schakelen...

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

off-topic maar in de offshore heb ik ervaring met een Frans-Noorse combinatie, duurde niet heel lang
En dan is er de ongoing KLM Air France saga

Over de naaf, hij kan mogelijk in een behoefte voorzien, maar ik voel hem niet zo. Het is wel erg oppassen niet de nadelen van beide systemen te moeten dragen voor een preceived benefit. Maar goed, ik heb zelf ooit een Rohloff gekocht en ben daar van terug gekomen. YMMV

Oh en als je wat langer hier rondloopt hoef je niet op te kijken als Lars in een discussie vasthoudend is, ik heb dat wel vaker gezien, maar nog nooit ongepaste verstrengeling. Ik probeer zelf ook wel eens een bijdrage te leveren, hopelijk vooral als ik relevante kennis en ervaring heb. Maar ik kan de discussie daarna vaak ook best weer zijn beloop laten.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heckler40 schreef: wo 22 juli 2020, 16:13
yo-eddy schreef: di 21 juli 2020, 10:52 Los van dit al heeft Kindernay Mavic overgenomen ....... benieuwd wat daar uit gaat komen :bier:
Op PInkbike vandaag:

After being placed into receivership in May, a buyer has been found for struggling French brand Mavic. According to Bicycle Retailer and Industry News, at least 14 bids were placed on Mavic, including offers from Fox Factory and Tour de France legend Bernard Hinault, but the French media are reporting that Bourellier Group have emerged with the approved bid.


Bourellier Group is eigenaar van Bricorama, Gamma en Karwei.
Binnenkort Mavic bij de Gamma?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Kan zomaar, we hebben toch al Voodoo bij Halfords en Mongoose bij Wallmart .

Die Noren in het interview hadden dan wel weer plannen met meer ambitie dan dat....
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Heckler40 schreef: wo 22 juli 2020, 18:27 Die Noren in het interview hadden dan wel weer plannen met meer ambitie dan dat....
Die Noren lopen met ieder detail van hun naaf tegen een bestaand patent aan, dat is hun grootste uitdaging geweest om de naaf op de markt te brengen.

Mavic bezit - samen met Campagnolo - een enorme berg patenten op gebied van velgen, wielen, naven en ... schakelen! Dat laatste zal zeker een doel van de Noren zijn geweest om te pakken te krijgen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hmmm, als ik de keuze had tussen licensie betalen of 100 Franse werknemers overnemen.....
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heckler40 schreef: wo 22 juli 2020, 20:10 Hmmm, als ik de keuze had tussen licensie betalen of 100 Franse werknemers overnemen.....
:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat is eerder: de pers schrijft een bericht... . De website gewoon over getypt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Zonder bronvermelding. Wat een boeven.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Heckler40 schreef: wo 22 juli 2020, 17:42 off-topic maar in de offshore heb ik ervaring met een Frans-Noorse combinatie, duurde niet heel lang
Enjoy!!
Vard Technip?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Eerder dan dat al, Coflexip Stena


En on topic, er is altijd een symbiose tussen farbrikanten en tijdschriften in een special interest als de MTB sport. Dat was in mijn actieve windsurf dagen ook niet anders. Journalist en producent leven van bijdragen van dezelfde doelgroep. Wat in principe niemand hoeft te belemmeren hun vak goed te doen ........ in de praktijk zie je ook anders.

Persoonlijk blame ik de Duitsers, die kopen altijd vooral de test winnaars met alle gevolgen van dien. 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Maar wat is nou het rendementsverlies? Bij een Nexus 7 is de lichtste versnelling als ik de verhalen mag geloven zo inefficiënt dat niet schakelen meer oplevert (meest verkochte versnellingsnaaf ter wereld 🤯). Wat is het rendementsverlies in het kleinste verzet van een Rohloff, 40% dacht ik me te herinneren? Een SA 3-versnellingsnaaf heeft een rendement van 99,9% in de 1:1 versnelling. Ik ben heel benieuwd waar op die schaal van kwaad tot erger deze naaf zit. Als ze echt iets beters hebben dan wat er is zou dat best revolutionair zijn.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: di 11 augustus 2020, 16:45 Wat is het rendementsverlies in het kleinste verzet van een Rohloff, 40% dacht ik me te herinneren?
Interessant leesvoer .... het meeste zit tussen je oren ;)

