Het Mullet Topic

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Mullet bikes, bij de meeste hier wel bekend, simpel gezegd een groter voorwiel in een mountainbike 8) niet echt nieuw maar nog altijd erg trending!
In het Wereldbeker Downhill en EWS circuit enz. zijn er aardig wat goede resultaten mee geboekt en afgelopen tijd zagen we dat een aantal fietsfabrikanten ze in hun gamma opnamen, maar voor die tijd werden al lang bestaande bikes omgebouwd..
Het meest gebruikelijke voor nu is een 27.5 fiets voorzien van een 29er wiel al dan niet met aangepaste vorklengte/stuurhoogte e.d.
Een 27.5 wiel in een 29er kan ook maar is minder ideaal, de geo veranderd teveel, namelijk een te diepe bb, te slacke zithoek enz. dit is bij fully's wel weer op te lossen met behulp van offset shock bushings, langere dempers of specifieke ombouwkits, Forbidden Bikes bijv. levert de Ziggy Link waarmee je je Druid (29er) naar mullet om kan bouwen zonder dat dit al teveel negatieve invloed heeft op de geo.
Er zijn wel een aantal voordelen op te noemen; wendbaarder dan de 29er maar met de betere grip van het grotere voorwiel, ook het makkelijk rollen over oneffenheden maar met de grotere kont-band-afstand voor mensen met korte benen..
Of het echt sneller of beter is, dat blijkt vooral een persoonlijk iets...

Aangezien ik op het forum hier en daar mullet experimenten heb gespot, leek het me leuk dit in een gezamenlijk topic te stoppen.
Dus zie je fabrieksmodellen, tests, nieuwtjes of ben/wil je zelf gaan experimenteren met gemixte wielmaten, of vind je het complete onzin en blijf je bij 2 dezelfde wielen, drop het hier :-D
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Ik zal aftrappen,
Momenteel rijd ik mijn hardtail in mullet setup, een 120mm vork met 29” wiel en daarnaast heb ik natuurlijk de originele 140mm 27.5 setup. Eigenlijk ben ik te kort na het opbouwen(en dus zonder echt aan de fiets te kunnen wennen) al geswitcht naar mullet. Dit was tijdens de Corona piek dus naar het buitenland gaan voor een goede vergelijkingstest zat er even niet in, ook van de plannen om op wat rondjes HG te testen is het nog niet gekomen..
Maar heel binnenkort gaat de fiets mee naar interessant terrein waar ik op dag 1 de huidige mullet-setup rijd en dag 2 de standaard 27.5 wielen, een soort van back to back dus.
Erg benieuwd wat ik er dan van ga merken of wat niet, want zulke goede voelsprieten heb ik ook weer niet. Ik vindt vooral het prullen en er over lullen leuk :tong

Hier het kanon in beide gedaantes:

27.5
Afbeelding

27.5 - 29
Afbeelding

beide naast elkaar, zoals je ziet geo nagenoeg onveranderd
Afbeelding


Wordt vervolgd..
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Interessant onderwerp :-q
Denk dat het ook handig is om de breedte van de banden er bij te vermelden.
Als je een 27.5 x 2.8 vervangt voor een 29 x 2.3 zal het qua omvang niet verschillen en heeft het dan effect?

Welke breedtes heb jij gewisseld HdB?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Leuk topic.

En top dat er een vergelijk komt. Goed werk HdeB :-q

(Even wat zout erbij :) )

In bovenstaande foto het vergelijk van de 27,5 en 29 setup. Inbouwhoogte en balhoofdhoek zijn nagenoeg gelijk. Wat dat betreft balhoofdhoek is er overeenkomst.

Verschil is er in: de as hoogte deze is groter bij het 29-er wiel. Hierdoor is de "' trail " van de 29 set up groter dan de 27,5.
En de "bb drop" op de lijn tussen beide assen is ook groter.

Hoe veel verschil in trail en bb drop weet ik niet. Is denk ik wel interesant om te weten.

Belangrijkst is natuurlijk. Hoe dit zich vertaald in rij gevoel met de +en de -en van ieder setup
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Waar is de tijd dat ik op mijn 26” Rotwild rond reed met een 24” achterwiel. Er stak ook nog een Boxxer in 8) . Jaren later kwam Trek op de proppen met een 69 of was het 96 :tong Ook hier herhaalt de geschiedenis zich.
Persoonlijk zou ik een 650b bouwen met een 26” achterwiel :bier:
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

@jamis banden kunnen inderdaad het verschil maken of breken, ik rijd de standaard 27.5 setup met 2.6 Maxxis’en, Rekon(liner) achter en Minion DHF voor, in mullet met Minion DHF 2.5 voorop.


@corex klopt! Er zijn zeker verschillen, de 29er vork bijv. heeft gewoon 51mm offset en de 27.5 42mm, ook wielbasis is dus langer, vooral stuurhoogte, balhoofdhoek en zithoek wou ik grotendeels gelijk houden, maar er zijn dus geo wijzigingen waar je niet omheen kan, het bijschrift geo ongewijzigd is in elk geval wat tekort door de bocht:)

Het nadeel van niet digitaal werken is dat ik voor nu niet direct cijfers heb van verschil in wielbasis, trail en bb-drop, ik had destijds het vergelijk in geo even 1:1 op een werktafel uitgetekend, inmiddels is dat er weer vanaf🥴
Wel de originele tekening thuis dus ik kan het nog eens uit gaan zoeken of misschien wil mijn huistekenaar er even in duiken;)

Wat trail betreft merkte ik met de mullet en een WP Cross voorop dat hij dan erg twitchy stuurt, doordat de band zo licht is en noppen zich niet zo ingraven als de grovere Minion.
Dus een zware grove band en vooral een vork met minder offset zou het verder perfectioneren, maar RCZ had geen Pike met korte offset :-D

@jurriaan er is niks nieuws onder de zon;)
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

En ik maar denken dat je radicaal van haarstijl gewijzigd was, en zooooo lang was die lockdown nu ook niet...


Een 29" vork ligt te wachten...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Jamis Diablo schreef: za 18 juli 2020, 12:55 Interessant onderwerp :-q
Denk dat het ook handig is om de breedte van de banden er bij te vermelden.
Als je een 27.5 x 2.8 vervangt voor een 29 x 2.3 zal het qua omvang niet verschillen en heeft het dan effect?
Andersom werkt het wel, zeker op een hardtail. Ik ben van 29 achter naar een 27.5+ gegaan en dat geeft duidelijk wat meer vering ten opzichte van een harder opgepompte band van een halve inch smaller, net als meer tractie in los zand. Ik heb eens een vergelijkend warenonderzoek gedaan op Hoge Ginkel, de rondetijden verschilden niet significant maar de dikke achterband voelde gemoedelijker.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De diameter van een + 27.5" ten opzichte van een 2.6 29" wiel/band verschilt toch wel wat hoor.
Dat merk ik namelijk als ik de fietsen thuis in de standaard zet, dan moet ik de bovenste houder toch echt wel wat verstellen om beide wiel(band)maten netjes vast te klemmen :)

Met mullet setup verder geen ervaring, heb er weleens aan gedacht om een 29er voorwiel in mijn Merida te hangen maar dan bedenk ik me telkens dat ik eigenlijk zeer tevreden ben met de originele 27.5" X 2.8 voor(en achter)kant en dan laat ik het maar zo :D

Maar ik zou het zo kunnen uittesten, even het 29er voorwiel van de Snowdon erin schroeven. Merida heeft het af-fabriek al gedaan in de nieuwe generatie Eone-sixty,, die wordt als mullet op de markt gebracht. Het is sowieso een populaire setup bij veel e-mtb's momenteel, de betere roll-over van de voorkant combineren met wat meer ruimte voor een beetje veerweg achter icm een niet te lange achtervork.
Naast het grotere voorwiel is Merida voor de achterkant afgestapt van de vette 2.8 Minion en ligt er nu een 2.6 band op, dit terwijl de achtervork 1 op 1 overgenomen is van de voorganger:
Afbeelding

Vorige versie met 27.5" 2.8 rubbers voor en achter. En passant hebben ze de prijs ook maar even van €6.300 naar €10.000 verhoogd voor het topmodel :o (daarvoor krijg je dan wel een tweede accu met passende rugzak meegeleverd, dat zou je anders rond de €900 kosten).
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

kermit schreef: ma 20 juli 2020, 08:05

Met mullet setup verder geen ervaring, heb er weleens aan gedacht om een 29er voorwiel in mijn Merida te hangen maar dan bedenk ik me telkens dat ik eigenlijk zeer tevreden ben met de originele 27.5" X 2.8 voor(en achter)kant en dan laat ik het maar zo :D

Maar ik zou het zo kunnen uittesten, even het 29er voorwiel van de Snowdon erin schroeven.
Zo’n kleine moeite... dat had ik allang geprobeerd als ik jou was :P
Even de fiets met het 29’er wiel mee inladen, rondje origineel en daarna wiel wisselen, eventueel een spacer of 2 van onder de stem naar boven verhuizen, kwartiertje werk?
Of het achterwiel van de Merida in Snowdon.. een 2.8 slof zou moeten passen 8)

Misschien moet ik je nog wat nieuwsgieriger maken..
If you want to delve deeper into the pros and cons of the mullet bike, there are also some geeky physics reasons why the mullet might be more than just fashion.
First, let’s look at the front axle height in relation to the centre of mass. When the front wheel hits an object which stops the bike, the mass of the bike tries to carry on forward, pivoting around the front axle and therefore flipping the rider over the handlebars.
On a bike with a 29in front wheel, the front axle is roughly 14.5in high (half the wheel diameter, give or take variations in tyre size). If the bike has a 27.5in rear wheel, the mass of the rear mech, cassette, rear hub and rear brake are all 0.75in below the front axle height, at 13.75in (half the diameter of a 650b wheel).

Lowering more of the bike’s mass below the front axle height creates a bike with greater stability, as more weight is driving the rider’s feet toward the floor underneath the front wheel, instead of over the front axle. This effect should allow the suspension to work more effectively.
https://www.bikeradar.com/features/what ... bike-29er/




@cheeta dit moeten we niet willen toch?https://en.m.wiktionary.org/wiki/skullet :o
'BUILT not Bought '
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Jurriaan schreef: za 18 juli 2020, 14:33 Jaren later kwam Trek op de proppen met een 69 of was het 96 :tong Ook hier herhaalt de geschiedenis zich.
Klopt, dat was een 69'er. Met 26" achterwiel en 29" voorwiel. Die werden toen standaard SS geleverd. Heb er een keer op gefietst, maar vond het niets. Was ergens in 2008-2009.

Afbeelding

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Herman de Biker schreef: ma 20 juli 2020, 10:54 @cheeta dit moeten we niet willen toch?https://en.m.wiktionary.org/wiki/skullet :o
Soms wordt je daar wel toe gedwongen, de voorkant dan toch ;-)

En over die wielenwissel, als ik dat Snowdon wiel erin hang zit ik ook ineens met een Rekon in plaats van een Minion/Magic Mary... dat vergelijk is ook wat scheef. Maar wie weet, misschien op m'n volgende ritje eens proberen. Remschijf diameter is ook gelijk dus het is zo gedaan.

Maar stel nou dat het heel goed bevalt... dan "moet" ik ook weer een nieuw wiel + band kopen :roll: :D
En m'n Hope wieltjes zijn net drie ritten oud...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Lewis Buchanan op een forbidden maakt een vergelijk 29-er v.s.mullet 29/27,5

Op de mullet is hij op beide tracks sneller.

https://www.youtube.com/watch?v=HxQk5mXJ_XI
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Trouwe volger van zijn kanaal(bij gebrek aan Cathro content) wat gaat die gast ongenadig hard heh :o
Voorlopig laat hij hem mullet, ik ben benieuwd..
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Het idee heeft weleens gespeeld bij mij ook, ben benieuwd naar het back2back vergelijk van je :-q
Plaats reactie