Ik vond dit op een website van een Australische webshop:
About Scott Spark RC 900 SL AXS 2021
Having already written itself into the history books, the Spark platform has been revamped, and is faster and fitter than ever. With the lightest frame in the RC series, the SL version comes equipped with a FOX 34 SC Fork, a SRAM Eagle AXS 12-speed wireless drivetrain, and a host of Syncros carbon components that will make any rider feel like they can go toe to toe with the world's finest.
What's New
Fox 34 SC 110mm travel
AXS Power Meter
Zou er dan toch een nieuwe versie van de Spark (RC) komen of inmiddels de 5e (!) iteratie van het 'origineel' uit 2017? Inmiddels één van de langstlopende XC-fullies. Dit frame is overigens vrijgegeven door Scott voor een 110 mm vork dus zou het zo maar kunnen. Kan me voorstellen dat er ander wel iets gezegd zou worden over 'longer' en 'slacker' en 'room for two water bottles'.... Alleen dat woordje 'revamped'.....
Scott 2021
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Er is reeds een draadje gelost over Scott 2021 hier: viewtopic.php?f=16&t=147028
Volgend jaar zal het Spark frame nog hetzelfde zijn, voor de OS (dus MY 2022) komt er een nieuwe generatie, gebaseerd op de Bold frames, wat Scott vorig jaar heeft overgekocht. Veerweg voor 2021 verandert idd van 100 naar 110 mm. Voor de rest zijn de afmontages grotendeels dezelfde. Kleurstellingen wijzigen (zitten er erg mooie tussen!) en prijzen stijgen gemiddeld 600€ per model.
https://www.brujulabike.com/scott-spark-2021-en/
Volgend jaar zal het Spark frame nog hetzelfde zijn, voor de OS (dus MY 2022) komt er een nieuwe generatie, gebaseerd op de Bold frames, wat Scott vorig jaar heeft overgekocht. Veerweg voor 2021 verandert idd van 100 naar 110 mm. Voor de rest zijn de afmontages grotendeels dezelfde. Kleurstellingen wijzigen (zitten er erg mooie tussen!) en prijzen stijgen gemiddeld 600€ per model.
https://www.brujulabike.com/scott-spark-2021-en/
De olympische spelen worden toch in 2021 gehouden, dus volgend jaar rond deze tijd is er een nieuwe Spark i.p.v. dit jaarmatthiav schreef: ↑do 13 augustus 2020, 16:43 Er is reeds een draadje gelost over Scott 2021 hier: viewtopic.php?f=16&t=147028
Volgend jaar zal het Spark frame nog hetzelfde zijn, voor de OS (dus MY 2022) komt er een nieuwe generatie, gebaseerd op de Bold frames, wat Scott vorig jaar heeft overgekocht. Veerweg voor 2021 verandert idd van 100 naar 110 mm. Voor de rest zijn de afmontages grotendeels dezelfde. Kleurstellingen wijzigen (zitten er erg mooie tussen!) en prijzen stijgen gemiddeld 600€ per model.
https://www.brujulabike.com/scott-spark-2021-en/
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Dat heet vraag en aanbod. Er is amper meer wat te krijgen. En ik ken de race prijzen iets beter en die waren die jaar gewoon erg goedkoop, dat begreep ik al niet. Dus dat er nu iets bij zit verbaast me niet.
Ik denk dat die prijsstijging al gepland was, voor de corona-hype. Maar het kan er alleen maar toe bijdragen natuurlijk. Scott heeft nooit een erg uitgebreide oplage van zijn Sparks uitgebracht. In de meeste winkels zijn die elk jaar uitverkocht. Dus ja, in dat opzicht zat er voor hen wel opwaartse marge qua prijs in.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 153
- Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
- Mijn mountainbike: Landgraaf
de nieuwe spark 910 2021 staat bij 12go online.
Nu met 130 mm veerweg ipv 120 bij het 2020 model. en 4999 euro.
De 2020 was nog 4799, dus 200 euro duurder.
Nu met 130 mm veerweg ipv 120 bij het 2020 model. en 4999 euro.
De 2020 was nog 4799, dus 200 euro duurder.
Wir wollen leben!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Cube is bijzonder inderdaad en volledige Elite of AMS met dezelfde afmontage is gewoon tussen de 2 en 5 duizend goedkoper als bij andere merken.......... Dat is echt bizar. Radon en misschien 1 of 2 uitgezonderd.
De Spark RC comp staat er inmiddels ook op. 400 euro duurder dan de RC comp 2020, maar met carbon frame ipv aluminium.wesleythomas schreef: ↑vr 14 augustus 2020, 22:12 de nieuwe spark 910 2021 staat bij 12go online.
Nu met 130 mm veerweg ipv 120 bij het 2020 model. en 4999 euro.
De 2020 was nog 4799, dus 200 euro duurder.
110 mm vering voor 100 mm achter.
https://www.12gobiking.nl/scott-spark-r ... 021-127221
Vandaag komen ze normaal op de Scott website, maar meeste modellen staan wel al ergens gepubliceerd.
Loopt precies toch anders dan bij ander merken waar alles staatsgeheim is tot de launch.
Hier lijkt elke winkel al wel een 2021 model aan te bieden en de eigen website hinkt achterna.
Loopt precies toch anders dan bij ander merken waar alles staatsgeheim is tot de launch.
Hier lijkt elke winkel al wel een 2021 model aan te bieden en de eigen website hinkt achterna.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
inderdaad bij 12go bv staan al wat 2021 modellen.
De Scott Spark RC heeft 110mm veerweg voor en 100mm achter en een balhoofdhoek van 68,5°.
De Scott Sprak heeft 130mm veerweg voor, 120 achter en een balhoofdhoek van 67,2°.
Dat ligt eigenlijk veel verder uit elkaar dan bijvoorbeeld de Orbea Oiz XC en Oiz TR.
Zou je met een Spark nog steeds behoorlijk goed kunnen klimmen? Technische klimmetjes bedoel ik dan? Dan lijkt dat wel een heel mooie Setup.
De Scott Sprak heeft 130mm veerweg voor, 120 achter en een balhoofdhoek van 67,2°.
Dat ligt eigenlijk veel verder uit elkaar dan bijvoorbeeld de Orbea Oiz XC en Oiz TR.
Zou je met een Spark nog steeds behoorlijk goed kunnen klimmen? Technische klimmetjes bedoel ik dan? Dan lijkt dat wel een heel mooie Setup.
Ten opzichte van een trailbike? De achterkant van de huidige Spark is redelijk strak, net als de Oiz TR nog steeds 'sportief' afgesteld voor het 'racy' gevoel, niet voor maximale tractie. Hoewel er bij Scott toch wel een voelbaar verschil zit tussen de Spark en de Spark RC. En dat laatste betekent dus dat in vergelijking met een hardcore xc-wedstrijdbike de Spark wel iets beter klimt op een technische trail.
(Dan ga ik er dus van uit dat je met 'technisch' bedoelt dat je veel wortels, stenen en step-ups op de klim hebt...)
(en gezien je in principe geen energie verliest met de achtervering, klimt een Spark op een gladde, steile klim dus in principe ook niet langzamer dan een 100 mm variant)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"