Orbea 2021-2022-2023

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Rasmazzer schreef: do 23 juli 2020, 10:50
Mtb1988 schreef: do 23 juli 2020, 10:37 Alles bij elkaar is en blijft het een hobby en dat mag geld kosten (mijn eigen mening) en dan kies ik niet altijd voor de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Wanneer ik de prijsontwikkeling van de laatste 5-10 jaar volg vrees ik dat de bedrijven ook weten dat blijkbaar veel klanten zo denken :-{ :-{
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Wanneer ik de prijsontwikkeling van de laatste 5-10 jaar volg vrees ik dat de bedrijven ook weten dat blijkbaar veel klanten zo denken
Tja, er zal vast onderzoek gedaan worden naar de uitgaven en wat populaire producten / fietsen zijn.
Maar vergeet niet dat kosten blijven stijgen voor bedrijven, van personeel tot fabricage.

Inkomens groeien ook nog altijd door en dat heeft natuurlijk ook invloed op meerdere zaken.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Biker1888 schreef: do 23 juli 2020, 10:37 Ik ben ook al geruime tijd aan het rondkijken voor een nieuwe XC machine. De nieuwe Orbea Oiz spreekt mij op een of andere manier toch erg aan, afgezien van de prijsstijging.

De Specialized vind ik toch wel een prijscategorie hoger waarbij de afmontage toch echt een stuk minder is naar mijn mening. Zijn er daarnaast grote verschillen op het gebied van kwaliteit/prestaties tussen de Amerikaanse merken en een Orbea of Canyon?
Nee hoor, het is puur de prijs. Canyon is zelfs nog goedkoper dan Orbea, in prijs / kwaliteit zijn die amper te verslaan. Wat je nu wel ziet is dat Specialized en Cannondale wat vooruit lopen met de nieuwste geometrie voor hun XC-fully's, Orbea en Canyon zullen waarschijnlijk wel volgen als het nieuwe model uitkomt.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ja de orbea heeft nog wat meer conservatieve geometrie. Maar dat vind ik juist wel fijn. Als ik kijk naar een Epic Evo die gaat naar een balhoofdhoek van 66,5. Dergelijke 'luie' hoeken is voor Nederland voor mij teveel. Want in de praktijk komt het er op neer dat ik 98% van de tijd in NL fiets en in de zomer maanden 1 a 2 keer een tripje belgië dan wel oostenrijk maak. Kortom mijn bike moet gemaakt zijn om in NL het beste tot zijn recht te komen. Dan is een Orbea Oiz TR voor mij goed om hier in NL lekker rond te rijden en alle heuveltjes hier in de omgeving (Arnhem-Nijmegen) mee te pakken / af te knallen en vlot door het vlakke land te bewegen. Die nieuwe trend met 'down-country' met alsmaar langer en luier is voor Nederland gewoon niet de beste optie.

Daarom vandaag een Oiz M30 besteld met TR-package in kosmosgroen incl upgrade naar Carbon wielen.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Marcel964 schreef: do 23 juli 2020, 13:19 Ja de orbea heeft nog wat meer conservatieve geometrie. Maar dat vind ik juist wel fijn. Als ik kijk naar een Epic Evo die gaat naar een balhoofdhoek van 66,5. Dergelijke 'luie' hoeken is voor Nederland voor mij teveel. Want in de praktijk komt het er op neer dat ik 98% van de tijd in NL fiets en in de zomer maanden 1 a 2 keer een tripje belgië dan wel oostenrijk maak. Kortom mijn bike moet gemaakt zijn om in NL het beste tot zijn recht te komen. Dan is een Orbea Oiz TR voor mij goed om hier in NL lekker rond te rijden en alle heuveltjes hier in de omgeving (Arnhem-Nijmegen) mee te pakken / af te knallen en vlot door het vlakke land te bewegen. Die nieuwe trend met 'down-country' met alsmaar langer en luier is voor Nederland gewoon niet de beste optie.

Daarom vandaag een Oiz M30 besteld met TR-package in kosmosgroen incl upgrade naar Carbon wielen.
Dit is ook precies wat ik dacht! Waarom wordt de geometrie van de OIZ conservatief/ouderwets genoemd? Hoe slacker je gaat, dan eindig je toch uiteindelijk in de trailcategorie? Oke de nieuw Scalpel SE is 67 graden head angle, is dat dan nog net even beter? en @Marcel, welke maat heb jij besteld (hoe lang ben je?), ik zou op een XL uitkomen en deze is pas in januari leverbaar :o
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Marcel964 schreef: do 23 juli 2020, 13:19 Ja de orbea heeft nog wat meer conservatieve geometrie. Maar dat vind ik juist wel fijn. Als ik kijk naar een Epic Evo die gaat naar een balhoofdhoek van 66,5. Dergelijke 'luie' hoeken is voor Nederland voor mij teveel. Want in de praktijk komt het er op neer dat ik 98% van de tijd in NL fiets en in de zomer maanden 1 a 2 keer een tripje belgië dan wel oostenrijk maak. Kortom mijn bike moet gemaakt zijn om in NL het beste tot zijn recht te komen. Dan is een Orbea Oiz TR voor mij goed om hier in NL lekker rond te rijden en alle heuveltjes hier in de omgeving (Arnhem-Nijmegen) mee te pakken / af te knallen en vlot door het vlakke land te bewegen. Die nieuwe trend met 'down-country' met alsmaar langer en luier is voor Nederland gewoon niet de beste optie.

Daarom vandaag een Oiz M30 besteld met TR-package in kosmosgroen incl upgrade naar Carbon wielen.
Dat is ook zo, iets nieuws hoeft natuurlijk niet altijd voor iedereen beter te zijn. Erg mooie kleur dat kosmosgroen :-q
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

@torsten: ik heb een maat M besteld (mijn shop heeft hem besteld), ik ben 1,74m

Volgens de site is een M30 leverbaar in augustus. Maar de LBS zei dat deze week de data erg wisselen van augustus-20 - januari-21 en dat Orbea volgende week data afgeeft die betrouwbaar zijn. Dus ff wachten wat er verschijnt next week.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Marcel964 schreef: do 23 juli 2020, 13:47 @torsten: ik heb een maat M besteld (mijn shop heeft hem besteld), ik ben 1,74m

Volgens de site is een M30 leverbaar in augustus. Maar de LBS zei dat deze week de data erg wisselen van augustus-20 - januari-21 en dat Orbea volgende week data afgeeft die betrouwbaar zijn. Dus ff wachten wat er verschijnt next week.
Fingers Crossed! :-q
De beentjes van Enrique Mas, que?'
PaganiProductions

GNBM Heeft de 2 Versies van de Alma getest en keer OIZ.
https://www.youtube.com/watch?v=v9miQCB93aw
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Leuke test, comfort is snelheid. Wel een nieuw frame voor 2021 Alma dus, oa balhoofdhoek naar 68 graden tov 69.5 2020 model.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Biker67 schreef: do 23 juli 2020, 20:52 Leuke test, comfort is snelheid. Wel een nieuw frame voor 2021 Alma dus, oa balhoofdhoek naar 68 graden tov 69.5 2020 model.
Interessante ontwikkeling voor de Alma. Toch nog iets meer "slack" dan Cannondale F-SI en Epic Hardtail. Vraag mij dan wel af waarom ze met OIZ niet dezelfde redenering opgegaan zijn. Waarschijnlijk moet de mal inderdaad nog wat opbrengen eerst.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

"Tests" van GCN/GMBN zou ik altijd met een flinke korrel zout nemen. Zij doen bepaald niet geheimzinnig over hun verdienmodel.
Vorsprung durch Pedantik.
PaganiProductions

Alien schreef: vr 24 juli 2020, 09:34 "Tests" van GCN/GMBN zou ik altijd met een flinke korrel zout nemen. Zij doen bepaald niet geheimzinnig over hun verdienmodel.
Zo zijn ze bijna allemaal die mtb YouTube kanalen tegenwoordig.
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Marcel964 schreef: do 23 juli 2020, 13:19 Ja de orbea heeft nog wat meer conservatieve geometrie. Maar dat vind ik juist wel fijn. Als ik kijk naar een Epic Evo die gaat naar een balhoofdhoek van 66,5. Dergelijke 'luie' hoeken is voor Nederland voor mij teveel. Want in de praktijk komt het er op neer dat ik 98% van de tijd in NL fiets en in de zomer maanden 1 a 2 keer een tripje belgië dan wel oostenrijk maak. Kortom mijn bike moet gemaakt zijn om in NL het beste tot zijn recht te komen. Dan is een Orbea Oiz TR voor mij goed om hier in NL lekker rond te rijden en alle heuveltjes hier in de omgeving (Arnhem-Nijmegen) mee te pakken / af te knallen en vlot door het vlakke land te bewegen. Die nieuwe trend met 'down-country' met alsmaar langer en luier is voor Nederland gewoon niet de beste optie.

Daarom vandaag een Oiz M30 besteld met TR-package in kosmosgroen incl upgrade naar Carbon wielen.
Ik ben wel echt benieuwt naar deze fiets. Ik wilde eigenlijk een top-fuel 9.7 kopen maar dit is zoveel beter afgemonteerd dan die dat ik wel een beetje begin te twijfelen
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

@Ger:

Heb ook naar een Topfuel gekeken. Vond de Oiz toch mooier en beter afgemonteerd en praktischer (passen 2 bidons op) .
Plaats reactie