Het Mullet Topic

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

SS??
Just do Ti, or did i die?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Single Speed.


Ik heb ooit mijn persoonlijk record op Schoorl gereden op een SS. Was ook nog nooit zo kapot na 1 rondje. Maar je moet doortrappen op die dingen. En hard trappen maakt meestal nog steeds een groter verschil dan een perfect sturende fiets... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

paulus1981 schreef:...
Obv nieuwe inzichten zou mijn reign standaard al kansloos omhoog moeten trappen, dat valt nog wel mee, maar daarmee niet de ideale kandidaat om als basis voor een allround mullet te dienen..

Jouw HT biedt waarschijnlijk wat meer speelruimte in de geometrie, echter ik heb ook een scandal en daar zit een 29*2,6" Maxxis rekon achterband in, is het dan de moeite nog om met een ander wiel te gaan experimenteren?
In mijn achterbrug is geen ruimte voor 29x2.6.
De achterbrug wordt al wat smaller op de plek van de 29" band.
Misschien dat alu vd Scandal net wat beter te vormen is, om op die plek meer ruimte te maken?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 26 juli 2020, 20:42
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 26 juli 2020, 00:14 Het wiel met 27.5x2.8 is max 1.5" kleiner dan het 29x2.4 wiel, ...
Het is voor de vergelijking natuurlijk wel zinnig dezelfde breedte/hoogte aan te houden, anders kun je alles wel uit zijn verband gaan trekken... .
Snap niet helemaal wat je bedoelt
Ik leg uit wat ik van plan ben en waarom dit slechts een klein effect gaat hebben.
Om het mullet effect goed te onderzoeken zou ik wellicht een 27.5x2.4 moeten gebruiken, maar dat is niet mijn doel.
Op 2.4 gebied ben ik tevreden met 29x2.4.

Net zoals Paulus teveel ineens had veranderd is mijn vergelijking dus ook niet zuiver.
Maar met 29 voor en 27.5 achter kan je het gerust een mullet noemen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Lars TB schreef: zo 26 juli 2020, 21:53 Single Speed.


Ik heb ooit mijn persoonlijk record op Schoorl gereden op een SS. Was ook nog nooit zo kapot na 1 rondje. Maar je moet doortrappen op die dingen. En hard trappen maakt meestal nog steeds een groter verschil dan een perfect sturende fiets... .
De trek was alleen geen singlespeed vandaar mijn vraagtekens :wink: . Ik weet wel dat SS rijden af en toe tot gekke dingen kan leiden.
Just do Ti, or did i die?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Omdat de vork uit mijn hardtail weg is lag het voorwiel los in de schuur... dus even in de Merida gepropt om HdB een pleziertje te doen ;-)

Afbeelding

Nog niet mee gereden, op het tuinpad op en neer na. En dan voel ik meteen dat deze setup een lichte neiging tot wielflop heeft waar de standaard setup dat niet heeft. Overigens niks om je druk over te maken, mijn Mondraker had dat destijds ook toen ik van een 51mm offset vork naar eentje met kortere offset ging en in het terrein was daar niets van te merken.

Dit is een Rekon 29" x 2.6, origineel zit er voor en achter een (Minion) 27.5" x 2.8 in.
Of ik er ook daadwerkelijk mee ga rijden weet ik nog niet, vraag me af hoe zinvol dat is als je een Minion/Magic Mary vervangt door een Rekon. Ik vermoed dat je meer inlevert aan grip dan je wint aan verandering in stuurgedrag... (en bovendien vind ik het lelijk, twee verschillende wielmaten, net als fat-front. Die Trek is helemaal een gedrocht... :D ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 26 juli 2020, 23:38
Lars TB schreef: zo 26 juli 2020, 20:42

Het is voor de vergelijking natuurlijk wel zinnig dezelfde breedte/hoogte aan te houden, anders kun je alles wel uit zijn verband gaan trekken... .
Snap niet helemaal wat je bedoelt
Ik leg uit wat ik van plan ben en waarom dit slechts een klein effect gaat hebben.
Om het mullet effect goed te onderzoeken zou ik wellicht een 27.5x2.4 moeten gebruiken, maar dat is niet mijn doel.
Op 2.4 gebied ben ik tevreden met 29x2.4.

Net zoals Paulus teveel ineens had veranderd is mijn vergelijking dus ook niet zuiver.
Maar met 29 voor en 27.5 achter kan je het gerust een mullet noemen.
Nee, oké, maar dan gaat de vergelijking dus nauwelijks op. Als je achter een 29x2.0 en voor een 29x2.6 monteert heb je hetzelfde effect. Ik weet niet of je dan dus over mullet kunt spreken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Big Deef schreef: ma 27 juli 2020, 11:19
Lars TB schreef: zo 26 juli 2020, 21:53 Single Speed.


Ik heb ooit mijn persoonlijk record op Schoorl gereden op een SS. Was ook nog nooit zo kapot na 1 rondje. Maar je moet doortrappen op die dingen. En hard trappen maakt meestal nog steeds een groter verschil dan een perfect sturende fiets... .
De trek was alleen geen singlespeed vandaar mijn vraagtekens :wink: . Ik weet wel dat SS rijden af en toe tot gekke dingen kan leiden.
Ah, op de geplaatste foto was die fiets dus wel SS.

Maar die Trek reed inderdaad wel lekker. Als een 29er! Wel hard werken om de fiets de bocht om te krijgen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij Bike24 wat spul besteld.
Omdat het om een experiment ging niet meteen het duurste vh duurste.
XT 8010-b naaf, DT Comp spaken, DT M502 velg en een Michelin Wild AM 27.5x2.8 band.
Totaal gewicht van dit spul 2285 gram.
Dat is dus het achterwiel zonder schijf en zonder cassette...
Het wiel met band is 3cm kleiner dan mn 29" wiel met HansDampf 2.35.
De achteras zakt dus 1,5cm. Alle hoeken worden ongeveer 1° flauwer.

Afbeelding

Gisteren vroeg op voor een proefritje.
Gestart met 1.3bar (op mijn metertje) maar onderweg nog wat lucht eruit gelaten.
1e indruk niet verkeerd.
Iets meer grip bij klimmen en remmen, iets meer comfort, rolt (onverhard) lekker, iets stabieler. Wat ook opviel was dat ik lekkerder op de fiets zat, vooral in de klim.
Zadel leek (voor mij) op een betere plek te staan.
Door de steile zitbuis van mn Big Dog had ik altijd het gevoel dat het zadel iets te ver naar voren stond, tov het bracket, ook (juist) in de klim).

Afbeelding

Na afloop wist Strava mij te vertellen dat ik een PR had gereden op de zwaarste klim vd omgeving.
Een klim waar ik altijd tegenop zie, van 250m naar 500m. Onverhard, 1e versnelling en dan net wel, net niet.
Dus schiet mij maar lek, met een blok beton als achterwiel sneller boven dan ooit tevoren. Dus ook sneller dan met mn carbon XC (DT240 Ryde en NoNi).

Iedereen die z'n geld in lichte wielen wil steken moet dat vooral doen, maar ik geloof er niet meer in ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Je schrijft dat je er beter op zit door de flauwere zitbuishoek. Nu moet je eigenlijk een frame kopen die dat standaard heeft en dan vergelijken.

Is 3.0 29"achter en 2.25" 29"voor ook al een beetje mullet?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zal HdB of Suravida vragen een frame te bouwen voor dat expieriment :wink:
En dan meteen ruimte voor een 29x3.0 achterband :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 15 augustus 2020, 15:20 Ik zal HdB of Suravida vragen een frame te bouwen voor dat expieriment :wink:
En dan meteen ruimte voor een 29x3.0 achterband :-q
Jammer dat ik net besloten heb mijn Krampus te houden :winkie:
Met 60mm bbdrop kun je er alle Mullet experimenten op los laten; 29plus voor en 27.5 plus achter ....of zelfs andersom (maar waarom zou je dat willen????)

Mijn oldschool Karate Monkey rijd ik al jaren met 29x3.0 voor en 29x2.4 achter. Is dat "mullet" :~ of moet er dan 27.5 x 2.8 achter in ?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Grappig, je zou zeggen dat een steilere zitbuishoek per definitie beter is bij klimmen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: za 15 augustus 2020, 16:43 Grappig, je zou zeggen dat een steilere zitbuishoek per definitie beter is bij klimmen.
Ja, met de old school geometrie klim je normaal gesproken met de punt vh zadel in je aars,dus een steilere zitbuis lijkt de oplossing.
Misschien moet in nog langer wennen, of het is gewoon teveel vh goede.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Er speelt natuurlijk wat meer mee dan alleen de zithoek. Ook de hoek die je lijf ten opzichte van je benen maakt speelt een rol. En dat kan een stuk gewenning zijn, met de vraag in hoeverre je daar na zoveel jaar niet, nu opeens nog snel aan kunt wennen. Maar wennen gaat natuurlijk wel lukken, uiteindelijk.

En dan weet ik ook niet hoe steil die berg werkelijk is, want ik denk dat je tot een procentje of 10 min of meer in je houding blijft zitten als op het vlakke. Dus pas daarboven zou een echt steilere zitbuis voordelen gaan bieden. Maar als je dan weer veel vlak hebt, moet je daar weer aan wennen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie