Het Mullet Topic

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Even een kick up voor dit topic.

Hieronder een test / vergelijk van 275 / mullet / 29 set -up.

https://enduro-mtb.com/en/best-wheel-si ... -spectral/
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus ik moet mn 29" achterwiel er weer in zetten :~

Herken wel dat ik bij de mullet meer bewust de druk op het voorwiel moet houden.
Komt misschien omdat de hele fiets iets achterover hangt tov een 29" achterwiel.
Hoewel het verschil tussen een 29x2.35 en een 27.5x2.8 niet zo heel groot is.
De 2.8 geeft wel meer comfort dan de 2.25 en dat kan ik op een HT wel gebruiken.

Ik laat het nog even zo.
(Bovendien mn 29" achterwiel uitgeleend :wink: )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

marcomtb1972 schreef: wo 27 oktober 2021, 19:17 Even een kick up voor dit topic.

Hieronder een test / vergelijk van 275 / mullet / 29 set -up.

https://enduro-mtb.com/en/best-wheel-si ... -spectral/
Een artikel dat zo'n beetje begint met de stelling "26″ is dead!" knap ik eigenlijk onmiddellijk al op af. :cry:
Ik zweer nog steeds bij de 26" op mijn 2008 Stumpy, zeker op de technische bochtige single tracks.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Volgens mij is de conclusie dat de spectral met 27.5” niet lekker rijdt en dat ze nooit meer 26” gaan leveren. Dat mogen ze best stellen, niet dat dit dan direct voor alle fietsen zou gelden.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

FreedomRanger schreef: vr 29 oktober 2021, 21:51
marcomtb1972 schreef: wo 27 oktober 2021, 19:17 Even een kick up voor dit topic.

Hieronder een test / vergelijk van 275 / mullet / 29 set -up.

https://enduro-mtb.com/en/best-wheel-si ... -spectral/
Een artikel dat zo'n beetje begint met de stelling "26″ is dead!" knap ik eigenlijk onmiddellijk al op af. :cry:
MIsschien toch even lezen?
FreedomRanger schreef: vr 29 oktober 2021, 21:51 Ik zweer nog steeds bij de 26" op mijn 2008 Stumpy, zeker op de technische bochtige single tracks.
Dat mag, maar waar liggen die bochtige singletracks?
In Kronplatz(Dolomieten) waar de test is gedaan, in de Alpen, de Pyreneeen of op de UHR?
In een nieuws-topic roepen dat 26"niet dood is heeft toch wel wat nuancering nodig ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

ThaSingleTrackMastah schreef: za 30 oktober 2021, 13:29
FreedomRanger schreef: vr 29 oktober 2021, 21:51

Een artikel dat zo'n beetje begint met de stelling "26″ is dead!" knap ik eigenlijk onmiddellijk al op af. :cry:
MIsschien toch even lezen?
FreedomRanger schreef: vr 29 oktober 2021, 21:51 Ik zweer nog steeds bij de 26" op mijn 2008 Stumpy, zeker op de technische bochtige single tracks.
Dat mag, maar waar liggen die bochtige singletracks?
In Kronplatz(Dolomieten) waar de test is gedaan, in de Alpen, de Pyreneeen of op de UHR?
In een nieuws-topic roepen dat 26"niet dood is heeft toch wel wat nuancering nodig ;)
Natuurlijk had ik het stuk verder gelezen en enige nuancering is inderdaad nodig zoals aardappels beter worden met jus. :-D

Ik houd van het scherpe en het wat nerveuze karakter van de 26" wielen in combinatie met de geometrie van mijn Stumpy. De manier waarop ik mijn fiets een bochtje in kan smijten of de acceleratie als ik de bocht weer uitkom, zijn om van te smullen. Het past gewoon beter bij mijn manier van buitenspelen, denk ik.

Natuurlijk is er ook de down-side van mijn kleuterwieltjes, zoals wanneer ik bij mijn maten moet aanklampen als zij even extra gas geven op de langere paden. Afdalingen met wortels, stenen, kuilen e.d. vragen net even wat meer alertheid van mijn kant; hoewel dat ook iets is dat ik eerder als een kick ervaar dan als een beperking. Ik kan me voorstellen dat een 26-er minder toegankelijk is voor een beginner dan een 29-er. Aan de andere kant zul je ook meer aan de bak moeten en zal de leercurve wellicht daardoor wat steiler zijn?

Smakelijke stukken technische en bochtige ST's kom je overal in Nederland tegen: van het rondje Dorst tot Groesbeek of de nieuwe route Schaarsbergen. Overal zijn er wel tracks te vinden waar je met een 26" lekker kunt gooien en smijten. Een mullet zou ik overwegen, maar dan wel met een 26" achter en een 27.5" voor. :-q
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Om van een Spectral Mullet terug een 29/29 te maken moet je de achterdriehoek vervangen?
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Rasmazzer schreef: di 30 november 2021, 18:49 Om van een Spectral Mullet terug een 29/29 te maken moet je de achterdriehoek vervangen?
Klopt…
Voor de Spectral Mullet heeft men de voordriehoek van de 29er en de achterdriehoek van de 27,5 gebruikt. Canyon is voorlopig niet van plan om de 27,5 achterdriehoeken los te gaan leveren. Meer in de onderstaande GMBN tech van 5.35min tot 9.10min.

https://www.youtube.com/watch?v=kXCk98GUqgM
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Plaats reactie