Korte vering xc bike vs langere vering xc ´´trail´´ bike beide Full Sus

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
jappiex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 15:05

Toen in na de F-Si 2 voor een nieuwe Cannondale ging, was de vraag vooral, waarom zou ik niet voor 120mm fully gaan. Die redenen waren er niet, afgezien van wat extra gewicht tov de F-Si. Maar er is genoeg geschreven over het voordeel van fully tov gewicht. Nu heb ik voor rond € 3.500,- een 120mm Scalpel SE-2 met 2 bidonhouders en kan ik alle kanten op. Hiermee was het ook nog eens de goedkoopste optie bij Cannondale. Het heeft zijn voordeel al bewezen want door de geo heb ik hier veel vertrouwen op de rock gardens van Toscane en thuis op de flow trail heb ik pr’s gezet omdat ik met veel meer snelheid de fiets in de bochten durf te zetten.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

PaganiProductions schreef: zo 12 juli 2020, 22:04
I_do schreef: zo 12 juli 2020, 17:36

Cube, canyon en Trek zijn niet standaard?
Dat zijn allemaal mainstream standaard merken.
Cube maakt geen xc bike met meer dan 100 mm
Dis de enige 110 mm xc hardtail wat word gemaakt
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=BU%2FWH
De cube reaction TM met 130mm. De Trek roscoe met 130mm? En dan vast nog heel veel wa tik niet weet of vergeet.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

het probleem is ook niet zozeer dat er geen 100+mm hardtails bestaan, die zijn er uiteraard genoeg, ze worden alleen vaak geen xc hardtails maar trail hardtails genoemd (of LTHT, hoewel dat eerder 130 of meer is).

Dus als wouter na veel twijfelen en van mening veranderen toch wel voor meer travel gaat kan dat natuurlijk prima, niks mis met 110 of 120 mm voor xc gebruik, als dat bij een fully goed is, dan kan het ook best bij een hardtail.
zeker als er ook een gravel bike bij komt, dan heb je tenminste 2 fietsen die qua inzet bereik wat verder uit elkaar liggen
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Prulleman schreef: ma 13 juli 2020, 11:45 het probleem is ook niet zozeer dat er geen 100+mm hardtails bestaan, die zijn er uiteraard genoeg, ze worden alleen vaak geen xc hardtails maar trail hardtails genoemd (of LTHT, hoewel dat eerder 130 of meer is).

Dus als wouter na veel twijfelen en van mening veranderen toch wel voor meer travel gaat kan dat natuurlijk prima, niks mis met 110 of 120 mm voor xc gebruik, als dat bij een fully goed is, dan kan het ook best bij een hardtail.
zeker als er ook een gravel bike bij komt, dan heb je tenminste 2 fietsen die qua inzet bereik wat verder uit elkaar liggen
Hoe de fabrikant het noemt of niet is natuurlijk niet zo interessant. Modellen als de reaction TM en Roscoe hebben hetzelfde frame als de crosscountry fietsen van die fabrikanten, maar dan met meer veerweg.
Het verschil tussen een XC fiets met meer veerweg en een trial MTB is natuurlijk ook meer een taalkundige discussie dan wat anders.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

I_do schreef: ma 13 juli 2020, 11:52
Prulleman schreef: ma 13 juli 2020, 11:45 het probleem is ook niet zozeer dat er geen 100+mm hardtails bestaan, die zijn er uiteraard genoeg, ze worden alleen vaak geen xc hardtails maar trail hardtails genoemd (of LTHT, hoewel dat eerder 130 of meer is).

Dus als wouter na veel twijfelen en van mening veranderen toch wel voor meer travel gaat kan dat natuurlijk prima, niks mis met 110 of 120 mm voor xc gebruik, als dat bij een fully goed is, dan kan het ook best bij een hardtail.
zeker als er ook een gravel bike bij komt, dan heb je tenminste 2 fietsen die qua inzet bereik wat verder uit elkaar liggen
Hoe de fabrikant het noemt of niet is natuurlijk niet zo interessant. Modellen als de reaction TM en Roscoe hebben hetzelfde frame als de crosscountry fietsen van die fabrikanten, maar dan met meer veerweg.
Het verschil tussen een XC fiets met meer veerweg en een trial MTB is natuurlijk ook meer een taalkundige discussie dan wat anders.
we bedoelen hetzelfde :-q
PaganiProductions

Voor een down country hardtail zou ik denk 120 mm misschien 130 mm als de vork licht genoeg is voor xc +gebruik
Met een balhoofd hoek van 67 a 68 graden zodat je er nog fatsoenlijk mee kan klimmen en afdalen.
En het frame lekker licht carbon of alu.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaganiProductions schreef: ma 13 juli 2020, 17:25 Voor een down country hardtail zou ik denk 120 mm misschien 130 mm als de vork licht genoeg is voor xc +gebruik
Met een balhoofd hoek van 67 a 68 graden zodat je er nog fatsoenlijk mee kan klimmen en afdalen.
En het frame lekker licht carbon of alu.
De hardcore xc-wedstrijdgebruik Specialized Epic heeft inmiddels een balhoofdhoek van 66 graden. Ik denk niet dat je er fatsoenlijk mee kunt klimmen of dalen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaganiProductions

Lars TB schreef: ma 13 juli 2020, 17:41
PaganiProductions schreef: ma 13 juli 2020, 17:25 Voor een down country hardtail zou ik denk 120 mm misschien 130 mm als de vork licht genoeg is voor xc +gebruik
Met een balhoofd hoek van 67 a 68 graden zodat je er nog fatsoenlijk mee kan klimmen en afdalen.
En het frame lekker licht carbon of alu.
De hardcore xc-wedstrijdgebruik Specialized Epic heeft inmiddels een balhoofdhoek van 66 graden. Ik denk niet dat je er fatsoenlijk mee kunt klimmen of dalen.
Dat is tegenwoordig toch een hardcore downhill rig geworden :winkie: :roll: :((
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Wouter, misschien moet je een keer op zoek naar een test dag waar je verschillende fietsen kan uitproberen, van een gravelbike tot een trail fully en van alles ertussen in. Je gaat van het 1 naar het ander tot weer terug naar wat je nu hebt.

En bedenk ook dat de verschillen minder groot zijn zolang je niet op de limiet van de fiets (of van het terrein of van jezelf) rijdt. (met andere woorden, met 20 per uur over een gravel pad kan met elke fiets zonder problemen en zal je ook weinig verschil in balhoofd of veerweg merken, dat begint pas bij hogere snelheden of zwaarder terrein)
Dit wil overigens niet zeggen dat alle fietsen overal even geschikt voor zijn. Als je bv 6 uur in het zadel zit spelen er ander zaken dan bij een rondje van een uurtje. Voor een lange rit ligt het tempo lager en de behoefte aan comfort hoger. Maar zo spelen er nog veel meer zaken die je af kan wegen.
PaganiProductions

Prulleman schreef: ma 13 juli 2020, 17:56 Wouter, misschien moet je een keer op zoek naar een test dag waar je verschillende fietsen kan uitproberen, van een gravelbike tot een trail fully en van alles ertussen in. Je gaat van het 1 naar het ander tot weer terug naar wat je nu hebt.

En bedenk ook dat de verschillen minder groot zijn zolang je niet op de limiet van de fiets (of van het terrein of van jezelf) rijdt. (met andere woorden, met 20 per uur over een gravel pad kan met elke fiets zonder problemen en zal je ook weinig verschil in balhoofd of veerweg merken, dat begint pas bij hogere snelheden of zwaarder terrein)
Dit wil overigens niet zeggen dat alle fietsen overal even geschikt voor zijn. Als je bv 6 uur in het zadel zit spelen er ander zaken dan bij een rondje van een uurtje. Voor een lange rit ligt het tempo lager en de behoefte aan comfort hoger. Maar zo spelen er nog veel meer zaken die je af kan wegen.
Gravelbike gaat er zeker komen.
Ik blijf van mening dat een xc hardtail hier nog het beste uit de verf misschien met een extra veerweg ik denk het comfort wel zou gaan verhogen zeker als ik meer technische dingen wil gaan doen.
Zeker omdat hier veel boomwortels en andere dingen liggen en niks word bijgehouden om het hiet natuurlijke paden zijn een geen mtb´s routes.
En van sommige dingen kan je vanaf ook springen.
Ik doe meer dan alleen met 20+ km over een gravelpad schuren.
Voorals blijf ik het bij xc bikes houden.
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Lars TB schreef: ma 13 juli 2020, 17:41
PaganiProductions schreef: ma 13 juli 2020, 17:25 Voor een down country hardtail zou ik denk 120 mm misschien 130 mm als de vork licht genoeg is voor xc +gebruik
Met een balhoofd hoek van 67 a 68 graden zodat je er nog fatsoenlijk mee kan klimmen en afdalen.
En het frame lekker licht carbon of alu.
De hardcore xc-wedstrijdgebruik Specialized Epic heeft inmiddels een balhoofdhoek van 66 graden. Ik denk niet dat je er fatsoenlijk mee kunt klimmen of dalen.
Een vlak parcours lijkt me ook onmogelijk.

De Spur in de black powder kleurstelling lijkt me wel wat.
Plaats reactie