

Waar het verkeerd gaat is bij de mening dat altijd iemand anders schuldig is.
De fiets, de trail (of de bouwer), of de eigenaar van de grond.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

ThaSingleTrackMastah schreef: di 25 augustus 2020, 16:01
Waar het verkeerd gaat is bij de mening dat altijd iemand anders schuldig is.
De fiets, de trail (of de bouwer), of de eigenaar van de grond.
Nou precies dat. Net alsof er iemand met een knuppel achter je aanrent en je verplicht die route over moet. Je zit toch zelf op de fiets en voert een zogenaamde risicosport uit.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mensen vinden het moeilijk om tegen hun werkgever en collega’s toe te geven dat ze een tijd niet kunnen werken doordat ze zijn gaan mountainbiken. Misschien is het makkelijker om dingen af te schuiven op allerlei externe factoren? “De winkelier heeft mee een fiets aangeraden waarmee ik deze door de gemeente veilig verklaarde drop-off probleemloos zou moeten kunnen doen maar kijk, ik ben desondanks toch over de kop gegaan en nu kan ik door hun fout dus niet werken” is makkelijker dan “Ik doe graag gevaarlijke dingen en soms gaat dat mis, sorry dat jullie nu mijn werk er ook nog bij moeten doen.”
Plaats reactie