https://www.cyclingabout.com/speed-diff ... x-systems/

Singlespeed: 97% efficient (Drivetrain loss of 6w @ 200w).
Rohloff : 94.5% efficient on average across 14 gears (Drivetrain loss of 11w @ 200w)
Pinion: 90.5% efficient on average across 18 gears (Drivetrain loss of 19w @ 200w).
Shimano Alfine 11: 90.5% efficient on average across 11 gears (Drivetrain loss of 19w @ 200w).
Shimano Nexus 8: 90% efficient on average across 8 gears (Drivetrain loss of 20w @ 200w).
Nuvinci 360: 83.5% efficient on average across the gear range (Drivetrain loss of 33w @ 200w).
How Does Gearbox Efficiency Compare To Derailleurs?
A pretty common derailleur drivetrain efficiency number that’s thrown around is 95%, and this seems about right to me. The reason a derailleur system is less efficient than a singlespeed is due to (a) the derailleur jockey wheels and (b) the chain line; in other words, the angle at which a chain has to run from the front chainrings to the rear cogs.

A slightly worn chain tensioner was fitted to the above testing rig and it was determined it lost 2-3 watts using a gear with a straight chain line (resulting in 94-95% efficiency). This rate of efficiency is the same as the Rohloff hub when fitted without a chain tensioner. In fact, if you use a derailleur gear with a bad chain line (eg. a large front chainring and a large rear cog) it may actually be quite a bit less efficient than the Rohloff.

en last but not least .....
I’ve now looked at the speed difference of gearboxes, gear weight, aerodynamics, tyres and dynamo hubs. Gearbox efficiency can make a significant difference at the extremes (comparing the best and worst performer) but is much more negligible in the scheme of resistance.

At most, a Pinion gearbox or Shimano Alfine 11 hub will cost you five minutes per 100km (2.1% slower) when compared to a Rohloff or derailleur drivetrain. This is similar to the effect of a dynamo hub generator (1-3% slower) when compared to a regular hub.

The biggest speed differences come from tyre rolling resistance and aerodynamics. When comparing fast and slow rolling tyres on flat and hilly 100km courses, we can add between 12 and 17 minutes (5-7% slower) to our ride time. The aerodynamic testing yielded similar results with panniers adding 12 to 18 minutes over 100km when compared to bikepacking bags.

So with this in mind, you’re best to pick one of the gearbox systems based on your budget and whether the gear range offered is suitable for the terrain you ride.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien moeten ze die tests nog eens overdoen als de naven een paar jaar oud zijn.
Verder vergeten ze even dat al die naven ook een singlespeed aandrijving hebben, dus die 6% vd singlespeed krijgen ze er nog eens bovenop.

En wat hierboven werd geschreven over de Nexus (red line) en de Alfine 8 met naaldlagers kan ik onderschrijven, in de lagere versnellingen ga je wel sneller trappen, maar niet lichter...
(Bij een belasting die past bij die versnelling, dus niet op een vlak fietspad!)

Nu heb ik in mn stadsfiets een Sram Automatix. 2 versnellingen (die automatisch schakelen).
Naaf met 2 versnellingen, dus enigszins vergelijkbaar met de naaf waar het hier om gaat (echter met overdrive ipv reductie).
Ik moet toegeven dat ik die niet heb kunnen betrappen op merkbaar extra weerstand.
Dus er is hoop....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: di 11 augustus 2020, 22:21 Misschien moeten ze die tests nog eens overdoen als de naven een paar jaar oud zijn.
Verder vergeten ze even dat al die naven ook een singlespeed aandrijving hebben, dus die 6% vd singlespeed krijgen ze er nog eens bovenop.
2x fout.

Die Rohloff dingen slijten niet noemenswaardig.

En gezien de verliezen hebben ze hier complete aandrijflijnen gemeten!! De efficiëntste versnelling op een Rohloff naaf is namelijk de directe aandrijving en is 97% efficiënt. Vreemd genoeg precies hetzelfde getal als voor een SS opstelling... :roll:

(3x fout dus: SS is 3% verlies volgens het lijstje)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie