schakelen...

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

En verder zijn Rohloff en Pinion niet te vergelijken met de anderen op het lijstje want deze twee Duitse producten blijven wél heel onder mijn lichaam :-q .... Shimano naven trap ik standaard aan yoghurt op mijn "gewone" fiets ..... De SRAM i3 bezwijkt zelfs al onder een jongetje van 6
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

3 of 6 % kan een leesfout van mij zijn, ik ga ff terugkijken.

Mea culpa, 6W, geen 6%.

Van Rohloff en Pinion weet ik dat ze heel blijven.
Mn eigen Sram (voorheen Sachs, voorheen Torpedo) 2 speed Automatix blijft ook heel.
Op het fietspad, dat wel.
De rest gaat langzaam (of snel) minder presteren, vandaar mn opmerking.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik ben vooral geïnteresseerd in het verlies per versnelling zodat dat de vergelijken is tussen verschillende systemen. Zonder zand in de ogen te strooien door een hele zwik verliezen er bovenop te gooien, alle versnellingen (inclusief die ene zonder verlies) bij elkaar op te tellen en daar een gemiddelde van te presenteren. Niemand rijdt immers de hele tijd in alle versnellingen tegelijk dus een gemiddelde is zinloze informatie.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: wo 12 augustus 2020, 09:44 Ik ben vooral geïnteresseerd in het verlies per versnelling zodat dat de vergelijken is tussen verschillende systemen. Zonder zand in de ogen te strooien door een hele zwik verliezen er bovenop te gooien, alle versnellingen (inclusief die ene zonder verlies) bij elkaar op te tellen en daar een gemiddelde van te presenteren. Niemand rijdt immers de hele tijd in alle versnellingen tegelijk dus een gemiddelde is zinloze informatie.
Staat toch netjes in de grafiek bij dit artikel?

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

verder is dat "verlies" dus redelijk verwaarloosbaar als je geen olympisch kampioen wilt worden, gooi je alle systemen in een bak met prut dan vermoed ik dat de interne versnellingssystemen minder verlies opleveren dan een derailleur systeem.

Mijn zoontje van 7 (met dus heel weinig vermogen) rijdt Pinion met Belt drive en heeft echt geen moeite om zijn vriendjes bij te houden hoor (praktijk ipv "wetenschap" ;) )
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

yo-eddy schreef: wo 12 augustus 2020, 10:08 Mijn zoontje van 7 (met dus heel weinig vermogen) rijdt Pinion met Belt drive en heeft echt geen moeite om zijn vriendjes bij te houden hoor (praktijk ipv "wetenschap" ;) )
Maar als ze nu onderling eens van bike wisselen? :winkie:
Die kleine van jou zit heel veel op de fiets, dus zal vast ook een stukkie sterker zijn / beter zijn energie kunnen gebruiken....
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: wo 12 augustus 2020, 17:03
yo-eddy schreef: wo 12 augustus 2020, 10:08 Mijn zoontje van 7 (met dus heel weinig vermogen) rijdt Pinion met Belt drive en heeft echt geen moeite om zijn vriendjes bij te houden hoor (praktijk ipv "wetenschap" ;) )
Maar als ze nu onderling eens van bike wisselen? :winkie:
Die kleine van jou zit heel veel op de fiets, dus zal vast ook een stukkie sterker zijn / beter zijn energie kunnen gebruiken....
Hij speelt vooral veel op/met de fiets, een echte km vreter is het niet, technisch vaardig is ie wel behoorlijk. Mijn referentie hier was het zoontje van 38x10 en zijn BMX maatje.... en die kunnen echt een aardig stukje trappen kan ik je verzekeren. Op die leeftijd is het vooral lol hebben en elkaar beetje uitdagen, de "marginal gains" mogen nog wel even wachten :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

yo-eddy schreef: do 13 augustus 2020, 09:43
Mark-V schreef: wo 12 augustus 2020, 17:03
Maar als ze nu onderling eens van bike wisselen? :winkie:
Die kleine van jou zit heel veel op de fiets, dus zal vast ook een stukkie sterker zijn / beter zijn energie kunnen gebruiken....
Hij speelt vooral veel op/met de fiets, een echte km vreter is het niet, technisch vaardig is ie wel behoorlijk. Mijn referentie hier was het zoontje van 38x10 en zijn BMX maatje.... en die kunnen echt een aardig stukje trappen kan ik je verzekeren. Op die leeftijd is het vooral lol hebben en elkaar beetje uitdagen, de "marginal gains" mogen nog wel even wachten :wink:
Ik snap m, was ook meer een geintje! Natuurlijk zal die beltdrive efficient zijn!
Maar een e-bike is bijna net zo duur :D
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: do 13 augustus 2020, 14:38 Ik snap m, was ook meer een geintje! Natuurlijk zal die beltdrive efficient zijn!
Maar een e-bike is bijna net zo duur :D
Die belt is dan weer juist efficiënter bij hogere vermogens t.o.v. een ketting, bij Pinion heeft de belt dan wel weer minder spanning nodig dan bij Rohloff ivm de tandwielverhoudingen ..... marginal gains en losses zijn overal te vinden :wink:

Tsja, de prijs ..... om het voor mijzelf nog een beetje te verantwoorden gaan de meeste parts op zijn huidige bike nog wel een paar fietsen mee en verder heeft de kleine man mazzel dat papa een beetje gek is en in de fietsen business zit ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

yo-eddy schreef: di 11 augustus 2020, 22:50 Shimano naven trap ik standaard aan yoghurt op mijn "gewone" fiets .
Dat is heel bijzonder... Ik heb nu meerdere malen de wereld rond gereden op een Inter8 met middenmotor, en dat is dus geen klein vermogen. Ik heb nog nooit eerder gehoord van iemand met het brute vermogen om een Inter8 aan gort te rijden.... :~

Dat een Rohloff nog verder komt en efficienter is, is uiteraard geen discussie, maar Shimano Inter 8 is doorgaans hufterproof, ook met zwaardere middenmotoren.
Laatst gewijzigd door Loknor op do 13 augustus 2020, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Loknor schreef: do 13 augustus 2020, 20:42
yo-eddy schreef: di 11 augustus 2020, 22:50 Shimano naven trap ik standaard aan yoghurt op mijn "gewone" fiets .
Dat is heel bijzonder... Ik heb nu meerdere malen de wereld rond gereden op een Inter8 met middenmotor, en dat is dus geen klein vermogen. Ik heb nog nooit eerder gehoord van iemand met het brute vermogen om een Inter8 aan gort te rijden.... :~
Heb het in dit geval over nexus 7 en 8 , mijn 100+kg en een aardig piek wattage helpen blijkbaar niet. Rohloff blijft daarentegen wel heel :-q
Haal de naven eens uit elkaar, het verschil in kwaliteit is zichtbaar.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

yo-eddy schreef: do 13 augustus 2020, 20:44
Loknor schreef: do 13 augustus 2020, 20:42

Dat is heel bijzonder... Ik heb nu meerdere malen de wereld rond gereden op een Inter8 met middenmotor, en dat is dus geen klein vermogen. Ik heb nog nooit eerder gehoord van iemand met het brute vermogen om een Inter8 aan gort te rijden.... :~
Heb het in dit geval over nexus 7 en 8 , mijn 100+kg en een aardig piek wattage helpen blijkbaar niet. Rohloff blijft daarentegen wel heel :-q
Haal de naven eens uit elkaar, het verschil in kwaliteit is zichtbaar.
Inter 8 is Nexus 8/Alfine 8 in combi met een Yamaha 250 watt 80nm (en ik kan zelf ook wel een beetje trappen)... beladen+aanhangwagen zit ik al snel boven de 150kg. Op GOT heb je mensen die met 500 watt rond crossen met Inter8. Dat zijn prof vermogens.

Ik kan niet anders dan verbluft te zijn...

Dat Rohloff beter is, geen discussie verder ;)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Loknor schreef: do 13 augustus 2020, 20:48
yo-eddy schreef: do 13 augustus 2020, 20:44

Heb het in dit geval over nexus 7 en 8 , mijn 100+kg en een aardig piek wattage helpen blijkbaar niet. Rohloff blijft daarentegen wel heel :-q
Haal de naven eens uit elkaar, het verschil in kwaliteit is zichtbaar.
Inter 8 is Nexus 8/Alfine 8 in combi met een Yamaha 250 watt 80nm (en ik kan zelf ook wel een beetje trappen)... beladen+aanhangwagen zit ik al snel boven de 150kg. Op GOT heb je mensen die met 500 watt rond crossen met Inter8. Dat zijn prof vermogens.

Ik kan niet anders dan verbluft te zijn...

Dat Rohloff beter is, geen discussie verder ;)
de huidige baansprintersploeg trapt vermogens van tegen de 2600watt .... daar kom ik uiteraard bij lange na niet aan maar een piek van boven de 1500 ramde ik vroeger nog wel uit mijn gestel als ik het bultje na de tunnel op moest met haast ;)
De Nexus in onze huidige bakfiets die alleen gemoedelijk gebruikt wordt doet het al 3 jaar probleemloos ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Er zullen wel wat Inter8 naven heel blijven. Maar dat is eerder geluk dan dat het de bedoeling is. Uitzonderingen bevestigen de regel. 5 minuten praten met Urban Arrow, Workcycles of R&M zal dit bevestigen. Praktijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie