Orbea 2021-2022-2023

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

De OIZ M10 kan je nemen met een fox34 120mm vork, maar de demper blijft maar 100mm. Dus de M10TR bestaat precies niet meer en je moet al richting de Pro om de marathon uitvoering te hebben.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Rasmazzer schreef: wo 22 juli 2020, 10:24 De OIZ M10 kan je nemen met een fox34 120mm vork, maar de demper blijft maar 100mm. Dus de M10TR bestaat precies niet meer en je moet al richting de Pro om de marathon uitvoering te hebben.
Nee dat klopt niet. De upgrade is zowel de fork als de demper naar TR spec. 120mm
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Marcel964 schreef: wo 22 juli 2020, 11:26 Nee dat klopt niet. De upgrade is zowel de fork als de demper naar TR spec. 120mm
Inderdaad, verkeerd gelezen. Dan heb je de M10TR voor quasi zelfde prijs, maar wel met XT derailleur ipv XTR. Als ze de lak verbeterd hebben, goeie deal!

De M Pro is toch direct een stuk meer, dan zou ik destijds sowieso ook eens bij Cannondale, Specialized of Scott gekeken hebben. Of zelfs Santa Cruz, BMC...

Die 5000€ is toch een psychologische grens...ook al is/was de M10TR bijna zo duur.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Inderdaad 5k is echt een grens. Ga daarom voor een m30 met tr pack en xt remmen. En dan met een mooi setje Carbon wielen. Fiets in mos-groen.

Die combi is prijstechnisch voor mij het beste. Afmontage prima, en zie en voel meer verschil door goede set wielen dan door een duurdere gouden vork.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Marcel964 schreef: wo 22 juli 2020, 13:39 Inderdaad 5k is echt een grens. Ga daarom voor een m30 met tr pack en xt remmen. En dan met een mooi setje Carbon wielen. Fiets in mos-groen.

Die combi is prijstechnisch voor mij het beste. Afmontage prima, en zie en voel meer verschil door goede set wielen dan door een duurdere gouden vork.
Klinkt goed! Ik vind die TR uitvoering alleszins heel goed rijden. Ik heb het laatste jaar veel meer gewaagd door dat iets extra. Ook nergens technisch te kort gekomen op hellingen, kortom perfecte combinatie snelheid en toch dat beetje meer.

De fragiele lak van de 2020 heb ik geen ervaring mee, want heb zo’n Inivisiframe
Kit. Zou ik direct opnieuw doen, want als je zo tegen 50km/u een helling afdaalt in Ardennen hoor je constant gesteente tegen frame vliegen, maar tot op heden nog geen lakschade.
KingCrash
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 12:18

Mooie fiets. Zelf in de markt voor een M30.
iemand ervaring met een goede dealer in het midden van het land, of besteld iedereen tegenwoordig een doos van het internet?
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik heb dit voorjaar bewust voor een Oiz 30 TR gekozen met XT rem upgrade. Het budget wat ik daar mee bespaar stop ik deze herfst in een setje DT350/CXray/Duke carbon.
Daar ga ik meer voordeel uit halen dan uit de Kashima coating.
Wat ik wel nog ga doen is de boel ombouwen maar full XT denk ik. Op mijn vorige fiets heb ik het laatste half jaar met de 1x12 XT gereden en dat was toch prettiger.

En voor het budget nu van de Oiz Pro TR ging ik toch mooi eens kijken naar een Blur met 120mm vork.
Bicycle, bicycle, bicycle
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Rasmazzer schreef: wo 22 juli 2020, 14:33
Marcel964 schreef: wo 22 juli 2020, 13:39 Inderdaad 5k is echt een grens. Ga daarom voor een m30 met tr pack en xt remmen. En dan met een mooi setje Carbon wielen. Fiets in mos-groen.

Die combi is prijstechnisch voor mij het beste. Afmontage prima, en zie en voel meer verschil door goede set wielen dan door een duurdere gouden vork.
Klinkt goed! Ik vind die TR uitvoering alleszins heel goed rijden. Ik heb het laatste jaar veel meer gewaagd door dat iets extra. Ook nergens technisch te kort gekomen op hellingen, kortom perfecte combinatie snelheid en toch dat beetje meer.

De fragiele lak van de 2020 heb ik geen ervaring mee, want heb zo’n Inivisiframe
Kit. Zou ik direct opnieuw doen, want als je zo tegen 50km/u een helling afdaalt in Ardennen hoor je constant gesteente tegen frame vliegen, maar tot op heden nog geen lakschade.

Hier net zo. Invisiframe is echt top! :-q
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

KingCrash schreef: wo 22 juli 2020, 15:17 Mooie fiets. Zelf in de markt voor een M30.
iemand ervaring met een goede dealer in het midden van het land, of besteld iedereen tegenwoordig een doos van het internet?
'Midden' Drenthe wel, half uurtje boven Zwolle.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Nieuw leesvoer: Orbea OIZ OMX 2021: https://www.mtb-news.de/news/orbea-oiz- ... os-preise/
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Heb het ff gelezen. Tja voor de weight weenies is het interessant. Voor ‘normale types’ volstrekt overbodig.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Inderdaad enkel een lichter type frame. Vraag mij wel af welke doelgroep ze met dat "pro"-segment aansnijden? Dat budget laat al eens toe te gaan kijken bij Scott, Specialized, Cannondale, Trek, en de andere Amerikaanse merken. Daar vind je eens boven de 5500€ ook wel leuke dingen terug.

De M10 is nu een middensegment geworden. Je kan zelfs geen Myo-kleuren meer kiezen.
Ze hebben wel een ongelofelijk goed verkoopjaar gekend natuurlijk. Misschien dat ze zich wat comfortabeler voelen om eens een ander marktsegment aan te spreken.
Biker1888
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 23 juli 2020, 10:32

Ik ben ook al geruime tijd aan het rondkijken voor een nieuwe XC machine. De nieuwe Orbea Oiz spreekt mij op een of andere manier toch erg aan, afgezien van de prijsstijging.

De Specialized vind ik toch wel een prijscategorie hoger waarbij de afmontage toch echt een stuk minder is naar mijn mening. Zijn er daarnaast grote verschillen op het gebied van kwaliteit/prestaties tussen de Amerikaanse merken en een Orbea of Canyon?
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Rasmazzer schreef: do 23 juli 2020, 10:23 Inderdaad enkel een lichter type frame. Vraag mij wel af welke doelgroep ze met dat "pro"-segment aansnijden? Dat budget laat al eens toe te gaan kijken bij Scott, Specialized, Cannondale, Trek, en de andere Amerikaanse merken. Daar vind je eens boven de 5500€ ook wel leuke dingen terug.

De M10 is nu een middensegment geworden. Je kan zelfs geen Myo-kleuren meer kiezen.
Ze hebben wel een ongelofelijk goed verkoopjaar gekend natuurlijk. Misschien dat ze zich wat comfortabeler voelen om eens een ander marktsegment aan te spreken.
Tja, de nieuwe prijzen bij Orbea zijn hoger, en ongeacht je budget is er altijd keus bij meerdere merken.
Ondanks dat je 500 euro meer betaald, is het nog steeds 1 van de betere afgemonteerde fietsen in die prijsklasse.

Of het nou 700 euro is of 7000 euro, je kan beide bedragen uitgeven bij Scott of Orbea.
Waar je bij de 2de altijd al "meer" waar voor je geld kreeg wat betreft afmontage.

Er zijn genoeg mensen die met 2500 euro een Scott kopen terwijl een vergelijkbare Orbea "meer" biedt voor dezelfde prijs.

Alles bij elkaar is en blijft het een hobby en dat mag geld kosten (mijn eigen mening) en dan kies ik niet altijd voor de beste prijs/kwaliteit verhouding.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Mtb1988 schreef: do 23 juli 2020, 10:37 Alles bij elkaar is en blijft het een hobby en dat mag geld kosten (mijn eigen mening) en dan kies ik niet altijd voor de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Daar heb je volledig gelijk in!
Plaats reactie