schakelen...

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Interessant !
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Lars TB schreef: do 13 augustus 2020, 22:42 Er zullen wel wat Inter8 naven heel blijven. Maar dat is eerder geluk dan dat het de bedoeling is. Uitzonderingen bevestigen de regel. 5 minuten praten met Urban Arrow, Workcycles of R&M zal dit bevestigen. Praktijk.
En dat kan ik als ebike branche sales technicus (bij enviolo) beamen, die 8 SPD naven worden bij bosjes vervangen. Overigens wel doordat ze geschakeld worden onder belasting, doe je dat niet gaan ze een stuk langer mee. Al weet ik zeker dat de 80nm buiten de officiële max belasting van die naaf valt, en dat heeft een reden :roll:
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Hoi Bart, interessant dat jij als Enviolo sales technicus dit zegt. Het zal je verbijsteren (echt heel izar, zoiets alsof de wereld op zijn kop staat^^) dat je als kenner op GOT (de grooste community site) veel issues over Nuvinci en Enviolo hoort en dat storingen met Inter8 die volgens jouw insider kennis met bosjes voorkomen onbekend zijn.

Gek is dat, ik ben toch tien jaar Community manager van de grootste ebike community met brede contacten binnen de industrie , toch bijzonder dat ik als onafhankelijke precies het tegenovergestelde beeld heb van jullie en je concurent :~

Alle gekheid op een stokje, als je 2000 watt trapt gaat het vast stuk, maar als je ziet dat het zelfs in Speed Pedelecs en opgevoerde e-bikes als onverwoestbaar bekend staat durf ik wel te zeggen dat er hier toch enige hyperbool is over de zwakheid van Nexus 8 (en enige kokerblindheid vanuit het eigen product). :-q ,

Verder niet relevant voor Mountainbikes, efficiency en sealing zijn niet van dien aard dat je er hier iets mee kan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

https://www.brujulabike.com/sram-crankset-patent/

Laat ik deze dan ook maar hier neer gooien.

Afbeelding

Ziet er zo gedetailleerd uit dat het al min of meer klaar lijkt. Levensvatbaar? Misschien te gecompliceerd en te zwaar. Voor de mountainbike of de racefiets?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Lijkt me inderdaad te complex voor een sportieve fiets, maar wat moet je ermee met bijvoorbeeld een eBike? Dan zou een mooie dichte unit toch wenselijker zijn dan dit?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Loknor schreef: vr 14 augustus 2020, 09:00 Hoi Bart, interessant dat jij als Enviolo sales technicus dit zegt. Het zal je verbijsteren (echt heel izar, zoiets alsof de wereld op zijn kop staat^^) dat je als kenner op GOT (de grooste community site) veel issues over Nuvinci en Enviolo hoort en dat storingen met Inter8 die volgens jouw insider kennis met bosjes voorkomen onbekend zijn.

Gek is dat, ik ben toch tien jaar Community manager van de grootste ebike community met brede contacten binnen de industrie , toch bijzonder dat ik als onafhankelijke precies het tegenovergestelde beeld heb van jullie en je concurent :~

Alle gekheid op een stokje, als je 2000 watt trapt gaat het vast stuk, maar als je ziet dat het zelfs in Speed Pedelecs en opgevoerde e-bikes als onverwoestbaar bekend staat durf ik wel te zeggen dat er hier toch enige hyperbool is over de zwakheid van Nexus 8 (en enige kokerblindheid vanuit het eigen product). :-q ,

Verder niet relevant voor Mountainbikes, efficiency en sealing zijn niet van dien aard dat je er hier iets mee kan.
Interessant tegengeluid. Kan het te maken hebben met de veel hogere verkoopaantallen van Shimano?
Als dat een factor 100 is (zal mij niks verbazen) is de kans ook vele malen groter dat ze vervangen worden.
Dit soort discussies hebben eigenlijk alleen zin als je het percentage defect en het aantal gereden km's weet.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Loknor schreef: vr 14 augustus 2020, 09:00 Verder niet relevant voor Mountainbikes, efficiency en sealing zijn niet van dien aard dat je er hier iets mee kan.
Laat dit nu net een MTB forum zijn ;) .... Shimano geeft ook gewoon aan dat deze naven niet voor MTB bedoeld zijn. Alleen Pinion en Rohloff zijn geschikt voor MTB.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Dat schrijft hij toch ook?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

zeroground schreef: vr 14 augustus 2020, 13:49 Dat schrijft hij toch ook?
Yup, maar zie deze naven toch vaak in een "vergelijk" terugkomen als het gaat over interne schakel systemen ook hier op 't MTB forum terwijl Pinion en Rohloff echt van een totaal andere orde zijn. Dat wilde ik nog even benadrukken (zeker na de eerdere lovende berichten van Loknor over de Shimano naven).

on topic, lijkt dat de "Classified" naaf zich wel wil richten op competitief gebruik, ben benieuwd :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Welk probleem lost dit systeem nou eigenlijk op? Dat je ketting niet tussen de voorbladen kan komen? Hoe vaak komt dat voor bij racefietsen? En is een complexe achternaaf dan de oplossing voor juist dat probleem? Met alle mogelijke issues die je er voor terugkrijgt, die (op een racefiets) weer om andere oplossingen met bijbehorende compromissen vragen ben ik nog niet echt overtuigd. Maar misschien dat dat nog verandert als iemand er Paris-Roubaix mee weet te winnen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: vr 14 augustus 2020, 18:29 Welk probleem lost dit systeem nou eigenlijk op? Dat je ketting niet tussen de voorbladen kan komen? Hoe vaak komt dat voor bij racefietsen? En is een complexe achternaaf dan de oplossing voor juist dat probleem? Met alle mogelijke issues die je er voor terugkrijgt, die (op een racefiets) weer om andere oplossingen met bijbehorende compromissen vragen ben ik nog niet echt overtuigd. Maar misschien dat dat nog verandert als iemand er Paris-Roubaix mee weet te winnen.
Het lost geen probleem op, maar als iemand er mee wint, dan lost het wel een probleem op :~


Ontwerpvrijheid voor het frame, compactere cassette (tegenover 1x).

Daarnaast zetten ze het nu neer voor gravelracers, maar voor een racer of mountainbike kan het ook prima werken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Jamis Diablo schreef: vr 14 augustus 2020, 12:48
Loknor schreef: vr 14 augustus 2020, 09:00 Hoi Bart, interessant dat jij als Enviolo sales technicus dit zegt. Het zal je verbijsteren (echt heel izar, zoiets alsof de wereld op zijn kop staat^^) dat je als kenner op GOT (de grooste community site) veel issues over Nuvinci en Enviolo hoort en dat storingen met Inter8 die volgens jouw insider kennis met bosjes voorkomen onbekend zijn.

Gek is dat, ik ben toch tien jaar Community manager van de grootste ebike community met brede contacten binnen de industrie , toch bijzonder dat ik als onafhankelijke precies het tegenovergestelde beeld heb van jullie en je concurent :~

Alle gekheid op een stokje, als je 2000 watt trapt gaat het vast stuk, maar als je ziet dat het zelfs in Speed Pedelecs en opgevoerde e-bikes als onverwoestbaar bekend staat durf ik wel te zeggen dat er hier toch enige hyperbool is over de zwakheid van Nexus 8 (en enige kokerblindheid vanuit het eigen product). :-q ,

Verder niet relevant voor Mountainbikes, efficiency en sealing zijn niet van dien aard dat je er hier iets mee kan.
Interessant tegengeluid. Kan het te maken hebben met de veel hogere verkoopaantallen van Shimano?
Als dat een factor 100 is (zal mij niks verbazen) is de kans ook vele malen groter dat ze vervangen worden.
Dit soort discussies hebben eigenlijk alleen zin als je het percentage defect en het aantal gereden km's weet.
En niet alleen dat maar ook hoe ze belast worden. Dat is zeer lastig vergelijkingen maken.

Even voor Loknor: ik werk al wat langer in de eBikes en heb ook buiten enviolo jarenlange ervaring en geef echt niet hier commentaar om reclame te maken. Het is ook zeker geen product voor sportieve bikes en kent beperkingen. Maar ga hier niet lopen doen alsof inter8 perfect is. Wat Lars ook al aangaf, in veel ebike toepassingen kiezen merken (als het niet persé om prijs gaat) duidelijk voor andere versnellingsnaven en dat zijn niet de minste merken.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 14 augustus 2020, 19:33 Het lost geen probleem op, maar als iemand er mee wint, dan lost het wel een probleem op :~ Ontwerpvrijheid voor het frame, compactere cassette (tegenover 1x).

Daarnaast zetten ze het nu neer voor gravelracers, maar voor een racer of mountainbike kan het ook prima werken.
Als iemand er een (weg)race mee wint lost dat mijn scepsis misschien op omdat het zou bewijzen dat al die compromissen in extreme omstandigheden wel functioneren, of zelfs voordelen bieden. En ik kan een heel verhaal typen over wat de nadelen van een 1x aandrijving zijn maar daar is al zoveel over gezegd en geschreven. In mijn ogen biedt dit systeem de nadelen van 1x gecombineerd met de nadelen van een versnellingsnaaf, en dan ook nog elektronisch. Dat kan nooit concurreren met een 2x race aandrijving om meerdere redenen, en dan vooral efficiëntie op de uiterste versnellingen. Als dat in het echt ondanks die theoretische nadelen toch redelijk feilloos blijkt te werken, hartstikke mooi. Dan biedt het wellicht kansen. Misschien dat ik het teveel vanuit mijn koerservaring (op clubniveau) benader maar dan hadden ze maar niet moeten beginnen over Tom Boonen die een race verloor door een freak accident met een vastgeklemde ketting :bier:
Plaats reactie